بررسی کامل اجزای پلوس به طور کامل
ما در این نوشته به بررسی کامل اجزای پلوس خودرو خواهیم پرداخت. پلوس خودرو چیست و علائم خرابی آن کدامند ؟ همان طور که می دانید ، ماشین و موتور آن از اجزا و قسمت های مختلفی تشکیل شده است که با توجه به آن و بودن آن ها خودرو می تواند حرکت کند . هر کدام از این قسمت ها خاصیت و عملی را انجام می دهند . پلوس ماشین یکی از مهم ترین قسمت های ماشین می باشد که باعث تولید نیرو و قدرت می شود و این دو را انتقال می دهد و این نیرو و قدرت به چرخ ها و محور ها می رود و باعث حرکت آن می شود .
پلوس در قسمت جلوی ماشین قرار دارد . پلوس وظیفه ای دارد که وظیفه آن انتقال نیروی تولیده شده می باشد که این نیرو توسط موتور خودرو و گیر بکس ( جعبه دنده ) تولید می شود و توسط اجزای دیگر ماشین که در ادامه به آن اشاره می شود ، به چرخ های ماشین ارسال می شود و باعث حرکت آن می شود . این نیرو را میل گاردان به دیفرانسیل انتقال می کند . قابل توجه است که دیفرانسیل در ماشین نقش مهمی دارد و دور چرخ ها را تنظیم می کند .
پلوس قطعه ای از قطعات جلو بندی ماشین است که برای انتقال به چرخ های خودرو به کار گرفته می شود .
شکل جدید پلوس با قدیمی آن فرق دارد . پلوس های قدیمی که در خودرو های قدیمی بودند ، با کمک و انتقال قدرت آن به وسیله ساچمه ( با کمک تعدا زیادی از ساچمه ) انجام می شود و آن موقع بود که ماشین و 4چرخ شروع به حرکت می کرد . اما در خودرو های جدید تولید شده این گونه نمی باشد و آن ها از طریق 3 شاخه باعث انتقال نیرو می شوند ، که این 3 شاخه در داخل پلوس قرار دارد . در ماشین های جدید انتقال نیرو و قدرت سریع تر و بهتر است ، ولی در ماشین های قدیمی این گونه نمی باشد و در اکثر مواقع سخت و دشوار می شود .
در موقع استفاده از ماشین ، 2 چرخ حرکت کرد و به 2 چرخ دیگر نیرو وارد می کند و باعث حرکت آن ها می شود . ولی اگر از 4 چرخ خودرو استفاده شود ، سوخت و اصطحکاک بالا تر می رود . اگر ماشین شما پلاس خلاص کن داشته باشد ، از بالا رفتن استهلاک جلوگیری می کند و نمی گذارد ماشین خراب شود .
داخل دیفرانسیل میله ای وجود دارد که به دو طرف چرخ های ماشین وصل شده است که نقش آن پلوس است که باعث انتقال نیروی به دیفرانسیل می شود و دیفرانسیل نیز آن نیرو را به چرخ ها وارد می کند . اکثر ماشین از 2 دیفرانسیل برخوردار هستند که به آن ها دو دیفرانسیل می گویند . و همچنین اگر دیفرانسیل ماشین این گونه باشد ، نیازی نیست که به آن نیرو وارد شود تا 4 چرخ هر زمان حرکت یا عملی انجام دهد . این گونه ماشین ها ( 2 دیفرانسیل ) فقد با کمک دنده هم و فعال کردن آن ، چرخ ها ( 4 چرخ ) شروع به حرکت می کنند .
اجزای پلوس چیست ؟
1- سر پلوس
2- مشعلی پلوس
3- گرد گیر پلوس
4- سه شاخه پلوس
5- میل پلوس
خودرو و موتور آن از اجزای مختلفی تشکیل شده اند و هر کدام از این اجزا دارای اهمیت خاص خود می باشند . یکی از اجزای جلو بندی خودرو پلوس است . از مهم ترین قسمت های خودرو قسمت انتقال نیرو و قدرت به چرخ ها و محور ها می باشد . پلوس در جلو بندی خودرو یکی از مهم ترین اجزا می باشد و بودن آن نیز ضروری است که اگر نباشد ، باعث خراب شدن ماشین و موتور شده و خسارت بالایی را روی دست راننده می گذارد .
