مشخصات فنی خودرو مک لارن 720S + نقد و بررسی آن

مشخصات فنی خودرو مک لارن 720S + نقد و بررسی آن 

مک لارن 720S در نمایشگاه خودرو ژنو 2017 از سوپر اسپرت جدید خود با نام 720S رونمایی کرد که طراحی جذاب و توانایی‌ حرکتی بالایی دارد .

مک لارن 720S

با این که فراری معتقد است همچنان رقیب قدرتمندی درعرصه ی سوپر اسپرت ها ندارد ، اما به آسانی می‌ توان به این موضوع پی برد که توسعه ‌ی پیاپی خودروهای توانمند از سوی مک لارن ، لرزه ‌ی بزرگی در مارانللو ایجاد کرده است . شش سال پیش مک ‌لارن خودروی توانمند MP4-12C‌  را معرفی کرد که در بسیاری از رقابت‌ ها فراری 458 را شکست داد .

سه سال بعد مک‌لارن 650S  برای جایگزینی MP4-12C‌ معرفی شد که نه تنها در رده‌ ی خود حرف ‌های بسیاری برای گفتن داشت ، بلکه حتی رقبای قدرتمند تری مانند لامبورگینی اونتادور و فراری F12‌ را نیز تحت تأثیر عملکرد خود قرار داد . اکنون نوبت به نسل جدید سوپر اسپرت مک‌ لارن رسیده است تا بار دیگر توانایی بالای این شرکت در تولید خودرو های قدرتمند را به رخ همگان بکشد.

مک ‌لارن 720S دقایقی پیش در نمایشگاه خودرو ژنو 2017 به‌ صورت رسمی معرفی شد . این خودرو با بدنه ‌ای از جنس خاصی از فیبر کربن و استفاده از پیشرانه ‌ی V8 توربو شارژ شده با توانایی تولید 710 اسب بخار ، قطعا رده‌ ی خودرو های سوپر اسپرت و ابر خودروها را تحت تأثیر حضور خود قرار خواهد داد . 720S کوپه دومین نسل سری  Super Series  مک ‌لارن را معرفی می ‌کند و همانند روند پیشین این شرکت ، در آینده مدل‌ های روباز و نسخه‌ ی سریع‌ تر LT این خودرو معرفی می ‌شود.

720S از نسل دوم سازه ‌ی مونوکیج فیبر کربن بهره می‌ برد که پیشرفت ‌های بسیاری در این بخش نسبت به نمونه‌ های پیشین این خودروساز به همراه دارد . در حالی که 720S از قاب فلزی برای اتصال شیشه ‌ی جلو به بدنه‌ ی خودرو بهره می ‌برد ، 720S  به ستون A و نگهدارنده‌ های شیشه‌ ی جلو از جنس فیبر کربن مجهز شده است . سازه‌ ی جدید بدنه همچنین در بخش میانی سقف تقویت شده است تا طراحان به ‌خوبی موفق به توسعه ‌ی در هایی بزرگ‌ و پهن ‌تر بشوند . مک‌ لارن ادعا می‌ کند سازه‌ ی جدید به‌ کار رفته در 720S ،  نزدیک به 18 کیلوگرم سبک ‌تر از نسخه‌ ی پیشین در 650S است.

نام مک ‌لارن 720S از میزان توان تولیدی این خودرو ( البته در معیار  DIN‌  آلمان ) گرفته شده است . سوپر اسپرت جدید مک ‌لارن توانایی تولید 720PS قدرت دارد که معادل 710 اسب بخار است . این خودرو همچنین توانایی تولید 770 نیوتن ‌متر گشتاور نیز دارد . مک‌ لارن در 720S  از نسخه‌ی بهبود یافته ‌ی پیشرانه ‌ی V8 خود ( که در عموم محصولات تولیدی این شرکت به کار می ‌رود ) بهره گرفته که حجم آن از 3.8 به 4 لیتر افزایش یافته است . توربو شارژر ‌ها ، سرسیلندر ، پیستون و میل‌ لنگ ، بخشی از قطعاتی هستند که در پیشرانه‌ ی 720S باز طراحی شده ‌اند . به ادعای مک ‌لارن ، 41 درصد از این پیشرانه جدید است . وظیفه‌ ی انتقال قدرت نیز همانند گذشته بر عهده ‌ی جعبه ‌دنده‌ ی 7 سرعته ی دو کلاچه است که تمامی توان را به چرخ‌ های عقب منتقل می‌ کند.

