نکته های جالب در مورد خودرو پروتون GEN2 + بررسی به طور کامل

نکته های جالب در مورد خودرو پروتون GEN2 + بررسی به طور کامل

پروتون جن 2 یک خودرو کامپکت ساخت کشور مالزی است که در سال 2004 معرفی شد و تولید آن تا سال 2012 ادامه پیدا کرد . جن 2 به عنوان جایگزینی برای ویرا شناخته می ‌شد و از پلتفرمی استفاده می ‌کرد که با همکاری پروتون و لوتوس توسعه داده شده بود . البته موتور آن هم توسط همین دو کمپانی طراحی و ساخته شده بود .

پروتون

پروتون جن 2 در سال 2007 وارد بازار ایران شد و با استقبال نسبتا خوبی هم رو به ‌رو شد و عرضه آن تا سال 2008 هم ادامه پیدا کرد . پروتون جن 2 رقیبی برای سیتروئن زانتیا و رنو مگان به شمار می‌ رفت .

نکات مثبت پروتون جن 2

1- طراحی اسپرت و بروز

2- مصرف سوخت مناسب

3- شتاب مناسب

4- استهلاک پایین

نکات منفی پروتون جن 2

1- نداشتن نمایندگی برای ارائه خدمات

پروتون جن 2 موفق به کسب 3 ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده است .

نقد کارشناسی پروتون جن 2

پروتون جن 2 یک خودرو کامپکت است که توسط کمپانی مالزیایی پروتون به تولید می ‌رسید . جن 2 در سال 2004 در کشور مالزی معرفی شد و تولید آن تا سال 2012 ادامه پیدا کرد . جن 2 در بازارهای جهانی با موتورها و در نسخه‌ های مختلفی به فروش می‌ رسد اما در ایران تنها با یک موتور 1.6 لیتری عرضه شد .

پروتون جن 2 در سال 2007 وارد بازار ایران شد و به دلیل ظاهر نسبتا اسپرتی که داشت ، مورد توجه خریداران جوان قرار گرفت . البته پروتون پیش از جن 2 ، با ویرا تجربه موفقی در ایران داشت هر چند مدل دیگری از محصولات این کمپانی به نام ایمپین هم راه به بازار ایران پیدا کرد که موفقیت چندانی را به دست نیاورد .

پروتون جن 2 در واقع یک خودرو هاچبک و یا فست بک است و به نوعی جایگزین پروتون ویرا هاجبک شد . به همین دلسل پروتون نام GEN2 را برای آن انتخاب کرد که مخفف کلمه Generation 2 به معنی نسل دوم است .

اینکه جن 2 خودرو زیبا و جذابی هست یا نه بیشتر به سلیقه شما برمی ‌گردد و ممکن است برخی از مردم ، این طراحی نسبتا اسپرت را نپسندند . در صندوق عقب جن 2 با شیشه عقب یک پارچه است و به صورت یک ‌تکه باز می ‌شود . چراغ‌ های عقب ظاهر عجیبی دارند هرچند پروتون قصد داشته با استفاده از این سبک ، طراحی جدیدی را معرفی کند .

طراحی کابین پروتون جن 2 در عین سادگی ، اسپرت است و طراحی فرمان به شکلی است که حس نشستن پشت فرمان یک خودرو اسپرت را القا می ‌کند . در کنسول وسط تعدادی کلید دیده می‌ شود که ظاهری قدیمی دارند و باز هم در مورد طراحی کابین جن 2 باید گفت که کاملا سلیقه فرد در انتخاب آن موثر است . البته یکی از ضعف‌های پروتون جن 2 ، صندلی‌ های نه چندان راحت آن است که در مقابل رقبا حرف چندانی برای گفتن ندارد .

پروتون جن 2 موجود در ایران به یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که قادر است حداکثر 110 اسب بخار قدرت و 148 نیوتن متر قدرت تولید کند . این قدرت به وسیله جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک و یا 5 سرعته دستی به چرخ ‌های جلو انتقال پیدا می‌ کند . جن 2 در مدل دستی سریع‌ تر است و پاسخگویی بهتری ارائه می ‌دهد و در مدل اتوماتیک ، چندان خودرو سریعی نیست . بنابراین اگر به دنبال یک خودرو نسبتا اسپرت هستید ، بهتر است به سراغ مدل دستی بروید .

