چرا باتری خودرو در هوای خیلی سرد یا گرم خراب می‌شود؟

چرا باتری خودرو در هوای خیلی سرد یا گرم خراب می‌شود؟

هرچند که فصل زمستان زمان نسبتا رایج خراب‌شدن باتری خودرو است ، ولی برخی شواهد حاکی از آن است که باتری ‌ها در تابستان بیشتر از زمستان خراب می ‌شوند .

باتری خودرو

درست است که هوای خیلی سرد ، شرایط سختی را برای باتری رقم می ‌زند ، اما هوای گرم به معنای واقعی باعث نابودی آن می ‌شود . به همین دلیل بهتر است قبل از اینکه عازم یک سفر تابستانی شوید باتری خود را بررسی کنید . نگهداری باتری در تابستان ، درست به اندازه نگهداری آن در فصول سرد ، مفید و لازم است .

هوای خیلی سرد یا خیلی گرم دلایل عمده نابودی باتری هستند

باتری‌ های اسید سربی طوری طراحی شده ‌اند تا در محدوده دمایی نسبتا وسیعی کار کنند ، اما عملکرد آنها در محیط ‌های خیلی سرد و گرم افت می ‌کند . در دمای انجماد حدود 20 درصد از ظرفیت باتری خودرو نسبت به حالت نرمال و هنگامی که دما به منفی 30 درجه سانتی‌ گراد می ‌رسد حدود 50 درصد از ظرفیت باتری نسبت به حالت نرمال کاسته می‌ شود .

همانطور که هوای خیلی سرد ظرفیت باتری اسید سربی را کاهش می‌ دهد ، دماهای بالا نیز در واقع ظرفیت باتری را افزایش می ‌دهند . در حقیقت ظرفیت یک باتری اسید سربی در دمای 50 درجه سانتی‌ گراد نسبت به دمای 25 درجه سانتی ‌گراد حدود 12 درصد افزایش می ‌یابد . البته این افزایش ظرفیت باتری نیز بی‌ ضرر نخواهد بود . با اینکه دماهای بالاتر ظرفیت باتری را افزایش می‌ دهند باعث کاهش عمر باتری خودرو نیز می‌ شوند .

علت خرابی باتری خودرو در سرمای زمستان

سه عامل عمده‌ ی تاثیرگذار هستند که منجر به خرابی باتری خودرو در زمستان می ‌شوند . این عوامل عبارتند از : کاهش ظرفیت باتری ، برق زیادی که موتور استارت از باتری می ‌گیرد و برق اضافی که لوازم برقی از باتری می‌ گیرند . ( روشن ‌ماندن چراغ ‌های داخل خودرو برای زمان ‌های کوتاه مشکل جدی ایجاد نمی‌ کند . )

هنگامی که خودروی خود را روشن می ‌کنید موتور استارت برای چرخاندن موتور به شدت جریان زیادی احتیاج دارد . در شرایط عادی باتری خودروی شما از این موضوع هیچ شکایتی نمی‌ کند زیرا قابلیت ارائه شدت جریان بالا در مدت زمان کوتاه ، یکی از نقاط قوت فناوری بسیار قدیمی باتری اسید سربی است .

اما یک باتری که مدت زیادی از عمر آن گذشته است ، ممکن است در زمستان با مشکلات زیادی روبرو شود و حتی اگر ظرفیت باتری با گذشت زمان کاهش نیافته باشد ، دمای صفر درجه یا زیر صفر درجه می ‌تواند ظرفیت یک باتری کاملا نو را در حدی پایین بیاورد که نتواند شدت جریان مورد نیاز موتور استارت را تامین کند .

وقتی به ارقام حیاتی یک باتری نگاه می ‌کنید ، قدرت استارت باتری در حالت سرد به صورت یک عدد بیان می‌ شود که بیانگر میزان شدت جریانی است که باتری می ‌تواند در حالت سرد ارائه دهد . هر چقدر این عدد بالاتر باشد نشان می ‌دهد که باتری مذکور می ‌تواند نسبت به یک باتری که عدد پایین تری دارد ، جریان بیشتری را تأمین کند . به عبارت دیگر ، این باتری در هوای سرد که از ظرفیت آن کاسته می ‌شود ، عملکرد بهتری خواهد داشت .

در برخی موارد به خصوص در هوای خیلی سرد ، موتور استارت خودرو نسبت به حالت عادی نیاز به شدت جریان بیشتری پیدا می ‌کند که مشکل را حادتر می ‌کند . مشکل اینجاست که وقتی هوا سرد است غلظت روغن موتور بیشتر می‌ شود مخصوصا اگر از روغن موتور با درجه گرانروی ثابت استفاده کنید که درجه گرانروی متغیر برای هوای سرد و گرم نداشته باشد . وقتی غلظت روغن افزایش می‌ یابد چرخاندن موتور دشوارتر خواهد بود که درنتیجه باعث می‌ شود موتور استارت شدت جریان بیشتری مصرف کند .

