مشخصات فنی خودرو MG3 + نقد و بررسی آن از دید کارشناسان
ام جی 3 – MG3 یک هاچبک چینی ساخت شرکت ام جی است که برای مدت کوتاهی به بازار ایران عرضه شد ولی به دلیل عدم استقبال از این خودرو ، عرضه آن خیلی زود پایان یافت . ام جی 3 یک خودرو شهری با طراحی زیبا است که ویژگی های فنی خوبی دارد ولی در مدل صفر قیمت نسبتا بالایی داشت .
ام جی 3 با طراحی نسبتا جذاب بدنه و کابین ، توانست راه خود را به بازار های جهانی باز کند از جمله بریتانیا که از سال 2014 به همراه ام جی 6 در این کشور به تولید می رسند . ام جی 3 از یک موتور 1.5 لیتری بهره می برد که قادر است 107 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور تولید کند . این قدرت به وسیله جعبه دنده 5 سرعته خودکار به چرخ های جلو انتقال پیدا می کند .
ام جی 3 در حال حاضر تنها به صورت دست دوم در بازار قابل خریداری است اما رقبای مهمی را در مقابل خود دارد از جمله رنو ساندرو ، پژو 207 و برلیانس H330 بهتر است برای خرید خودرویی با قیمت به سمت خرید رنو ساندرو و پژو 207 بروید .
نقاط مثبت ام جی 3 :
1- طراحی جذاب
2- رنگ های متفاوت با سقف های سفارشی
3- سیستم صوتی قدرتمند
4- سطح امکانات قابل قبول
نقاط منفی ام جی 3 :
1- گیربکس با تکنولوژی قدیمی
2- کیفیت پایین مواد به کار رفته در داخل خودرو
3- بازار ضعیف دست دوم
4- القای حس ارزان بودن خودرو
5- ایمنی پایین
نقد کارشناسی ام جی 3 :
ام جی 3 یک هاچبک چینی است که برای مدت کوتاهی توسط مدیا موتورز در بازار ایران عرضه شد . هدف از عرضه آن در بازار ایران رقابت با خودرو هایی چون هیوندای i10 ، میتسوبیشی میراژ و کیا پیکانتو بود اما به دلیل قیمت نزدیک به آن ها و کیفیت پایین تر و نیز آپشن های کمتر نتوانست فروش بالایی را تجربه کند . هرچند این کلاس از خودروها در ایران چندان محبوب نیستند و به همین دلیل تعداد زیادی از آن ها را در خیابان ها مشاهده نمی کنیم . ام جی 3 در بازارهای جهانی هم عرضه شد و در بریتانیا به همراه ام جی 6 به تولید رسید .
ام جی 3 طراحی زیبایی دارد و در مقایسه با رقبای کره ای و ژاپنی خود چیزی کم ندارد . ام جی در نمای جلو و جانبی طراحی هماهنگی ارائه می دهد ولی در نمای عقب ، چراغ های کشیده و بلند طراحی متفاوتی دارند . اما در داخل کابین اوضاع به خوبی بیرون نیست و طراحی ساده ای به چشم می خورد . البته نمی توان گفت که این طراحی برای یک خودرو شهری کوچک نا مناسب است ولی در مقایسه با رقبای کره ای و چینی عملکرد ضعیف تری دارد . به علاوه اینکه کیفیت قطعات به کار رفته در کابین چندان بالا نیست ولی اگر بخواهیم آن را با رقبای ایرانی و چینی مقایسه کنیم وضعیت چندان بدی هم ندارد .
ام جی 3 لیست نسبتا کاملی از آپشن ها را ارائه می دهد که از جمله آن ها می توانیم به 6 عدد کیسه هوا ، سیستم صوتی مجهز به رادیو استریو ، سیستم های MP3 و CD player با ورودی USB ،AUX وiPod به همراه 6 بلندگو ، و سیستم های ترمز ABS ، EBD ، CBC و BAS اشاره کنیم . یکی از نقاط قوت این هاچبک به حجم 285 لیتری فضای بار برمی گردد که با جمع کردن صندلی های عقب این حجم به 938 لیتر هم می رسد .
ام جی3 خودروی مناسبی برای مسیرهای شهری است که کیفیت سواری مطلوبی دارد اما در حال حاضر خدمات پس از فروش مناسبی برای آن عرضه نمی شود و بازار دست دوم مناسبی هم ندارد .
به طور کلی می توان گفت که خرید خودروهای کم تیراژی که حضور شان در بازار قطع شده است حداقل در شرایط بازار ایران ، حرکتی منطقی به حساب نمی آید . کمبود قطعات یدکی ، افت زیاد در هنگام فروش مهم ترین دلیل این توصیه محسوب می شوند ، اما در پاره ای موارد خرید این خودروها می تواند به یک توصیه تبدیل شود .
