در کجا با دنده سنگین حرکت کنیم + دنده معکوس در معابر شهری

در کجا با دنده سنگین حرکت کنیم + دنده معکوس در معابر شهری

رانندگان با تجربه به خوبی می‌ دانند که سراشیبی‌ های تند نیز می ‌تواند هم برای خودرو و هم برای راننده بسیار خطرناک باشد و باید نکاتی را در هنگام رانندگی در این سطوح ، به یاد داشته باشیم . به طور ساده در دنده 1 هنگامی که موتور در حالت خلاص کار می ‌کند دور موتور حدود 800 تا 1000 دور در دقیقه است ، اما وقتی قصد داریم که شروع به حرکت کنیم ، پا را بر روی کلاچ می گذاریم و شروع به حرکت می ‌کنیم . معمولاً تابلوی حرکت با دنده سنگین را در سراشیبی ‌ها می ‌بینیم .

دنده سنگین

چون محیط و شرایط محیطی و بستر مسیر به شکلی است که باعث می‌ شود خودرو بتواند با سرعتی فراتر از ظرفیت طراحی آن حرکت کند . هنگامی که در سراشیبی قرار دارید و خودرو خودش شروع به حرکت کرد و به سرعت 16 کیلومتر بر ساعت رسید ، شما می ‌توانید با دنده دو شروع به حرکت کنید ، به دلیل این که خودرو شما دارای یک سرعت معین است .

بهترین کار این است که در سرعت مناسب دنده را تعویض کنید . برخی معتقد هستند که در هوای برفی اگر با دنده یک حرکت کنند ، چرخ ‌های خودرو سر می‌ خورند و با دنده دو شروع به حرکت می ‌کنند ، اما اگر با دنده یک و با رها کردن کلاچ به آرامی شروع به حرکت کنید ، این اتفاق رخ نمی ‌دهد . به علاوه در دنده یک به دلیل داشتن نیروی گشتاور بیشتر خودرو توان بیشتری برای حرکت رو به جلو دارد .

نکات مهم در حین حرکت در سر پایینی ‌ها که باید با خودرو‌های دنده دستی به آن‌ ها توجه کنیم :

1- در سرازیری‌ های تند حتما از سنگین ‌ترین دنده ، یعنی دنده 1 استفاده کنید تا خودرو سرعت نگیرد.

2- همواره پای خود را آماده ترمز کردن نگه دارید تا در صورتی که مانعی بوجود آمد ، بتوانید سریعا واکنش نشان دهید .

3- در سراشیبی‌ های تند و پر پیچ و خم ، هیچگاه خودرو را در حالت خلاصی قرار ندهید . انجام این کار سبب می ‌شود ناخودآگاه سرعت خودرو بیشتر شود و برای کنترل آن از ترمز بیشتری استفاده کنید .

4- اگر مدت زمان زیادی در سرازیری در حال حرکت هستید و از ترمز زیادی در این مدت استفاده کرده اید ، بهتر است چند دقیقه توقف کنید تا لنت ‌های ترمز خنک شوند و کارایی اولیه خود را بدست بیاورند .

5- در هنگام ترمز گرفتن ، سعی کنید تا آخرین لحظه که خودرو در حالت خاموشی قرار نگرفته است ، از کلاچ استفاده نکنید . برخی رانندگان تازه کار هر زمان اقدام به گرفتن ترمز می ‌کنند ، هم زمان کلاچ را نیز فشار می ‌دهند ، که این مورد در سرازیری ‌ها باعث دور گرفتن بیشتر خودرو و در نتیجه بالاتر رفتن سرعت آن می ‌شود .

6- قبل از رانندگی در سرازیری حتما از سلامت سیستم ترمز ، چرخ ‌ها و لاستیک ها ، اطمینان حاصل کنید .

نکات مهم در حین حرکت در سر پایینی ‌ها که باید با خودرو‌های دنده اتوماتیک به آن‌ ها توجه کنیم :

1- خودرو‌های پیشرفته ، به صورت اتوماتیک جاده ‌های دارای سراشیبی را تشخیص داده و ایمنی لازم را برای رانندگی در این شرایط ایجاد می‌ کنند ، اما همواره نباید بگذارید که سرعت این خودرو‌ها بیش از حد مجاز افزایش یابد .

2- در سرازیری‌ های تند ، بهتر است دنده را از حالت اتوماتیک خارج و به حالت دستی تبدیل کنیم و آن را روی 1 یا 2 قرار دهیم .

3- همواره پای خود را آماده ترمز کردن نگه دارید تا در صورتی که مانعی بوجود آمد ، بتوانید سریعا واکنش نشان دهید .

4- در سراشیبی‌های تند و پر پیچ و خم ، هیچگاه خودرو را در حالت خلاصی قرار ندهید . انجام این کار سبب می‌ شود ناخود آگاه سرعت خودرو بیشتر شود و برای کنترل آن از ترمز بیشتری استفاده کنید .

