مشخصات فنی و نکات بسیار جالب از خودرو هیجانی مک لارن سنا

مشخصات فنی و نکات بسیار جالب از خودرو هیجانی مک لارن سنا

جدید ترین محصول شرکت بریتانیایی مک ‌لارن ، به یاد بود راننده ‌ی افسانه‌ ای فرمول یک آیرتون سنا ، معرفی شد . پس از منتشر شدن چندین تصویر غیر رسمی ، روز گذشته جدید ترین محصول تولید محدود شرکت بریتانیایی مک لارن رونمایی شد . سوپر اسپرت سنا ( McLaren Senna ) جدید ترین عضو سری آلتیمت Ultimate Series ) ) مک‌لارن است که علاوه بر داشتن مجوز تردد جاده‌ ای ، کاملاً بر عملکرد بالا و رانندگی در پیست تمرکز دارد .

مک لارن سنا

همان ‌طور که از اسم این خودرو مشخص است ، مک ‌لارن سنا به یاد راننده‌ ی افسانه ‌ای برزیلی مسابقات فرمول 1 آیرتون سنا دا سیلوا    (AYRTON SENNA DA SILVA  ) نام‌ گذاری شده است . سنا که از سال‌ های 1988 تا 1993 برای تیم فرمول یک مک ‌لارن رانندگی می‌ کرد ، توانست سه مقام قهرمانی جهان ( 1991 ، 1988 ، 1990 ) در کنار این تیم بریتانیایی کسب کند .

بر اساس اطلاعات منتشر شده است ، فقط 500 دستگاه از این سوپر اسپرت خاص تولید خواهد شد که البته بخشی از مبلغ فروش آن به مؤسسه ‌ی خیریه‌ ی سنا اهدا می ‌شود.  مک ‌لارن سنا قیمتی معادل 750 هزار پوند ( یک میلیون دلار ) دارد ؛ در حالی ‌که تمام نسخه‌ های تولیدی در نظر گرفته‌ شده ، هم ‌اکنون پیش ‌فروش شده است .

با اینکه قضاوت در مورد طراحی و ظاهر خودرو سلیقه ‌ای است ؛ اما باید اقرار کرد که مک ‌لارن سنا طراحی غیر معمولی دارد ؛ دلیل عمده‌ ی این فرم ، تمرکز تیم مهندسی مک‌ لارن بر تولید سوپر اسپرتی با بدنه‌ ی تماماً آیرودینامیک و رویکرد ( اولویت با عملکرد بهتر ) است که در عین کاهش نیروی مقاومت هوا ، به سیستم خنک ‌کننده نیز کمک می ‌کند . با نگاهی کوتاه به دیفیوزر دوگانه ‌ی عقب ، دریچه‌ ی هوای بزرگ که به کف خودرو هدایت شده است و باله‌ ی بزرگ عقب ، می ‌توان مطمئن بود که مک ‌لارن سنا ، ساعت‌ های زیادی در آزمایش‌ های تونل باد سپری کرده است . از دیگر نکات برجسته‌ ی بدنه و ظاهر این سوپر اسپرت ، می‌ توان به پنل شیشه ‌ای موجود در هر دو در و ترمز های سرامیک کربن که در آغوش تایر های برند پیرلی ( Pirelli ) جا خوش کرده ‌اند و ساخت هر کدام از آن‌ ها تا 7 ماه زمان می‌ طلبد ، اشاره کرد .

طراحی کابین مملو از فیبر کربن است و در عین ساده بودن ، با تجهیزات رفاهی و امکاناتی چون سیستم سرگرمی و اطلاعاتی ، دوربین‌ های دید عقب ، نمایش اطلاعات فنی سیستم موجود در مدل 720S  و سیستم صوتی مجهز است . تمام صندلی‌ های 500 نسخه ‌ی در نظر گرفته ‌شده از مک ‌لارن سنا ، کاملا بر اساس سلیقه و سفارش مشتریان طراحی و دوخته خواهند شد .

