تعرفه و عوارض واردات خودرو 96 چقدر است؟+جزییات کامل

تعرفه و عوارض واردات خودرو 96 چقدر است؟+جزییات کامل

محاسبه تعرفه واردات خودروراهنمای واردات خودرو-تعرفه واردات خودرو در سال 96

تعرفه و عوارض واردات خودرو 96 چقدر است (3)

تعرفه جدید واردات خودروتعرفه واردات خودرو هیبریدی در سال 96

در سال ۹۶ براساس مصوبه دی‌ماه دولت احمدی نژاد تعرفه خودرو در سال ۹۲ به ۴۰ درصد رسید . و به منظور افزایش رقابت پذیری بازار خودرو سالانه ۵ درصد از تعرفه واردات خودرو باید کاسته شود.
از سال ۹۲ تا سال پاییز سال ۱۳۹۶ تعرفه واردات خودرو بین ۴۰ تا ۵۵% متغییر بود. طبق اعلام رسمی، تعرفه واردات خودرو بین ۴۰ تا ۵۵% متغییر است.
اما چرا با ورود برخی از خودروها شاهد قیمت‌گذاری نجومی هستیم؟ چرا بی‌کیفیت ترین خودروهای وارداتی چینی نیز قیمتی بالا و دور از دسترس مردم دارند؟
واقعیت این است که ۱۴ عامل در افزایش نجومی قیمت‌های خودروهای وارداتی تاثیر دارد و تعرفه تنها یکی از آن‌هاست.
در این مقاله به بررسی این هزینه‌های اضافی خاموش خواهیم پرداخت.

