بررسی کامل مواد موتورهای شش زمانه در خودروها

بررسی کامل مواد موتورهای شش زمانه در خودروها

موتور شش زمانه از انواع موتور های درون سوز که براساس ساختار موتور چهار زمانه است اما با این تفاوت که دارای چند ویژگی افزوده است که باعث افزایش کارایی موتور و کاهش گاز های گل خانه ای می باشد . دو نوع از موتور های شش زمانه از سال 1890 رو به توسعه می باشد . حرارات به محفظه ای که با محفظه احتراقی در تماس است منتقل می شود .

شش زمانه

مهم ترین مشخصه یک موتور خودرو ، نسبت توان به وزن بالای آن است . امکان دستیابی به این مشخص به واسطه بهره مندی از سرعت چرخشی بالا فراهم می شود .

مزایا موتور های شش زمانه

1- راندمان بالا تر

2- 30 درصد کاهش مصرف سوخت

3- ایجاد صدای کمتر

4- کاهش گاز های گل خانه ای

5- قدرت بیشتر نسبت به حجم موتور یکسان

معایب موتور های شش زمانه

در موتور پیستون مقابل انتقال نیرو به صورت متقارن بین پیستون ها تقسیم نمی شود .

انواع موتور های شش زمانه

نخستین مدل

تک پیستون نام دارد که شامل دو محفظه می باشد به ازای هر پیستون 4 سوپاپ دارد . نحوه کار آن به گونه ای است حرارتی ایجاد شده در محفظه احتراق ، به محفظه گرمکن که با هم در تماس هستند منتقل خواهد شد . و همچنین این تماس به نوعی مانع از دور ریز حرارت می گردد .

این مدل تقریبا شبیه موتور چهار زمانه است ولی علاوه بر ایجاد نیرو از احتراق سوخت انبساط گاز های حاصله را از انبساط هوای محبوس در گرمکن نیز برای تولید نیرو استفاده می شود . پیستون در این نوع موتور شش زمانه به ازای هر تزریق سوخت 3 بار و پایین می رود . و همچنین این موتور دارای دو مولد نیرو به نام های سوخت و هوا یا دود می باشد .

دومین مدل

دومین مدل موتور ، نامش پیستون مقابل می باشد که شامل 2 پیستون رو به روی هم می باشد . این مدل به گونه ای ترکیبی می باشد از موتور چهار زمانه و موتور دور زمانه است ولی برخلاف مدل قبلی 2 پیستون دارد . سامانه 2 پیستون در موتور های معمولی جایگزین پیستون شده اما ضریب تراکم را افزایش می دهد .

سینی زیر موتور

سینی زیر موتور یکی از قطعاتی است که در بسیاری از خودرو های وجود دارند اما امروزه در برخی از خودرو های تولید شده در ایران به کار نمی رود . این سینی به موتور ماشین کمک بسیار زیادی می کند و از آسیب رسیدن به موتور و دیگر اجزای موتور جلو گیری می کند.

بسیاری از خودرو ها دارای بخشی به نام سینی زیر موتور هستند . این قعطه در بخش زیرین موتور نصب می شود و به همراه کاپوت به نوعی یک پوشش همه جانبه برای موتور خودرو ها به وجود می آورند . اما این قعطه دارای ویژگی های دیگری هم هست :

1- در مکان هایی که آب زیاد جمع شده است ، از ورود ناگهانی آن و اتصالی سیستم برقی رسامی تا حد زیائی جلوگیری می کند .

2- در صورت وارد شدن ضربه ، از وارد آمدن نیرو ناشی از ضربه به جعبه دنده و کارتل جلوگیری می کند .

3- در فصل زمستان کمک بسیاری به حفظ گرما موتور و عدم از دست رفتن آن می کند .

4- این قعطه مانع پاشیدن گل و لای و همچنین کثیف شدن بدنه موتور می شود .

5- این قعطه باعث محافظت از موتور ، گیر بکس و کارتل در برابر اجسام خارجی می شود که ممکن است از زیر به آن ها اصابت کند .

امروزه بسیاری از خودرو های چینی تولیده شده در ایران هنگام ترخیص از خط تولید و کارخانه ، دارای زیر سینی نمی باشند .

در مورد زیر سینی موتور چند نکته می باشد که دانست آن برای راننده و افرادی که قصد خریدن ماشین را دارند مهم می باشد که حتما باید آن را بدانند و هنگام خریدن به آن توجه کنند .

معایب سینی زیر موتور شامل موارد زیر می باشد که دانستن آن الزامی می باشد .

