مزایا و معایب خودرو سئات لئون 1.8 لیتری + نقد و بررسی آن

مزایا و معایب خودرو سئات لئون 1.8 لیتری + نقد و بررسی آن

سئات لئون 2017 در این بهبوهه  واردات خودرو های جدید به بازار ایران ، شرکت اسپانیایی سئات با مشارکت شرکت کیهان موتور آرین توانست مجوز واردات برخی از خودرو هایش را به ایران بگیرد . اولین نماینده سئات در بازار خودرویی ایران ، سئات لئون است.

سئات لئون

شرکت سئات از خودرو سازان مطرح کشور اسپانیا است که مدتی است تمام سهام آن توسط شرکت فولکس واگن خریداری شده و تحت نظر فولکس واگن اداره می شود . پس انتظار داریم محصولات سئات در سطح کیفی خودرو های فولکس واگن باشد . سئات لئون خودرویی هاچ بک ، جمع و جور ، خوش استیل ، کم مصرف و پرشتاب است که از سال 2012 در بازار جهانی به فروش می رسد و هوادارانی در سراسر دنیا برای خود پیدا کرده است .

طراحی ظاهری سئات لئون 2017

با نگاهی به ظاهر سئات لئون متوجه شباهت زیادش به فولکس واگن گلف خواهید شد . بیس طراحی لئون بر اساس گلف بوده ولی از طراحی بروز شده و چکش کاری شده تری نسبت به آن بهره می برد . فولکس از آخرین تکنولوژی ساخت خود در طراحی لئون استفاده کرده است ؛ طراحی آیرودینامیک به همراه استحکام زیاد شاسی و بدنه با وجود هاچ بک بودن لئون ، نتیجه ی این تکنولوژی می باشد .

جلو پنجره سئات لئون مشبک ذوزنقه ای ، چراغ های LED آئودی مانند ، زوایای تیز هماهنگ شده با منحنی های بدنه جلوه ای خشن ، تیز پا و بی باکی را به لئون بخشیده است .

رینگ های 18 اینچی تیتانیومی علاوه بر جلوه اسپرت و بسیار جذابی که به سئات بخشیده ، از استحکام فوق العاده ای بهره می برد ؛ علتش استفاده از آلیاژ تیتانیوم است که به ندرت در سایرین یافت می شود .

طراحی داخلی سئات لئون 2017

فضای داخلی سئات لئون همچون ظاهرش  در کمال زیبایی و اسپرت بودن ، بسیار راحت و دلنشین است . صندلی هایی با آرگونومی بالا که از چرم جیر اعلاء با دوخت زرشکی ساخته شده به همراه LED های پنهان قرمز رنگ به کار رفته در کابین ، حس اسپرت بودن و هیجان را منتقل کرده و آدرنالین خونتان را بالا می برد .

در وسط داشبورد کنسول زاویه دار متمایل به راننده با صفحه نمایش 6.5 اینچی لمسی که مرکز مدیریت خودرو است ، خودنمایی می کند . فرمان D شکل با دور دوزی زرشکی و پدال شیفترش شما را برای دریفت زدن با این اسپانیایی تبار مجاب می کند .

امکانات سئات لئون 2017:

چراغ های چند متغیره برای نور پردازی داخلی ، سیستم تهویه دوگانه داخل کابین به همراه دو کمپرسور مجزا ، مه شکن جلو و عقب ، پنجره های برقی با قابلیت کنترل از طریق ریموت ، سیستم اتصال و سازگاری با گوشی های آندرویدی و ios ، ریموت کنترل هوشمند ، سیستم شناسایی خستگی راننده ، شیشه شور چراغ های جلو مجهز شده به گرم کن آب ، تنظیم برقی صندلی و گودی کمر ، استارت دکمه ای ، رینگ های 18 اینچی تیتانیومی ، گرمکن سه حالته صندلی های جلو ، دوربین دید عقب به همراه سنسور های 4 طرفه ، سانروف شش حالته با قابلیت کنترل دستی ، رادار بین خطوط ، سیستم کنترل هوشمند چراغ های جلو جهت تابش مستقیم نور ، سیستم کنترل و مانیتورینگ باد لاستیک ها ، سیستم صوتی قدرتمند و پیشرفته با 8 اسپیکر – تیوتر – ساب ووفر و ساپورت USB و AUX ، پدال پشت فرمان ، صندلی های عقب تاشو جهت افزایش فضای بار صندوق عقب ، کروز کنترل هوشمند و تطبیقی با خودرو های جلویی ، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر ، چراغ های هوشمند تمام LED با قابلیت چرخش با فرمان ، آینه های برقی تاشو ، سیستم شارژ بی سیم گوشی ، سنسور تشخیص باران .