مک ‌لارن سنا از پیشرانه ‌ی هشت سیلندر V شکل 4 لیتری با دو توربو که پیش از این در مدل 720S  دیده‌ ایم استفاد می ‌کند که البته با بهینه ‌سازی تیم مهندسی مک‌ لارن ، حالا 789 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن ‌متر گشتاور تولید می ‌کند ؛ در مقایسه با پیشرانه ‌ی مدل 720S ، مک ‌لارن سنا 79 اسب بخار قدرت و 30 نیوتن‌ متر گشتاور بیشتر در اختیار قرار می ‌دهد . علاوه بر ارتقاء قدرت ، مک‌لارن سنا با وزن 1198 کیلو گرم ، در مقایسه با 720S ، حدود 85 کیلو گرم کاهش وزن تجربه کرده است .

هنوز اطلاعات رسمی از عملکرد فنی ، زمان صفر تا 100 و حداکثر سرعت این سوپر اسپرت منتشر نشده است ؛ اما با توجه به مشخصات پیشرانه ، احتمالاً عملکرد مک ‌لارن سنا باید به اندازه‌ ی کافی خیره‌ کننده خواهد بود . لازم است بدانیم  برونو سنا ، خواهرزاده ‌ی آیرتون سنا که در حال حاضر در سری مسابقات استقامتی ( WEC ) فدراسیون بین ‌المللی اتومبیل رانی ( FIA ) رانندگی می ‌کند ، به‌ طور مستقیم در فرآیند توسعه و ساخت مک ‌لارن سنا نقش داشته است .

مک ‌لارن سنا در نمایشگاه خودروی ژنو 2018 که در پایان سال 1396 برگزار می‌ شود ، به‌ طور رسمی رونمایی خواهد شد و در معرض نمایش عموم قرار خواهد گرفت . خط تولید این سوپر اسپرت تولید محدود از سه ‌‌ماهه ‌ی سوم سال 2018 آغاز خواهد شد . فراموش نکنیم ، ابر خودرو مورد انتظار مک ‌لارن با کد BP23 که به‌ عنوان نسل بعد و جانشین مدل افسانه‌ ای مک ‌لارن F1 شناخته می ‌شود ، در سال 2019 رونمایی خواهد شد . این محصول سه سرنشینه که با نام هایپر GT هم شناخته می‌ شود ، فقط در 106 دستگاه تولید خواهد شد و البته تمام نسخه‌ های آن ، با قیمت چند میلیون دلاری از هم ‌اکنون پیش ‌فروش شده است .

سری آلتیمیت مک‌ لارن شامل مدل ‌های  P1، نسخه‌ ی مخصوص پیست  P1 GTR  و سنا است که با رونمایی مدل BP23 ، تعداد اعضای خانواده‌ ی خاص مک ‌لارن به چهار مدل خواهد رسید .

مقایسهٔ مک ‌لارن P1 و سنا ، برادران کهکشانی

پس از F1 افسانه ‌ای ، P1  اولین هایپرکار در دوران جدید مک‌ لارن بود که این شرکت بریتانیایی را بار دیگر به وادی ابر ماشین‌ ها وارد نمود. P1  همچنین اولین محصول هیبریدی مک ‌لارن هم محسوب می ‌شد که آن ‌را مستقیماً در برابر فراری لافراری و پورشه 918 قرار می ‌داد . این هایپر کار هیبریدی بریتانیایی برای اولین بار در قالب یک کانسپت نزدیک به تولید در نمایشگاه پاریس 2012 رونمایی شد و سپس نسخهٔ تولیدی آن کمتر از یک سال بعد در نمایشگاه ژنو 2013 معرفی شد .