1- عدم خنک شدن مناسب موتور و خصوصا گیر بکس اتوماتیک که در مورد جعبه دنده های اتوماتیک ، خنک شدن گیر بکس از اهمیت بالایی برخوردار است .

2- برگشت صدای موتور به داخل کابین و ایجاد صدای بلندتری از موتور که در داخل کابین به گوش می رسد .

3- در اغلب موارد بعد از مدتی بست های سینی شل شده و تولید صدا می کند که می توان با با محکم کردن آن مشکل را رفع کرد و مثل قبل شود .

4- در صورت تردد خودرو از روی آب مانع ورود آب به ماشین می شود .

5- در نهایت سینی زیر موتور در قسمت جلوی خودرو زیر موتور نصب شده و به علت شکل ظاهری خاصی که دارد ، فقط طرفین را پوشش داده ولی لوله اگزوز را نمی پوشاند .

سینی زیر موتور خودرو چیست و چه وظایفی دارد ؟

سینی زیر موتور خودرو قعطه ای پلاستیکی و در بعضی خودرو ها فلزی می باشد . این قطعه به طور کل بخشی از قطعات موتوری است . کاپوت از بالا و سینی زیر موتور از زیر باید از موتور محافظت کند و نگذارد که به موتور آسیبی وارد شود .

سینی زیر موتور خودرو چه خصوصیاتی دارد ؟

– سینی زیر موتور خودرو قعطه ای پلاستیکی و در بعضی خودرو ها فلزی می باشد .

– سینس زیر موتور خودرو باید ویژگی های خاصی داشته باشد که بتواند به خوبی از موتور حافظت کند .

– انعطاف پذیر باشد و محم که هم درصورت وارد شدن ضربه از بین نرود و هم مقاوم باشد .

– سینی زیر موتور خودرو باید تمای قسمت زیرین موتور ر پوشش دهد .

– در برابر گل و لای آب از موتور حافظت کند و نگذارد به موتور آسیب وارد شود .

– علاوه بر موتور از گیر بکس اجزای آن را محافظت می کند و نمی گذارد آسیب جدی به موتور وارد شود .

– دمای موتور را حفظ کند تا در فصول سرد سال یا مناطقی با آب و هوای سرد از سرد شدن موتور جلوگیری می کند .

– در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم باشد و از بین نرود.

– جنس سینی زیر موتور خودرو باید به گونه ای باشد که در صورت برخورد با آب زنگ نزند .

شش زمانه

دیگر مزایای استفاده از سینی زیر زمینی

1- سینی زیر زمانی که مانعی در مسیر شما قرار میگیرد و شما فرصت و به جای تغییر مسیر نداشته باشید و مجبور به رد کردن مانع از زیر خودرو باشید ، باعث عدم ضربه به کارتل و گیر بکس شده و از شکستن آن جلوگیری می کند . ( مخصوصا در مسیر شهر ها و بیرون شهر ها )

2- در صورتی که ماشین از مسیر خودش خارج شود و زیر ماشین با مانعی مثل جدول کنار خیابان برخورد کند ، سینی زیر تا حد زیادی مانع از شکستن کارتل و گیر بکس و موتور و زیر بند ماشین می شود .

3- سینی زیر در زمستان موجب جلوگیری از پاشیدن آب و گل و لای به بدنه داغ موتور و اگزوز و نیز موجب جلوگیری از پاشیدن آب و گل و لای بر روی سنسور ها می شود . سینی زیر موتور نمی گذارد که به موتور آسیب جدی وارد شود .

سینی زیر موتور خودرو دارای وظایفی است که مهم ترین آن عبارتند از

1- جلوگیری از برخورد اجسام به موتور یا گیر بکس ، و این اجسام به سینی برخورد می کند و امکان دارد که سینی دچار مشکلی شود که باید آن عوض شود .

2- حفظ کردن حرارت داخلی موتور که در هوای سرد مثل فصل زمستان کاربرد دارد ، در فصل زمستان به دلیل سر بودن هوا و برف و یا باران آمدن ، و همچنین بودن ماشین در بیرون باعث می شود که موتور و گیر بکس شما سرد شده و در اکثر مواقع یخ می زند ، ولی با بودن سینی زیر موتور از سرد شدن موتور و یا یخ زدن آن محافظت می شود و خیلی کمی از موتور ماشین سرد خواهد شد .

