بررسی کامل خودرو میتسوبیشی ASX + تصاویر هیجان انگیز آن

بررسی کامل خودرو میتسوبیشی ASX + تصاویر هیجان انگیز آن

میتسوبیشی ASX یک شاسی بلند ژاپنی که نخستین نسل آن در سال 1991 معرفی شد و تاکنون سه نسل از آن معرفی شده است و در حال حاضر در سومین نسل به سر می‌ برد .  میتسوبیشی ای اس ایکس در بازار های جهانی با نام  RVR و اوتلندر اسپرت به فروش می‌ رسد . میتسوبیشی ASX چند سالی است که توسط آرین موتور در بازار کشورمان عرضه می ‌شود و به دلیل طراحی جذاب و ویژگی‌ های فنی خوب مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفته است .

میتسوبیشی ASX

میتسوبیشی ASX از یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر بهره می ‌برد که قادر است 147 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور تولید می‌ کند و آن را به وسیله جعبه دنده اتوماتیک CVT به هر چهار چرخ‌ انتقال می ‌دهد . به این ترتیب می ‌توان باتوجه به استفاده از سیستم 4WD به قابلیت‌ های آفرود میتسوبیشی ASX امیدوار بود .

نکات مثبت میتسوبیشی ASX :

1- طراحی مناسب میتسوبیشی ASX برای استفاده شهری

2- ظاهر به روز تر میتسوبیشی ASX

3- امکانات ایمنی بالا میتسوبیشی ASX

4- کیفیت ساخت بالا میتسوبیشی ASX

5- فضای بار مناسب

6- تعلیق و فرمان پذیری مناسب میتسوبیشی ASX

نکات منفی میتسوبیشی : ASX

1- طراحی ساده داخل خودرو

2- کابین نه چندان جادار

5 ستاره ایمنی از اروپا نشان دهنده امنیت بالای این ژاپنی می باشد .

نقد کارشناسی میتسوبیشی ASX :

میتسوبیشی ASX یک کراس اوور کامپکت ژاپنی است که نسل اول آن در سال 1991 معرفی شد و تاکنون سه نسل از آن معرفی شده است . نسل سوم این کراس اوور در سال 2010 پا به بازار گذاشت و با تغییرات عمده ‌ای در مقایسه با نسل قبل همراه شده بود . البته تولید نسل دوم میتسوبیشی ASX در سال 2002 متوقف شد و پس از 8 سال میتسوبیشی مجددا آن را در یک نسل کاملا جدید وارد خط تولید کرد .

میتسوبیشی ASX در بازار های جهانی با نام ‌های دیگری از جمله RVR و اوتلندر اسپرت هم شناخته می ‌شود . البته همین نسل سوم هم تاکنون سه فیس لیفت را تجربه کرده که در هر بار با تغییرات اندکی همراه شده است . میتسوبیشی ASX از نظر طراحی خودرو نسبتا جذابی است که با ورود به بازارا ایران ، به دلیل همین طراحی مطلوب مورد توجه قرار گرفت . البته باید بگوییم که این ژاپنی خوش استیل ، کمی از رقبای کره ‌ای خود عقب است و ذائقه مردم ایران بیشتر به سمت طراحی خودرو های کره‌ ای حاضر در این کلاس است .

اما طراحی کابین میتسوبیشی ASX به دلیل اینکه در سال 2010 صورت پذیرفته ، کمی قدیمی به نظر می ‌رسد و باز هم در مقابل رقبای کره ‌ای حرفی برای گفتن ندارد . علاوه بر اینکه کابین طراحی ساده ‌ای دارد ، میتسوبیشی به شکل گسترده از پلاستیک سخت در کابین استفاده کرده و شاید در ابتدا مورد پسند سرنشینان قرار نگیرد . کیفیت این متریال بالا است و در دراز مدت مشکلی برای شما به وجود نخواهد آورد .