رانندگی در زمستان نیز معمولا فشار بیشتری به باتری تحمیل می‌ کند زیرا هنگامی که روزها کوتاه تر و احتمال نامساعد بودن هوا بیشتر باشد استفاده از وسایل برقی مانند چراغ‌ های جلو و برف‌ پاک ‌کن‌ ها افزایش می ‌یابد که برق بیشتری مصرف می ‌کنند . همچنین فن بخاری نیز احتمالا به طور پیوسته روشن است .

در چنین شرایطی سیستم شارژ خودروی شما به ‌سختی می‌ تواند برق مورد نیاز خودرو را تامین کند ، مگر اینکه دینامی با عملکرد بالا داشته باشید . از آنجایی ‌که در این شرایط به خاطر سردی هوا از ظرفیت باتری نیز کاسته شده است ، عمر باتری کاهش خواهد یافت .

علت خرابی باتری در گرمای تابستان

همانطور که هوای سرد برای باتری مضر است ، هوای خیلی گرم نیز در عملکرد باتری تاثیر منفی می ‌گذارد . در واقع دمای خیلی بالا مستقیما باعث کاهش عمر باتری می ‌شود . وقتی یک باتری پیوسته در دمای مطلوب 25 درجه سانتی‌ گراد کار کند عمر آن نسبت به یک باتری که پیوسته در معرض دمای حدود 33 درجه سانتی ‌گراد قرار دارد ، حدود 50 درصد بیشتر است .

در واقع به ازای هر 8 درجه افزایش دما نسبت به دمای کاری استاندارد  25 درجه ، عمر باتری نصف می ‌شود . براساس گفته انجمن نگهداری از خودرو دو مقصر اصلی خرابی باتری‌ ها گرما و شارژ بیش‌از‌حد هستند . وقتی مایع الکترولیت باتری در معرض حرارت قرار می‌ گیرد احتمال تبخیرشدن آن بیشتر است و اگر مایع باتری پر نشود ، این احتمال وجود دارد که آسیب جبران‌ ناپذیری به باتری وارد شود . به‌ همین ‌ترتیب شارژ بیش ‌از حد یک باتری می ‌تواند به طور محسوسی عمر آن را کاهش دهد ، به اجزای داخلی آن آسیب برساند و حتی باعث ترکیدن باتری شود .

سالم نگه‌ داشتن باتری در زمستان و تابستان

هر زمان که باتری خودروی شما خارج از محدوده دمایی ایده‌آل چه در دمای انجماد یا در هوای داغ کار کند احتمال خرابی آن بیشتر خواهد بود . یک اقدام بسیار مهمی که در زمستان می ‌توانید انجام دهید این است که میزان شارژ باتری را حفظ کنید . یک باتری ضعیف در دمای صفر درجه در اثر سرما به تدریج خراب می ‌شود در حالی ‌که یک باتری با شارژ کامل تا دمای حدود منفی 60 درجه سانتی ‌گراد نیز آسیب نمی ‌بیند . بنابراین اگر باتری اسیدی دارید ، بهتر است قبل از فرارسیدن سرمای زمستان آزمایش ظرفیت باتری را انجام دهید ، سطح مایع الکترولیت باتری را چک کنید و اتصالات باتری را از لحاظ داشتن علائم خوردگی بررسی کنید .

با اندکی نگهداری و پیشگیری می ‌توانید عمر باتری خود را در تابستان نیز افزایش دهید . ازآنجایی ‌که یکی از بزرگترین عوامل خرابی باتری حرارت است که باعث تبخیر مایع الکترولیت می‌ شود بهتر است در فصل ‌های گرم سال همیشه حواستان به سطح مایع الکترولیت باتری باشد . هنگامی که سطح مایع باتری شروع به پایین ‌رفتن کرد قبل از اینکه مشکل جدی‌ تری به وجود آید آن را پر کنید .

نگهداری باتری ماشین در زمستان

در زمستان کارایی و قدرت باطری ماشین به دلیل وجود هوای سرد و ساکن بودن خودرو حدودا بین 50 تا 60 درصد کاهش پیدا می کند . به همین دلیل همیشه صبح های زمستانی با مشکل استارت خوردن ضعیف و طولانی مدت خودرو مواجهیم .

در زمستان یک نکته ی بزرگ برای سالم نگه داشتن باتری ماشین شارژ نگه داشتن آن است . بر اساس استانداردهای باتری ، یک باتری ضعیف در دمای صفر درجه یخ می زند درحالی که یک باتری کاملا شارژ شده تا منفی 60 درجه نیز یخ نمی زند . البته بهتر است قبل از شروع سرمای زمستان ، باتری از نظر بار ، الکترولیت و اتصال حتما چک شده باشد .

آب و هوای سرد مانع از واکنش شیمیایی مورد نیاز برای کار باتری ماشین می شود که در واقع اغلب به این دلیل در روشن کردن ماشین در یک صبح زمستانی دچار مشکل می شویم .