5- برای خودرو یک حداکثر سرعت مجاز تعریف کنید تا در صورتی که راحت ‌تر بتوانید خودرو را کنترل کنید . ( معمولا بین 40 تا 50 کیلومتر بر ساعت بسته به نوع جاده )

6- قبل از رانندگی در سرازیری حتما از سلامت سیستم ترمز ، چرخ‌ ها و لاستیک ها ، اطمینان حاصل کنید .

به طور کلی دلایل استفاده از دنده سنگین را می‌ توان به صورت زیر خلاصه کرد :

به دنده‌ های یک به دو خودرو‌های سواری به دلیل اینکه از نیروی بسیار بالایی برخوردار هستند ، دنده‌ های قدرتی و یا سنگین گفته می ‌شود و هر جا که برای حرکت خودرو به قدرت زیاد نیاز باشد از آن ‌ها استفاده می ‌شود ، مانند :

سربالایی‌ های تند در سرازیری‌ های تند ( به دلیل اینکه نمی ‌خواهیم سرعت اتومبیل ما در سرازیری زیاد شود ) جهت کاهش استفاده از ترمز و کنترل بهتر فرمان و کنترل سرعت .

چه زمانی دنده را عوض کنیم ؟

هر دنده ای دامنه حرکت و سرعت موثری دارد که به دامنه دور موتور آن اتومبیل بستگی دارد . بنابراین زمان تعویض دنده در ماشین های مختلف متفاوت است و راننده خود باید تشخیص بدهد . کی دنده ماشین خود را عوض کند . همچنین زمان تعویض دنده در مسیرهای مختلف مانند مسیرهای صاف و سربالایی و سر پاینی ها متفاوت است .

اگر تا به حال سوار دوچرخه دنده ای شده باشید می دانید که اگر زنجیر چرخ را در خورشیدی بزرگ چرخ عقب قرار داده باشید رکاب زدن دوچرخه آسان تر می شود اما دوچرخه سرعت زیادی نمی گیرد و ثابت می ماند هر چه قدر هم که تند رکاب بزنید رکاب زیر پایتان هرز می چرخد و شل می شود  .

این مثال مانند دنده یک خودرو است ، هنگامی که با دنده یک خودرو حرکت می کنید و گاز می دهید شتاب شما تا حدی زیاد می شود اما سپس ثابت باقی می ماند و گاز دادن زیاد سبب می شود تنها دور موتور بالا رود و زوزه بکشد . این کار به موتور و گیربکس آسیب می زند . این رویه در دنده های دیگر خودرو نیز به همین شکل است .

برای اینکه بخواهیم عمر قطعات موتور و گیربکس بالا ببریم و بهترین مصرف سوخت را داشته باشیم باید زمان تعویض دنده ها را نسبت به سرعت خودرو بدانیم . زمان تعویض دنده ها نسبت به سرعت خودرو اینگونه است :

1- از 0 تا 25 میلومتر در ساعت دنده 1

2- از 25 کیلومتر تا 50 کیلومتر در ساعت دنده 2

3- از 50 کیلومتر تا 75 کیلومتر در ساعت دنده 3

4- از 75 کیلومتر تا 105 کیلومتر در ساعت دنده 4

5- از 105 کیلومتر به بالا دنده 5

تعویض دنده و سبک کردن دنده

تعویض دنده برای سبک سازی آن مثلا از دنده یک به دنده 2 ، راحت تر و کم دغدغه تر از سنگین کردن است و تنها کافی است با بازی کردن با پدال گاز دور موتور را برای دنده بعدی آماده کنید و دنده ها را در حداکثر دامنه نیرویی خود تعویض کنید.

تعویض دنده و سنگین کردن دنده

شما در دو شرایط دنده را سنگین می کنید که عبارت است از  :

1- هنگامی که ماشین با دور موتوری کمتر از بازه اعمال نیرو مورد نیاز در حال حرکت باشد .

در این مورد اینگونه دنده را سنگین می کنید . اگر با دنده 3 در حال حرکت هستید پا را روی کلاچ بگذارید و دنده را از 3 به 2 بیاورید سپس پا را روی پدال گاز فشار دهید و دور موتور را تنظیم کنید و حالا پایتان را از روی کلاچ بردارید .

2- هنگامی که سرعتتان زیاد است و به پیچ نزدیک می شوید برای عبور از پیچ باید دنده را سنگین کنید .

اگر با سرعت نزدیک پیچ می شوید و خودرویتان بر روی دنده 3 است به ترمز گیری اقدام کنید و دنده را از 3 به دنده 2 تغییر دهید . و پا را از روی کلاچ آرام بر دارید . هنگامی که شما ترمز می کنید به علت ترمزموتور ، وزن بیش از پیش به جلو منتقل شده و وارد پیچ می شوید .

انتخاب سرعت مناسب برای تعویض دنده  

هنگامی که با خودرو در حال حرکتیم و دور موتور به 3000 دور در دقیقه می رسد و صدای موتور هم فول شده باید دنده را عوض کنیم و یک دنده بالا تررویم  .

برای کم کردن دنده می توانید از کیلومتر شمار استفاده کنید . هنگامی که با دنده 3 و سرعت 70 کیلومتر در حال حرکت هستید با ترمز کردن سرعت شما به 50 کیلومتر می رسد نیازی به جابجایی دنده و کم کردن آن ندارید زیرا ابتدای دنده 3 از 50 کیلومتر است .