چه هزینه‌هایی در گمرک اضافه می‌شود؟

۱. اولین نکته، ارزش CIF خودرو است. این پارامتر، ملاک اصلی گمرک برای قیمت‌گذاری خودروست و محاسبات را بر این مبنا انجام می‌دهد. CIF شامل جمع موارد زیر است: قیمت خرید خودرو ( شامل قیمت پایه و آپشن‌های آن) بیمه خودرو تا بندر مقصد هزینه حمل تا بندر مقصد
۲. پس از ورود خودرو به گمرک، تعرفه واردات باید پرداخت شود.
این تعرفه بسته به حجم موتور خودرو متفاوت و در جدول زیر قابل مشاهده است حجم موتور تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۴۰% حجم موتور از ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۵۵% حجم موتورهای بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع
۳. پرداخت عوارض زیر نیز جزو ملزومات است.
بهای این بسته ۸ گانه، ۶۰% ارزش خودرو تمام می‌شود. هزینه ی انبار داری تخلیه و بارگیری عوارض بندری عوارض هلال احمر عوارضی جهت خرید امبولانس هزینه ثبت سفارش هزینه‌های مربوط به شرکت استاندارد عوارض وزارت راه و شهر سازی ( در صورت استفاده از حمل ناوگان خارجی) هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر تادیه دیون هزینه‌های اسقاط خودروی فرسوده ( که با توجه به مصرف سوخت خودروی وارداتی از ۱ تا ۴ عدد متغیر است) چه هزینه‌هایی را واردکننده اضافه می‌کند؟
حال، وارد کننده نیز باید هزینه هایی را بر روی خودرو لحاظ کند. این هزینه‌ها عبارتند از:
هزینه‌های خدمات پس از فروش و گارانتی (۳ درصد CIF) هزینه‌های انبارداری هزینه‌های بازرسی قبل از تحویل خودرو (PID) هزینه حمل و نقل خودرو به مراکز PID و از PID به مراکز فروش هزینه شماره‌گذاری که ۱۰ درصد هزینه C&F است.
(C&F مجموع قیمت خودرو و هزینه حمل به کشور است) ۸ درصد هزینه C&F به عنوان عوارض و مالیات شماره‌گذاری به حساب اداره دارایی ۴ درصد به عنوان سود واردکننده ۹ درصد نیز هزینه مالیات بر ارزش افزوده است مردم؛
بهای پیشرفت صنعت خودروسازی به عقیده کارشناسان، مجموع عوارض خودرو عددی در حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰% است. یعنی قیمت خودروهای وارداتی حدود دو برابر قیمت جهانی آن برای مشتری ایرانی آب می‌خورد.
این در حالی است که ایران از لحاظ سرانه درآمد سالانه در بین کشورهای جهان در رتبه ۹۶ قرار دارد و مردم در کشورهایی نظیر جزیره سیشیل بیشتر از دو برابر و قبرس بیش از ۶ برابر، کویت ۱۱ برابر وقطر با ۱۶ برابر سرانه درآمدی ایران، نصف قیمت خودرو را نسبت به مردم ایران پرداخت می کنند.
این شرایط ناعادلانه‌ای است که سال‌ها برای ارتقای صنعت خودروسازی داخلی به مردم تحمیل شده و با وجود این حمایت‌ها، پیشرفت صنعت خودروسازی بسیار آهسته است و در این میان، گلایه‌های مردم هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.
در واقع هزینه ارتقای صنعت خودرو را مردم با جان خود پرداخت می‌کنند یا اگر بهتر بگوییم، سال‌هاست که بهای بی‌کفایتی برخی مدیران این صنعت را مردم پرداخت کرده‌اند.
اگر به بحث اصلی یعنی تعرفه خودرو بازگردیم، ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی نیز درصورتی درست است که تمام شرایط عادی باشد اما همیشه شرایط عادی نیست.
در بعضی از شرایط خاص (!) خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی نیز از دریچه‎های نامرئی وارد کشور می‌شوند. در واقع قانون برای برخی‌ها، ناشناخته و امری دست‌وپا گیر تلقی می‌شود و به همین دلیل ضرورتی برای اجرا آن نمی‌بینند.
هر که رانتش بیش زورش بیشتر! البته طی روزهای اخیر زمزمه‌هایی در مورد تغییر قوانین نیز به گوش رسیده است. با عبور از بحران ارزی سال‌های گذشته ممکن است در قانون مربوط به غیرقانونی بودن ورود خودروها با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی تجدید نظر شود.
وزارت صنعت معدن و تجارت با این تغییر موافق است و رسمی‌شدن نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی در ایران نیز به این تغییر کمک خواهد کرد.
ممکن است معیار لوکس بودن خودرو، که هم‌اکنون خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی به بالاست، تغییر کند و قیمت پایه خودرو معیار جدید لوکس بودن تلقی گردد. در این صورت احتمالا تعرفه پلکانی که اکنون به صورت محدود وجود دارد به خودروهای لوکس تسری پیدا می‌کند.
همچنین وجود نمایندگی سبب کاهش نسبی قیمت خودرو خواهد شد (البته در تئوری!) زیرا نمایندگی رسمی می‌تواند از تخفیفات شرکت خودروسازی استفاده کند اما در گذشته که ورود خودرو به صورت غیررسمی بود چنین تخفیفاتی نیز وجود نداشت.
بنابراین اگر واردکننده در گروه نمایندگی‌های رسمی نباشد، همچنان امکان دستکاری در قیمت‌ها وجود دارد.
در مورد تغییرات تعرفه در سال آینده نیز محسن طیبی نیا، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت دولت برنامه‌ای برای افزایش (!) تعرفه در سال آینده ندارد و تعرفه‌های سال ۹۶ مانند سال ۹۵ خواهد بود. گویا کلید حل مشکلات در قفل، شکسته شده است.
گرانترین خودرو وارداتی عوارض واردات خودرو سود واردات خودرو تعرفه واردات خودرو محاسبه تعرفه واقعی برخی خودروها در سال ۱۳۹۵ خودرو مدل سال ساخت
# قیمت‌های جدول فوق (ارزش دلاری و ارزش ریالی) برگرفته از آمار گمرک کشور در شهریورماه ۹۵ است.
تعرفه و عوارض واردات خودرو 96 چقدر است (1)

نحوه واردات خودروی هیبریدی-شرایط واردات خودرو در سال 96-تعرفه گمرکی خودروهای هیبریدی

تعرفه واردات خودرو در سال 96

در آخرین روزهای سال، مرکز واردات و امور مناطق آزاد ویژه گمرک، طی بخشنامه‌ای به گمرکات سراسر کشور، وضعیت تعرفه انواع خودروها را در سال 1396 اعلام کرد.

در این بخشنامه نکته جدیدی دیده نمی‌شود و جدول تعرفه‌ای سال 96 تفاوتی با سال 95 ندارد که یعنی بازهم واردات عمومی خودروهای 2500 سی‌سی ممنوع است!

