نقد و بررسی کامل خودرو نیسان مورانو 2012 + تصاویر آن

نقد و بررسی کامل خودرو نیسان مورانو 2012 + تصاویر آن

نیسان مورانو یک کراس اوور سایز متوسط ژاپنی است که نسل اول آن در سال 2002 معرفی و از سال 2003 روانه بازار شد . نیسان مورانو در حال حاضر در سومین نسل به تولید می ‌رسد .

نیسان مورانو

این نسل از مورانو برای نخستین بار در سال 2007 در نمایشگاه خودرو لس آنجلس معرفی و فروش آن از سال 2008 در بازار های جهانی آغاز شد و خودرو های فروخته شده از سال 2009 به دست مشتریان رسید . در ایران هم پارس خودرو که در آن زمان با کمپانی نیسان همکاری می‌ کرد ، تصمیم به عرضه این مدل از مورانو در بازار کشورمان گرفت . البته این اتفاق پس از ناکامی نسل اول مورانو در ایران رخ داد .

نکات مثبت نیسان مورانو :

1- پیشرانه قدرتمند

2- گیربکس پیشرفته

3- سواری بی صدا

4- کیفیت ساخت بالا

نکات منفی نیسان مورانو :

1- کمبود لوازم یدکی

2- بازار خرید و فروش محدود

این کراس اور موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از یورو ان کپ شده است .

نقد کارشناسی نیسان مورانو :

نیسان مورانو یک کراس اوور سایز متوسط است که از سال 2003 تاکنون بر روی خط تولید کمپانی ژاپنی قرار دارد . نسل سوم یا همان آخرین نسل از مورانو، در سال 2014 و در نمایشگاه خودرو نیویورک معرفی شد و از همان سال راه خود را به بازارهای جهانی پیدا کرد . اما در اینجا ما به معرفی نسل دوم آن خواهیم پرداخت .

نسل دوم نیسان مورانو در سال 2007 و در خلال نمایشگاه خودرو لس آنجلس به معرض دید عموم درآمد و از سال 2009 وارد بازار شد . مورانو از پلتفرم مشترکی با نیسان آلتیما و نیسان ماکسیما بهره می ‌برد . در سال 2012 پارس خودرو به نمایندگی از نیسان تصمیم به عرضه آن در بازار ایران گرفت و مورانو در تعداد محدودی به دست مشتریان ایرانی رسید . این در حالی بود که نسل اول مورانو هم در ایران حضور داشت که فروش بالایی را تجربه نکرد و مهم ‌ترین دلیل آن را می ‌توان ظاهر نه چندان جذاب به ویژه در نمای جلو دانست .

مورانو 2012 به مراتب چهره جذاب ‌تری داشت و شکل چراغ ‌ها در جلو و عقب ، متحول شد . اما همانند نسل قبلی ، نقطه قوت آن در نمای عقب بود و طراحان نیسان ، همچنان به خوب بودن طراحی جلو خودرو اعتقاد داشتند . جلو پنجره مشبک و چراغ‌ های متصل به آن را نمی ‌توانیم نکته مثبتی در طراحی مورانو بدانیم ولی وجود دو خروجی اگزوز در عقب ، کمی حس اسپرت بودن را ایجاد می ‌کند . مورانو نسل دوم یک بار هم فیس لیفت شد و تغییرات کوچکی در نمای بدنه آن به وجود آمد .

نکته جالب در مورد مورانو ، خلاقیتی است که نیسان برای طراحی آن داشته و مورانو را در یک نسخه کراس ‌کابریوله عرضه نموده است . به این ترتیب که یک خودرو شاسی بلند کروک در مقابل شماست . البته این نسخه تنها در مناطق آزاد ایران وجود دارد و نیسان هم اعلام کرد در نسل سوم ، چنین مدلی را عرضه نخواهد کرد .