حالا چنین وضعیت عجیبی در خصوص هاچ بک نسبتا ناشناخته MG3 روی داده است . این مدل که سابقا در سال های 2014 و 2015 توسط مدیا موتور به کشورمان وارد می شد ، این روزها با افت قیمت بسیار در نمونه های نسبتا کم کارکرد در محدوده 50 الی 60 میلیون تومان قابل خرید است .
ما آنچه MG3 را به گزینه ای قابل دفاع تبدیل کرده است ، فراهم شدن مقدمات مونتاژ نسخه فیس لیفت این خودرو در صنایع خودرو سازی فردا ( واقع در استان سمنان ) است . در واقع با توجه به محتمل بودن مونتاژ این مدل در ایران ، حالا دیگر مشکل کمبود قطعات یدکی و ناشناخته بودن این خودرو برای چند سال مرتفع می شود و با توجه به افت قیمت زیاد مدل های فعلی ، می توان MG3 را با رقمی بسیار معقول تر نسبت به مدل های مونتاژی صفر کیلومتر خریداری کرد ، از این رو شاید خرید این خودرو برای عده ای توجیه پذیر باشد .
البته با توجه به سگمنت و مشخصات فنی MG3، این خودرو با موتوری 1.5 لیتری و 105 اسب بخاری و گیربکس نیمه اتوماتیک ( AMT ) در واقع نقش یک هاچ بک شهری سبک را بازی می کند و شاید برای بسیاری افراد خرید خودروهایی نظیر رنو ساندرو ، پژو 207 و یا هاچ بک های چینی صفر کیلومتر در این رده قیمتی ، معقول تر از MG3 باشد ، اما در خصوص مشتریانی که به خاص بودن و برند اروپایی خودرو خود اهمیت می دهند ، MG3 می تواند در کنار گزینه هایی نظیر کیا پیکانتو یا مزدا 2 ، گزینه ای نسبتا جذاب باشد .
هرچند باید تاکید کرد که فارغ از مبحث مونتاژی شدن ام جی 3 در ایران ، خرید این هاچ بک ریز نقش دو رگه ، چندان توجیهی ندارد، به خصوص آن که گیربکس نیمه خودکار و AMT این مدل از نظر عملکردی کیفیت و دقت قابل قیاس با گیربکس های خودکار را ندارد و از این رو جذایبت های MG3 بیش از آن که به مشخصات فنی اش مربوط شود در ظاهر متفاوتش خلاصه خواهد شد .
نقد و بررسی فضای داخلی
داخل این خودرو هم نقاط ضعف و هم نقاط قوتی دارد . از نقاط قوت آن می توان به دید خوب اطراف و طراحی ساده داشبورد اشاره کرد ، به طوری که می توان تمامی دکمه ها و کنترل ها را به سادگی بر روی آن پیدا کرد . البته دکمه های کنترل سیستم صوتی استثنا هستند ، زیرا کمی پیچیده اند . همچنین به جز مدل پایه ، در باقی مدل ها ارتفاع صندلی راننده و فرمان تنظیم می شوند .
یکی از مهم ترین نقاط ضعف اتاق این خودرو ، کیفیت مواد استفاده شده در آن است . بیشتر سطوح از پلاستیک سفت و غیرصاف تهیه شده اند و ظاهرشان هم به همان نسبت زمخت است و همچنین بعضی از پنل ها ، کمی لقی دارند . سقف بلند خودرو MG3 باعث شده است که فضای بالای سر ، در داخل خودرو بسیار زیاد باشد و فضای جلوی پا برای صندلی های عقب کاملا کافی و حتی برای بزرگسالان بسیار راحت باشد . فضای صندوق این خودرو نسبت به سایر سوپرمینی ها خوب و شکل آن مربعی است ، که کارایی زیادی دارد . صندلی های عقب این خودرو نیز به نسبت 60 به 40 دارای قابلیت خم شدن می باشند که این قابلیت باعث افزایش فضای عقب خودرو می شود .
نقد و بررسی بیرون خودرو
در کل ، خودروهای MG خودروهای اسپرت سنتی هستند که MG3 هم از این قاعده مستثنی نیست . چراغ جلو های زاویه دار ، جلو پنجره دو تکه و چراغ LED، جلوی خودرو را تیز کرده اند و چراغ عقب های عمودی و بال عقب ( که در همه مدل ها به صورت استاندارد موجود است ) به عقب خودرو ظاهری اسپرت داده اند . بدنه این خودرو به دلیل ارتفاع کم سقف ، کمی گرد به نظر می آید . ولی در کل ، این خودرو ظاهری زیبا دارد . همچنین تنها نیمی از مدل های این خودرو دارای رینگ چرخ های آلیاژی است . این خودرو در رنگ های بسیار متنوعی تولید می شود .
