تست کمپرس موتور + پی بردن به واشرسوزی سرسیلندر

تست کمپرس موتور + پی بردن به واشرسوزی سرسیلندر

با استفاده از تست کمپرس متوجه خواهید شد که موتور خودروتان در چه وضعیتی قرار دارد . در واقع موتور ، از برخی جهات مشابه پمپ باد کار می کند . بنابراین برای این که به طور موثر و کار آمد عمل کند و به راحتی استارت بخورد ، نیاز به کمپرس و آب بندی خوب دارد .

کمپرس

کمپرس پا بین در یک سیلندر معمولا بیان گر وجود نوعی ایراد در سوپاپ دود است . کمپرس پایین در دو سیلندر کنار هم معمولا به این معنی است که واشر سر سیلندر خوب عمل نمی کند . کمپرس پا بین در همه سیلندر ها نشان گر روند فرسودگی رینگ ها و سیلندر ها می باشد و معاینه فنی جدید تری نیاز دارد .

بررسی کمپرسی

می توان کمپرس را به دو روش اندازه گیری تقسیم کنیم ، به روش دستی با اندازه گیری کمپرس ، یا الکتریکی با تحلیل گر موتور . روش اندازه گیری دستی تنها روش قابل دسترسی است که بیش تر افراد نیز خودشان به تنهایی می تواند آن را انجام دهد . برای بررسی کمپرس ابتدا موتور را خاموش کنید تا عمل احتراق توقف شود . دریچه گاز و هوا را باز کنید . در حالی که فشار سنج را در محل قرار گیری یکی از شمع ها می بندید ، موتور را با استفاده از سوییچ استارت کنترل از راه دور به مدت چند ثانیه روش کنید تا به توانید بیش ترین مقدار فشار را بخوانید .

اگر کمپرس در یک یا بیش از یک سیلندر کم است ، این مشکل در مواردی خاص به سوپاپ ها و رینگ ها مربوط می شود . از طریق سوراخ شمع پاشیدن مقدار کمی روغن موتور به سیلندر می توان تست کمپرس را انجام داد و این کار را تکرار کرد . روغن هم به طور موقت ، رینگ ها را آب بندی می کند .

7 اشتباه رایج در مورد روغن موتور خودرو که به کمپرس آسیب می زند :

1- شایع شده است که روغن پارافینی بیشتر لجن می سازد . این شایع به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودن پارافین رواج یافته است ، در حالی که بسیاری از روغن های پایه نفتی ، ثبات کارایی و طول عمر زیادی را به موتور ماشین شما می بخشد .

2- گفته می شود که هر وقت خواستید ، می توانید به از روغن های پایه نفتی استفاده نمود . زمان زیادی می باشد که روغن سنتتیک که استاندارد های روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند . مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه می شود .

3- معمولا خودرو سازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می شود . مثل الف ، شل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرار داد با خودرو ساز نیز در کوشه شیشه عقب نصب می شود .

4- می گویند استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودروهایی که چند سال از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . اصلا نباید این حرف را باور کرد و از حتما باید از روغن های با کیفیت استفاده کرد . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی قطعات است ، باید آن ها را عوض کنید .

5- می گویند  اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند .این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسر های بعدی شود . ممکن است روغن از سیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید شود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد مصرف شود .

6- اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست ، پس روغنی که سیاه نشده هنوز می توانید کار کند ؟ خیر روغن موتور عمر خاصی دارد . میزان پیمایش خودرو ، فشار موتور و گرمای محیط ، عوامل اصلی تاثیر گذار بر عمر روغن هستند . روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی باید عوض کرد ، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست .

7- می گویند که روغن های مخصوص فشار بالا بهترند . بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد . این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند . در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودرو سازان باشد .