از مهم‌ ترین آپشن‌ های در نظر گرفته شده برای میتسوبیشی ASX می ‌توانیم به  سیستم ترمز ضد قفل (ABS ) ، کنترل فعال پایداری ( ASC ) ، کنترل کشش  ( TCL ) ، ترمز کمکی در هنگام حرکت در سطوح شیبدار (HAS ) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD ) 7 کیسه هوا شامل کیسه هوای زانویی ، سیسم تهویه مطبوع اتوماتیک ، دوربین دید عقب و نمایشگر 7 اینچی ، سیستم ورود بدون سوییچ و استارت دکمه ‌ای ، سنسور پارک ، شوینده چراغ‌ های جلو و اتصال تلفن همراه از طریق هندزفری بلوتوث اشاره کنیم .

میتسوبیشی ASX در بازار جهانی با موتور های مختلفی در دسترس است که نسخه در نظر گرفته شده برای ایران ، از موتور 2.0 لیتری 4  سیلندر بهره می ‌برد . این موتور توانایی تولید 147 اسب بخار قدرت و 196 نیوتن متر گشتاور را دارد . این قدرت به وسیله جعبه دنده اتوماتیک CVT به هر چهار چرخ انتقال پیدا می ‌کند . شیفتر های پشت فرمان به شما اجازه تعویض دنده را به شما می ‌دهند . به علاوه اینکه سیستم چهار چرخ متحرک 4WD یکی از نقاط قوت این ژاپنی در مقاب رقبای کره‌ ای است .

میتسوبیشی ASX توسط آرین موتوردر بازار کشورمان به فروش رسید و رقبایی چون هیوندای توسان ، کیا اسپرتیج ، نیسان جوک ، مزدا CX-3 و تویوتا C-HR را در مقابل دارد . ASX قیمت بالایی در ایران دارد ولی با توجه به قیمت گذاری خودروهای کره ‌ای و ژاپنی حاضر در این کلاس ، یکی از گزینه ‌های ایده ‌آل به شمار می‌ رود . نکته منفی در مورد میتسوبیشی ASX بازار خرید و فروش ضعیف و خدمات پس از فروش نا مناسب آن است .

تاریخچه خودرو میتسوبیشی ASX

میتسوبیشی در زبان ژاپنی به معنای سه الماس است و آرم و نشان محصولات موتوری این کمپانی نیز همین امر را به تصویر می‌ کشد . این کمپانی در سال 1780 میلادی توسط شخصی به نام یاتارو ایواساکی YATARO IWASAKI بنیان نهاده شد و سه سال بعد نامش به میتسوبیشی تغییر یافت . در آغاز این کمپانی تنها یک خط کشتی رانی را تأسیس نمود و هفت سال پس از آن و در سال 1877 میلادی ، یک کارخانه آهنگری را خریداری کرد و با این اقدام به باشگاه تولید کنندگان صنعتی ژاپن راه یافت .

در سال 1907 میلادی بخش‌ های تولیدی و خدماتی شرکت از یکدیگر تفکیک شد و در سال 1917 میلادی نیز کمپانی کشتی‌ سازی میتسوبیشی تأسیس شد ؛ در همین سال اولین خودرو تولیدی آن به نام میتسوبیشی کلاس A به بازار آمد . این خودرو مدلی هفت نفره بود و بر اساس فیات TIPPO 3 تکوین یافت . همچنین ، این محصول اولین اتومبیل تولید سری ژاپن به شمار می‌ آمد و از آنجایی که در زمان خود محصولی گران محسوب می‌ شد ، تا سال 1921 میلادی تنها 22 دستگاه از آن تولید شد.

در سال 1920 میلادی بخش ساخت موتورهای احتراق داخلی میتسوبیشی تأسیس شد که در سال 1928 میلادی به‌عنوان کمپانی هواپیمایی میتسوبیشی مجدداً سازمان‌ دهی گردید . این بخش در 1934 میلادی در بخش کشتی ‌سازی آن ادغام شد تا کمپانی صنایع سنگین میتسوبیشی را به وجود آورد . در سال 1937 میلادی این کمپانی اولین اتومبیل چهارچرخ متحرک ( FOUR WHEEL DRIVE ) در ژاپن را به بازار عرضه نمود ؛ این مدل PX33 نام داشت که تکنولوژی به‌ کار رفته در آن ، از زمان خودش بسیار جلوتر بود .