توانایی شارژ باتری خودرو در آب و هوای سرد ، چیزی است که در هنگام انتخاب یک باتری جدید به آن حتما باید توجه کرد . CCA آمپر استارت سرد که معمولا روی باطری ماشین خورده است اشاره دارد به اینکه چگونه باتری می تواند به خوبی از عهده هوای سرد براید . هرچقدر این عدد بالاتر باشد نشان می دهد که باتری عملکرد بهتری را در شرایط آب و هوایی سرد خواهد داشت .

باتری های سربی – اسیدی برای کار در تمام درجه حرارت ها ساخته شده اند ، اما عملکرد آنها در هوای خیلی سرد و خیلی گرم مختل می شود .

باتری ها عملکردشان دقیقا مشابه انسان هاست و باید آن ها را گرم نگه داشت و به صورت منظم مواد غذایی دریافت کنند تا مواد شیمیای درون آن ها رضایت را در کارکرد باتری نمایش دهند .

پیشنهاد باتری کار برای شما چه در فصل زمستان چه در فصول دیگر این است که خودروی خود را برای مدت طولانی ساکن نگه ندارید چون باتری ماشین شما خالی می شود و بحران اصلی در روزهای سرد زمستان زمانی پیش می آید که سطح رویی باتری ترک بر می دارد و این یخ زدگی به داخل باتری نفوذ می کند که در این صورت آسیب جدی به آن وارد می گردد .

اولین راهکار باتری کار برای شما تهیه یک شارژر باتری است که در زمستان و زمان هایی که مدت طولانی از باطری ماشین استفاده نمی کنید بسیار مفید و حتی ضروری است .

در گام بعدی پس از شارژ کردن باتری ، آن را امتحان کنید ، روش ساده امتحان کردن شارژ ، مشاهده نور لامپ ‌هاست ولی در صورت نیاز به روش دقیق ‌تر می ‌توانید از یک ولت ‌متر استفاده کنید که پیش از وصل کردن ولت‌متر به باتری ، حتما به یاد داشته باشید که شارژر را از آن جدا کنید . به یاد داشته باشید که ولتاژ مناسب برای باتری شما بین 12.6 تا 14.4 ولت است و ولتاژ پایین ‌تر از 12.6 می‌ تواند برای خودروی شما مشکل ‌ساز شود .

از راه‌ های دیگر برای حفاظت از باتری در زمستان می‌ توان به باز کردن باتری و نگه داشتن آن در یک محیط گرم اشاره کرد که این امر بازهم مشکل خالی شدن باتری در بلند مدت را به همراه خواهد داشت . در صورتی که از شارژر استفاده می ‌کنید به شما پیشنهاد می ‌کنیم که به‌ هیچ‌ عنوان آن را در محیطی غیر از گاراژ قرار ندهید زیرا استفاده از شارژر موجب ایجاد گاز هیدروژن می‌ شود که این گاز در محیط‌ های خانگی می ‌تواند به آتش ‌سوزی منجر گردد . در ضمن به یاد داشته باشید که شارژر را بر روی سطوح رسانا قرار ندهید تا در صورت اتصالی ، شارژ به محیط پخش نشود .

باتری خودرو

علائم خرابی باتری ماشین

خوشبختانه علائم خرابی باتری ماشین محدود هستند که در صورت مواجه با هر کدام از این علائم به باتری ماشین خود شک کنید و حتماَ باتری ماشین خود را چک کنید . این علائم عبارتند از :

1- لرزش کندتر از حد معمول موتور ماشین در زمان استارت زدن

2- روشن شدن چراغ چک یا چراغ اخطار خرابی باتری ماشین در صفحه نمایشگر پشت فرمان ماشین

3- اگر هنگام چرخاندن سوئیچ صدای کلیک نشنیدین

4- کاهش سطح الکترولیت درون باتری ماشین

5- تغییر ظاهری باتری ماشین که به شکل تورم در باتری ماشین دیده می شود

6- فرسایش در قطب های باتری ماشین

7- کم نور شدن چراغ های جلویی ماشین یا چراغ های داخلی خودرو

8- اگر باتری ماشین شما بیش از سه سال عمر کرده

نحوه عیب یابی گرم شدن بیش از حد باتری اتومبیل

1- اگر مشکوک به گرم شدن بیش از حد باتری هستید ، بلافاصله موتور را خاموش کنید .
2- صبر کنید تا خودرو خنک شود . بهتر است اجازه دهید تا به مدت یک شب خاموش بماند ، با اینکار از سرد شدن تمام موارد مطمئن هستید .
3-عینک و دستکش خود را بزنید ، سپس کاپوت را باز کرده و کابل باتری منفی را با استفاده از آچار فرانسه از باتری جدا کنید .
4- سرپوش ها را بردارید و ببینید که آیا آب کم است یا خیر . در زمانی که دریچه بسته است ، آب باید تا پایین دریچه باشد . اگر باتری نیاز به آب دارد ، با دقت کمی آب مقطر را به آن بیافزایید . از تکه پارچه ای برای پاک کردن سریع سرریزهای پیش آمده استفاده کنید ؛ نمی خواهید آب اسیدی بر روی اجزای دیگر محفظه موتور ریخته شود .

بیشتر بخوانید:

بررسی کامل خودروی هیدروژنی + نحوه عملکرد آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.