نقد و بررسی خودرو هیوندا ولستر مدل 2012 + مشخصات فنی

نقد و بررسی خودرو هیوندا ولستر مدل 2012 + مشخصات فنی

هیوندای ولستر نخستین بار در سال 2012 به ‌عنوان جایگزینی برای هیوندای کوپه معرفی شد . ولستر پایه‌ گذار سبکی جدید در طراحی خودرو های هاچبک بود و هیچ شباهتی بین این خودرو و هیوندای کوپه دیده نمی‌ شود . همین جذابیت ظاهری در بدو ورود ولستر به بازار ، به یکی از کلیدی ‌ترین ابزارهای موفقیت این خودرو تبدیل شد .

ولستر

ولستر از همان سال اول حضور خود در بازار جهانی ، توسط شرکت آسان موتور در بازار ایران نیز عرضه شد و با وجود اینکه از نظر فنی چندان خودروی بارزی در بازار شش سیلندر پسند ایران نبود ، اما به لطف ظاهر خاص و دل ‌فریب خود توانست طیف وسیعی از مشتریان جوان را به سمت خود جلب کند . مدل ‌های هیوندای ولستر در بازار ایران از سال 2012 تا 2016 موجود هستند .

هیوندای ولوستر یک خودرو کوپه کره‌ای است که در سال 2011 معرفی شد و تولید نسل اول آن تا سال 2017 ادامه پیدا کرد . ولوستر خودرو کاملا جدیدی محسوب می ‌شد و از آنجا که 3 در داشت ، مورد توجه قرار گرفت . هیوندای تبلیغات زیادی هم برای همین ویژگی انجام داد .

هیوندای ولوستر در سال 2014 توسط آسان موتور وارد بازار کشورمان شد و عرضه آن تا سال 2016 هم ادامه پیدا کرد . ولوستر باوجود ظاهر نسبتا عجیب و جدیدی که داشت ، مورد استقبال قرار گرفت و فروش خوبی را تجربه کرد . این کره ‌ای کوپه همچنان هم به عنوان خودرو محبوبی میان جوانان شناخته می ‌شود .

نقد و بررسی فضای داخلی و بیرون خودرو

نمای داخلی هیوندای ولستر به‌ اندازه بیرون آن رادیکال و خاص نیست . طراحی داشبورد این خودرو به ‌گونه‌ ای انجام ‌شده است که ناخود آگاه چشم را به سمت کلید روشن کردن موتور در وسط داشبورد هدایت می‌ کند . هیوندای در طراحی داخلی ولستر سعی کرده تا با استفاده از اشکال و حجم ‌های متعدد ، حالتی پویا ایجاد کند و در رسیدن به هدف خود نیز کاملا موفق عمل کرده است .

غربیلک فرمان به خودروهای دیگر هیوندای در آن سال‌ها شباهت دارد و در پشت آمپر آن نیز نشان ‌دهنده‌ هایی دیده می‌ شوند که چندان مناسب حال یک هاچبک اسپرت و جوان ‌پسند به‌ نظر نمی ‌رسند . با توجه به فاصله محوری 2650 میلی ‌متری نباید انتظار بالایی از ولستر در بخش فضای داخلی داشت . سرنشینان جلوی این خودرو گرچه مشکلی در بخش فضا ندارند ، اما سرنشینان عقب هم با مشکل فضای پا و هم با مشکل فضای سر مواجه هستند . البته وجود سقف شیشه ‌ای پانوراما که باعث نور گیری بهتر کابین شده ، از احساس تنگی بخش عقب خودرو کاسته است ولی با این‌ حال نمی ‌توان از این نظر نمره‌ خوبی به ولستر داد .