با ورود به داخل کابین نیسان مورانو، متوجه هماهنگی طراحی بیرونی و داخلی خواهید شد . نیسان تا همین چند سال قبل ، در کنار تویوتا ، به عنوان خودرو سازان ژاپنی محافظه کار شناخته می ‌شدند و سعی در این داشتند تا با کمترین تغییرات و دوری از هیجان ، همچنان مشتریان خود را حفظ کنند اما این روند رفته رفته تغییر کرد تا جایی که این ژاپنی ‌های توانمند ، اکنون به عنوان پرچم ‌داران نوآوری و هیجان شناخته می‌ شوند .

نیسان در طراحی کابین مورانو نسل دوم ، در عین حال که قابل قبول است ، به سختی توانایی مبارزه با رقبای هموطن و کره ‌ای خود را دارد . در مرکز داشبورد مورانو یک نمایشگر 7 اینچی دیده می ‌شود و کلید های کنترلی در محل نامعمولی قرار گرفته‌ اند . متریال به کار رفته در داشبورد از پلاستیک است ولی روکش صندلی ‌ها و پنل درها ، از چرم تشکیل شده و کیفیت مطلوبی دارد . به علاوه مورانو سواری باکیفیتی ارائه می‌ دهد و در این بخش ، عملکرد راضی کننده ‌ای از خود نشان می ‌دهد .

نیسان مورانو در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه می ‌شود و مدل وارد شده به ایران ، از یک موتور 3.5 لیتری 4 سیلندر بهره می ‌برد . این موتور قادر است 256 اسب بخار قدرت و 336 نیوتن متر گشتاور تولید کند که به وسیله یک جعبه دنده اتوماتیک CVT به هر چهار چرخ انتقال می ‌یابد . این قدرت نسبتا زیادی است و مورانو از این جهت می ‌تواند رقیب قدرتمندی برای خودروهای حاضر در این کلاس باشد .

اتفاقا یکی از دلایل توقف واردات مورانو ، همین حجم موتور بود چرا که بر اساس قوانین کشور ، واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی ممنوع است .

نیسان مورانو در حال حاضر در نسخه‌ های دست دوم در بازار به فروش می ‌رسد . باتوجه به بازار دست دوم ضعیف ، خدمات پس از فروش بسیار ضعیف ، هزینه نگهداری و استهلاک بالا ، بهتر است برای خرید یک شاسی بلند سایز متوسط به سراغ دیگر گزینه‌ های موجود بروید . از جمله این رقبا هیوندای سانتافه ، کیا سورنتو ، تویوتا راوفور ، نیسان ایکس تریل ، کیا اسپورتیج و هیوندای توسان هستند .

نقد و بررسی فضای داخلی

داخل خودرو مورانو چندان جذاب نیست و انگار که شرکت نیسان همه انرژی خود را صرف موتور این خودرو کرده است . داخل این خودرو در دو رنگ مشکی و کرمی با ظاهری مردانه پسند تولید شده است که تودورزی تیره این خودرو باعث می‌ شود که همه کثیفی‌ها به چشم بیایند . مورانو دارای سیستم تهویه­‌ ی مجزا و دارای تنظیم تلسکوپی فرمان و آیینه و چراغ موجود بر روی آفتاب ‌گیر سمت شاگرد است . سیستم صوتی Bose و صفحه مانیتور 7 اینچ موجود در خودرو ، کمی آن را لوکس کرده است .

این خودرو 5 نفره دارای چند جا لیوانی و جعبه است که می ‌توان وسایل کودکان را در آن قرار داد . فضای صندلی ‌های عقب برای کودکان بسیار جادار و مناسب است و زاویه تا‌شدگی صندلی‌ های ردیف عقب بسیار خوب است .