 مشخصات فنی سئات لئون 2017

سئات لئون در دو نسخه و با دو نوع موتور متفاوت در ایران عرضه می گردد. نوع اول از موتور ساخت شرکت آئودی بهره می برد که 1.8 لیتری با 180 اسب بخار قدرت در 6200 دور و 250 نیوتن متر گشتاور در 5000 دور می باشد . نوع دوم از موتور ساخت شرکت فولکس واگن استفاده می کند که 1.4 لیتری با 150 اسب بخار قدرت در 6000 دور و 250 نیوتن متر گشتاور در 3500 دور است . شتاب این خودرو در نوع خود عالی است .

در مدل اول با موتور آئودی 0 تا 100 کیلومتر در ساعت را تنها در 7.2 ثانیه می گذراند ، در نوع دوم با موتور فولکس واگن به 100 کیلومتر در ساعت در مدت 8 ثانیه دست پیدا می کند . گیر بکس به کار رفته در هر دو مدل از نوع 7 دنده اتوماتیک DSG شرکت فولکس واگن و سیستم تعلیق از نوع مولتی لینک شرکت مک فرسون می باشد .

مصرف سوخت ترکیبی لئون موتور آئودی 5.8 لیتر در هر 100 کیلومتر و لئون متور فولکس واگن 5 لیتر در هر 100 کیلومتر می باشد که بسیار مقرون به صرفه است . ظرفیت باک لئون 50 لیتر است که برای یک خودروی هاچ بک بسیار مناسب ارزیابی می گردد .

امنیت سئات لئون 2017

این شاهکار سئات یا دقیق تر فولکس واگن در بخش امنیت توانسته 5 ستاره ایمنی را از سازمان سخت گیر و مطرح EuroNcap دریافت کند که دور از انتطار نیست . سئات در امنیت لئون هیچ چیز کم نگداشته به عنوان مثال از 11 ایربگ استاندارد ( زانوها ، پرده ها ، جانبی ، صندلی ها ، راننده و سرنشین ) استفاده کرده که سابقه این تعداد ایربگ در یک خودروی هاچ بک کم نظیر است .

سیستم ضد قفل ترمز ها ABS ، سیستم نیروی ترمز الکترونیکی EBD ، سیستم تعدیل و ضد لرزش ASR ، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی HBA ، سیستم ترمز کمکی سطوح شیب دار HSA ، شاسی تقویت شده و ساختار پیچیده بدنه ACE ، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر ، سیستم کمک پایداری خودرو VSA ، سیستم کنترل کشش TCS ، سیستم کنترل و ایستایی در شیب HHC ، سیستم کنترل ترمز در پیچ های تند CBC ، سیستم کنترل سرعت موتور MSR ، ترمز های 4 چرخ دیسکی از نوع کالیپر برمو دیسکی خنک شونده ، ترمز دستی الکترونیکی .

سئات لئون

با مشاهده امکانات امنیتی که در بالا ذکر شد ، حتماً تعجب خواهید کرد که چگونه این همه تدابیر امنیت و سیستم های ترمز پیشرفته که بیشتر در کراس اوور های رده بالا قابل مشاهده است ، بر روی این هاچ بک سئات تعبیه شده است . اینها همه نشان از قدرت مهندسی بالا فولکس واگن است ، بی خود نیست که لقب بزرگترین کمپانی خودرویی جهان را یدک می کشد .

بررسی سئات لئون : سریع ، لذت بخش و نا شناخته

شاید در برخی تعاریف ، شرکت هایی مانند سئات و اشکودا به عنوان شاخه های اقتصادی و نسبتا ارزان قیمت فولکس واگن معرفی شوند ، اما باید گفت که چنین شرکت هایی علیرغم عرضه محصولات خود با قیمتی مناسب تر از فولکس واگن ، به هیچ عنوان در رده شرکت های اقتصادی ای مانند داچیا ( عرضه کننده محصولات ارزان رنو ) یا داتسون ( شاخه ارزان نیسان ) قرار نمی گیرند .

در روزهای اخیر شرکتی به نام کیهان موتور آرین تبلیغات و عرضه خودروهای سئات در کشورمان را آغاز کرده است و در روز گذشته فرصتی دست داد تا برای نخستین بار رانندگی با مدل قدرتمند لئون را در پیست آزادی تجربه کنیم .

این شرکت برای شروع مدل محبوب خود یعنی لئون را وارد بازار ما خواهد کرد . از مشخصات این خودور که قرار است در دو نسخه 1.4 لیتری و 1.8 لیتری وارد بازار شود می توان به قدرت 150 اسب بخاری موتور کوچک تر و قدرت 180 اسب بخاری موتور بزرگ تر اشاره کرد .

بدین ترتیب شتاب صفر تا صد سئات لئون نیز به ترتیب 8 و 7.2 ثانیه اعلام شده است که مربوط به مدل های 1.4 لیتری و 1.8 لیتری این اسپانیایی اسپرت می شوند .

جالب تر آن که شرکت کیهان موتور به جهت تفکیک این دو مدل از یکدیگر ، نمونه 1.4 لیتری را مجهز به موتور فولکس واگن و مدل 1.8 لیتری را مجهز به موتور آئودی معرفی کرده است اما در واقع تمامی تکنولوژی های فنی بین زیر مجموعه های گروه معظم فولکس واگن به اشتراک گذاشته می شود و در بازار های بین المللی چنین دسته بندی ای وجود ندارد .

