وزن کمتر یا قدرت بیشتر! خودرو سازان به کدام سو می ‌روند ؟

وزن کمتر یا قدرت بیشتر! خودرو سازان به کدام سو می ‌روند ؟

خودرو های امروزی ، به‌خصوص با توسعه ‌ی فناوری برقی ، نسبت به گذشته سنگین‌ تر شده ‌اند . این موضوع باعث نیاز روزافزون آن ‌ها به قدرت بیشتر شده است ؛ هر چند ، این روند تغییر خواهد کرد .

خودرو

در گذشته ، خودرو های سوپر اسپرت نهایتا 500 اسب ‌بخار قدرت داشتند . این رقم نیز ، تنها مربوط به نمونه ‌های خاص می‌ شد . در حالی‌ که اکنون سدان ‌های اسپرت متوسط ، این قدرت را تولید می ‌کنند . برای مثال ، بی ‌ام‌ و M3 نسل‌ های گذشته تنها 333 اسب ‌بخار داشت ؛ اما مدل کنونی دارای بیش از 500 اسب‌ بخار است . آیا این یک پیشرفت است ؟

طی سال‌ ها ، فناوری پیشرانه ‌ی خودرو ‌ها پیشرفت کرده است و استفاده از توربو شارژر ارزان ‌تر شده است . همین ‌طور ، انتظارات نیز فراتر رفته است . بنابراین شاهد بالا رفتن قدرت پیشرانه ‌ها به مرور زمان هستیم . طی یک دهه ‌ی گذشته ، قدرت اسب ‌بخار خودرو‌ ها سر به فلک کشیده است و به سطحی رسیده که خیلی‌ ها انتظار نداشتند .

البته این روند طبیعی بازار آزاد است . وقتی که یک شرکت از خودرو‌ی پر قدرت نسل جدید خود رونمایی می‌ کند ، برند‌ های دیگر سعی می‌ کنند بهتر از آن باشند . از این رو ، همیشه روی قدرت بیشتر ، رقابت وجود دارد .

این رقابت که اکنون نیز برقرار است ، ممکن است پایان یابد . دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد . مهم ‌ترین دلیل این می ‌تواند باشد که خودرو‌ های امروزی سطحی از قدرت را ارائه می‌ دهند که برای سرعت‌ گیری کافی است . در حال حاضر ، خودرو های الکتریکی قادر هستند تا در بازه‌ ی دو ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلو متر ‌بر‌ ساعت برسند . دستیابی به زمان کمتر ، تقریبا غیر ممکن است و حتی اگر ممکن باشد ، یک ماشین شهری نیاز به این عملکرد نخواهد داشت . این موضوع ممکن است برای برخی خوشایند باشد ؛ اما عملا سرعت گیری ‌های این چنینی نه‌ تنها خطرناک است بلکه خلاف جهت راحتی سرنشینان است .

از طرف دیگر ، بسیاری معتقدند که فلسفه ی خودرو های اسپرت ، تجربه ی لذت رانندگی با آن ‌ها است و صرفا به رقم شتاب اولیه مربوط نمی ‌شود . این رقابت علاوه بر شتاب ، در مورد سرعت نهایی خودرو‌ ها نیز وجود دارد . البته رکورد‌ زدن سوپر اسپرت‌ هایی مانند بوگاتی ویرون ، هیجان‌ انگیز است ؛ اما این عامل در دنیای واقعی کاربردی نیست ؛ حتی برای اشخاص ثروتمندی که قدرت خرید بوگاتی را داشته باشند .

با تسخیر‌شدن بخش اعظم بازار به‌ واسطه‌ ی خودرو‌های برقی ، نیاز به قدرت و عملکرد بالا ، رفته رفته کاهش یافته است . عده ‌ای معتقدند که جنگ بر سر قدرت کاهش خواهد یافت و خودرو سازان روی ساخت محصولات سبک تمرکز خواهند کرد .