نقد و بررسی بیرون خودرو

امروزه طراحی ظاهری خاص خودرو ها ، به­‌ خصوص شاسی‌ بلند ‌ها ، برای شرکت­‌ ها کار راحتی نیست ولی نیسان موفق به انجام این کار شده است . قسمت جلویی خودرو مورانو از قبل ضخیم ‌­تر شده است ، ضمن اینکه چراغ‌­ های جلو و جلو پنجره آن دارای طراحی جدیدتری است .

عقب این خودرو از طراحی خوبی برخوردار است و شیشه عقب آن به گونه ‌­ایست که دید عقب را بهتر می­‌ کند . چراغ خطر های LED و اگزوزِ دو رنگ ، جزو استاندارد های این خودرو هستند و همچنین باربند خودرو ، که ظاهری زیباتر به سقف خودرو می ­‌دهد و درب عقب برقی هم از امکانات سفارشی هستند .

نقد و بررسی رانندگی خودرو

اگرچه برخی خودروها در زمینه سواری از مورانو تقلید کرده ­‌اند ، اما هیچ کدام به پای این خودرو نمی ­‌رسند . مثلا سیستم تعلیق عالی این خودرو ، سواری چابک و در عین حال راحتی را به راننده می ‌­دهد . همچنین ترکیب موتور V6 و گیربکس CVT هم عملکرد خوبی از خود نشان داده است . در حالی که سایر CVT ها تمایل دارند که به کندی عمل کنند و دور موتور را ثابت نگه دارند ، اما CVT این خودرو مثل خودرو های اتوماتیک قدیمی‌­ تر عمل می ‌کند . خودرو مورانو از سواری نرم و راحتی برخوردار است و همچنین فرمان خوش‌ دستی دارد .

کیفیت سواری این خودرو از نسل قبلی بهتر و روان ­‌تر شده است و با وجود میزان کمی که خودرو در هنگام تغییر مسیر به طرفین کج می ‌شود ، ولی مشکل خاصی پیش نمی ‌آید . در مجموع دینامیک خودرو مورانو مناسب و به قدر نیاز است . این خودرو هم مانند سایر خودروهای شرکت نیسان ، دارای سیستم تعلیق عقب به منظور راحت ‌­تر کردن سفر برای سرنشینان عقب است که البته انتقاد هایی را هم به همراه داشته است . در مدل‌ های قبلی ، سواری عقب خودرو سفت و سخت بود ولی اکنون سواری عقب آن راحت شده است ، تا حدی که می ‌­توانید بر روی صندلی‌ های عقب به راحتی بخوابید .

نقد و بررسی ایمنی خودرو

در تست تصادف  NHTSA، خودروی مورانو در مجموع موفق به کسب 4 ستاره از 5 ستاره شد . تست احتمال چپ شدن آن هم نمره 4 ستاره را کسب کرد . متاسفانه در تست مقاومت سقف IIHS که حفاظت خودرو در چپ شدن واقعی را بررسی می ‌کند ، نمره مورانو خیلی پایین و زیر متوسط بود . این تست نسبتا جدید ، به قیمت از دست رفتن رتبه اول ایمن ‌­ترین خودرو بود که قبلا دست خود مورانو بود. البته یکی دیگر از نشانه ‌­های قدیمی شدن این مدل مورانو نبود سیستم هشدار دهنده نقاط کور و سیستم هشدار دهنده انحراف از مسیر است .

در این خودرو ترمز ضد قفل چهار چرخ به همراه ترمز کمکی و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز استاندارد هستند . علاوه بر کیسه هوای ضروری جلو ، این خودرو دارای کیسه هوای ضربات کناری برای صندلی ‌های جلو و کیسه هوای پرده ‌­ای برای هر دو ردیف می ­‌باشد . همچنین صندلی‌­ های جلوی آن دارای پشت سری متحرک برای محافظت سر سرنشینان در ضربات بسیار شدید از پشت هستند . سیستم حفظ پایداری الکترونیکی و کشش سطحی هم همانند سایر خودروهای نیسان استاندارد هستند . این سیستم در سطوح با ضریب اصطکاک پایین برای مدل‌ های AWD مناسب است .

