مشخصات فنی و آپشن های خودرو ایرانی سایپا شاهین

مشخصات فنی و آپشن های خودرو ایرانی سایپا شاهین

شاهین یک محصول کاملا جدید از گروه خودرو سازی سایپا است که قرار است همین امسال یعنی در سال 99 عرضه شود . هرچند که معرفی اولیه این خودرو به سال 97 بر می‌ گردد و قرار بود که اولین مدل ‌های این خودرو در سال 98 تحویل داده شود ؛ اما وجود برخی مشکلات باعث شده است که سایپا شاهین هنوز رنگ جاده را به خود نبیند . در ابتدای کار ، مهندسان سایپا این خودرو را با نام رهام معرفی کردند اما پس از رایزنی‌ های مختلف برای حمایت از شاهین ایرانی نام آن به سایپا شاهین تغییر یافت .

سایپا شاهین

سایپا شاهین بر روی پلتفرم SP تولید شده است . این پلتفرم پایه و اساس خودرو های بعدی سایپا خواهد بود و قرار است خودرو های کراس ‌اوور کامپکت ، هاچ ‎‌بک و سدان همگی بر اساس این پلتفرم ساخته شوند . هرچند که نمی ‌توان ردپای شاهین ایرانی را در سایپا شاهین یافت اما می ‌توان آن را یکی از زیبا ترین و متناسب ‌ترین خودرو های تولید سایپا دانست.

مشخصات فنی و آپشن های سایپا شاهین چگونه است ؟

هرچند که قرار بود سایپا شاهین از موتور ملی تولید سایپا استفاده کند اما مشکلات به‌ وجود آمده در روند تولید این موتور ، طراحان سایپا را بر آن داشت تا با استفاده از موتور M15-T توربو شارژ طرفداران این خودرو را غافل گیر کنند . البته این غافل گیری به همین‌ جا ختم نمی ‌شود ، چراکه خریداران انتظار یک موتور تنفس طبیعی BM16 را داشتند . هدف از این جایگزینی ایجاد قدرت بیشتر برای موتور بود اما هنوز هم با توجه به وزن خودرو ، نمی ‌توان موتور توربو شارژ شاهین را برای ایجاد یک تجربه خوب از سرعت و شتاب مفید دانست .

به ‌هر حال قلب تپنده فعلی سایپا شاهین یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو شارژ است که با استفاده از 4 سیلندر خطی مستقیم و 8 عدد سوپاپ ، قادر به تولید 108 اسب بخار قدرت و 165 نیوتن متر گشتاور است . قدرت و گشتاور تولیدی این موتور از طریق گیر بکس 5 دنده دستی و یا 6 دنده اتوماتیک به چرخ ‌های جلو وارد می ‌شود . البته با توجه به عدم عرضه سایپا شاهین تاکنون نمی ‌توان اطلاعات دقیقی از مشخصات فنی و آپشن های سایپا شاهین در اختیار شما قرار داد .

به دلیل استفاده از موتور تیبا و ساینا در این خودرو که در حال حاضر 8 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر مصرف می ‌کند ، کارشناسان مصرف سوخت ترکیبی شاهین را حدود 10 لیتر پیش‌ بینی می ‌کنند . این میزان مصرف با توجه به باک 47 لیتری ، کمی زیاد به نظر می ‌رسد . به‌ علاوه این ‌که سازگاری موتور سایپا شاهین با بنزین یورو 5 شما را مجبور به استفاده از بنزین سوپر خواهد کرد .

البته این موضوع خبر بدی نیست و نشان می‌ دهد که بالاخره خودرو سازان داخلی نیز به فکر المان‌ های محیط ‌زیستی در خودروی خود افتاده و استارت تولید خودرو های پاک را زده‌ اند . اولین نسخه ‌های شاهین که به بازار عرضه می ‌شوند دارای جعبه‌ دنده دستی خواهند بود ، اما قرار است نسخه ‌های اتوماتیک آن با جعبه ‌دنده 6 سرعته نیز در سال 1400 تولید و روانه بازار شود . از مقدار شتاب صفر تا صد این خودروی 1260 کیلو گرمی هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست ، اما به لطف داشتن موتور توربو شارژ حداکثر سرعتی که شاهین برای شما فراهم خواهد کرد ، 190 کیلومتر بر ساعت گزارش شده است .

