بررسی مشخصات خودرو رنو داستر اتوماتیک + قیمت آن در ایران

بررسی مشخصات خودرو رنو داستر اتوماتیک + قیمت آن در ایران

رنو داستر یک شاسی بلند کوچک فرانسوی است که نخستین بار در سال 2010 در طی همکاری رنو و داچیا ( شاخه رومانیایی رنو ) معرفی و تولید شد . این خودرو در بازارهای جهانی با نام داچیا داستر شناخته می‌ شود . داستر توسط نگین خودرو نماینده رسمی رنو در ایران وارد بازار  کشور می‌شود و در تیپ ‌های PE و SE به صورت تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل به فروش می‌رسد .

رنو داستر

داستر با استقبال چندان بالایی در بازار ایران رو به ‌رو نشد و یکی از مهم‌ ترین علت‌ های این اتفاق ، ظاهر نه چندان جذاب آن است . البته داستر از نظر توانایی‌ های فنی ضعفی ندارد و برای حرکت در مسیر های آفرود خودرو مناسبی است اما برای استفاده در مسیرهای شهری ، چندان ایده‌ آل به نظر نمی ‌رسد .

داستر از یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر بهره می ‌برد که قادر است قدرتی برابر با 135 اسب بخار و گشتاوری معادل 195 نیوتن متر تولید کند . این قدرت به وسیله جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخ‌ های جلو و یا هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌ کند . داستر به ویژه در مدل دو دیفرانسیل توانایی‌ های آفرود نسبتا بالایی دارد .

از رقبای رنو داستر در بازار می ‌توانیم رنو کپچر ، پژو 2008 ، سانگ یانگ تیوولی و سانگ یانگ اکتیون دست دوم را نام ببریم .

نقد کارشناسی رنو داستر :

رنو داستر یک شاسی بلند فرانسوی است که با همکاری رنو و داچیا به تولید رسیده است . داستر در دو تیپ SE و PE و به صورت دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل توسط نگین خودرو به فروش می‌ رسد . داستر نخستین بار در سال 2010 معرفی شد و در سال 2013 یک فیس لیفت را تجربه کرد . البته نسل جدید رنو داستر هم در نمایشگاه خودرو فرانکفورت رونمایی شد که از نظر طراحی داخلی و خارجی یک تحول بزرگ را تجربه کرد .

داستر موجود در بازار ایران ، از نظر طراحی نقاط ضعف بزرگی دارد و به همین دلیل نتوانست در کشور ما فروش چندان موفقی را تجربه کند . البته نباید از موضوع قیمت هم در این رابطه غافل شویم چراکه داستر با توجه به امکاناتی که ارائه می‌ دهد ، قیمت نسبتا بالایی دارد . داستر در نمای جلو و حتی نمای جانبی ، قابل قبول است ولی در نمای عقب ، هماهنگی خوبی میان اجزا برقرار نیست و چراغ ‌ها ظاهر چندان جذابی ندارند . داستر در زیر سپرهای جلو و عقب و رکاب ‌های جانبی قطعات مشکی و نقره ‌ای رنگی دارد که به بهتر شدن ظاهر خودرو کمک کرده ‌اند . به علاوه ریل سقفی هم برای آن در نظر گرفته شده که با توجه به استفاده از آن در مسیرهای طولانی و آفرود ، و نیاز به فضای زیاد برای حمل بار، ویژگی مثبتی است .

رنو در طراحی کابین داستر هم همانند بیرون عمل کرده و ظاهرا زمان زیادی برای آن صرف نکرده است . البته باتوجه به اینکه داستر در بازار جهانی به عنوان ارزان‌ ترین شاسی بلند دو دیفرانسیل شناخته می ‌شود ، نباید توقع زیادی هم از آن داشت . کابین داستر به ساده ‌ترین شکل طراحی شده و قطعات آن علاوه بر اینکه ظاهر جذابی ندارند ، کیفیت بالایی هم ندارند و بیشتر قطعات از پلاستیک سخت ساخته شده است . در مجموع نباید داستر را خودرو زیبا و جذابی بدانیم چه در بیرون و چه در داخل کابین می باشد .

رنو داستر آپشن ‌های زیادی هم در اختیار شما قرار نمی‌ دهد . از جمله تجهیزات رفاهی آن می ‌توانیم به 2 کیسه هوا ، سیستم‌ های ترمز ABS و EBD و TCS ، چراغ مه شکن جلو و عقب ، چراغ دیلایت ، تنظیم برقی آینه‌ های جانبی ، سنسور و دوربین دنده عقب ، کروز کنترل و سیستم صوتی با نمایشگر 7 اینچی با قابلیت اتصال بلوتوث و USB اشاره کنیم .