در طول جنگ جهانی دوم ، این کمپانی به ساخت تانک ، هواپیما ، کشتی و تسلیحات سنگین برای ارتش ژاپن مشغول بود . پس از جنگ ، مدتی تحت کنترل نیروهای آمریکایی قرار گرفت و به سه بخش متفاوت تفکیک شد ، این بخش‌ها به ساخت کشتی‌ های کوچک ، کامیون و موتورسیکلت ‌ها و موتور های سه‌ چرخ سبک می ‌پرداختند . از سال 1950 میلادی ، میتسوبیشی تولید جیپ و یک اتومبیل دیگر آمریکایی را تحت امتیاز کمپانی ‌های مربوطه آغاز نمود . در سال 1959 میلادی هم اولین اتومبیل با طراحی خود کمپانی ، روانه بازار شد . این خودرو میتسوبیشی 500 نام داشت و محصولی 4 نفره و با پیشرانه ‌ای 2 سیلندر بود که توان خروجی آن معادل 220 اسب ‌بخار بود . در سال 1962 میلادی ، خودروی کولت 1000 به‌عنوان محصولی کوچک معرفی گردید و در سال 1969 میلادی هم مدل گالانت روانه بازار شد .

به موازات افزایش تولید اتومبیل در دهه 60 میلادی ، بخش اتومبیل ‌سازی میتسوبیشی نیز سازمان‌ دهی جداگانه ‌ای یافت . در اوایل دهه 70 میلادی ، بخشی از سهام این خودرو ساز توسط کمپانی کرایسلر آمریکا خریداری شد . برخی از منابع ، حجم سهام خریداری شده را 15 درصد اعلام می ‌کنند . پیامد این کار هم بازار یابی محصولات میتسوبیشی توسط کرایسلر در بازار آمریکا بود . کمی بعد و در سال 1973 میلادی ، صادرات خودروی گالانت تحت نام داج کولت به این بازار آغاز شد ، این خودرو در بازار استرالیا به نام کرایسلر سیگما فروخته می ‌شد . در سال 1979 میلادی تولید این خودرو ساز از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد و در این میان میتسوبیشی درزمینهٔ تکنولوژی طراحی خودرو نیز فعال شد و ازجمله در اواسط دهه 70 میلادی توانست طرح میله‌ های موازنه گر برای کاهش ارتعاشات موتور های چهار سیلندر خطی را، به نام خود ثبت کند .

میتسوبیشی سال‌ ها تأمین‌کننده تکنولوژی و نیز پشتیبان فنی غول خودرو سازی کره ، یعنی هیوندای بود و تا سال 2003 میلادی ، یکی از سهام داران عمده آن به شمار می ‌آمد . همچنین خودروساز مالزیایی – پروتون – نیز سال ‌ها از پشتیبانی فنی میتسوبیشی بهره‌ مند بوده است . امروزه بسیاری از کمپانی‌ های چینی از کمک ‌های فنی و پیشرانه‌ های ساخت این شرکت استفاده می ‌کنند . همچنین این شرکت همکاری‌ های فنی متعددی را هم با برخی از خودرو سازان اروپایی همچون فولکس ‌واگن ، رنو ، PSA و ولو داشته است که برخی از آن‌ ها کماکان نیز ادامه دارد .

در حال حاضر ، میتسوبیشی یکی از بزرگ ‌ترین بازیگران صنعتی در ژاپن به شمار می‌ رود و بخش موتوری آن 6 عدد از بزرگ ‌ترین کارخانه‌ های ژاپن را شامل می‌ گردد . علاوه بر آن ، این کمپانی در عرصه‌ های گوناگون تجاری اعم از تولید محصولات پتروشیمی تا بانک ، بیمه ، کشتی ‌سازی ، مواد غذایی ، انرژی اتمی فعال است . در مجموعه‌ های تحت کنترل این کمپانی ، در مجموع در حدود 350000 نفر مشغول به کارند .

