آموزش تنظیم باد لاستیک + تنظیم باد لاستیک پراید، 206، پژو 405

آموزش تنظیم باد لاستیک + تنظیم باد لاستیک پراید، 206، پژو 405

تنظیم باد لاستیک پراید-تنظیم باد لاستیک 206-تنظیم باد لاستیک پژو 405

 آموزش تنظیم باد لاستیک (5)

نکاتی درباره تنظیم باد تایر خودرو

تنظیم باد لاستیک خودرو یکی از نکات مهم در کاربری و نگهداری خودرو است. اگر چه بسیاری از رانندگان و تعمیرکاران تا حدودی به این مسئله توجه می کنند اما بسیاری از افراد این نکته را فراموش کرده و آن را مهم نمی دانند. میزان باد لاستیک علاوه بر تآثیر در فرسودگی و ساییدگی لاستیک، در بسیاری از عملکردهای خودرو مانند حرکت در مسیر مستقیم، نیروی ترمزی، چسبندگی جاده، عملکرد سیستم تعلیق، مصرف سوخت، شتاب و… تآثیرگذار است.

فشار کم باد لاستیک باعث داغ شدن بیش از حد لاستیک و صدمه داخلی به آن می شود. در سرعت بالا این پدیده می تواند باعث کنده شدن قسمت هایی از آج لاستیک و یا حتی ترکیدن لاستیک شود. برای نمونه کم باد بودن لاستیک به اندازه 6 psi (حدود 20 درصد فشار استاندارد) سایش لاستیک را نامنظم کرده و عمر آج را 25 درصد کاهش میدهد مصرف سوخت نیز 5 درصد افزایش می‌یابد. همچنین به مقدار قابل توجهی دقت فرمان دهی کم شده و پایداری خودرو در پیچ ها کاهش می‌یابد. در صورتی که فشار باد 6 psi بیشتر از حد استاندارد باشد باز هم موجب سایش نامنظم لاستیک شده و هنگام عبور از دست اندازها ممکن است به لاستیک آسیب وارد شود. علاوه بر آن از آنجا که تنش های جاده مستقیماً به سیستم تعلیق منتقل می‌شود، سیستم تعلیق نیز ممکن است آسیب ببیند. البته بالا بودن تا حدی باعث افزایش دقت فرمان دهی و پایداری در پیچ ها می شود. به همین دلیل در مسابقات اتومبیل رانی لاستیک را بیشتر از حد معمول باد می کنند.

تعمیرکاران نیز باید توجه داشته باشند که پیش از تنظیم فرمان، حتمآ باد لاستیک‌ها را تنظیم نمایند. هنگام میزان فرمان چنانچه باد لاستیک ها تنظیم نباشد، ممکن است ارتفاع و تراز خودرو تنظیم نبوده و در اندازه‌گیری و تنظیم زوایای چرخ خطا داشته باشیم.

میزان باد لاستیک‌ها هنگام تست ترمز و سیستم تعلیق خودرو در مراکز معاینه فنی نیز مؤثر است. در بسیاری از کشورها دستگاه تنظیم باد به عنوان یکی از تجهیزات معاینه فنی خودرو اجباری است و خودروها می بایستی پیش از تست بر روی خط معاینه فنی، تنظیم باد شوند. لاستیک هایی که کمتر از حد مجاز باد شده‌اند، در تست ترمز و تست تعلیق کارایی بهتری نشان می دهند چون سطح تماس لاستیک با زمین بیشتر بوده و در نتیجه چسبندگی جاده افزایش می‌یابد بنابراین چنانچه باد لاستیک تنظیم نباشد نمی‌توان به نتیجه تست معاینه فنی مطمئن بود.

اگرچه آزمایش‌ها نشان می‌دهد لاستیک های کم باد در جاده های خیس به صورت دیگری عمل می کنند.

در این آزمایش که برای بررسی اثر فشار باد لاستیک در چسبندگی لاستیک به جاده های خیس ترتیب داده شده بود، خودرو با سه فشار باد متفاوت مورد آزمایش قرار گرفت. فشار باد لاستیک در بار اول psi 35 (فشار مناسب)، بار دوم psi 30 و بار سوم psi 25 بود. آزمایش در سرعت 100 کیلومتر بر ساعت انجام گرفت. در تصاویری که مشاهده می‌کنید،کاهش چشمگیر سطح تماس لاستیک بخوبی نشان داده شده است. در یک لاستیک کم فشار لبه های کناری لاستیک فشار بیشتری به زمین اعمال می کنند. در نتیجه در میان لاستیک تونلی از آب تشکیل می شود که راه خروج به طرفین را ندارد و باعث بلند شدن لاستیک از زمین می شود.