مدل خودرو سایپا شاهین دنده ‌ای
پیشرانه 4  سیلندر خطی 8 سوپاپ
حجم موتور 1500 سی ‌سی
حداکثر قدرت اسب بخار 108
حداکثر گشتاور نیوتن متر 165
جعبه‌ دنده دستی 5 سرعته
مصرف سوخت ترکیبی 10 لیتر
شتاب 0 تا 100
حداکثر سرعت کیلو متر بر ساعت 190  کیلو متر بر ساعت

سایپا شاهین

سایپا شاهین چه امکاناتی را برای رفاه سرنشینان فراهم می‌ کند ؟

با وجود این ‌که خودروی سایپا شاهین خودرویی تازه‌ نفس در جاده ‌های ایران خواهد بود ، انتظار می ‌رود که لیست امکانات رفاهی آن حداقل در حد خودرو های چینی باشد . اما لیست اعلام ‌شده از سوی سایپا چنین انتظاری را برآورده نکرده است و هنوز هم مشخص نیست که آیا این امکانات واقعا در خودرو های تحویلی باشد یا نه . با توجه به پیشینه شرکت سایپا ، دور از انتظار نیست که برخی از امکانات اعلام ‌شده را به‌ صورت سفارشی قرار داده و به ازای نصب آن ‌ها هزینه بیشتری از خریداران دریافت کند .

لیست مشخصات فنی و آپشن های سایپا شاهین در حال حاضر شامل صفحه ‌نمایش 7 اینچی لمسی ، سیستم ورود بدون کلید ، استارت دکمه ‌ای ، سیستم تهویه اتوماتیک مطبوع ، آینه‌ های جانبی برقی و تاشو ، چراغ ‌های روشنایی روز ( دی ‌لایت ) ، تنظیم اتوماتیک میزان نور چراغ ‌ها با توجه به نور محیط ( اتو لایت ) ، سانروف ، دوربین و سنسور دنده‌ عقب برای کمک به پارک ، مه‌ شکن‌ های جلو و عقب برای افزایش میدان دید راننده در محیط ‌های کم ‌نور ، امکان کنترل سیستم صوتی از طریق کلید های کنترلی روی فرمان و کنترل‌ کننده میزان فشار باد لاستیک ‌ها است .

هرچند که سایپا شاهین در مقایسه با دیگر تولیدات این شرکت نظیر ساینا و تیبا دارای امکانات رفاهی بیشتری است ، اما چنین لیستی برای خودرویی که قرار است در آستانه قرن جدید در خیابان ‌های ایران جولان دهد تقریبا نا امید کننده به نظر می‌ رسد . این موضوع وقتی جالب ‌تر می‌ شود که سایپا ، شاهین را یکی از آپشنال ‌ترین خودرو های خود معرفی کرده است و قصد دارد رفاه بیشتری را برای سرنشینان آن فراهم کند .

تجهیزات سایپا شاهین
چراغ سیستم روشنایی روز ، کنترل خودکار میزان نور چراغ‌ ها با توجه به نور محیط ، مه‌ شکن‌ های جلو و عقب
سیستم‌ های مولتی ‌مدیا سیستم صوتی با قابلیت کنترل از روی فرمان
صفحه ‌نمایش نمایشگر 7 اینچی ، برای مدل ‌های فول ‌آپشن یک نمایشگر 10 اینچی اندروید در نظر گرفته شده است .
رینگ ‌ها 15  اینچ فولادی و آلومینیومی
آینه آینه‌ های جانبی برقی و تاشو
تهویه مطبوع خودکار
صندلی
شیشه دارای شیشه بالا بر برقی
سیستم‌ های هشدار دهنده سنسور پارک ، دوربین دید عقب ، سنسور فشار باد تایر ها