مک ‌لارن 720S  برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 2.8 ثانیه زمان احتیاج دارد که تنها 0.1 ثانیه سریع ‌تر از S650 است . این موضوع منجر به ایجاد برخی ابهامات در خصوص پیشرفت عملکرد سوپر اسپرت جدید مک ‌لارن شده است . اما نکته‌ اینجا است که با افزایش سرعت ، تفاوت توانایی ‌های 720S  با نسل پیشین آن نیز افزایش می ‌یابد . این خودرو در مدت زمان 7.8 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت می ‌رسد که نسبت به نسل پیشین خود  بهبود 0.6 ثانیه ‌ای تجربه کرده است . این موضوع در مدت زمان رسیدن به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت نیز صادق است . مک ‌لارن 720S  ، 4 ثانیه زودتر از نسل پیشین خود و در 21.4 ثانیه به سرعت مذکور می ‌رسد . حداکثر سرعت خودرو نیز 341 کیلومتر بر ساعت گزارش شده است .

سایر بخش ‌های فنی خودرو عموما تحت بهبود قرار گرفته‌ و مجدد طراحی نشده ‌اند . 720S از بازو ‌های کنترلی جدیدی در سیستم تعلیق بهره می‌ برد ؛ اما همچنان در این بخش به سیستم تعلیق هیدرونیوماتیک مجهز شده است که از زاویه‌ی رول خودرو در مانور‌ها می‌کاهد. میزان سفتی فنر ها نیز در جلو 10 درصد و در عقب 20 درصد افزایش یافته است . سیستم کنترلی Proactive Chassis Control II‌ در 720S به کار رفته است که به واسطه ‌ی 21 سنسور در سر تا سر خودرو ، شرایط رانندگی را تشخیص می‌ دهد و بهترین حالت را انتخاب می ‌کند . حالت ‌های رانندگی راحت ، اسپرت و پیست در کنار حالت مخصوص دریفت در 720S تعبیه شده ‌اند.

مک ‌لارن 720S از طراحی کاملا جدید ی بهره می ‌برد و نه‌ تنها با نسل پیشین خود تفاوت زیادی دارد ، بکه از سایر سوپر اسپرت ‌های اخیر معرفی‌ شده نیز متمایز است . یکی از نکات جالب طراحی بدنه‌ ی 720S ، نبود ورودی‌ های هوای پیشرانه در بخش انتهایی در ‌ها است که در تمامی خودرو های پیشرانه عقب دیده می‌ شود . طبق اعلام مدیران مک ‌لارن ، این شرکت شرایط خاصی برای آیرودینامیک خودروی جدید خود وضع کرده بود که این شرایط تنها با حذف این دریچه‌ های ممکن شده ‌اند.

مشکل خنک‌ سازی پیشرانه از طریق راه گاه باریک هوا بین در‌ها و شیشه‌ ی عقب فراهم شده است . همچنین دریچه‌ ای در بخش پایینی خودرو تعبیه شده است که به ورود بیشتر جریان هوا به پیشرانه‌ کمک می ‌کند . مک ‌لارن 720S به میزان 50 درصد نیروی رو به پایین بیشتری نسبت به 650S  تولید می‌ کند و علاوه بر درگ کمتر ، 15 درصد بهبود در خنک ‌سازی نیز به همراه دارد .