نقد و بررسی ارزش خرید

این خودرو که مدت‌ ها در صدر جدول پرفروش‌ ترین خودروها بود ، به دلیل مصرف سوخت نسبتا بالا و سقف نه چندان استانداردش ، جایگاهش را از دست داد . البته به خاطر وجود امکانات زیاد این خودرو ، هنوز هم جزو پر طرفدار ترین خودروها است . اگر مصرف سوخت خودرو برای شما اهمیتی ندارد ، هنوز هم مورانو از همه رقبایش سرتر است . خودروی مورانو به میزان زیادی بهبود پیدا کرده است . به علاوه همزمان با این اصلاحات ، کراس ­‌اوور های زیادی در بازار موجود است و تعداد زیاد دیگری هم به زودی به بازار خواهند آمد .

نیسان مورانو

نگاهی به نیسان مورانو 2012

مورانو را باید یکی از کراس اوورهای عجیب و مدرن بازار دانست که در میان تولیدات نیسان ، جایگاه خوبی را نیز از آن خود نموده است . مورانو برای رانندگان ایرانی نیز خودروی آشنایی است گرچه سیاست قیمت گذاری آن باعث نابودی بازار آن در ایران گردید .

برای سال 2012 نیسان تغییرات قابل توجهی در ظاهر و باطن بسیاری از مدل های تولیدی خود از جمله مورانو ایجاد کرده است . امسال مورانو در هشت مدل مختلف با سطح تجهیزات متفاوت و درایو چهار چرخ یا دیفرانسیل جلو به بازار می آید .

همه انواع یاد شده از یک موتور 3.5 لیتری شش سیلندر خورجینی با توان 260 اسب بخار و 240 پوند فوت بهره می برند . انتقال این قدرت از طریق یک گیربکس با انتقال پیوسته ( CVT ) صورت می گیرد .
در طراحی بیرونی با فیس لیفت مختصری مواجه می شویم . چراغ ها و هواکش رادیاتور و رینگ های اسپرتی از جمله این تغییرات اند . اندازه چرخ ها در مدل های پایه 18 و در مدل های بالاتر 20 اینچی و از جنس آلیاژ آلومینیوم می باشند . سقف خودرو نیز دو پانل شیشه ای بزرگ را در خود جای داده است .

فضای داخلی با رنگ های گرم و طراحی آشنای نیسان ، به شما خوش آمد می گوید . کنسول وسط کمی عریض اما با طراحی مدرن دسترسی خوبی به تجهیزات فراهم می کند . در این محیط پر نور و صندلی های وسیع و تجهیزاتی مثل تهویه داخل صندلی ها و کنترل برقی برای آن ها ، آسایش مناسبی خواهید داشت .
تهویه خودرو در جلو و عقب مستقل بوده و امکاناتی نظیر رادیوی ماهواره ای ، سیستم صوتی استاندارد با 11  بلندگو ، سیستم ناوبری مجهز به هارد دیسک و رابط گرافیکی جالب ، کروز کنترل ، تشخیص صدا و فرامین صوتی ، اتصال به آی پد و دستگاه های همراه شما  و تجهیزات ایمنی مثل 6 کیسه هوا ، ترمز ضد قفل پیشرفته و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و کمک ترمز ، سنسور کمربند و ضربه گیر های جاذب انرژی برای اطراف موقعیت سرنشین ها اشاره کرد .

سیستم تعلیق با اتصالات چندگانه و میله ثبات ، با استفاده از آلومینیوم و تغییر ابعاد ، دچار کاهش وزن و بهبود عملکرد گردیده است . قیمت مورانو از 29 تا 40 هزار دلار بسته به مدل آن تغییر می کند .

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودرو هیوندای النترا + تجربه رانندگی با آن

منبع: پردیس خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.