همچنین در سال 96، مانند سال 95، تمامی خودروها علاوه‌بر تعرفه واردات باید 9% مالیات ارزش افزوده و 4% مالیات علی‌الحساب پرداخت کنند. میزان تعرفه ورودی برای خودروهای آمبولانس غیر هیبریدی و با هر حجم پیشرانه‌ای معادل 32% است. جدول تعرفه‌ای سال 96 برای خودروهای سواری را در زیر مشاهده می‌کنید.

خودروهای سواری احتراق داخلی ردیف تعرفه بنزینی تعرفه بنزینی ردیف تعرفه دیزلی تعرفه دیزلی
کمتر از 1000 سی‌سی 8703-21-90 40% (32% برای دیزلی) 8703-31-90 32%
1000 تا 1500 سی‌سی 8703-22-90 40% (32% برای دیزلی) 8703-31-90 32%
1500 تا 2000 سی‌سی 8703-23-19 40% (32% برای دیزلی) 8703-32-19 32%
2000 تا 2500 سی‌سی 8703-23-29 55% 8703-32-29 40%
2500 تا 3000 سی‌سی 8703-23-39 55% (ممنوع) 8703-33-19 55% (ممنوع)
بیشتر از 3000 سی‌سی 8703-24-90 55% (ممنوع) 8703-33-29 55% (ممنوع)
خودروهای سواری هیبریدی ردیف تعرفه هیبریدی/بنزینی تعرفه هیبریدی/بنزینی ردیف تعرفی هیبریدی/دیزلی تعرفه هیبریدی/دیزلی
کمتر از 1000 سی‌سی 8703-21-10 5% 8703-31-10 4%
1000 تا 1500 سی‌سی 8703-22-10 5% 8703-31-10 4%
1500 تا 2000 سی‌سی 8703-23-11 5% 8703-32-11 5%
2000 تا 2500 سی‌سی 8703-23-21 5% 8703-32-21 5%
2500 تا 3000 سی‌سی 8703-23-31 5% (ممنوع) 8703-33-11 5% (ممنوع)
بیشتر از 3000 سی‌سی 8703-24-10 5% (ممنوع) 8703-33-21 5% (ممنوع)

تعرفه واقعی واردات خودرو چقدر است؟

تابه حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چه چیزهایی در تعرفه واردات خودرو لحاظ می‌شود یا اینکه قیمت خودروها قبل و بعد اعمال تعرفه چقدر تفاوت دارد؟

طبق اعلام رسمی، تعرفه واردات خودرو بین 40 تا 55% متغییر است. اما چرا با ورود برخی از خودروها شاهد قیمت‌گذاری نجومی هستیم؟ چرا بی‌کیفیت ترین خودروهای وارداتی چینی نیز قیمتی بالا و دور از دسترس مردم دارند؟ واقعیت این است که 14 عامل در افزایش نجومی قیمت‌های خودروهای وارداتی تاثیر دارد و تعرفه تنها یکی از آن‌هاست. در این مقاله به بررسی این هزینه‌های اضافی خاموش خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
چه هزینه‌هایی در گمرک اضافه می‌شود؟

1. اولین نکته، ارزش CIF خودرو است. این پارامتر، ملاک اصلی گمرک برای قیمت‌گذاری خودروست و محاسبات را بر این مبنا انجام می‌دهد. CIF شامل جمع موارد زیر است:

قیمت خرید خودرو ( شامل قیمت پایه و آپشن‌های آن)
بیمه خودرو تا بندر مقصد
هزینه حمل تا بندر مقصد

2. پس از ورود خودرو به گمرک، تعرفه واردات باید پرداخت شود. این تعرفه بسته به حجم موتور خودرو متفاوت و مطابق جدول فوق است

3. پرداخت عوارض زیر نیز جزو ملزومات است. بهای این بسته 8 گانه، 60% ارزش خودرو تمام می‌شود.

