پدیده قفل گازی و فلوت کردن چیست + آشنایی با سیستم های سوخت رسانی

پدیده قفل گازی و فلوت کردن چیست + آشنایی با سیستم های سوخت رسانیچیست ؟

ما در این نوشته می خواهیم راجع به پدیده قفل گازی و فلوت کردن صحبت کنیم. هر چند که فلوت کردن امروزه در خودرو های انژکتوری به معنای آنچه در سیستم های کاربراتوری کی باشد که دیده نخواهد شد . اما در همین سیستم تزریق با عنوان شره کردن یا همان ورود بیش از حد سوخت به محفظه احتراق ، گهگاهی حضور خود را اعلام کرده است . در خودرو های کاربراتوری ، فلوت کردن کردن باعث بروز مشکل در کارکرد خودرو خواهد شد .

قفل گازی

فلوت کردن چیست ؟

فلون کردن به معنای ورود بیش از حد بنزین به پیاله کاربراتور و همچنین حضور بیش از حد استاندارد سوخت نسبت به هوا در محفظه احتراق است که منجر به سر ریز شدن بنزین از کاربراتور خواهد شد .

روشن شدن خودرو فلوت کرده ، به سختی انجام خواهد شد و در صورت روشن شدن ، دود سیاه خروجی از اگزوز نشانه خوبی از تمام شدن و پایان این وضعیت می باشد .

این عیب در کارکرد خودرو نیز اثر منفی می گذارد . به این معنی که می تواند باعث بالا بالا رفتن گرمای بیش از حد در سیلندر شده و حتی به آب شدن پیستون منجر خواهد شد . همچنین با خاموشی موتور خودرو ، تا رفع شدن حالت فلوت از روشن شدن دوباره آن جلو گیری خواهد کرد .

در این حالت بهترین کار باز کردن هواکش و حتی در بالای کاربراتور به منظور سرعت بخشیدن به امر تبخیر سوخت زیادی می باشد . این عیب می تواند در تنظیم نبودن شناور کاربراتور و یا سوزن موجود در محل ورودی سوخت باشد و هم می تواند ناشی از گاز دادن های شتاب به ونتوری کاربراتور و در نهایت حضور بیش از حد سوخت منیفولد می باشد .

همچنین این عیب می تواند منجر به ریختن بنزین اصافی روی ورودی هوا و یا در برخی خودرو ها ، خروجی دود شود که در صورت گرم بودن آن ها خطر آتش سوزی نیز پیش خواهد آمد .

فقیر شدن از سوخت ، یا قفل گازی

قفل گازی درست در مقابل پدیده فولت کردن قرار دارد و این عیب حقیقتا بخ معنای حضور گزم میزان سوخت در محفظه احتراق است . قفل گازی علل مختلفی دارد و همان طور که از اسم آن پیدا است ، گاز های ناشی از تبخیر سوخت در مسیر تزریق علت آن می باشد . قفل گازی ممکن است حتی در باک خودرو نیز رخ دهد .

این عیب می تواند ناشی از کیفیت سوخت ، گرمای هوا ، خرابی سیستم کنیستر و شلینگ های تهویه باک می باشد . اما نوع دیگر قفل گازی در خودرو های با پمپ بنزین مکانیکی رخ می دهد . این پمپ بنزین چون دارای پرده دیافراگم می باشد ، در اثر گرمای که از موتور دریافت می کنند و عدم تبادل حرارتی با هوای بیرون ، ممکن است منجر به بخار شدن بنزین درون خود شوند که همین بخار بنزین باعث کاهش قدرت و کارایی آن ها در پمپاژ سوخت خواهد شد .

گاز حاصل از تبخیر بنزین دارای فشار است و این فشار نمی گذارد که سوخت به طور دقیق و مناسبی به کاربراتور برسد . راه حل در این حالت ، خنک کردن پمپ بنرین است که می تواند با توقف و خاموشی خودرو صورت بگیرد و یا مثل بسیاری از رانندگان با گذاشتن یک جوراب پر از شن خیس شده روی پمپ بنزین .

اما قفل گازی در خودرو های انژکتوری با سیستم های تزریق تک انژکتوری و چند نقطه ای نیز دیده خواهد شد . در این پیشرانه ها چون ریل سوخت در بالای موتور قرار دارد ، همیشه در معرض گرمای آن قرار خواهد گرفت و همین گرما منجر به تبخیر سوخت و ایجاد قفل گازی در آن خواهد شد .

راه رفع قفل گازی در این حالت نیز استارت زدن های مدوام و البته قطعه قطعه تا روشن شدن موتور خودرو می باشد . البته باید گفت که باید مراقب باشد که این استارت زدن مداوم ، قطعه ای باشد تا منجر به داغ کردن استارت نشده و از طرفی از گاز دادن های بی مورد اجتناب کرده تا باز منجر به فولت کردن پیشرانه نشود .