نقد و بررسی رانندگی خودرو
اگر به دنبال راحتی بسیار زیاد هستید ، خودرو MG3 برای شما مناسب نیست . رانندگی این خودرو با دنده های پایین کمی سفت است و این بدین معنی است که در شهر و بزرگراه ، ناهمواری ها و دست انداز های جاده به راحتی به داخل خودرو منتقل می شوند . البته خودروی MG3 از برخی جهات هم خیلی خوب است ، مثلا بدنه خودرو خوب کنترل شده است و به خوبی بر روی زمین ثابت است و در هنگام دور زدن و پیچیدن ، خودرو کاملا آرام و بدون لرزش است . فرمان آن هم با اینکه خیلی تیز نیست ولی دقیق است .
نقد و بررسی موتور
برای خودرو MG3 تنها یک موتور موجود است که ظاهرا قسمت ناامید کننده این خودرو می باشد . البته موتور این خودرو 1500 سی سی چهار سیلندر معمولی بنزینی است که قدرتی معادل 107 اسب بخار تولید می کند که خوب و کافی به نظر می آید . همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو برابر 5.8 لیتر بر صد کیلومتر است . بر اساس نظرات مشتریان ، سواری این خودرو خیلی لذت بخش نیست . گشتاور بالای آن در دور موتور 5000 باعث سختی کار موتور شده و در سر بالاییها سخت بالا رفته و کلی هم سر و صدا می کند . ولی گیربکس پنج دنده اتوماتیک این خودرو عملکرد خوبی دارد .
نقد و بررسی ایمنی خودرو
خودروی MG3 ممکن است که قیمت پایینی نسبت به رقبای خود داشته باشد اما در بحث ایمنی خودرو ، چیزی کم ندارد . این خودرو داراری شش کیسه هوا به صورت استاندارد ، سیستم حفظ پایداری ، حفظ خودرو در شیب زیاد و سیستم کنترل فشار لاستیک ها می باشد . این خودرو در تست تصادف NCAP نمره سه ستاره را کسب کرد که از بسیاری از خودروهای این کلاس پایین تر بود .
سیستم ترمز ماشین خودروی MG3 چگونه می باشد ؟
1- نوع سیستم ترمز : دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو
2- نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو : دیسکی خنک شونده
3- نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب : دیسک خنگ شونده با هوا
دیسک ترمز جلو و عقب با هم فرق دارند و یکی نمی باشند ، ترمز جلو با کمک موتور و سیستم های دیگر خنک می شود ولی ترمز عقب با هوا خنک می شود و نیاز به کمک موتور و سیستم های دیگر ندارد .
سیستم ترمز ماشین خودروی MG3 چگونه می باشد ؟
1- نوع دیسک و کالیبرترمز جلو : دیسکی خنک شونده با هوا
2- نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب : دیسکی خنک شونده
3- نوع سیستم ترمز : دارای سیستم مدیریت پایداری خودرو
این ماشین برای خنک شدن از دیسک جلو از هوا استفاده می کند ولی باری دیکس هوا نیاز به هوا نمی باشد و با کمک موتور و درگیر سیستم ها خنک خواهد شد . همچنین این ماشین بهترین سیستم ترمز را دارد و این سیستم در بین ماشین های رقیب حرف اول را می زنند .
ایمنی این خودرو چگونه است ؟
1- سیستم های ترمز و پایداری : این ماشین دارای چرخ های جلوی دیسکی خنک شونده و همچنین دارای چرخ های عقب کاسه ای می باشد که بهترین ویژگی این ماشین می باشد .
2- کیسه هوا : این ماشین دارای 2 کیسه هوای خوب می باشد که در هنگام حوادث بسیار خوب عمل می کند .
3- سیستم ایمنی : این ماشین مجهز به سیستم ایموبیلایزر می باشد که بهرین سیستم ایمنی می باشد .
استهلاک این ماشین چگونه است ؟
این ماشین داری استهلاک بالایی می باشد که نظر هر خریدار را به خود جلب می کند . درست که این ماشین دارای استهلاک بالایی دارد ولی باعث دردسر و گذاشتم خرج فراوان روی دست راننده می باشد . قبل خرید به تمام موارد این موضوع توجه کنید و در مورد ماشین تحقیقات لازم را انجام دهید و بعد اقدام به خرید کنید .
بیشتر بخوانید:
نقد و بررسی کامل خودرو نیسان مورانو 2012 + تصاویر آن
منبع: همراه مکانیک