پروتون جنتو در بازار ایران ، رقیبی برای سیتروئن زانتیا و رنو مگان محسوب می ‌شد و به نوعی به دلیل همزمانی عرضه با این دو خودرو ، در سایه قرار گرفت و به آن فروش مد نظر دست پیدا نکرد . جن 2 خودرو نسبتا کم استهلاکی است اما قطعات و تعمیرکار ماهر برای آن به سختی یافت می ‌شود .

پروتون جن 2 در حال حاضر در مدل‌ های دست دوم در بازار به فروش می ‌رسد . توصیه ما این است که برای خرید خودرویی در این بازه ، به سراغ مدل‌ های صفر کیلومتر و یا حتی با کارکرد کم پژو 206 ، تندر 90 و دنا بروید و اگر هم به دنبال خودرو اسپرت ‌تری هستید ، سیتروئن زانتیا و رنو مگان گزینه‌های به مراتب بهتری هستند . چرا که پروتون جن 2 بازار دست دوم خوبی ندارد و ممکن است برای خدمات پس از فروش شما را دچار مشکل کند .

طراحی ظاهری

در نگاه اول با لیفت بکی روبرو هستیم که چندان برای خانواده‌ ها مناسب نیست و قشر جوان را هدف قرار داده است . طراحی چراغ‌ ها ، جلو پنجره مشبک ، فرم سپر ها و آیرودینامیک خاص آن ، این خودرو را به یکی از بهترین گزینه‌ ها برای جوانان تبدیل می ‌کند . مخصوصا زمانی بحث ویراژ دادن در اتوبان ‌های شلوغ شهری مثل تهران در میان باشد ، این خودرو کاملا بی رقیب به نظر می‌ رسد و یکی از ایده‌ آل ‌ترین هاست . بنابرین هرگونه خرده ‌ای بر ظاهر دلفریب این خودرو، چیزی جز یک کج سلیقگی به شمار نمی ‌آید .

طراحی داخلی

کمپانی پروتون تمام توان خود را به کار بسته بود تا خودروی تمام اسپرت را به نمایش بگذارد و شکی نیست که در این امر موفق شده است ؛ چرا که ظاهر اسپرت این خودرو به همان جا ختم نشده و به داخل کابین آن نیز راه یافته است . صندلی ‌های بلند مسابقه ‌ای ، فرمان سه شاخه و چیدمان متفاوت دکمه‌ های تهویه مطبوع آن گواهی بر مدعای ماست . علاوه بر آن با ساعت آنالوگی نیز بر روی سینه ماشین روبرو هستیم که سعی دارد ، حس لوکس بودن را به این اسپرت اقتصادی اضافه کند . ولی تفاوت آن با انواع متفاوتش بر روی خودروهای لوکس ، چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد .

از چیدمان که بگذریم ، با مسائلی روبرو می ‌شویم که برای چنین خودروی دور از انتظار است . من جمله آن ها می‌ توان به دید عقب نا مناسب راننده و استایل نه چندان منطقی آینه ‌های بغل آن اشاره کرد که تاثیر زیادی بر تسلط راکب آن دارد . جنس پلاستیک خشک به کار رفته در طراحی داخلی آن نیز چندان مرغوب به نظر نمی ‌رسد و برای خودروی با این رنج قیمتی مغقول نیست .

سیستم محرکه

در زیر کاپوت این ظاهر سرکش چیزی جز یک موتور 1.6 لیتری به چشم نمی‌ خورد . موتوری با حداکثر توان خروجی 110 اسب بخار که 148 نیوتون متر گشتاور را در اختیار راکب خود می‌ گذارد و عاشقان سرعت را از خود نا امید می‌ کند . هرچند که این توان در مقایسه با وزن 1.2 تنی و گیربکس 5 سرعته Gen2 چندان هم بد به نظر نمی ‌رسد و توان رقابت با هم کیشان خود را دارد البته این به معنای برتری بی قید و شرط این خودرو نیست و قطعا چیزی جز گرد پای خودروهایی چون مگان نصیبش نمی ‌شود .