چند سال بعد اما مک‌ لارن هایپرکار جدیدی بنام سنا را به‌ صورت آنلاین در دسامبر سال 2017 معرفی کرد و در نمایشگاه ژنو 2018 آن ‌را برای اولین بار به نمایش عمومی در آورد یعنی دقیقاً پنج سال بعد از معرفی نسخهٔ تولیدی P1 سنا اما برخلاف P1 یک هایپر کار هیبریدی نیست و بیشتر روی استفاده در پیست تمرکز دارد .
می خواهیم  این دو هایپرکار مک ‌لارن را ب اهم مقایسه کنیم . البته شاید این مقایسه درست نباشد زیرا تولید یکی از آن ‌ها به پایان رسیده در حالی‌ که دیگری همچنان تولید می ‌شود ؛ اما حتی پیش از رونمایی سنا ، تمامی 500 دستگاهی که از آن تولید می ‌شود همگی به فروش رفته ‌اند و بنابراین حتی اگر این خودرو هنوز هم روی خط تولید باشد اما تقریباً به ‌اندازهٔ P1 غیر قابل ‌دسترس است .

هنگامی‌ که P1 معرفی شد ، مثل این بود که یک تصویرگر کتاب ‌های کامیک ، یک سوپر کار طراحی کرده باشد . این ماشین با بال عقب گود و دماغهٔ کوچک ، کاریکاتوری از دیگر هایپرکارهای با چهرهٔ آشنا تر مثل فراری لافراری و پورشه 918 بود که در همان زمان معرفی شده بودند و یک مثلث میلیون دلاری از هایپر کار های فوق‌ سریع و تکنولوژی بالا را تشکیل دادند ؛

اما سنا با همهٔ آن خودروهای قدیمی کاملاً متفاوت است . این متمرکز ترین خودروی جاده ‌ای تاریخ مک‌ لارن بر پیست است تا جایی که سازندهٔ بریتانیایی آن ‌را وحشیانه توصیف می‌ کند . بال عظیم سنا آن ‌را به سطح جاده می ‌چسباند و بیشتر احساس پایداری خودرو های مسابقه‌ ای را ایجاد می‌ کند تا نمونه ‌های جاده ‌ای . همچنین در این خودرو خبری از تکنولوژی ‌های هیبریدی نیست در حالی‌ که برخورداری از این ویژگی به P1 شخصیتی آینده ‌نگر بخشیده بود .

کدام ‌یک برنده است ؟

اگر بخواهیم پاسخ این سؤال را بر اساس عملکرد در خط مستقیم بدهیم باید P1 را انتخاب کنیم زیرا هرچند سنا تا سرعت 200 کیلومتر بر ساعت پا به ‌پای P1 پیش می ‌رود اما هایپرکار هیبریدی دقیقاً یک ثانیه زودتر به سرعت 300 کیلومتر بر ساعت می‌ رسد ؛ اما در پیست کدام ‌یک از این هایپرکار ها می‌ تواند سریع ‌تر باشد ؟ حتی اگر هردو خودرو از لاستیک ‌های پیرلی P-Zero تروفئو استفاده کنند ، سنا تقریباً در هر پیستی P1 را مغلوب می ‌کند که یکی از دلایل این موضوع داون ‌فورس بیشتر آن است . این داون ‌فورس بیشتر موجب شده سنا در پیچ ابی در پیست سیلورستون 14 کیلومتر بر ساعت ، در پیچ فارم 14 کیلومتر بر ساعت و در پیست استو 4.8 کیلومتر بر ساعت سریع ‌تر از P1 باشد .

مشخصات فنی

مک لارن P1 مک لارن سنا
قیمت 13.5 میلیون دلار 959 هزار دلار
پیشرانه 3.8 لیتری V8 توئین توربو + الکتریکی 4.0 لیتر V8توئین توربو
قدرت 916 اسب بخار 800 اسب بخار
گشتاور 900 نیوتن متر 800 نیوتن متر
گیر بکس 7 سرعته اتوماتیک 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه
محور محرک عقب عقب
 شتاب 0 تا 100 2.8 ثانیه 2.8 ثانیه
شتاب 0 تا 200 6.8 ثانیه 6.8 ثانیه
شتاب 0 تا 300 16.5 ثانیه 17.5 ثانیه
مسافت 400 متر 9.8 ثانیه 9.9 ثانیه
ترمز از 200 تا صفر 116 متر 100 متر
حداکثر سرعت 350 کیلو متر بر ساعت 340 کیلو متر بر ساعت
حداکثر داون فورس 600 کیلو گرم 800 کیلو گرم
ظرفیت سر نشین 2 نفر 2 نفر
طول 4588 میلی متر 4744 میلی متر
عرض 2144 میلی متر 2153 میلی متر
ارتفاع 1188 میلی متر 1229 میلی متر
فاصله محوری 2670 میلی متر 2670 میلی متر
وزن 1395 کیلو گرم 1198 کیلو گرم