در بخش امکانات ، هیوندای ولستر حداقل نسبت به خودروهای آن سال وضعیت مناسبی دارد و می‌ توان به موارد ی چون تودوزی چرمی ، فرمان چرمی ، شیفترهای پشت فرمان ، گرمکن فرمان ، مانیتور 7 اینچی ، دوربین دید عقب ، سیستم ورود و استارت بدون کلید ، تهویه خودکار ، صندلی برقی راننده ، کروز کنترل ، گرمکن و سردکن صندلی‌ های جلو و آینه ‌های جانبی تاشوی برقی اشاره کرد .

نقد و بررسی بیرون خودرو

هیوندای ولستر با اینکه جایگزین هیوندای کوپه شده است ولی یک خودروی کوپه محسوب نمی ‌شود و در نگاه نخست آن را کاملا یک خودروی هاچبک خواهید یافت . نمای جلو منطبق بر طراحی خودروهای هیوندای در همان سال ‌ها است که البته به شکلی زیبا انجام شده است . چراغ‌ های جلو گرچه ابعادی بزرگ ‌تر از معمول دارند اما این چیزی از زیبایی آن‌ها کم نمی‌ کند . اما قسمت جلویی عادی‌ ترین بخش هیوندای ولستر است و با حرکت به سمت بخش جانبی خودرو متوجه خواهید شد که چرا ولستر را نه یک خودروی 3 در، بلکه 2+1 در می‌ دانند .

سمت چپ و راست این خودرو برخلاف بسیاری از خودروها قرینه نیست ، به ‌طوری ‌که سمت راننده یک در بزرگ وجود دارد ، ولی در سمت راست خودرو برای سرنشینان عقب نیز یک در تعبیه‌ شده است . حتی درهای جلو نیز سایزی یکسان ندارند و سایز در راننده بزرگ‌ تر است . هیوندای در طراحی نمای جانبی ولستر چند خلاقیت را به خرج داده است . اول اینکه خودرو ساز کره ‌ای با مهارت کامل دستگیره‌ در های عقب را درون ستون پشتی در قرار داده و این باعث شده تا از دور متوجه در عقب نشوید و فکر کنید ولستر یک خودروی دو در است .

مورد دیگر نیز شیب ملایم سقف به سمت عقب خودرو است که باز ولستر را از سایر خودروهای هاچبک متمایز می ‌کند . نمای عقب نیز کاملا متفاوت است به‌ طوری ‌که چه در شب و چه در روز ولستر را با هیچ‌ یک از همکلاسانش اشتباه نخواهید گرفت . چراغ‌ ها در ارتفاعی بالاتر از حالت معمول قرار دارند و شیشه‌ عقب نیز سایزی بسیار کوچک دارد .

سپر ساده ولی بزرگ ولستر نیز در بخش مرکزی خود خروجی‌ های اگزوز کتابی رو جای‌ داده است . این خروجی ‌های اگزوز در مدل توربو که با بازار ایران راه پیدا نکرد از نوع دوبل دایره‌ ای هستند . استفاده از رنگ‌ ها در نمای بیرونی ولستر نیز آخرین هنرمندی هیوندای است چون نه‌ تنها رنگ ‌های متنوع شادی برای بدنه این خودرو قابل سفارش هستند ، بلکه نواری نیز درون پره ‌های رینگ‌ ها به رنگ بدنه خودرو استفاده شده است . در کل طراحان هیوندای موفق شده ‌اند ولستر را به ‌گونه ‌ای طراحی کنند که در ذهن بیننده ماندگار شود و این یکی از اصلی‌ ترین نقاط قوت این خودرو است .