داستر از یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر بهره می ‌برد که قدرتی برابر با 135 اسب بخار و گشتاوری معادل 195 نیوتن متر تولید می ‌کند . این قدرت به وسیله جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ های جلو و یا هر چهار چرخ انتقال پیدا می ‌کند . باید بگوییم که داستر در نسخه دو دیفرانسیل ، عملکرد آفرود خوبی از خود نشان می ‌دهد و می ‌تواند بهترین گزینه برای خرید یک خودرو مخصوص آفرود در این رده قیمتی باشد . به علاوه اینکه داستر هزینه‌ های نگهداری بالایی ندارد و کمتر شما را مجبور به مراجعه به تعمیرگاه می‌ کند .

مهم‌ ترین رقبای رنو داستر در این رده قیمتی را باید رنو کپچر، پژو 2008، سانگ یانگ تیوولی و سانگ یانگ اکتیون دست دوم بدانیم . البته در این بین خودرو های رنو کپچر، پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی به دلیل بازار دست دوم بهتری که دارند ، گزینه ‌های بهتری محسوب می ‌شوند و داستر در این زمینه عملکرد خوبی ندارد و برای فروش آن باید زمان زیادی صرف کنید . بنابراین باتوجه به بازار دست دوم و کمبود قطعات رنو داستر، بهتر است به خرید آن فکر نکنید و خرید خودروهایی چون پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر دست دوم را در اولویت قرار دهید .

ابعاد رنو داستر

همان طور که گفته شد ، کراس اووری کامپکت است و نباید از آن توقع ابعاد بزرگی داشت اما نحوه طراحی خودرو به گونه صورت گرفته که فضای داخلی خودرو از آنچه به نظر می آید بزرگتر می باشد . این خودرو که بر اساس پلتفرم B0 ساخته شده بود 4.31 متر طول ، 1.82 متر عرض و 210 میلی متر ارتفاع دارد . همچنین قسمت بار داستر 475 لیتر فضا داشت که در صورت خواباندن صندلی های عقب این فضا به 1600 لیتر اافزایش می یابد. طراحی بسیار هنرمندانه داخل خودرو باعث گردیده فضای جلو پای و بالای سر سرنشنیان به طور کاملا مثال زدنی عالی به نظر برسید .

همچنین ارتفاع بالای 2 متر خودرو مشخص می کند داستر خودروی کاملا مناسب آفرود سبک است و اگر راننده هوس رانندگی خارج از جاده داشته باشد به هیچ وجه نگران گیر کردن کف خودرو با سطح ناهموار زمین نخواهد بود .

طراحی ظاهری رنو داستر

رنو داستر خودروی کاملا اقتصادی است و مهندسان برای دستیابی به این هدف سعی نموده اند که بیشتر بر روی بخش های فنی هزینه نمایند لذا طراحی خودرو کاملا ساده اما در عین حال جذاب برای یک شاسی بلند تمام عیار است .

طراحی رنو داستر یک طراحی ایده آل و به دور از پیچیدگی های خاص است . مهندسین طراح این خودرو در وهله اول تمام تلاش خود را انجام داده اند که حس و حال یک خودروی شاسی بلند را به سرنشینان این خودرو تقدیم کنند و در این موضوع نیز تا حد بسیار زیادی موفق بوده اند . رنو داستر از ظاهری عضلانی مناسب برای یک خودروی شاسی بلند و البته آفرود است که برای کسانی که تشنه ماجرا جویی کردن در طبیعت نیز هستند کاملا جذاب است .

در نمای جلوی رنو داستر طراحی خوشه مانند چراغ های بزرگ جلو به چشم می خورد . این دو چراغ توسط یک نوار کرومی زیبا که در پس زمینه اش نیز جلو پنجره مشکی رنگ چشم نوازی می کند به لوگوی بزرگ و کرومی رنو می رسند . نکته قابل توجه در نمای جلوی رنو داستر این است که مهندسین طراح این خودرو برای القای حس یک خودروی آفرود شاسی بلند و البته به دلیل جلوگیری از آسیب دیدن قطعات جلویی خودرو از یک اسکید نقره ای زیر سپر جلو استفاده کرده اند تا نمای ساده اما زیبایی را خلق کنند .

در نمای جانبی نیز همان طراحی عضلانی و البته تهاجمی به چشم می خورد مخصوصاً در قسمت گل گیر های خودرو که این عضلانی بودن در آن ها مشهود است . خودروی رنو داستر در نمای جانبی مانند دیگر خودروهای شاسی بلند دارای یک رکاب برای سوار و پیاده شدن سرنشینان است که استفاده از نوار کرومی به زیبایی آن افزوده است . نباید فراموش کرد که دستگیره های درب های خودرو نیز به رنگ خود ماشین هستند .

این طراحی ساده در نمای پشتی خودرو نیز ادامه داشته است . استفاده از چراغ های عمودی بزرگ در قسمت عقب و لوگوی کرومی رنو در مرکز درب قسمت عقب و همچنین نوار کرومی که نام DUSTER روی آن درج شده است زبان طراحی عقب خودرو را شکل می دهد . به علاوه اینکه برای تقارن با طراحی جلوی خودرو و همچنین جلوگیری از آسیب به قطعات زیرین ماشین در هنگام آفرود از یک اسکید نقره ای در زیر سپر عقب بهره برده شده است .