هزینه ی انبار داری تخلیه و بارگیری عوارض بندری
عوارض حلال احمر
عوارضی جهت خرید امبولانس
هزینه ثبت سفارش
هزینه‌های مربوط به شرکت استاندارد
عوارض وزارت راه و شهر سازی ( در صورت استفاده از حمل ناوگان خارجی)
هزینه بانکی شامل کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تاخیر تادیه دیون
هزینه‌های اسقاط خودروی فرسوده ( که با توجه به مصرف سوخت خودروی وارداتی از 1 تا 4 عدد متغیر است)

چه هزینه‌هایی را واردکننده اضافه می‌کند؟

حال، وارد کننده نیز باید هزینه هایی را بر روی خودرو لحاظ کند. این هزینه‌ها عبارتند از:

هزینه‌های خدمات پس از فروش و گارانتی (3 درصد CIF)
هزینه‌های انبارداری
هزینه‌های بازرسی قبل از تحویل خودرو (PID)
هزینه حمل و نقل خودرو به مراکز PID و از PID به مراکز فروش
هزینه شماره‌گذاری که 10 درصد هزینه C&F است. (C&F مجموع قیمت خودرو و هزینه حمل به کشور است)
8 درصد هزینه C&F به عنوان عوارض و مالیات شماره‌گذاری به حساب اداره دارایی
4 درصد به عنوان سود واردکننده
9 درصد نیز هزینه مالیات بر ارزش افزوده است

مردم؛ بهای پیشرفت صنعت خودروسازی

به عقیده کارشناسان، مجموع عوارض خودرو عددی در حدود 100 تا 110% است. یعنی قیمت خودروهای وارداتی حدود دو برابر قیمت جهانی آن برای مشتری ایرانی آب می‌خورد. این در حالی است که ایران از لحاظ سرانه درآمد سالانه در بین کشورهای جهان در رتبه 96 قرار دارد و مردم در کشورهایی نظیر جزيره سيشيل بیشتر از دو برابر و قبرس بیش از 6 برابر، کویت 11 برابر وقطر با 16 برابر سرانه درآمدی ایران، نصف قیمت خودرو را نسبت به مردم ایران پرداخت می کنند.

این شرایط ناعادلانه‌ای است که سال‌ها برای ارتقای صنعت خودروسازی داخلی به مردم تحمیل شده و با وجود این حمایت‌ها، پیشرفت صنعت خودروسازی بسیار آهسته است و در این میان، گلایه‌های مردم هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. در واقع هزینه ارتقای صنعت خودرو را مردم با جان خود پرداخت می‌کنند یا اگر بهتر بگوییم، سال‌هاست که بهای بی‌کفایتی برخی مدیران این صنعت را مردم پرداخت کرده‌اند.

تعرفه و عوارض واردات خودرو 96 چقدر است (4)

اگر به بحث اصلی یعنی تعرفه خودرو بازگردیم، ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی سی نیز درصورتی درست است که تمام شرایط عادی باشد اما همیشه شرایط عادی نیست. در بعضی از شرایط خاص (!) خودروهای بالای 2500 سی سی نیز از دریچه‎های نامرئی وارد کشور می‌شوند. در واقع قانون برای برخی‌ها، ناشناخته و امری دست‌وپا گیر تلقی می‌شود و به همین دلیل ضرورتی برای اجرا آن نمی‌بینند.

هر که رانتش بیش زورش بیشتر!

البته طی روزهای اخیر زمزمه‌هایی در مورد تغییر قوانین نیز به گوش رسیده است. با عبور از بحران ارزی سال‌های گذشته ممکن است در قانون مربوط به غیرقانونی بودن ورود خودروها با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی تجدید نظر شود. دنیای اقتصاد در این‌باره می‌گوید وزارت صنعت معدن و تجارت با این تغییر موافق است و رسمی‌شدن نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی در ایران نیز به این تغییر کمک خواهد کرد.

تعرفه و عوارض واردات خودرو 96 چقدر است (2)

ممکن است معیار لوکس بودن خودرو، که هم‌اکنون خودروهای 2500 سی‌سی به بالاست، تغییر کند و قیمت پایه خودرو معیار جدید لوکس بودن تلقی گردد. در این صورت احتمالا تعرفه پلکانی که اکنون به صورت محدود وجود دارد به خودروهای لوکس تسری پیدا می‌کند. همچنین وجود نمایندگی سبب کاهش نسبی قیمت خودرو خواهد شد (البته در تئوری!) زیرا نمایندگی رسمی می‌تواند از تخفیفات شرکت خودروسازی استفاده کند اما در گذشته که ورود خودرو به صورت غیررسمی بود چنین تخفیفاتی نیز وجود نداشت. بنابراین اگر واردکننده در گروه نمایندگی‌های رسمی نباشد، همچنان امکان دستکاری در قیمت‌ها وجود دارد.