ولستر

نقد و بررسی رانندگی خودرو

هیوندای ولستر ظاهری گول زننده دارد ، به‌خصوص که مدل پیشین آن یعنی هیوندای کوپه به‌عنوان یک کوپه‌ شش سیلندر در زمان خود مشخصات فنی قابل توجهی داشت . با این وجود کافی است با این خودرو شروع به حرکت کنید تا متوجه شوید ولستر در بخش فنی تنها یک طبل توخالی است .  موتور 1.6 لیتری ضعیف این خودرو در بهترین حالت فقط از پس یک پژو 206 تیپ 5 بر می‌ آید و بهتر است اصلا روی آن حساب باز نکنید . وضعیت در صورتی که 4 سرنشین درون خودرو داشته باشید وخیم ‌تر می ‌شود و باید کلا قید شتاب را بزنید . برخلاف   مدل‌ های سال 2013 تا 2015 که به پیشرانه‎‌ های بسیار ضعیف MPI مجهز بودند ، مدل‌ های سال 2016 ولستر از پیشرانه‌ GDI استفاده می‌ کنند و اثری از پیشرانه‌ های MPI درون سینه‌ آن‌ ها به چشم نمی ‌خورد .

بر خلاف آن چه که می ‌توان تصور کرد ، تأثیر این سیستم روی قدرت و گشتاور ولستر 2016 محدود بوده و همچنان نمی ‌توان این خودرو را جزو هاچبک ‌ها یا کوپه‌ های سریع بازار قرارداد . این موضوع تنها نقطه‌ ضعف ولستر نیست ، بلکه این خودرو در برخورد با دست ‌اندازها نیز عملکرد مناسبی ندارد و ضربات را تا حد زیادی به کابین منتقل می ‌کند . همین کوبش ‌ها در دراز مدت باعث می ‌شود تا انواع صداها از جای ‌جای کابین به گوش برسد . همان ‌طور که با نگاه به شیشه‌ های عقب کوچک خودرو می ‌توان حدس زد ، دید عقب ولستر تعریف چندانی ندارد ، اما هیوندای توانسته است با نصب دوربین دید عقب این نقص را تا حدودی جبران کند .

از بدی‌ های ولستر گفتیم ، از خوبی‌ هایش نیز صحبت کنیم . گیربکس اتوماتیک ولستر عملکردی نرم و بی‌تنش دارد و تعویض دنده‌ های آن قابل‌ قبول هستند . هیوندای برای علاقه‌ مندان به رانندگی‌ های تهاجمی ، شیفترهای پشت فرمان را نیز در ولستر ارائه می ‌کند . این شیفترها گرچه در سرعت عمل به ‌پای نمونه ‌های اروپایی نمی ‌رسند ولی بودنشان برای راننده قوت قلب است . هندلینگ نیز از دیگر نقاط مثبت هیوندای ولستر است ، چون این خودرو در مانورهای شدید یا پیچ‌ های تند ، پایداری فراتر از حد انتظار را از خود نشان می‌ دهد .

نقد و بررسی موتور

هیوندای ولستر مدل‌های 2012 تا 2015 در بازار ایران با موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری MPi عرضه شدند . این موتور کوچک می‌ تواند 128 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن‌ متر گشتاور تولید کرده و آن را از طریق گیربکس 6 دنده خودکار از نوع دوبل کلاچ به چرخ‌ های جلو انتقال دهد . شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت هیوندای ولستر با پیشرانه MPi در حدود 11.5 ثانیه است و در هر 100 کیلومتر نیز به‌ طور متوسط 7.5 لیتر بنزین مصرف می‌ کند . در سال 2016 ولستر با موتور GDi یعنی مجهز به سیستم تزریق مستقیم سوخت به بازار ایران وارد شد .

استفاده از سیستم GDi سبب افزایش قدرت جزئی این خودرو شد ، به‌ طوری ‌که قدرت آن به 138 اسب بخار و گشتاور آن به 167 نیوتن ‌متر رسید . تأثیر سیستم GDi روی مصرف سوخت خودرو ملموس ‌تر بود به ‌طوری ‌که مصرف میانگین ولستر GDi به 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش پیدا کرد . شتاب صفر تا صد کیلومتر این مدل نیز 10.3 ثانیه است . حداکثر سرعت این هاچبک 1295 کیلوگرمی برای مدل‌ های    MPi 190  کیلو متر بر ساعت و برای مدل‌ های  GDi، 200 کیلومتر بر ساعت است .