با این که بخش جلویی 720S شباهاتی به خودروهای ارزان ‌تر سری SPORT  مک‌ لارن دارد ، اما این خودرو در بخش انتهایی شباهت بیشتری به ابرخودروی P1 دارد . نبود دریچه‌های ورودی هوای جانبی باعث شده است 720S بسیار کشیده‌ تر از نسل پیشین خود به نظر بیاید . اما این موضوع توهمی بصری بیش نیست و سوپر اسپرت جدید مک ‌لارن تنها 3 سانتی‌ متر بلندتر از 650S  است .

فضای داخلی 720S بسیار جا دارتر از 650S  است با توجه به درهای بزرگ ‌تر ، عملیات ورود و خروج نیز آسان ‌تر شده است . دید راننده نیز به لطف باریک ‌تر شدن ستون A خودرو افزایش یافته است . سایر المان‌ های کابین خودرو نیز دچار بازطراحی شده‌ اند که بارز‌ ترین آن ‌ها نمایشگر کیلومتر شمار و وضعیت خودرو است . این بخش از 720S اکنون به نمایشگری مجهز شده است که در زمان قرار دادن خودرو در حالت پیست ، چرخیده و نوار باریکی در برابر راننده قرار می‌ گیرد که تنها سرعت و ضعیت دنده را نشان می ‌دهد.

هنوز قیمت مک ‌لارن 720S اعلام نشده است اما پیش ‌بینی می ‌شود این خودرو با برچسب قیمت 285000 دلاری همراه باشد . گفته می ‌شود نسخه ‌ی روباز 720S در سال 2019 معرفی می ‌شود .

5 دلیل برای اینکه مک لارن 720S که بهترین خودروی دنیا می باشد

1- راحتی

بیشتر سوپر اسپرت های مدل 2019 خودروهایی راحت و دلپذیر هستند چرا که مالکان آن ها دیگر نیازی به درگیر شدن با کلاچ های سفت ، پیشرانه ها داغ و غیره را ندارند . در این میان 720S سرامد است . صندلی های این سوپر اسپرت راحت است و برای افراد بزرگ چثه فضای کابین کاملا به اندازه است . یک خودروی اسپورت معمولاً از فضای داخلی تنگی برخوردار است اما 720S اسپایدر بخشی شیشه ‌ای دارد که با فشار یک دکمه مات می ‌شود . مدل کوپه را همچنین می‌ توان با بخش‌ های شیشه‌ ای روی درب‌ ها سفارش داد که حس خوبی در زمان باز شدن درب ایجاد می‌ کنند .

البته شاید در لحظه اول فکر کنید که سواری یک خودروی 720 اسب بخاری بسیار خشک است اما مک لارن 720S به لطف سیستم تعلیق بسیار پیشرفته در اکثر مسیرها سواری راحت و نرمی دارد.  مک لارن حتی به اشرافیت این خودرو نیز توجه کرده و آپشن هایی همچون سیستم باورز اند ویلکینز را ارائه می ‌کند .

2- فرمانی واکنش گرا

مشخصا رانندگی با خودرویی چنین قدرتمند و پر سرعت در پیست کار راحتی نیست اما اگر سوپر اسپرت احساس اصیل بودن خود را ارائه دهد قضیه فرق می کند . در این بین برخی از سوپر اسپرت ها به مانند رایانه ای از پیش برنامه ریزی شده عمل می کنند اما مک لارن 720S به واقع این گونه نیست . مک لارن برای گریز این تله به فرمان بسیار دقیق الکتروهیدرولیکی  مجهز شده است . این فرمان بازخورد و حس بسیار زیادی را منتقل کرده و ما اگر با خودرو از روی یک سکه رد شویم می‌ توانیم بگوییم که طرف شیر بوده یا خط .

وقتی زمان مانورهای پرسرعت فرا برسد فرمان هنوز هم ارتباط خود را با راننده حفظ کرده و همین امر اعتماد به ‌نفس لازم برای گاز دادن را فراهم می ‌کند . مک لارن در طراحی چنین فرمانی شاهکار کرده و دیگر خودرو سازان باید از این برند یاد بگیرند .