تاریخچه موتور

در سال های اولیه ، تلاش هایی برای استفاده از موتور های بخار و موتور های الکتریکی صورت گرفت ، اما موفقیت های کمی در این زمینه کسب کرده است . در قرن بیستم میلادی موتور درون سوز به نوع غالب موتورهای مورد استفاده در خودرو ها بدل شد . در سال 2015 موتور درون سوز همچنان بیشترین کاربرد را در خودرو ها دارد، اما استفاده دوباره از نیرو الکتریسیته نیز محتمل به نظر می رسد ، چرا که نگرانی ها در رابطه با آلایندگی گاز های خروجی موتور های درون سوز به افزایش است .

تا سال 2017 اکثریت خودرو های موجود در ایالات متحده نیروی خود را از سوخت بنزین می گرفته اند . در اوایل سده 1900 میلادی ، موتور های درون سوز در رقابت با موتور های بخار و موتور های الکتریکی بوده اند . در آن زمان ، موتور های درون سوز از سوخت بنزین استفاده می کردند .

نکردن رسوبات موتور

موتور های درون سوز مانند اسب های کاری می باشند . این موتور ها به ما اجازه می دهند که دور کشور را دور بزنیم . وقتی برق قطع می شود نیروی برق خانه های مان را تامین می کنیم و حتی کار های دیگر نیز انجام خواهیم داد . اما متاسفانه همان چیزی که آن ها را به کار می انداز ، یعنی احتراق رسوباتی تولید می کند که در نهایت می تواند به موتور آسیب می رسد . رسوب ها ممکن است در اثر واکنش های متفاوتی که درون موتور صورت می گیرد و ایجاد می شود .

هم در موتور های کاربراتوری و هم در موتور های انژکتوری ، هنگامی که بنزین از میان لوله ها عبور خواهد کرد . مقادیر کمی از آن تبخیر شده و روی لبه سوراخ های باریکی که باید از میان شان عبور خواهد کرد و رسوب خواهد کرد .

در موتور های انژکتوری ، بنزین در کنار سوپاپ های هوا پاشیده می شود و حرارت سیلندر می تواند باعث شود که مقداری از بنزین در این مرحله خشک می شود و روی سر سوپاپ ها ریخته می شود و باعث ایجاد رسوبات می شود . البته باید گفت که بنزینی که تازه وارد سیلندر می شود می تواند رسوباتی که روی سوپاپ ها جمع شده است را شسته و باعث تمیز شدن موتور شود .

از آن جایی که رسوب آهسته آهسته در درون موتور تشکیل می شود ، ممکن است تا مدت ها متوجه آن نشوید ولی در نهایت نیروی موتور را خواهد گرفت و اگر مورد بی توجهی قرار بگیرد ممکن است باعث بروز مشکلات جدی ای شود و خرج های زیادی را روی دست شما بگذارد .

بر طرف کردن رسوب های موتور می تواند یک مکمل جرم گیر داخل باک می باشد یا به صورت دستی بخش عایی از موتور را را تمیز خواهد کرد . ابزار هایی که به آن احتیاج دارید بستگی به قسمتی از موتور دارد که قصد تمیز کردن رسوبات آن محل را دارید . در بسیاری از اوقات می توان برای تمیز کردن انژکتوری ، سوپاپ هوا و اتاقک احتراق از مکمل های جرم گیر استفاده کنید .

انژکتور دارای سوراخی به ضخامت و اندازه موی انسان می باشد ، به این ترتیب حتی رسوبی به اندازه ده درصد قطر تار یک مو می تواند نیرو و واکنش موتور را کاهش دهد . رسوب هایی که در اتاقک احتراق تشکیل می شود باعث می شود که موتور به بنزین با اکتان بالاتر احتیاج داشته باشد و یا حتی احتراق نارس صورت خواهد گرفت که هر دو موجب می شود که برای سوخت هزینه زیادی را باید پرداخت کنید . رسوب بر روی سوپاپ هوا نیز می تواند باعث واکنش کم موتور خودرو شما شود .

کمپرس

نشانه های تشکیل شدن رسوبات در دور رادیاتور و موتور

1- تغییر دما نامنظم

تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ای درجه حرارت آب ، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود . همچنین حرارت موتور را کاهش و در زمان کوتاه و به طور غیر طبیعی آن را افزایش می دهد .

2- نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسایل نقلیه

نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات ، ترموستات به آ اجازه خنک شدن نمی دهد و مایع خنک کننده در بسته ترموستات گیر می کند . نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی را نشان می دهد . این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه باید آن را درست کنید .

3- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد .

اولین نشانه ای که ممکن است در ماشین شما رخ دهد ، بالا رفتن درجه آب به محدوده قرمز و جوش آوردن خودرو در 15 دقیقه حرکت اول می باشد . و باعث خوب کار نکردن ترموستات می شود .

تمیز کردن رسوبات موتور

تمیز کردن قسمت های کثیف موتور به وسیله مکمل های جرم گیر ، آسان ترین روش ممکن می باشد . بهتر است جرم گیر را از فروشگاه مطمعن خریداری کنید و همچنین از جنس خوبی استفاده کنید . روشن کردن موتور در این مرحله ممکن است تنظیم موتور را به هم بزند و لازم باشد که وضعیت آن به دقت مورد بررسی و رفع عیب قرار بگیرد . برای دیدن قسمت داخلی دریچه گاز از چراغ قوه استفاده کنید تا رسوبات تشکیل شده در جداره داخلی آن ببینید .

با این که مواد جرم گیر قوی می تواند رسوب را بر طرف و روند تشکیل آن را نیز کند کند . از طرفی می توانند به سنسور های و کاسه نمد ها آسیب های جدی را وارد کند . اگر از ابزار مخصوص استفاده کنید ، دارای نوکی است که از قبل به میزان مناسبی مایع جرم گیر آغشته شده است و به قسمت داخلی دریچه گاز آسیب نخواهد رسید . ابزار را روی کل قسمت داخلی کشیده و تا زمانی که رسوب ها بر طرف نشده آن را پاک نکنید .

 بر طرف کردن رسوب ها

گاهی اوقات شیوه رانندگی ما ، مانع از این می شود که روغن موتور بتواند کارش را خوب و کامل انجام دهد . سفر های کوتاه و چند کیلو متری و حرکت و توقف های مکرر باعث می شود ذرات موجود در روغن ، داخل موتور ته نشین شود . به مرور زمان حجم رسوبات بیشتر و بیشتر خواهد شد و می تواند جریان روغن را کم کند . بر طرف کردن رسوبات و کمک کردن به جریان آزاد روغن ، مانع فرسودگی موتور خواهد شد و اجازه می دهد قطعات به نرمی در کنار هم بماند.

آزمون نشتی!

آزمون نشتی سیلندر مشابه تست کمپرس بوده و نشان گر آب بندی سیلندر ها می باشد . با این تفاوت که به جای فشار ، عدم فشار را اندازه گیری می کند . در تست نشتی ، همه شمع ها باید باز شوند . سپس میل لنگ را بچرخاند تا هر پیستون درست در وسط قرار بگیرد . هنگام آزمایش هر کدام از سیلندر ها ، سوپاپ های دود و هوا بسته هستند .

موتور در بهترین وضعیت باید تنها 5 تا 10 درصد نشتی داشته باشد . موتوری که هنوز در وضعیت خوبی قرار دارد ممکن است تا 20 درصد نشتی هم نشان دهد ، اما نشتی تر از 30 درصد نشان دهنده مشکل است .

سیلندری که کمپرس ضعیف ولی نشتی جزئی دارد ، معمولا به دلیل مشکل در مجموعخ سوپاپ می باشد ، برای مثال خرابی دلکو ، فنر شکسته سوپاپ ، فیلتر هوای معیوب ، میل بادامک ساییده می شود .

کمپرس

بیشتر بخوانید:

روش های جالب برای برطرف کردن خط از روی خودرو

تایپیت و نحوه تعمیر و شستشوی استکان آن چیست؟

روش های موثر برای برطرف کردن بوی بد در خودرو

منبع: تخصص کارا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.