در مورد تغییرات تعرفه در سال آینده نیز محسن طیبی نیا، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفت دولت برنامه‌ای برای افزایش (!) تعرفه در سال آینده ندارد و تعرفه‌های سال 96 مانند سال 95 خواهد بود. گویا کلید حل مشکلات در قفل، شکسته شده است.

محاسبه تعرفه واقعی برخی خودروها

خودرو مدل سال ساخت حجم انجین ارزش دلاری

(هزار دلار)

ارزش ریالی

(میلیون تومان)

نمایندگی/بازار

(میلیون تومان)

حداقل اختلاف قیمت
ب‌ام‌و 220i کوپه 2016 2015 2.0L 43 131 290 %121
ب‌ام‌و 428i گرن کوپه 2016 2015 2.0L 52 – 53 163 – 166 380 %128
ب‌ام‌و X1 25i 2016 2016 2.0L 46 142 314 – 330 %132
ب‌ام‌و X3 28i 2016 2015 2.0L 61 – 63 190 196 390 – 395 %101
ب‌ام‌و X4 28i 2016 2016 2.0L 60 – 63 190 – 196 450 %129
پورشه ماکان 2017 2016 2.0L 84 262 550 (بازار) %109
پورشه باکستر S 2017 2016 2.5L 88 274 750 (بازار) %170
تویوتا پریوس هیبریدی 2016 2016 1.8L 27 83 148 %78
تویوتا کرولا GLI 2016 2016 2.0L 19 60 153 (بازار) %155
تویوتا روفور 2016 2016 2.5L 30 93 245 %163
تویوتا هایلوکس دوکابین 2016 2016 2.7L 25 77 169 – 185 %140
رنو فلوئنس 2016 2016 2.0L 16 51 87 – 117 %129
رنو سفران 2016 2015 2.5L 23 72 124 – 189 %162
رنو داستر 2016 2016 2.0L 15 46 48 108 – 115 %139
رنو کولئوس 2015 2014 2.5L 21 64 165 %157
کیا سراتو YD 2016 2016 2.0L 19 59 135.3 %129
کیا سراتو YD کوپه 2016 2015 2.0L 18 57 135 (بازار) %137
کیا اپتیما JF 2016 2015 2.4L 22 – 23 67 – 72 182 %152
کیا اپتیما JF 2017 2016 2.4L 24 77 192 – 202 (بازار) %162
کیا اسپورتیج SL 2016 2015 2.4L 21 66 170 %157
کیا سورنتو 2016 2016 2.4L 28 85 230.2 %170
لکسس CT200h 2015 2015 1.8L 40 – 42 125 – 128 189 %47
لکسس ES250 2016 2015 2.5L 43 135 325 %140
لکسس NX300h 2016 2015 2.5L 54 167 333 %99
لکسس NX200t 2016 2016 2.0L 50 156 311 – 350 %124
مرسدس E250 2016 2016 2.0L 75 234 405 %73
میتسوبیشی میراژ 2016 2015 1.2L 11 33 71.3 %115
میتسوبیشی لنسر 1.6 2016 2015 1.6L 15 48 104.5 %118
میتسوبیشی لنسر 1.8 2016 2016 1.8L 17 52 134.8 %159
میتسوبیشی اوتلندر 2017 2016 2.4L 26 80 209.8 %162
ولوو XC90 2017 2016 2.0L 57 – 132 176 – 408 500 – 575 %41 – %184
هوندا CR-V 2016 2016 2.4L 30 92 234-258 %180
هیوندای اکسنت 2016 2015 1.6L 13 41 106.1 %158
هیوندای النترا 2016 2015 1.8L 17 52 126 – 137 (بازار) %163
هیوندای توسان TL 2016 2015 2.0L 24 75 166 – 192 %156
هیوندای سانتافه 2016 2016 2.4L 26 82 176 – 213 (بازار) %160

منبع:جی اس ام

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

جزئیات لغو معافیت واردات خودرو از مناطق آزاد+عکس سند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.