قفل گازی ، همان عیبی است که در روز های گرم باعث می شود تا به خاموش کردن خودرو ، دوباره روشن شدن آن کمی سخت تر از حالت و زمان عادی طول خواهد کشید .

نشانه های خرابی باک بنزین که به قفل گازی امکان دارد آسیب وارد کند :

1- تغییر دما نامنظم

تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ای درجه حرارت آب ، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود . همچنین حرارت موتور را کاهش و در زمان کوتاه و به طور غیر طبیعی آن را افزایش می دهد .

2- نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسایل نقلیه

نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات ، ترموستات به آ اجازه خنک شدن نمی دهد و مایع خنک کننده در بسته ترموستات گیر می کند . نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی را نشان می دهد . این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه باید آن را درست کنید .

3- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد .

اولین نشانه ای که ممکن است در ماشین شما رخ دهد ، بالا رفتن درجه آب به محدوده قرمز و جوش آوردن خودرو در 15 دقیقه حرکت اول می باشد . و باعث خوب کار نکردن ترموستات می شود .

دریچه گاز که باک بنزین در آن نقش مهمی دارد :

سنسور موقعیت دریچه گاز حسگری است که روی دریچه گاز و نزدیک استپر بسته می شود . وظیفه این سنسور این است که وقتی شما پدال گاز خودرو خود را فشار می دهید ، به میزانی که پولکی دریچه گاز باز می شود .

به طور کلی حسگر یا سنسور به معنای وسیله ای است که تغییرات فیزیکی و شیمیایی را اندازه گیری و به سینگال الکترونیکی تبدیل می شود .

نشانه های تجمع گاز در باک می شود ؟

1- بوی بنزین در داخل کابین نیز باقی می ماند .

2- همچنین زمانی که خودرو ریپ می زند و درست کار نمی کند ممکن است گاز وارد محفظه احتراق شده باشد که به دلیل تجمع گاز درون باک بنزین است .

3- اگر باک خودرو خالی از بنزین باشد یا آمپر آن بنزین کمی را نشان دهد و هنگام بنزین زدن در جایگاه سوخت ، بنزین  پس زده می شود .

قفل گازی

نشان گر سوخت چیست؟

نشانگر سوخت از آن دسته تجهیزاتی است که از دقت کافی برخوردار است . اگر چه این ایراد تا حدودی به سود راننده وخودرو می باشد . بد نامی این نشان گر از زمانی آغاز می شود که راننده حس کند باک خالی می باشد و مسافت زیادی را بدون بنزین می رود .

نشانگر هم درست مانند فرستنده وسیله ای ساده می باشد . جریان عبوری از فرستنده و مقاومت متغیر در نهایت به این ورق بی متال می رسد که یک سوی آن به مقاومت متغیر و سوی دیگر آن به عقربه نشانگر بنزین وصل می باشد . ورق بی متال از اتصال دو فلز غیر هم جنس ساخته می شود که هر یک ضریب انبساط حرارتی می باشد .

با گرم شدن ورق بی متال و به دلیل اختلاف ضریب انبساط حرارتی ، این ورق به یک سمتی که ورق با ضریب انبساط پایین می باشد ، انحنا پیدا می کند . این جابه جایی اندک فیزیکی می تواند نشانگر سوخت را به حرکت در آورد که یکی از کاربرد های نبوغ آمیز این وسیله ی ساده است

کارهایی که نشانگر سوخت انجام می دهد :

1- تامین سوخت بیشتر برای حالت ساسات خودرو

2- ایجاد حالت ساسات در حالت سرد

3- تنظیم زمان پاشش و آدوانس

4- دمای خنک دارد و باعث خنک شدن فن می شود .

5- دمای آب را به آمپر می رساند .

زمانی که نشانگر سوخت خراب می شود ، باعث چه اتفاقاتی می شود ؟

1- روشن شدن چراغ چک موتور و یا سیستم ضد قفل ترمز

2- کم شدن بازده سوخت

3- تولید صدا های نا مناسب خودرو در هنگام کار کردن

4- افت یک دفعه ای قدرت خودرو

5- ماشین به هنگام درجا کار کردن هرز گردی داشته باشد .