هر دو این موتورها که مجهز به توربو شارژر هستند و به همین دلیل گشتاور 250 نیوتن متری ( مشترک بین هر دو خودرو ) را در طیف وسیعی از دور موتور ارائه می دهند ، اما تفاوت مدل 1.8 لیتری این است که چنین گشتاوری را از دور 1250 RPM در اختیار راننده قرار می دهد که 250 دور کمتر نمونه 1.4 لیتری است و به همین دلیل نیز تاخیر کمتری در پدال گاز و فول بوست شدن مدل 1.8 لیتری احساس می شود.

برای هر دو مدل جعبه دنده 7 سرعته DSG فولکس واگن و سیستم انتقال نیرو به چرخ های جلو در نظر گرفته شده است . از رقبای فعلی این خودرو در بازار خودرویی کشورمان می توان به آلفارومئو جولیتا و در آینده نه چندان دور DS 3 اشاره کرد .

اما نکته اصلی در رابطه با رانندگی سئات لئون نه در کاتالوگ های فنی و مشخصات عملکردی روی کاغذ ، بلکه در هنگام مواجه با اولین پیچ در پیست آزادی مشخص می شود .

پایداری خودرو به شکل کم نظیری بالاست و به لطف مجموعه سیستم تعلیق مولتی لینک چرخ های عقب و سامانه ESP هوشمندی که به هیچ شکل از مدار خارج نمی شود ، می توانید پیچ ها را با بیشترین سرعت ممکن و در اوج هیجان و لذت طی کنید .

البته در صورت فشار بیش از حد کمی تمایل به کم فرمانی در خودرو دیده می شود که مشابه بسیاری از هاچ بک های دیفرانسیل جلو دیگر است، اما با به کار گیری شیوه های رانندگی حرفه ای نظیر انتقال وزن بر روی چرخ های جلو با ترمزگیری متناوب ، می توانید از این حالت پیشگیری کنید .

گیربکس ، ترمز ها ، بالانس وزنی و دقت فرمان در سطح بسیار مطلوب و لذت بخشی قرار دارند و به خصوص در حالت اسپرت ، لئون آنچنان لذت بخش ظاهر می شود که تمایلی به پیاده شدن از آن نخواهید داشت .

فارغ از این مسئله در کیفیت کلی خودرو هیچ تفاوت عمده ای با محصولات شاخص فولکس واگن و آئودی دیده نمی شود . شاید کابین در نگاه اول و در عکس ها چندان جذاب به چشم نیاید اما کیفیت متریال داخلی کابین ، صندلی ها و داشبورد از بهترین های قابل تصور در این رده قیمتی است و سخت گیر ترین افراد را هم راضی می کند .

البته سئات لئون خودرو بزرگی نیست و در فضای عقب باید خود را برای مواجه با محدودیت های یک هاچ بک نسبتا جمع و جور آماده کنید ، اما فضای کافی برای چهار سرنشین وجود دارد و بر اساس جداول و کاتالوگ های منتشر شده توسط کیهان موتور ، سطح تجهیزات رفاهی خودرو نیز بسیار کامل است .

امکانات و تجهیزاتی نظیر 9 کیسه هوا ، رادارهای متعدد کمک به رانندگی سانروف پانارومیک ، سیستم استارت استاپ برای صرفه جویی در مصرف سوخت نشان می دهد که سئات لئون حداقل در نسخه قدرتمند و گران قیمت تر 1.8 لیتری با دست پُر وارد بازار ایران شده است .

در واقع می توان گفت که جز مشکل همیشگی و دائمی کیفیت سوخت که ممکن است برای موتورهای توربو آزار دهنده باشد و مسائل مربوط به پشتیبانی فنی و خدمات پس از فروش ، نقطه ضعف خاصی در مورد سئات لئون 1.8 لیتری مطرح نیست .

هرچند طراحی ظاهری ساده در نمای پشتی ممکن است در مقایسه با رقیب خوش استایلی چون آلفارومئو جولیتا چندان جذاب نباشد ، اما در عوض طبق آزمایشات ما لئون در زمینه قابلیت های فنی و شتاب به راحتی حریف ایتالیایی خود را به خاک و خون می کشد .

از این رو باید منتظر ماند و دید که در عمل شرکت کیهان موتور تا چه حد می تواند برند نه چندان شناخته شده سئات را در بازار مطرح کند و خود را به عنوان شرکتی برای تامین خودروهای اسپرت در بازار جا بیاندازد ، اما آنچه واضح است اینکه سئات لئون می تواند به خوبی نقش هاچ بک داغ را برای قشر جوان و مرفه جامعه بازی کند و یک سر و گردن از رقبا لذت بخش تر ظاهر شود .

سئات لئون

بیشتر بخوانید:

بررسی مشخصات خودرو رنو داستر اتوماتیک + قیمت آن در ایران

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.