سایپا شاهین چگونه ایمنی سرنشینان و عابران را فراهم می‌ کند ؟

سایپا شاهین همچون سایر محصولات این شرکت تاکنون در تست ‌های ایمنی معتبر بین ‌المللی حضور پیدا نکرده است . اما با توجه به این ‌که شرکت سایپا قصد ارائه آن در بازار های روسیه و اروپا را دارد ، قول داده است که سایپا شاهین اولین خودروی ایرانی باشد که در تست‌ های موسسه Euro NCap شرکت می ‌کند . کارشناسان سایپا دریافت 3 ستاره ایمنی برای این خودرو را دور از ذهن نمی‌ دانند . به‌ هر حال تاکنون این اتفاق رخ نداده و عدم عرضه این خودرو تا امروز نیز آن را از تجربه خریداران بی‌ نصیب گذاشته است . به همین دلیل در این بخش تنها به بیان تجهیزات ایمنی که شرکت سایپا در تیر ماه 99 قول آن‌ ها را داده است بسنده می‌ کنیم .

رای کمک به راننده امکاناتی نظیر هشدار تعویض دنده ، کنترلر کشش و پایداری ، کمک به شروع حرکت در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری‌ ها در نظر گرفته شده است . علاوه ‌بر این سایپا شاهین 99 قرار است با 2 کیسه هوای راننده و سرنشین ، کمربند های ایمنی پیش ‌کشنده برای سرنشینان ردیف جلو ، سیستم هشدار نبستن کمربند ایمنی توسط راننده ، ترمز های دیسکی جلو و عقب و سیستم ترمز گیری مجهز به سیستم ضد قفل و سیستم ایمنی ساخته‌ شده و بر اساس استاندارد های اروپا با هدف حفظ ایمنی سرنشینان و کاهش خسارت‌ های جانی و مالی تصادفات روانه بازار شود .

کروز کنترل مخصوص کسانی است که نمی ‌توانند فشار پای خود بر روی پدال گاز را کنترل کنند و همیشه بیشتر از سرعت مجاز می‌ رانند ؛ و به‌ علاوه این ‌که این آپشن می تواند در سفرهای برون‌ شهری راحتی بیشتری را برای راننده فراهم کند . تنظیم این بخش می ‌تواند همواره سرعت ایمن را برای شما حفظ کند . فرمان برقی این خودرو تسلط راننده بر فرمان را بیشتر کرده و با افزودن قابلیت فرمان ‌پذیری خودرو ، کنترل فرمان در سرعت ‌های بالا ، سر پیچ‌ ها و جاده ‌های ناهموار را برای شما راحت خواهد کرد . هر چند که لیست این امکانات نسبت به سدان ‌های وارداتی موجود در بازار بسیار کوتاه است ، اما با توجه به این‌ که قیمت سایپا شاهین احتمالا از اکثر سدان‎ های موجود در بازار کمتر خواهد بود ، این لیست تا حدی قابل ‌قبول است .

تجهیزات سایپا شاهین
تجهیزات ایمنی و حفاظتی کروز کنترل ، فرمان برقی ، کمربند های ایمنی پیش کشنده برای سرنشینان جلو ، هشدار نبستن کمربند ایمنی راننده ، سیستم ایمنی منطبق با استاندارد های اروپایی
کیسه هوا 2  کیسه هوای راننده و سرنشین
سیستم ترمز دیسکی در جلو و عقب ، مجهز به ترمز ضد قفل ، کنترل کشش و پایداری و کنترل سرعت و ایستایی در شیب ‌ها

سایپا شاهین

نقد و بررسی کلی ماشین سایپا شاهین

رهام یک سدان جمع‌ و جور شهری است که چندی پیش طی یک مراسم مجلل توسط شرکت سایپا معرفی شد . طبق ادعای مهندسین شرکت سایپا طراحی ظاهری ROHAM با الهام از شاهین ایرانی شکل ‌گرفته است و اولین محصول ملی محسوب می ‌شود که بر روی پلتفرم SP100 ساخته‌ شده است . شاهين نامي فارسي است كه در فرهنگ لغت دهخدا  به نوعی پرنده ی شکاری از خانواده ی باز منتسب گرديده است و استايل مدل سدان  به عنوان اولين خودروي توليد شده از اين پلتفرم با الهام از اين پرنده شكاري طراحي شده است .