6- پریدن دنده از طرف گیر بکس

7- وجود مشکل در هنگام تعویض دنده

8- عملکرد نا درست کروز کنترل

9- درست کار نکردن سرعت سنج خودرو

10- از کار افتادن کیلو متر شمار

نشانگر سوخت در شیب چگونه می باشد ؟

در این حالت سوخت به یک سو درون باک حرکت کرده و می تواند سبب تغییر وضعیت شناور شود و در نتیجه نمایشگر سوخت با خطای زیادی سطح سوخت را نشان می دهد . برای رفع این مسئله ، ماشین های مجهز به ریز پردازنده تا حدودی توانایی اصلاح این خطا را دارند . جهت این کار ریز پردازنده میانگینی از موقعیت های شناور را در طول بازه ی زمانی خاص ، به جای واکنش لحظه ای به تغییرات موقعیت شناور محاسبه می کند .

نشانگر میزان سوخت خودرو یکی از پرکاربردترین اجزای خودرو برای رانندگان می باشد که بودن آن بسیار مهم می باشد . رانندگی در حالتی که نشانگر سوخت روی حالت خالی قرار دارد پرتنش و اضطراب آور است .

باک سوخت در خودرو های امروزی ازجنس پلاستیک می باشد و قالب ریزی می شود که به توان آن را در فضای محدود بگذارید . گاهی باک ها طوری طراحی می شوند که اطراف اجزای دیگر خودرو نظیر فریم و بدونه قرار بگیرند .

کاربراتور بخاطر دلایل زیر فلوت کردن را انجام می دهد ؟

1- هر گاه شناور کاربراتور تنظیم نباشد ، سطح سوخت در ارتفاع بالا تری قرار دارد و باعث افزایش مصرف آن خواهد شد .

2- اگر شناور سوراخ شود بنزین در آن نفوذ کرده و شناور در پیاله بنزین غوطه ور شد و سطح بنزین در پیاله بالا خواهد آمد .

3- هر گاه ذرات نا خالص در بنزین در نشیمن گاه سوپاپ سوزنی شناور رسوب کند ، مانع از بسته شدن مدار شناور گردیده و سوخت فلوت می کند .

4- اگر مدار ساسات تنظیم نباشد ، سوخت اضافی به مدار ارسال می نماید و در نتیجه ایجاد فلوت خواهد کرد .

5- اگر پمپ بنزین فشار خیلی زیادی تولید می کند ، به طوری که نیروی رانش شناور نتواند سوپاپ را ببندد ، سطح سوخت در پیاله افزایش یافته و بنزین فولت خواهد شد .

علامت فلوت کردن کاربراتور شامل موارد زیر می باشد :

1- نشت نمودن سوخت از دور درپوش کاربراتور

2- محور دریچه گاز

3- خیس نمودن شمع ها و روشن نشدن موتور

برای برطرف شدن فلوت کاربراتور ، باید عمل زیر را انجام دهید :

1- ابتدا مدار ساسات را کنترل نمایید .

2- سپس ضربه ملایمی به نزدیکی محل سوپاپ شناور بزنید .

3- اگر عمل فلوت کردن کاربراتور ، برطرف نشود باید آن را باز کرده و بررسی کنید .

علت های نشتی گاز در مانیفولد هوا :

1- اگر محل مشخصی از نشتی گاز دیده شود با سفت کردن مهره های نیفولد ، فلانچ کاربراتور و یا پیچ های بدنه کاربراتور را باید عوض کنید .

2- اگر با خیلی سفت کردن پیچ ها ، هنوز نشتی وجود دارد امکان دارد واشر ها و سر سیلندر ها خراب باشد .

3- امکان دارد از کناره لوله خلابی بوستر نشتی وجود داشته باشد .

علت های افت کردن قدرت موتور :

1- مخلوط سوخت و هوای کاربراتور ، در حالت شتاب گیری کم است و باید میزان آن را درست کنید .

2- سوخت موتور نامیزان است و احتمال دارد حالت فلوت کردن وجود داشته باشد و شما باید فلوت کنید .

3- یخ زدگی در کاربراتور وجود دارد .

4- خفه کردن اگزوز گرفتگی دارد .

5- پممپ بنزین و سخت کافی ارسال نمی کند .

اثر خرابی پمپ بنزین در افت قدرت موتور :

هرگاه پمپ بنزین ، سوخت ضعیفی ارسال کند ، موتور در حالت شتاب گیری با کمبود سوخت رو به رو می باشد . پس لازم می باشد که فشار پمپ و شدت جریان سوخت را اندازه گیری کند . و اگر سوخت کم بودن به سوخت ماشین اضافه کنید .

قفل گازی

بیشتر بخوانید:

دلایل افزایش صدا و لرزش در خودرو + راه حل برطرف کردن آن

سیستم EGR چیست و در خودرو چه وظیفه ای دارد؟

تولید تایر های گیاهی و مواد اولیه آن + مزایا و معایب

منبع: کارستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.