علت خرابی پلوس چیست ؟
از آنجایی که پلوس جز مهم ترین قطعات خودرو می باشد ، رانندگی روی آن تاثیر می گذارد . ترمز کردن پشت سر هم و بی خود و یا داشتن سرعت بالا می تواند خیلی سریع پلوس رنو را خراب کند و حتی در اکثر مواقع به ماشین و موتور نیز آسیب وارد می کند و حتی امکان دارد روی دست شما خرج زیادی بگذارد . اگر این گردگیر پاره شود ، دیگر نمی تواند از گرد و خاک جلوگیری کند و آن ها وارد محوطه گردگیر می شود و باعث خرابی پلوس ، گرد گیر ، سر پلوس و اکثر اجزای دیگر ماشین نیز می شود ، پس بهتراست مداوم آن راچک کنید و از ترمز کردن بی خود و پشت سرهم جلوگیری کنید .
تعریف دیگر پلوس ؟
پلوس از مهم تریم و ضروری ترین قطعه ماشین است که بودن آن در ماشین خیلی مهم است ، و اگر نباشد آسیب های خیلی جدی به ماشین و موتور و حتی چرخ وارد می کند . همان گونه که در بالا نیز گفته اگر این نیرو به دیفرانسیل وارد نشود ، ماشین حرکت نمی کند و ماشین ثابت می ماند . شکل فیزیکی این قطعه میلی شکل است که از داخل دیفرانسیل رد می شود و به لاستیک ها وصل می شود که وارد شدن نیرو به این میله لاستیک ها شروع به حرکت می رود . این میل به 4 چرخ وصل می شود . یکی در چرخ های جلو و یکی در چرخ های عقب .
این میل تنها کارش این نمی باشد و یک کار دیگر که مهم ترین کار آن است نیز انجام می دهد . کار دیگر آن که اصلی نیز می باشد ، نگه داشتن میل پلوس ، سه شاخه ، خار ، گرد گیر پلوس و در آخر سر پلوس می باشد که از آن ها به خوبی محافظت می کند و نمی گذارد به آن ها آسیب وارد شود ، اگر به آن ها آسیبی برسد باید آن را عوض کنید .
علت خراب شدن پلوس چه می تواند باشد ؟
1- یکی از مهم ترین علت خراب شدن پلوس ، پاره شدن گرد گیر ها می باشد .
2- رانندگی با دنده اشتباه
3- اتصالات سر پلوس را چک نکردن
4- استفاده بی جا و نا درست از ترمز دستی
5- به صورت ناگهانی ، کلاج و گاز را رها کردن
6- بکسل کردن ماشین ( اگر وزن بیشتر از ماشین باشد باعث خراب شدن پلوس می شود . )
7- هل دادن خودرو در زمانی که ماشین روشن است .
8- استفاده و نادرست ماشین ونگهداری از آن
از کجا بفهمیم پلوس ماشین خراب شده است ؟
خیلی راحت می توان فهمید که علت خرابی پلوس چیست ، وقتی پلوس صدای تق تق آن هم از سمت چرخ ها دارد آن موقع است که پلوس خراب شده و باید آن را تعویض کنید ولی بهتر است شما دست به آن نزنید و از تعمیر کار بخواهید این کار را برای شما انجام دهد ، زیرا در اکثر مواقع شما نمی توانید آن را نصب کنید و یا اگر نصب کنید باز صدا می دهد و باعث خراب شدن دوبار پلوس می شود و حتی امکان دارد به قسمت های دیگر ماشین نیز آسیب بزند .
اگر می خواهید بفهمید که چه قسمتی از پلوس خراب شده است ، باید اول فرمان را تا آخر و به سمتی بچرخانید ، اگر به آن سمتی که چرخانید صدا ( صدای تق تق ) یعنی آن قسمت خراب شده ولی اگر صدایی نداد به آن یکی سمت بچرخانید امکان دارد به آن سمت چرخاندید ، صدا بدهد که باید عوض شود .
مشکلاتی که امکان دارد برای پلوس ماشین پیش آید چه می توان باشد ؟
1- بکسل کردن وسیله ای که وزن بیشتری نسبت به خودرو دارد .
2- رانندگی با دنده اشتباه
3- چک نکردن اتصالات سر پلوس
4- روشن کردن خخودرو ها با هل دادن
5- ترمز کردن بی جا و استفاده نا درست از ترمز دستی
6- رها کردن اشتباه کلاج و وارد شدن ضربه ناگهانی به ماشین
پلوس خلاص کن
1- زمانی که ماشین شما قفل می کند و حالت پلوس خلاص کن را به خود می گیرد ، و شما قادر با آزاد کردن آن نیستید می توان یک بار ماشین را عقب و جلو کرد تا از این قفل شدن خارج شود . قابل ذکر است که اگر به ماشین ضربه وارد شود ، و حتی با عقب و جلو کردن نیز ، از قفل شدن بر نمی گردد و ماشین قفل می مانند .