شرکت سایپا با توجه به تحریم‌ های جدید آمریکا سعی در داخلی سازی هرچه بیشتر محصولات تولیدی خود دارد ازاین‌ رو می‌ توان رهام را اولین قدم شرکت سایپا در جهت رسیدن به هدف ‌های خود دانست . طبق ادعای مسئولین شرکت سایپا ، رهام از امنیت و کیفیت بسیار بالاتری نسبت به سایر خودرو های سدان حال حاضر بازار کشور برخوردار است و توانسته آزمون ‌هایی همچون تست تصادف ، کالیبراسیون موتور ، کالیبراسیون ایربگ ، ارتعاشات عمر و دوام قطعات ، فرمان پذیری ، قرار گیری تزئینات داخلی ، سیستم خنک کاری ، وضعیت چراغ ‌ها و روشنایی ، اندازه‌ گیری درز های بین درب ‌ها ، انواع تست‌ های جاده ‌ای ، تست‌ های کمربند ، نفوذ آب و گرد وغبار را با موفقیت کامل پشت سر بگذارد و حتی 3 ستاره ایمنی را از موسسه ایمنی NCAP کسب نماید .

سایپا رهام طبق دسته‌ بندی ‌های جهانی در سگمنت C جای می‌ گیرد و بر اساس برنامه‌ ریزی‌ های انجام‌شده قرار است در 6 تیپ مختلف base1، standard،Mid   base 2، Lux، SuperLuو با دو نوع گیر بکس اتوماتیک و دستی به بازار عرضه شود .

بر اساس اطلاعات منتشرشده ، سایپا رهام ( شاهین ) محصولی است که کاملا توسط مهندسین ایرانی طراحی و تولید شده است و به ‌نوعی می‌ توان آن را یک خودرو ملی جدید دانست . این خودرو نسبت به سایر محصولات ارزان‌ قیمت شرکت سایپا ، از طراحی مدرن‌ تر و جذاب ‌تری هم در داخل و هم در خارج برخوردار‌است . در بخش داخلی رهام فضای بسیار خوبی برای سرنشینان در نظر گرفته‌ شده که پیش‌ بینی می ‌شود راحتی قابل قبولی را نیز برای سرنشینان به همراه داشته باشد .

فعالان بازار خودرو نه به صورت قطع ، ولی معتقد هستند که به احتمال بسیار زیاد خودروی جدید ( سایپا شاهین ) چیزی بین 25 تا 30 درصد گران تر از خودروی ( ساینا اتومات ) وارد بازار خواهد شد . با توجه به این شرایط ، می توان این احتمال را داد که خودروی سایپا شاهین در کارخانه با قیمتی بین 140 تا 150 میلیون تومانی ثبت نام خواهد شد ، هرچند فعالان بازار خودرو معتقد هستند که نرخ خودرو های کارخانه ای در سال 99 ممکن است براساس شاخص های کلان تغییر کند.

خودروی شاهین سایپا ، رقبایی همچون دنا پلاس ، پژو پارس ، آریو اتوماتیک ، برلیانس H230 و برلیانس H330  را در مقابل خود خواهد‌‌ داشت که مطمئنا برای اظهارنظر های بیشتر بهتر است تا زمان ورود این خودرو به بازار ، منتظر آخرین تغییرات در قیمت و لیست امکانات این خودرو بود .

بیشتر بخوانید:

 10 آپشن محبوب در بازار خودرو ایران و پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.