کالین چپمن ، بنیان گذارلوتوس ، اظهار داشت : ( ساده ‌سازی کن ، بعد سبکی را اضافه کن . )  این دقیقا موضوعی است که خودرو سازان لازم است روی آن رقابت کنند . به‌ جای اینکه روی افزایش قدرت متمرکز شوند ، کاهش وزن خودرو را در اولویت بگذارند . تلاش کنند تا شاسی ‌های سبک‌ تری با  قیمت مناسب بسازند . سعی کرده تا خودرو‌ های اسپرتی عرضه کنند که روح علاقه‌ مندان تسخیر شود ؛ نه اینکه صرفا مشخصات عددی محصول را تغییر دهند .

مک لارن در ساخت مدل اسپیدتیل ، از این نکته استفاده کرده است . این ابر خودرو که شکل و شمایل آن جنجال زیادی داشته است ، مهندسان و طراحان مک ‌لارن در ساخت آن ، هیچ نکته‌ ای را از قلم نی انداخته ‌اند . این ابر خودروی هزار اسب‌ بخاری ، به اندازه زیادی سبک است و همین ‌طور، مانند شمشیر هوا را می ‌شکافد . باید اعتراف کرد اسپیدتیل نیز ، از رقابت در تولید قدرت بیشتر ، عقب نمانده است ؛ اما این موضوع ، تمرکز اصلی آن نبوده است . مک‌ لارن بیشتر سعی کرده است تا حد امکان ، خودروی سبک ‌تر و با آیرودینامیک بهتری بسازد . برای همین ، این خودرو به اندازه‌ ی بوگاتی شیرون ، سریع است ؛ با وجود اینکه به مراتب قدرت کمتری دارد .

اگر خودرو ساز‌ان از فلسفه ‌ی مشابهی در ساخت مدل ‌های اسپرت بهره بگیرند ، بسیاری از آن استقبال می ‌کنند . مثال خیلی خوب این موضوع ، الپین A110 است که توانسته است نظر بسیاری را به خود جلب کند . در قیاس با خودرو ‌های آلمانی که روی افزایش قدرت تمرکز کرده ‌اند ، این کوپه‌ ی اسپرت فرانسوی کوچک ، رویه ‌ای متفاوت پیش گرفته است . به ‌جای استفاده از پیشرانه ‌ای پر حجم ، این خودرو از یک موتور چهارسیلندر 1.8  لیتری به‌ همراه توربو شارژر بهره می ‌برد که قادر است 200 اسب‌ بخار قدرت تولید کند . با وجود قدرت نه چندان زیاد ، این خودرو به دلیل سبک ‌بودن ، همچنان سریع است و رانندگی با آن لذت ‌بخش است . در واقع ؛ می ‌تواند جزو یکی از لذت‌ بخش ‌ترین خودرو ‌های حال حاضر باشد ؛ محصولی که شرکت الپین تولید کرده است که خود زیر مجموعه ‌ای از رنو است . خودرو سازان بزرگ نیز می‌ توانند از این ایده استفاده کنند .

کاهش وزن خودرو ، از هر جهت ایده ‌ی خوبی است . به طراحان کمک می ‌کند تا موتور کوچک تری برای آن درنظر بگیرند و در عین حال ، خودرو عملکرد مطلوب را داشته باشد . از طرفی ، باعث کاهش مصرف سوخت می ‌شود . همین ‌طور ، سواری و فرمان‌ پذیری بهتری را موجب می‌ شود . بنابراین ، عامل ‌های متعددی با کاهش وزن خودرو ، بهتر می ‌شوند . آیرودینامیک خودرو نیز مسئله‌ ی مهمی است . این فاکتور در مک ‌لارن اسپیدتیل مثال‌ زدنی است . امروزه خودرو سازان به این موضوع اهمیت کافی می ‌دهند .