نمای ظاهری

هنگامی که در سال 2010 میلادی میتسوبیشی ASX روانه بازار شد ، در قیاس با دیگر همتایانش کاملاً جدید و تا اندازه ‌ای منحصربه ‌فرد به شمار می ‌آمد ، با این وجود ، پس از سپری شدن 5 سال ، احساس می‌ شود که این خودرو یک محصول کهنه است که مدت زمان طولانی است که در خط تولید باقی مانده است . رقبای این خودرو اعم از فورد ESCAPE و یا نسخه ‌های اصلاح شده هیوندای ، هیچ عمل خاصی را انجام نداده ‌اند اما در قیاس با این میتسوبیشی پا به سن گذاشته ، چشم گیرتر به نظر می ‌رسند .

کابین

در کابین این خودرو هیچ دکمه و یا سوئیچ غیرضروری را مشاهده نمی‌ کنید، در نتیجه ، یک داشبورد ساده را پیش روی خود دارید که با نمایی زیبا و شکیل به استقبالتان می ‌آید . پیرامون دریچه‌ های سیستم تهویه مطبوع وصفحه نمایشگر ( اطلاعات ) و همچنین بلند گوها را نواری نقره ‌ای رنگ فراگرفته است . گرچه همه این موارد خوب به نظر می ‌رسند ، ولی مهم‌ ترین موضوع در این میان ، بهره ‌گیری فراوان از پلاستیک سخت و نیز استفاده از چرم با کیفیت نازل در اطراف فرمان و نیز امتداد پانل‌ های درب ‌هاست .

مهندسی

این خودرو بر مبنای پلت فرم GS میتسوبیشی تکوین یافته است . پلت فرم GS – همانند یک پلت فرم جهانی جهت به‌ کار گیری در خودرو های کوچک – توسط این خودرو ساز ژاپنی و دایملر کرایسلر توسعه یافت و این عمل پیش از جدایی این دو سازنده در سال 2004 میلادی ، صورت گرفته بود . میتسوبیشی ASX با دو گزینه تک دیفرانسیل 2WD و نیز دو دیفرانسیل 4WD ارائه می‌ گردد . هر دوی این گزینه‌ ها ، از پیشرانه ‌ای یکسان و به حجم 2 لیتر و نیز از یک جعبه‌ دنده CVT بهره می‌ برند .

میتسوبیشی ASX

مشخصات فنی

حجم موتور : 1998 سی‌ سی

توان : 147 اسب ‌بخار در 6000 دور در دقیقه

گشتاور : 197 نیوتن ‌متر در 4200 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد : 11.5 ثانیه ( در برخی از منابع 10 ثانیه هم ذکر شده است )

حداکثر سرعت : 190 کیلومتر بر ساعت ( در برخی منابع 180 کیلو متر ذکر شده است )

نوع گیربکس : CVT با قابلیت تعویض دستی در 6 مرحله و اهرم تعویض دنده پشت فرمان

نوع دیفرانسیل : جلو ، با قابلیت تبدیل الکترونیکی آن به حالت دو دیفرانسیل هوشمند 4WD

سیستم تعلیق جلو : مستقل ، مک فرسون استرات

سیستم تعلیق عقب : مستقل ، اتصال چندگانه ( MULTI LINK )

سیستم ترمز : چرخ‌ های جلو و عقب دیسکی ( جلو : خنک شونده )

مصرف سوخت ترکیبی : 8.4 لیتر در هر صد کیلو متر

استاندارد آلایندگی : یورو 5

در ایران : 164.9 میلیون تومان ( مدل 2015 ، تیپ 4 ) 145.5 میلیون تومان (مدل 2015 ، تیپ 2 )

در امارات : 69000 درهم ( نمونه پایه و تک دیفرانسیل ) – 92400 درهم ( نمونه فول و دو دیفرانسیل )

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودرو هاوال H9 + نقد و بررسی و ویژگی آن

مزایا و معایب خودرو سئات لئون 1.8 لیتری + نقد و بررسی آن

نقد و بررسی کارشناسانه خودرو فردا SX6 + مشخصات فنی

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.