اگر با دنده 3 حرکت می کردید و ناگهان ترمز نمودید اگر سرعت شما به 35 کیلومتر رسید باید دنده را عوض کنید و از 3 به 2 بیاورید . در این مواقع دنده سخت جا خواهدخورد و گیر بکس صدا خواهد داد زیرا سرعت به ابتدای سرعت دنده 2 که 25 کیلومتر است نرسیده بنابراین باید همزمان با دنده کم کردن تک گاز بدهیم تا دور موتور با سرعت ماشین برابر شود و دنده راحت ترجا بخورد .

موارد استفاده دنده سنگین

به دنده های یک به دو خودروهای سواری به دلیل اینکه از نیروی بسیار بالایی برخوردار هستند ، دنده های قدرتی و یا سنگین گفته می شود و هر جا که برای حرکت خودرو به  قدرت زیاد نیاز باشد از آنها استفاده می شود مانند :

1-  سربالایی های تند

2- در سرازیری های تند ( به دلیل اینکه نمی خواهیم سرعت اتومبیل ما در سرازیری زیاد شود  )

3- جهت کاهش استفاده از ترمز و کنترل بهتر فرمان و کنترل سرعت

پریدن از روی دنده‌ها

در رانندگی موارد زیادی پیش می‌آید که لازم است از روی یک دنده بپریم و آن را نادیده بگیریم . این اتفاق در هنگام ترمز کردن خیلی رایج است و برعکس در هنگام سرعت گرفتن اصلا کار درستی نیست . معمولا زمان ‌هایی که به طور ناگهانی ترمز می ‌کنیم ، لازم است تا دنده را مثلا از 5 به 2 کاهش دهیم . انجام دادن این کار پشت سرعت ‌گیر ها و چراغ قرمزها کار رایجی است .

اما نباید وقت اضافه کردن سرعت ، آن‌قدری گاز بدهیم که نیاز به استفاده از یک دنده از بین برود و مستقیم به دنده بعدی برویم . خیلی از راننده‌ ها هستند که وقت شروع به حرکت از دنده 1 استفاده می ‌کنند و آن ‌قدر گاز می ‌دهند تا بدون نیاز به استفاده از دنده 2 یک‌راست به دنده 3 برسند . این کار به موتور و گیربکس خودرو فشار وارد می ‌کند و مصرف بنزین را هم به شدت افزایش می ‌دهد . به همین دلیل بهتر است دنده ‌ها را با همان ترتیبی که شناخته شده ‌اند افزایش دهیم تا خودروی سالم ‌تری داشته باشیم .

تعویض دنده سر پیچ‌ها

زمانی که می ‌خواهیم از خیابان اصلی به یک خیابان فرعی وارد شویم ، یک چهارراه را بپیچیم یا دوربرگردان را دور برنیم ، لازم است که سرعت ‌مان را کم کنیم . در این مواقع مثلا لازم است تا از دنده 4 به دنده 2 بیاییم . اما ممکن است سرعت خودرو با سرعت موتور هماهنگ نباشد و ببینیم که دنده جا نمی ‌خورد یا به سختی جا می‌ خورد .

رانندگان حرفه ‌ای در این مواقع ابتدا دنده را جا می ‌اندازند ، بعد برای هماهنگ کردن موتور با سرعت خودرو یک تک ‌گاز می‌ دهند و سپس به آرامی پایشان را از کلاچ برمی‌ دارند . البته می ‌توان سرعت را به نرمی کاهش داد و مثل یک راننده‌ ی کاملا محتاط رفتار کرد ؛ اما گاهی اوقات نیاز به سرعت بیشتری هست و فرصت کافی برای این کار وجود ندارد . معمولا رانندگان مسابقه‌ ای از این تکنیک زیاد استفاده می ‌کنند و استفاده از آن در بین رانندگان سنتی هم رایج است .

تعویض دنده در سربالایی و سر پایینی

دنده سنگین برای حرکت در سر بالایی و سر پایینی کاربرد دارد . این دنده‌ ها قدرت بیشتری به موتور می ‌دهند و انجام کار های سخت را برای خودرو آسان می ‌کنند . ما معمولا زمانی که به سربالایی یا هر مسیر شیب ‌داری می ‌رسیم ، سرعت خودرو را کم کرده و از دنده سبک به دنده سنگین می ‌رویم . این کار باعث می‌ شود تا قدرت موتور به شکل موثرتری به چرخ ‌ها منتقل شود و جلوی حرکات پیش ‌بینی ‌نشده یا ناخواسته را بگیرد . البته حین رفتن از دنده سبک به دنده سنگین باید به نکات خاصی دقت کنید که در ادامه مطرح می‌ شود .

بیشتر بخوانید:

مهم ترین نکاتی که در مورد تعویض روغن خودرو باید بدانید!

سوئیچ اینرسی یا قطع کن پمپ بنزین خودرو چیست + عملکرد آن

5 راهکار طلایی ارزان قیمت برای افزایش قدرت و توان خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.