البته اجرایی کردن این ایده ، کار راحتی نیست . شرکت ‌های خودرو ‌سازی ، به‌ خصوص سازندگان مدل‌ های اسپرت ، مشتاق هستند تا محصول آن‌ ها سبک ‌تر باشد . اما استاندارد‌ های ایمنی جدید ، امکانات رفاهی داخل خودرو و سطح تجهیزات محصولات امروزی ، مانع این کار می ‌شوند . این دلایل افزایش قدرت خودرو‌ ها را توجیه می ‌کند ؛ برای اینکه اثر وزن اضافه‌ را جبران کند . هر چند ، کاهش وزن خودرو نیز غیرممکن نیست و هزینه ‌ی زیادی نخواهد داشت . خودرو‌هایی همچون الپین A110 و مزدا MX5 نمونه‌ های خوبی هستند .

با گسترش فناوری خودرو‌ های برقی ، دو عامل تور سبک ‌بودن و آیرودینامیک خودرو ‌ها ، بیش ‌از پیش مهم خواهد بود . بنابراین ، از این پس شاهد رقابت خودرو سازان در ارائه ‌ی محصولات سبک ‌تر با عملکرد بالا خواهیم بود ؛ تا اینکه صرفا قدرت بیشتری را تولید کنند . جنگ بر سر اسب ‌بخار پایان خواهد یافت و رقابت وارد حوزه ‌ی جدیدی خواهد شد .

آینده طراحی خودرو به کدام سو می‌ رود ؟

طراحی در دنیای ماشین ‌ها اهمیت زیادی دارد و طراحی خودرو به ‌عنوان حرفه ‌ای کاملا تخصصی مطرح می‌ شود که خلاق ‌ترین افراد در آن مشغول به کار هستند . خودروها در دوران مختلف شکل و شمایل متفاوتی داشته‌ اند که از روی زبان طراحی هر خودرو می ‌توان به دهه ‌ای که در آن ساخته شده است پی برد . طراحان خودرو برای هر برند یک نوع زبان خاص را در نظر می ‌گیرند که معمولا بین تمام محصولات ، یک خودرو ‌ساز از عناصر مشترکی استفاده می ‌کند . برای مثال تمام خودرو های لندروور حالت مکعبی شکل دارند که منحصر به خودش است یا اینکه خودروهای اسپورت پورشه ظاهری شبیه به هم دارند .

اغلب خودرو ‌سازان دنیا خودرو های خاص خود را در استودیوی مخصوص خود در کالیفرنیا طراحی می ‌کنند . در واقع بیشتر خودرو سازان در کالیفرنیای آمریکا یک استودیوی طراحی خودرو دارند . طراحان در این استودیو ها روی نسل آینده خودرو ها کار می ‌کنند که اغلب آن ها از دانشکده طراحی خودرو در پاسادنای کالیفرنیا فارغ‌ التحصیل شده ‌اند .

طراحان خودرو افرادی هستند که علاوه بر تسلط بر هنر طراحی نسبت به مسائل مهندسی خودرو نیز باید تسلط کامل داشته باشند . دانشجویانی که از دانشکده هنر طراحی در بخش طراحی خودرو فارغ‌ التحصیل می ‌شوند چشم ‌انداز خود را در رابطه با خودروهای آینده در قالب طراح‌ های آینده محور ارائه می‌ دهند . طراحانی که روی خودرو های آینده کار می ‌کنند به جنبه‌ های مختلفی باید توجه داشته باشند که عبارتند از فضایی که هر خودرو برای سرنشینان باید داشته باشد ، حداکثر سرعت ، وزن ، ابعاد و سایر مولفه‌ های مهم در رابطه با خودرو ها باید در نظر گرفته شود.

اولین تصاویری که در رابطه با خودروهای آینده ممکن است به ذهن خطور کند سفینه ‌های فضایی است یا خودروهایی که در فیلم‌ های علمی تخیلی ممکن است وجود داشته باشد . آنچه اهمیت دارد این است که فیلم‌ ها به تصور ما از خودروهای آینده جهت داده‌ اند ولی در دنیای واقعی محدودیت‌ های مختلفی وجود دارد که می‌ تواند روی طرح‌ های علمی تخیلی تاثیر‌گذار باشد و مانع این شود که این چنین شکل و شمایلی از خودرو ها به خیابان‌ ها بیایند و به‌ طور گسترده در محصولات یک برند خاص استفاده شوند .