3- موتور شگفت انگیز

قطعا یک خودروی برای سوپر اسپرت شدن نیاز به پیشرانه قدرتمند دارد . مک لارن 720S نیز از موتور 8 سیلندر 4 لیتری تویین توربی بر خوردار است که قدرتی برابر با 7210 اسب بخار را تولید می کند . البته باید به یاد داشته باشیم تست داینو این خودرو اعداد فراتر از اعداد اعلام شده توسط مک لارن را نشان می دهد .  این خودروی دیفرانسیل عقب با استفاده از لانچ کنترل تنها در عرض 2.8 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می ‌رسد . این خودرو از نظر پرفورمنس هیچ کمبودی نداشته و در اکثر درگ ها نیز رقبا را به راحتی شکست داده است .

4- جعبه دنده عملگرا و سبک

بسیاری می گویند برای لذت رانندگی باید پشت یک خودروی مجهز به جعبه دنده دستی نشست اما قطعا این افراد تاکنون تجربه رانندگی با مک لارن 720S را نداشته اند چرا که جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه این سوپر اسپرت یکی از بهترین های حال حاضر دنیا بوده و با محصولاتی نظیر پورشه و فراری رقابت می کند . تعویض‌ دنده ها بسیار سریع انجام می‌ شود و خودرو قبلاً زمان کافی برای آماده کردن دنده‌ی بعدی را دارد . حتی در حالت اتوماتیک نیز تحت تأثیر سرعت این گیربکس در معکوس از هفت به سه قرار خواهید گرفت . با استفاده از پدال شیفترها می ‌توان دنده ‌ها را تعویض کرد اما همان حالت اتوماتیک نیز عالی است .

5- ظاهری پر ابهت و گیرا

وقتی از سوپر اسپرت صحبت می کنیم باید از ظاهری تهاجمی و گیرا برخوردار باشد وگرنه هیچکدام از مشخصه های بالا جذابیت نخواهند داشت . مک لارن 720S هم از این فاکتور مهم برخوردار می باشد . فرقی نمی‌ کند که افراد تحت تأثیر رنگ نارنجی ، خطوط جذاب بدنه یا درب‌ های دوسطحی قرار بگیرند زیرا سریعاً این خودرو را تشخیص داده و به آن خیره خواهند شد . در طول چند روزی که این خودرو در اختیار ما بود افراد بسیار زیادی را دیدیم که سعی داشتند از آن عکس بگیرند و پیشنهاد تعویض خودرو را به ما می‌ دادند و یا تنها می ‌خواستند که در حالت درجا گاز بدهند . این خودرو برای جلب ‌توجه طراحی شده و به بهترین نحو ممکن آن را انجام می ‌دهد .

مک لارن 720S

قیمت و مشخصات مک لارن 720S

مک لارن 720S تراک پک 2019 بهای 332770 دلاری دارد که 28 هزار دلار بیشتر از بهای نسخه استاندارد این خودرو می ‌باشد . این اختلاف قیمت معادل بهای یک مزدا MX-5 میاتا اسپورت 2019 مجهز به گیربکس اتوماتیک است .

البته مک لارن می ‌گوید این یک معامله‌ی خوب است زیرا اگر بخواهید پکیج تراک پک را به ‌صورت جداگانه سفارش دهید بهای آن بیشتر از 28 هزار دلار خواهد بود . ظاهراً می ‌توانید این کار را انجام دهید اما خب توجیه اقتصادی نخواهد داشت .

به عنوان یادآوری باید گفت قطعات سبک ‌وزن این سوپر اسپورت باعث شده‌ اند وزن خودرو حدود 24 کیلوگرم کاهش یابد . از جمله شاخصه ‌های بصری بدنه‌ی 720S تراک پک می ‌توان به اسپویلر عقب فعال از جنس فیبر کربن ، رینگ‌ های 10 پره فورج کاری شده و اگزوز اسپورت اشاره نمود.

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودرو سانگ یانگ کوراندو + ویژگی های خاص آن

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.