3- این قعطه از منبع آب شویند شیشه خودرو و رادیاتور در مقابل سنگ خوردگی ، وقتی که شما ماشین را خودتان و یا به کارواش می برید ، در هنگامی که از مواد شوینده استفاده می شود ، این سینی نمی گذارد که مواد شوینده وارد موتور بشود و موتور را خراب کند . همچنین باید گفت که وقتی با ماشین به خارج از شهر می روید و یا از جاده های خاکی عبور می کنید ، وقتی سنگی به ماشین شما بخورد ، این سینی از آن محافظت می کند و از وارد شدن سنگ جلوگیری می کند ولی اگر این سینی نباشد ، موتور دچار آسیب جدی می شود و آن موقع اگر موتور زیائ خراب شده باشد باید آن عوض شود .

 

تاریخچه موتور

در سال های اولیه ، تلاش هایی برای استفاده از موتور های بخار و موتور های الکتریکی صورت گرفت ، اما موفقیت های کمی در این زمینه کسب کرده است . در قرن بیستم میلادی موتور درون سوز به نوع غالب موتورهای مورد استفاده در خودرو ها بدل شد . در سال 2015 موتور درون سوز همچنان بیشترین کاربرد را در خودرو ها دارد، اما استفاده دوباره از نیرو الکتریسیته نیز محتمل به نظر می رسد ، چرا که نگرانی ها در رابطه با آلایندگی گاز های خروجی موتور های درون سوز به افزایش است .

تا سال 2017 اکثریت خودرو های موجود در ایالات متحده نیروی خود را از سوخت بنزین می گرفته اند . در اوایل سده 1900 میلادی ، موتور های درون سوز در رقابت با موتور های بخار و موتور های الکتریکی بوده اند . در آن زمان ، موتور های درون سوز از سوخت بنزین استفاده می کردند .

1- موتور های درون سوز

موتور های بنزینی به سرعت به گزینه مورد انتخاب خودرو سازان و خریداران خودرو ها تبدیل کرده است . با وجود استارت نا هنجاری ، صدا و آلودگی زیاد ، و دشواری در تعویض دنده ها ، فناوری های جدید نظیر خطوط تولید و همچنین پیشرفت های بدست آمده برای این نوع موتور ، امکان تولید استاندارد خودرو هایی با موتور های مبتنی بر سوخت را فراهم کرده است . ابداع خودرو های مجهز به موتور بنزینی به سال 1876 ، و آغاز تولید انبوه این نوع خودرو ها به دهه 1890 میلادی بر می گردد .

2- موتور های بخاری

موتور بخار در اوایل سده 1700 میلادی اختراع شد ، و به شیوه اصلی برای تامین قدرت موتور ها ، و کمی پس از آن به روشی برای به حرکت در آوردن لوکوموتیو ها بدل شده است .

موتور های بخار ، دستگاهی است که حرارت را به جنبش مکانیکی تبدیل می کند . این حرارت با استفاده از دیگ های بخار که با جوشاندن آب تولید بخار می کند ، فراهم می شود .

اصلی ترین علت حذف موتور های بخار از خودرو های این بود که متصدی باید پیش از راه اندازی اطلاعات کاملی در مورد دیگ ها و موتور های بخار می داشتند ، چرا که در صورت بی توجهی متصدی ، عملکرد موتور می توانست برای خودش مضر و زیان بار است .

3- موتور های الکتریکی شش زمانه

خودرو های برقی مشابه خودرو های بخار ، با دوام ترین گزینه برای پیشرانه خودرو ها می باشد . این نوع موتور اولین بار در اوایل سده 1800 اختراع شد و در حدود سال 1890 ، فردی توانست در یک ساعت مسافت 14 کیلو متری را طی کند .

خودرو های برقی برای ذخیره سازی برق ، که جهت قدرت بخشیدن به موتور های الکتریکی به کار می رود ، از باتری بهره می برند . یک خودرو برقی فاقد قطعاتی همچون میل لنگ است که در خودرو های بنزینی به کار رفته است ، این موضوع امکان تولید سریع تر قدرت نسبت موتور های بنزینی را برای موتور های برقی فراهم کرده است . به واسطه انتقال سریع تر قدرت ، وسایل نقلیه برقی قادرند تا نسبت به خودرو بزینی به شتاب بیشتری دست پیدا کنند .

شش زمانه

بیشتر بخوانید:

نشانه‌های خرابی و نحوه تعویض سنسور کیلومتر خودرو

نحوه هواگیری باک بنزین خودرو و توصیه های ایمنی

هدلایت چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

منبع: کاربلد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.