شرایط مناسب تنظیم باد: تنظیم باد باید زمانی انجام شود که حداقل 3 ساعت از توقف خودرو در سایه گذشته باشد و یا اینکه خودرو کمتر از 5/1 کیلومتر حرکت کرده باشد. علاوه بر این توصیه شده است که تنظیم باد صبح انجام شود.

برای مشاهده تاثیر حرکت کردن خودرو در افزایش فشار باد لاستیک، یک آزمایش ترتیب داده شده که در آن چند تایر در شرایط مساوی در دستگاه مخصوص این آزمایش به حرکت درآمدند. به ازای هر 5 دقیقه حرکت، فشار باد معادل psi 1 افزایش پیدا کرد و نهایتا 4 تا 5 psi افزایش یافت. پس اگر لاستیک داغ را باد می زنید، باید 4 تا 5 psi بیشتر باد بزنید. بطور دقیق تر اگر خودرویی که وارد تعمیرگاه می شود با سرعتی کمتر از 70 کیلومتر بر ساعت مورد استفاده قرار گرفته باشد (مانند داخل شهر)، psi 4 بیشتر از حد توصیه شده باد بزنید. و اگر این سرعت بالای 70 کیلومتر بر ساعت بود (تعمیرگاه های مجاور اتوبان)، باید psi 6 بیشتر از حد توصیه شده باد بزنید. زیرا با عادی شدن دما، فشار به همین اندازه کاهش می یابد. توجه کنید که فشار توصیه شده از طرف سازنده برای دمای عادی می باشد. پس ممکن است به دلیل حرکت خودرو، فشار باد بیشتر از حد نوشته روی لاستیک بشود. این مسئله مشکلی ایجاد نمی کند و در طراحی لاستیک این مورد لحاظ شده است.

آموزش تنظیم باد لاستیک + تنظیم باد لاستیک پراید، 206، پژو 405

لاستیک خالی (مثلا پس از پنچر گیری) به مقدار زیادی هوای فشرده نیاز دارد. فشار کمپرسور باد تعمیرگاه که هوا در آن ذخیره شده از فشار لاستیک بیشتر است، بنابراین با منتقل شدن هوای فشرده از کمپرسور به لاستیک، فشار هوا از مثلا 70 psi به 35 psi می‌رسد. این تغییر فشار باعث می شود کل حجم هوای وارد شده به لاستیک، هوای سرد باشد. بنابراین پس از باد کردن اولیه لاستیک بهتر است 1 یا 2 ساعت صبر کنید تا دمای هوای درون لاستیک متعادل شود و سپس دوباره فشار را تنظیم کنید.

زمانبندی تنظیم فشار: بطور متوسط هر ماه psi 1 از فشار باد لاستیک کاسته می شود. بنابراین توصیه شده است که هر ماه فشار لاستیک را تنظیم کنید. همچنین به ازای هر 12 درجه افزایش یا کاهش دما فشار باد لاستیک 1 psi افزایش یا کاهش می‌یابد. این نکته به ما گوشزد می کند که هنگام تغییر ناگهانی آب و هوای فصلی و یا تغییر اقلیم در اثر مسافرت های طولانی، زمان تنظیم فشار لاستیک زودتر فرا می رسد.

در روی بدنه لاستیک عبارت Max Inflation Pressure حک شده است که به معنی حداکثر فشار مجاز باد لاستیک می باشد. باید توجه کرد که این فشار کاربرد و معنی دیگری دارد. بنابراین باید فشار توصیه شده توسط سازنده خودرو را مرجع تنظیم باد قرار دهید.

چند نکته:
در صورتی که در خودرو از لاستیک هایی غیر از لاستیک توصیه شده توسط سازنده خودرو استفاده شده باشد، مرجع دقیقی برای تنظیم فشار باد نخواهید داشت.

مقدار مناسب باد لاستیک را نمی توان با چشم تشخیص داد و باید حتما از فشار سنج استفاده کرد.
امروزه برای تنظیم باد لاستیک‌ها از تجهیزاتی به نام تنظیم باد اتوماتیک استفاده می‌شود که قابلیت تزریق و تخلیه باد را دارد یعنی پس از باد زدن لاستیک‌ها میزان فشار باد لاستیک را اندازه‌گیری

 

با توجه به اهمیت تنظیم باد تایرها در ایرادات مرتبط با جلوبندی، فرمان و لاستیک سایی و همچنین لزوم کنترل آن در فرآیند PDS ضروری است. در زمان انجام این فرآیند به نکات زیر توچه شده و براساس اطلاعات برچسب داخل صندوق عقب، روی رکاب یا ستون ها اقدام نمایید:

۱- باید تایر را فقط در حالت سرد تنظیم کنید زیرا حرارت تایر فشار باد آن را افزایش می دهد. تابش نور خورشید در زمان پارک طولانی نیز چنین حالتی ایجاد می کند.

۲- بعد از تنظیم باد، درپوش والو را با دقت ببندید.