البته این همه ماجرا نیست و با افتضاحی تمام عیار در انواع گیربکس اتوماتیک این خودرو روبرو هستیم ؛ چراکه این گیربکس 4 سرعته قدیمی ، حتی یارای رقابت با خودرویی چون پژو 405 را نیز ندارد و در سرعت و شتاب ، قافیه را به آن می ‌بازد . مشکلات فنی این گیربکس نیز که دیگر بر کسی پوشیده نیست و نیازش به سرویس گاه و بیگاه ، داد صاحبانش را در آورده است .

سایر امکانات

آپشن‌ های ارائه شده برای این خودرو ، نیاز صاحبان آن را در سال ‌ها قبل تامین می‌ کرده است . ولی امروزه و مخصوصا با توجه به خودرو های چینی موجود ، این امکانات تا حدودی نا کافی به نظر می‌ رسند .

من جمله این آپشن ‌ها می‌ توان به شیشه‌ ها و آینه‌ های برقی در کنار سیستم ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیرو ترمز EBD اشاره کرد که دیگر چندان بدیع به نظر نمی ‌رسند . دو کیسه هوا نیز برای سرنشینان جلو در نظر گرفته شده است که پس از تصادف و بازشدنش هزینه ‌ای حدود 700 هزارتومان را برای شارژ مجددش می ‌طلبد . کمربند های ایمنی نیز از این قاعده مستثی نیستند و پس از هر تصادف شدید نیاز به تعویض دارند که آن هم هزینه خاص خود را دارد .

مصرف سوخت و استهلاک

سوای تمامی مزایا و معایب  Gen2، مصرف سوخت آن بسیار بیش از انتظار است و به جزئت می‌ توان گفت که با سوزاندن 11/5 لیتر در شهر، چیزی از خودروهای کاربراتوری دهه 60 میلادی کم ندارد . هرچند که شاید این مسئله ناشی از اقلیم خشک ایران باشد ؛ چرا که در استان ‌های شمالی و جنوبی کشور ، شاهد عملکرد بهتری از این شرقی اقتصادی هستیم . ولی از هرچه هم بگذریم ، توجیهی برای استهلاک بالای قطعاتی مصرفی آن وجود ندارد . به طوری که تمامی قطعات پلاستیکی Gen2 ، به سرعت مستهلک می ‌شوند و نیاز به تعویض دارند . کمبود قطعات یدکی و قیمت بالای آن ها ، یکی دیگر از مهم ترین مسائلی است که صاحبانش را خون به جگر کرده است .

این مسئله در شهرستان‌ ها نمود بیشتری پیدا می ‌کند و سبب شده که بسیاری از صاحبانش ، به قصد فروش آن عازم پایتخت شوند . به همین دلیل هم هست که تعداد Gen2 ها در تهران ، نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است .

پروتون

مشخصات فنی پروتون GEN2

– مشخصات کارخانه تولید کننده :

1- کارخانه سازنده : پروتون

2- کشور تولید کننده : ایران – مالزی

3- نام و مدل خودرو : پروتون جنتو

4- نمایندگی فروش در ایران : زاگرس خودرو

– وزن و مشخصات بدنه :

1- کلاس بدنه : لیفت بک

2- کلاس اتومبیل : C SEGMENT

3- ابعاد ( طول – عرض – ارتفاع ) میلی متر : –

4- فاصله دو محور : –

5- وزن : 1050 گیلو گرم

6- تعداد فضای سرنشینان : 5

7- ابعاد و نوع لاستیک چرخ های جلو : R 14 175 / 75

8- ابعاد و نوع لاستیک چرخ های عقب : R 14 175 / 75

– مشخصات فنی موتور :