این محدودیت ‌ها به تدریج برداشته می ‌شوند و خودرو ها در حال حرکت به سمت این هستند که ظاهری رادیکال ‌تر و خیره ‌کننده ‌تر داشته باشند و رعایت الگوهای زیبایی شناختی باعث می ‌شود خودروهای آینده خیره‌ کننده ‌‌تر از گذشته باشند و این موضوعی است که از گذشته تا به امروز ادامه پیدا کرده و هیچ‌ گاه متوقف نشده است . بر اساس آنچه پیش ‌بینی می ‌شود خودروها در آینده در دسته‌ های مختلفی تولید خواهند شد که شامل شاسی‌ بلند های اسپورت ، مینی‌ ها و خودرو های اسپورت و لوکس یا سدان‌ های خانوادگی اما زیبا می‌ شوند .

برای اینکه یک خودرو‌ساز نشان دهد نگاهش به آینده چه شکلی است برداشت ‌هایش را در قالب خودرویی مفهومی ارائه می ‌کند . خودرو های مفهومی یکی از روش‌ هایی است که خودرو‌ سازان به مشتریان خود نشان می ‌دهند که نسبت به آینده چطور فکر می‌ کنند و آن ها قصد دارند به چه سمتی حرکت کنند . هر‌چند این خودروها به‌ صورت مفهومی ارائه می ‌شوند و ممکن است هیچ ‌گاه ساخته نشوند اما می ‌توانند نشان دهند در ذهن طراحان یک برند خاص چه می ‌گذرد . برای مثال شرکت ب ‌ام ‌و و رولز رویس در خودروهای مفهومی که با نام نکست ویژن معرفی کردند نشان دادند که به دنبال چه نوع خودروهایی در آینده هستند و موضوعی که در این طرح‌ ها می ‌توان دید می ‌تواند شبیه خودرو هایی باشد که در آینده توسط این خودرو‌ سازان ساخته می شود .

خودرو

نکات کلی در رابطه با شکل و شمایل ماشین های آینده مطرح می ‌شود و عوامل مختلفی روی طراحی این ماشین ها موثر است که عبارتند از مصرف بهینه سوخت که با وزن خودرو رابطه مستقیمی دارد . خودروها در آینده باید وزن کمتری داشته باشند از این جهت موادی که در بدنه آن ها استفاده می‌ شود می ‌تواند روی شکل نهایی خودرو تاثیر بگذارد .

برای مثال استفاده از سقف‌ های شیشه ‌ای و مقاوم می ‌تواند بیشتر استفاده شود یا اینکه در درها و بدنه ماشین از چنین پوشش ‌هایی بیشتر استفاده شود که در کنار زیبایی خاص و رادیکالی که به خودرو می‌ دهد وزن کمتری هم خواهند داشت . ماشین های آینده ارتفاع کمتری خواهند داشت و البته با استفاده از سیستم‌ های تعلیق فعال و تطابق ‌پذیر این ارتفاع به‌ صورت هوشمند قابل تغییر است اما به‌ طور کلی برای حفظ اصول آیرودینامیک ماشین  های آینده ارتفاع کمتری خواهند داشت که مزیت‌ های زیادی را به دنبال دارد .

ماشین های آینده به دلیل داشتن شتاب و سرعت بالا نیاز به داشتن پایداری بیشتری دارند . بر عکس آنچه فضای مجازی برای انسان‌ ها به بار آورده و باعث شده است منزوی ‌تر شوند اما خودروهای آینده به دنبال تعامل بیشتر سرنشینان با هم هستند و این موضوع را در طراحی داخلی و چینش صندلی ‌ها می ‌توان دید که در مدل ‌های مفهومی برخی خودروها هم دیده شده است . در چینش جدید افراد رو ‌به ‌روی هم قرار می‌ گیرند و ماشین وظیفه رانندگی را بر عهده دارد .

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره خودرو روش درست آب بندی خودرو صفر

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.