نقد و بررسی ایمنی خودرو

هیوندای ولستر در بخش ایمنی عملکردی قابل ‌قبولی دارد و موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP اروپا شده است . تست تصادف این خودرو در سال 2011 و پیش از ورود آن به بازار انجام شد . از امکانات ایمنی هیوندای ولستر می ‌توان به 6 عدد ایربگ ، کمربند ایمنی پیش کشنده ، پشت‌ سری ‌های فعال ، ترمز ضد قفل ، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز ، سنسور فشار باد تایر ، سیستم کنترل کشش و پایداری و سنسور دنده‌ عقب اشاره کرد .

نقد و بررسی ارزش خرید

هیوندای ولستر در رده‌ ای از بازار ایران قرار گرفته است که ناخودآگاه باید با خودروهای قوی ‌تری چون مزدا 3 هاچبک رقابت کند . با این وجود ولستر مشتریان خود را دارد ، چون اصلی ‌ترین دلیل رفتن خریداران به سمت چنین خودرویی طراحی منحصر به ‌فرد آن است . از سوی دیگر ولستر خودرویی کم استهلاک و کم‌ هزینه است ، به‌خصوص که اشتراک فنی پیشرانه‌ آن با هیوندای اکسنت سبب می ‌شود تا مشکلی از بابت تأمین قطعات موتوری وجود نداشته باشد . ولستر خودرویی مناسب خانواده نیست ، ولی برای جوانانی که به طراحی خودرو اهمیت می ‌دهند و به دنبال خودرویی زیبا ، کم‌ هزینه و کم‌مصرف هستند گزینه ‌ای بسیار مناسب محسوب می ‌شود .

نقد کارشناسی هیوندای ولوستر

هیوندای ولوستر یک کوپه اسپرت است که در سال 2011 و در نمایشگاه خودرو دیترویت معرفی و از همان سال وارد بازارهای جهانی شد . تولید ولوستر در نسل اول تا سال 2017 ادامه یافت و پس از آن از خط تولید خارج شد و زمزمه‌ هایی وجود داشت که هیوندای قصد ندارد نسل جدید آن را معرفی کند .

تا اینکه در سال 2018 و در نمایشگاه خودرو دیترویت هیوندای نسل دوم ولوستر را با یک طراحی کاملا جدید و بر اساس زبان طراحی جدید خود معرفی کرد . البته ماهیت این خودرو همچنان حفظ شده و به عنوان یک کوپه 3 در شناخته می‌ شود .

هیوندای ولوستر نخستین بار در سال 2014 و توسط آسان موتور وارد کشورمان شد . اقدام به تولید این خودرو از سوی هیوندای خود یک ریسک بزرگ بود ، حال آنکه وارد کردن آن به بازار محدودی چون ایران حتی ریسک بزرگتری به شمار می ‌رفت . اما ولوستر به فروش خوبی دست پیدا کرد چه در بازارهای جهانی و چه در کشورمان .

ولوستر یک طراحی کاملا جدید داشت و اصطلاحا به آن تخم مرغی می ‌گویند . ولوستر مجموعا 3 در دارد که یکی در سمت راننده و دو در دیگر در سمت شاگرد هستند . در نمای عقب دو خروجی اگزوز دیده می ‌شود که در مرکز سپر جای گرفته‌ اند . با نگاه به نمای جلو خودرو ممکن است به یاد نسخه فیس لیفت هیوندای جنسیس کوپه بیفتیم . در واقع هیوندای برای طراحی مدل فیس لیفت از همین ولوستر کمک گرفته و سعی کرده خودروهای اسپرتش را شبیه به هم نگه دارد .

ولستر

بیشتر بخوانید:

نکته های جالب در مورد خودرو فراری F40 اسطوره + مشخصات فنی

منبع: کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.