1- حجم موتور : 1600 سی سی

2- نوع موتور : بنزین سوز

3- تعداد سیلندر ها : 4

4- تعداد سوپاپ ها : 16

5- آرایش قرار گیری سیلندر ها : خطی مستقیم

6- محل قرار گیری موتور : موتور جلو

7- سیستم سوخت رسانی : انژکتوری پاشش چند نقطه ای

8- ظرفیت باک : 50 لیتر

9- حداکثز توان خروجی : 110 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

10- حداکثر گشتاور خروجی : 148 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

– مشحصات جعبه دنده :

1- نوع جعبه دنده : جعبه دنده اتوماتیک

2- تعداد دنده ( جلو ) : 4

3- محور محرک : دیفرانسیل جلو

– مشخصات فنی سیستم تعلیق و فرمان :

1- نوع سیستم تعلیق : مستقل برای هر چرخ

2- تعلیق جلو : مک فرسون

3- تعلیق عقب : نیمه مستقل

4- کمک فنر های عقب : هیدرولیکی

5- کمک فنر های جلو : هیدرولیکی

6- نوع سیستم فرمان : قدرت کمکی هیدرولیکی

– مشخصات فنی سیستم ترمز ها :

1- نوع سیستم ترمز : روغنی با بوستر خلائی

2- نوع دیسک و کالیبر جلو : دیسکی خنک شونده با هوا

3- نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب : دیسکی خنک شونده با هوا

– عملکرد فنی خودرو :

1- حداکثر سرعت : 190 کیلو متر بر ساعت

2- شتاب 0 الی 100 ( بر حسب ثانیه ) : 10.1 لیتر در 100 کیلو متر

3- مصرف سوخت شهری : 10.1 لیتر در 100 کیلو متر

4- مصرف سوخت جاده ای : 5.8 لیتر در 100 کیلو متر

5- سیکل ترکیبی مصرف سوخت : 8 لیتر در 100 کیلو متر

6- استاندارد آلایندگی : یورو 4

7- استاندارد ایمنی : –

– امکانات ایمنی ، رفاهی و آپشن ها :

1- کیسه های هوا :

مجهز به 2 کیسه هوای ایمنی که شامل جلو جانبی

2- سیستم های امنیتی و حفاظتی :

دارای سیستم کلید هوشمند ضد سرقت ، مجهز به ریموت کنترل

3- سیستم فرمان و هدایت پذیری :

قدرت کمکی هیدرولیکی به همراه سیستم هوشمند الکترونیکی فرمان و سیستم حساس به سرعت

4- نوع غربیلک :

3 شاخه اسپرت به همراه تنظیم تلسکوپی در 2 حالت ، دارای ریموت کنترل صوتی از روی غربیلک فرمان ، دارای روکش چرمی

5- سیستم صندلی های جلو :

دارای سیستم هوشمند پشت سری ها برای جلوگیری از صدمات تصادف ، صندلی راننده دارای تنظیم دستی

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودرو لوتوس الیز S کاپ مدل 2015 + قیمت در ایران

منبع: خودروبانک

2 نظر

  1. من دومین جنتو یه که خریدم واقعا این ماشین با هیچی عوض نمیکنم خیلی بی دردسره من کاملا از جن تو راضی ام من مدل 2007 سال 94 خریدم و تا الان میشه گفت فقط در حد سرویس یا بررسی به تعمیرگاه مراجعه کردم البته یک عده در مورد این ماشین قضاوت هایی میکنند چون انقدر خودرو های بی کیفیت سوار شدن به اشتباه فکر میکنن این خودرو هم مثل خودرو های داخلی هست اما واقعا من راضی ام امروز برای تعویض آب رادیات و لنت به تعمیرگاه مراجعه کردم و تعمیرکار گفت این ماشین قطعاتش همه ژاپنی هست و خراب شدنی نیست

  2. با عرض سلام عزیزم شما اول پروتون سوار شو بعد ایراد بگیر . اول نقد نوشتید مصرف کم سوخت آخرش نوشتید در حد کاربراتور . گیربکس اتومات این ماشین و ایمپین یکی از بهترین و بی دردسرترین و کم اصطحلاک ترین مدل های در بازار است و … که شما نمیدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.