سریع ترین مک لارن سنا با مشخصاتی رعب آور

مک لارن از ابرخودروی مخصوص پیست های اتومبیل رانی یا نسخه GTR  سنا پس از گذشت یک سال از معرفی کانسپت اولیه آن در نمایشگاه ژنو رونمایی کرد . مک لارن سنا GTR جدای از خودروهای فرمول یک مک لارن ، سریع ترین خودروی تولیدی این شرکت انگلیسی در طول تاریخ آن است .

قیمت این ابرخودرو 1.1 میلیون پوند است و هر 75 دستگاه که قرار است از آن به فروش برسد در حالت فرمان چپ تولید و همین حالا به فروش رسیده اند .

موتور 4 لیتری دو توربوشارژر V-8 این خودرو توانایی تولید 814 اسب بخار قدرت را دارد . مدل معمولی و شهری سنا حداکثر قدرت 789 اسب بخار را تولید می کند . گشتاور این موتور اما بدون تغییر مانده و معادل 800 نیوتن متر است .

فاصله بین چرخ های جلو در نسخه GTR کمی افزایش پیدا کرده است و تمامی بخش های بدنه حول شاسی خودرو از فیبرکربن ساخته شده است . به علاوه در نسخه GTR در بخش جلو شاهد استفاده از بال و اسپیلیتر بزرگ تر هستیم . در بخش انتهایی خودرو نیز از دیفیوزر به همراه بال عظیم الجثه که حتی از بال خودروهای مسابقات استقامت LMP1 نیز بزرگ تر است استفاده شده است .

در نتیجه استفاده از این قطعات آیرودینامیکی ، نسخه GTR توانایی تولید حداکثر نیروی رو به پایین معادل 1000 کیلوگرم را دارد که تقریبا بیش از 200 کیلوگرم بیشتر از مدل شهری مک لارن سنا است . در زمان ترمز گیری نیز خودرو توانایی تحمل بیش از3G  از نیروی مقاوم ترمزی را دارد . به عبارت دیگر این نیرو تقریبا-20 درصد بیشتر از مدل شهری مک لارن سناست که به واقع رقم بسیار زیادی است .

مک لارن سنا

مک لارن هنوز صحبتی در مورد عملکرد عددی سنا GTR به زبان نیاورده است اما اعلام کرده است که این مدل به راحتی مدل شهری را پشت سر خواهد گذاشت . مک لارن سنا برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به 2.8 ثانیه زمان نیاز دارد و برای رسیدن به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت نیز به تنها 6.8 ثانیه زمان نیاز دارد .

مهندسان مک لارن از آن جا که دیگر با قوانین دست پا گیر ایمنی خودروهای شهری و محافظت از عابران پیاده رو به رو نیستند ، با اتصال بال عظیم الجثه به دیفیوزر هایی با قابلیت تطبیق پذیری توانسته اند چنین نیروی رو به پایینی که تقریبا بیش از 400 کیلوگرم به نسبت آخرین مدل GTR یعنی P1 است را تولید کنند .
برای تحمل چنین ارقامی در سرعت های بالا ، از تعلیق دو جناغی معکوس و لاستیک های اسلیک ساخت پیرلی استفاده شده است .

همچنین GTR در حدود 10 کیلوگرم وزن کمتری به نسبت سنا با وزن خشک 1198 کیلوگرمی دارد . این کاهش وزن در نتیجه حذف ایربگ ها ، ترمز دستی ، مافلر اگزوز و استفاده از متریال سبک تر به جای شیشه همچون پلکس گلس ممکن شده است .

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودرو پورشه 911 کاررا S کوپه + نقد و بررسی آن

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.