آموزش تنظیم باد لاستیک (4)

3- برای تنظیم باد به چشم خود اعتماد نکنید. حتما به فشار استاندارد ارائه شده توسط کارخانه سازنده خودرو توجه کنید. میزان فشار باد توصیه شده برچسب داخل درب صندوق عقب، روی ستون در یا روی رکاب نوشته شده است.

 

-فشار باد لاستیک می بایست هر ماه کنترل شوند، افزایش یا کاهش دما در افزایش یا کاهش فشار باد لاستیک ها موثر است.

نکات:

مقادیر ارائه شده در جدول زیر برای خودروهای بنزینی بدون بار بوده که سرنشینان از خودرو خارج شده باشند.
عطف به برچسب فشار باد تایر خودرو (برچسب فوق) میزان باد تایر برای حالت گاز سوز خودرو مشخص می باشد.
منظور از رانندگی در اتوبان، رانندگی در مسیرهای طولانی بین شهری با سرعت های بالا می باشد.

آموزش تنظیم باد لاستیک (3)

دستگاهی که در تصویر زیر مشاهده می کنید ، برای تنظیم فشار و باد تایر خودرو بکار می رود

آموزش تنظیم باد لاستیک (5)

اهمیت میزان باد تایر

در شرایط مختلفی حین رانندگی مانند وزن ماشین (وجود بار در آن و …) ، شتاب گرفتن ، ترمز کردن و … فشار تایر نقش افرینی می کند که خودرو در چنین مواقعی بهترین کنترل را داشته باشد.

بهترین زمان تنظیم باد برای تایر حداقل هر ۲ هفته یکبار می باشد!

منظور از فشار تایر ، فشار متناسب است ، یعنی نه کم و نه زیاد ، حال ببینید در هر حالت نامناسب چه می شود:

فشار باد تایر زیاد باشد.

آموزش تنظیم باد لاستیک (2)

کاهش قابلیت تایر
کاهش پایداری تایر
عدم آرامش و هندلینگ مناسب در رانندگی بخصوص در پیچ ها و شرایط آب و هوایی نا معمول
ساییده شدن قسمت میانی تایر بشکل مفرط و غیر طبیعی
باریک شدن سطح تماس تایر با زمین
آج های تایر در گرما بدلیل تجمع نیرو کم کم جدا می شوند
جذب نیرو از جاده از بین رفته و استقامت تایر کم شده و بمراتب آسیب دیدن آن

فشار باد تایر کم باشد.

آموزش تنظیم باد لاستیک (1)

 

آموزش تنظیم باد لاستیک + تنظیم باد لاستیک پراید، 206، پژو 405

افزایش اصطحکاک با سطح جاده
افزایش مصرف سوخت
ساییده شدن لاستیک و قسمت ها بیرونی آج ها
بالا رفتن حرارت و موج دار شدن تایر در سرعت بالا
له شدن تیوپبین رینگ و حلقه داخلی تایر
سفت شدن فرمان یا تمایل به یک جهت (اگر تایرها جلو کم باد باشند)
جدا شدن لایه ها تایر بدنبال حرارت بالا

سر والو هایی جدید هستند که بدون نیاز به ابزاری به شما هشدار می دهند که با رنگ های سبز ف زرد یا قرمز احساس خود را بروز می دهند ! دیگر فکر نکنیم نیاز باشد قرمز برای چیست یا سبز برای چیست و … ، به تصویر زیر توجه نمایید:

آموزش تنظیم باد لاستیک (1)

حال علاوه بر این که به تنظیم باد تایرتان اهمیت می دهید ، به شرایط خاص هم توجه کنید برای مثال:

اگر بار سنگین داشته باشید ، حتی اگر فشار تایرها تنظیم باشد ، حکم فشار کم را دارد ، پس فشار تایر را بیشتر نمایید.
اکیدا توصیه می کنیم که به فشار استاندارد داده شده توسط کارخانه سازنده توجه کنید.البته فشار باد تایر زاپاس خود را از میزان نوشته شده بر تایر نو ای که خریدید باشد!

آموزش تنظیم باد لاستیک (2)

در مسیر های جاده ای یا آزادراه ها با سرعت بالا ، فشار تایر ها را بیشتر نمایید.

به گرمی یا سردی هوا و توقف طولانی مدت خودرو درآن شرایط هوایی را هم مد نظر داشته باشید ، بعبارتی یکبار تنظیم باد تایر بعد خرید ، کافی نیست ، همواره باید حواستان به این قضیه باشد

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

مطالب مرتبط:

نکاتی مهمی که رعایت آن باعث افزایش عمر لاستیک ماشین می شود

آموزش تصویری تعویض لاستیک و تیوب چرخ موتور کراس

عمر مفید لاستیک ماشین چند کیلومتر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.