طراحی کابین رنو داستر

شاید تنها نقطه ضعف رنو داستر به طراحی کابین این خودرو باز گردد چرا که بسیار ساده و ابتدایی می باشد .درست است که این کراس اوور فرانسوی – رومانیایی محصولی ارازن و اقتصادی است اما به واقع نمای داخلی این خودرو جای هیچ دفاعی ندارد . اما به هر نوع ارگونومی طراحی عناصر داخلی کاملا کاربردی و ساده است و از پیچدگی خاصی بهره نمی برد .

البته استفاده از متریال بسیار خشک و بی کیفیت از دیگر نکات منفی کابین رنو داستر است که در خودروهای بسیار ازران قیمت تر هم مشاهده نمی گردد . البته سعی شده که با برخی موارد جذابیت به کابین این خودرو باز گردد . برای مثال در ساخت دستگیره درب ها ، رو دری ها ، اطراف دریچه های هوا و روی غربیلک فرمان خودرو نیز از نوارهای کرومی بهره برده شده است تا بر زیبایی رنو داستر افزوده شود.

رنو داستر ذاتا خورویی پر آپشنی نیست و اگر شما بدنبال خودروی با آپشن های فراوان هستید بهتر است قید این خودرو را بزنید و به سراغ یک چینی پر زرق و برق بروید . رنو داستر در نسخه فول خود به مواردی نظیر صندلی شش حالته راننده ، کیسه ایمنی هوا راننده و سرنشین جلو ، دستگیره داخلی درب ها روکش کرومی ، آیینه های بغل برقی ، فرمان هیدرولیک ، بشکن ، تلسکوپی ، شیشه برقی با محافظ ، ریموت کنترل ، کروز کنترل ، صفحه نمایش دمای بیرون ، چراغ مه شکن جلو ، سنسور عقب – در مدل دو دیفرانسیل با قابلیت تنظیم اتومات توسط راننده – ترمز جلو دیسکی از نوع خنک شونده و ترمز عقب کاسه ای ، باربند ، سیستم صوتی با قابلیت اتصال AUX و USB ، بلوتوث ، چراغ روشنایی روز و رینگ 16 اینچی آلیاژی مجهز شده است اما نسخه SE داستر که در نسخه مورد تست ما نیز است از امکاناتی نظیر کروز کنترل یا دوربین عقب بی بهره است اما در پشت غربیلک آن سیستم کنترل صوتی بر روی دسته کوچک این امکان را فراهم آورده تا راننده براحتی بتوان موارد چون تعویض موزیک و بلندای صدای را تنظیم نماید.

رنو داستر

ایمنی رنو داستر

رنو داستر دارای کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو خودرو است . همچنین رنو داستر از سیستم ترمز ضد قفل ( ABS ) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز ( EBD ) ، سیستم ضد سرقت ( ایموبیلایزر ) ، قفل مرکزی ، کمربند ایمنی سه نقطه ‌ای عقب ، هشدار دهنده باز بودن کمربند ایمنی راننده و سرنشین جلو و قلاب های ISOFIX برای نصب صندلی کودک ، سیستم کنترل پایداری ESP و کنترل هرز گردی بهره می برد . قابل ذکر است داستر در اولین سال های تولید به مرکز تست Euro Ncap رفت و توانست سه ستاره ایمنی را دریافت کند . بعد از بازنگری و فیس لیفت این خودرو ، داستر توانست در بحث ایمنی تاییدیه ارتقا چهارگانه را از مرکز تست تصادف و جاده ای اروپا دریافت کند .

مشخصات فنی رنو داستر

رنو داستر در بازارهای دیگر دنیا با پیشرانه های مختلقی عرضه شده است اما نگین خودرو ، رنو داستر را تنها با پیشرانه 1998 سی سی 4 سیلندر وارد بازار ایران نمود . این موتور قابلیت تولید 135 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن گشتاور را دارا خواهد بود . جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک وظیفه انتقال قدرت به چرخ ها را بر عهده دارد . همان طور که اشاره شده نسخه چهار متحرک این خودرو این میزان نیرو را در دو محور خودرو دریافت می کند اما نسخه تک دیفرانسیل مورد نظر ما تنها نیرو در چرخها جلو دریافت می کند .

داستر با مشخصات فنی خود قادر است در مدت زمان 10.4 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر در ساعت برساند که چندان سریع نیست اما باید توجه کرد که با یک کراس اوور نسبتا آفرودی روبرو هستید و شتاب زیاد چندان معنی نمی دهد .

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودرو لوتوس الیز S کاپ مدل 2015 + قیمت در ایران

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.