2- خودرو هایی که این سیستم یعنی پلوس خلاص کن را دارند ، دستی نیز دارند که قبل از اینکه وارد مکان هایی مثل برف یا صحرا و یا جاده های کوهستانی شوند ، قفل شده و از دنده فعال کن کمک می گیرد . حتی در اکثر مواقع نیز امکان دارد ماشین شما در جاده و محل های سخت نیز گیر کند .
3- خودرو هایی که سیستم درگیری 4 چرخ دارند و از آن استفاده می کنند . در این مواقع دیگر نیاز نیست که دیگر از پلاس خلاص کن استفاده کرد و حتی این سیستم را نیز ندارند .
4- در اکثر ماشین ها این گونه است که وقتی سیستم خلاص کن به طور اتوماتیک و به کمک دنده فعال می شود ، و در این صورت قفل می شود ، این اتفاق زمانی رخ می دهد که چرخ فعال باشد . ولی وقتی اگر 2 چرخ فعال باشد ( یا از 4 چرخ به 2 چرخ بر می گردد ) آن موقع دنده آزاد می شود و با دو چرخ حرکت می کند . این اتفاق در ماشین تویوتا لند کروز اتفاق می افتد .
قسمت های تشکیل دهنده ی پلوس
قسمت ابتدایی پلوس به جعبه دنده یا دیفرانسیل متصل است ، وظیفه ی این قسمت دریافت نیرو از جعبه دنده یا دیفرانسیل و سپس انتقال آنبه وسیله ی میل پلوس به قسمت انتهایی آن است . و قسمت انتهایی آن به چرخ ها وصل شده است . محل اتصال پلوس ها از مفاصلی قطعه ای تشکیل شده است که روی این مفاصل قطعه ای منعطف و نرم به نام گرد گیر قرار دارد ، گرد گیر قطعه ای قیف مانند است که در انتهای پلوس قرار دارد ، وظیفه ی گرد گیر کحافظت از پلوس در برابر شن و ماسه و دیگر موارد است که ممکن است به پلوس آسیب جدی وارد کند .
گرد گیری پلوس چیست ؟
شکل این قطعه شبیه قیف بوده و در آخر پلوس می باشد و نمی گذارد که پلوس با گرد و خاک برخورد داشته باشد . اگر همیشه ماشین خود را چک می کنید ، بهتر است گردگیر پلوس را چک کنید ، زیرا این قطعه برای ماشین خیلی مهم و مفید است و اگر نباشد ، ماشین دچار مشکل و در اکثر مواقع خسارت بالا می آورد . چک کردن گردگیر مهم بود است زیرا اگر پارگی داشت ، خیلی سریع آن را باید عوض کرد .
نکاتی مهمی که در هنگام عوض کردن اجزای پلوس باید به آن دقت کرد ، شامل موارد زیر می باشد :
1- چنانچه نیاز به باز کردن و خارج کردن پلوس های هر دو سمت باشد ، حتما باید محلی که پلوس به دیفرانسیل وصل شده است ، دارای شافت موقت است که نمی گذارد که پلوس جابه یا تکان بخورد . در موقع انجام تعمیرات باید مراقب بود که کاسه نمد آسیب نبیند ، زیرا باعث روغن ریزی و باعث آسیب جدی به موتور خواهد شد .
2- پاره شدن گرد گیر پلوس ، باعث نفوذ عوامل فیزیکی به داخل مفصل های پلوس می شود و نفوذ این عوامل باعث فرسودگی زود رس این مفصل ها و خرابی زودتر آن می شود .
3- در خودرو های دیفرانسیل جلو یا همان محرک جلو ، دیفرانسیل در داخل گیر بکس است به همیت دلیل گیر بکس این خودرو ها معمولا بزرگتر از حد معمول است . نیرو از طریق گیر بکس مستقیم به دیفرانسیل و بعد از آن از طرق دو پلوس به چرخ ها وارد شده و چرخ ها شروع به حرکت می کند . فقط باید در هنگام رانندگی خیلی خواستان را جمع کنید تا داخل چاله نیافتید ، زیرا امکان دارد پلوس شکسته شود و یا اگر باز ترمز یک دفعه یا پشت سر هم آن هم یک دفعه باشد بگیرید ، آن گونه باز نیز به آسیب می رسد و باید آن را عوض کنید .
بیشتر بخوانید:
بررسی مشخصات فنی و معرفی تویوتا هایلوکس 2014
معرفی خودرو بوگاتی + قیمت و مشخصات فنی
کمپرسور کولر پراید + قیمت و اجزا و قطعات کمپرسور کولر
منبع: اسمارت کار