5 دلیل برای خرید پژو 301 + معایب و مزایا و مشخصات فنی آن
پژو 301 یک سدان اقتصادی و جمع و جور است که از سال 2012 در سبد محصولات شرکت پژو قرار گرفته است . با توجه به طراحی مناسب ، امکانات قابل قبول و امنیت بالای پژو 301 می توان آن را یکی از بهترین ها در رنج قیمتی خود دانست .
پژو 301 یک سدان جمع و جور شهری است که اولین بار در سال 2012 توسط این شرکت فرانسوی رونمایی شد . جالب است بدانید شرکت پژو در سال 1932 نیز یک خودرو خانوادگی بزرگ را به نام 301 به بازار عرضه کرده بود که پس از 4 سال تولید ، در سال 1936 جای خود را به 302 داد . چند ماه بعد از رونمایی 301 ، شرکت پژو این خودرو را وارد خط تولید خود در ویگو اسپانیا کرد . در همین خط تولید مدل دوقلوی آن به نام سیتروئن سی الیز ( C-Elysee ) را هم تولید می نمود . بعدها در نوامبر 2013 ، پژو مدل 301 را وارد خطوط تولید خود در کشور چین کرد تا شانس خود را در بزرگ ترین بازار خودروی دنیا هم امتحان کند . نهایتاً در سال 2014 و در راستای برنامه های گسترش فروش محصولات پژو در بازار های مختلف دنیا ، پژو در کشور نیجریه نیز وارد خط تولید شد .
پژو 301 به طورکلی یک سدان اقتصادی ، با قیمتی نسبتاً ارزان است که شرکت پژو ، آن را برای بازارهای در حال رشد طراحی و تولید کرده است به همین دلیل خبری از فروش این خودرو در کشورهای بزرگ اروپایی از جمله فرانسه و بریتانیا نیست . در سال 2017 پس از چهار سال حضور موفق پژو 301 در بازارهای مختلف جهانی و فروش چشم گیر 360 هزار دستگاه ، شرکت پژو سیتروئن یک نسخه فیس لیفت از پژو 301 را نیز راهی بازار کرد . در مدل فیس لیفت تغییرات فراوانی در بخش جلویی خودرو اعمال شده است ؛
در این بخش از برخی عناصر طراحی های جدید شرکت پژو به کار رفته که شامل جلو پنجره جدید با تزئینات کرومی ، چراغ های جلو دو بخشی دودی و یک سپری جدید با چراغ های LED دیلایت می شود . بهترین راه برای تشخیص مدل فیس لیفت پژو 301 تغییر مکان لوگوی این خودرو از روی کاپوت به وسط جلو پنجره است . به طورکلی می توان گفت پژو 301 فیس لیفت در اغلب بخش ها ، ظاهری شبیه به برادر بزرگ تر خود پژو 508 پیدا کرده است.
اواخر سال 96 ایران خودرو برای آزمایش شرایط پژو 301 در ایران ، چندین دستگاه مدل 2016 آن را وارد کشور کرد . البته تعداد بسیار محدودی مدل 2017 پژو 301 هم تحویل مشتریان شد و هم اکنون ، این خودروها در بازار کشورمان حضور دارند . البته این خودروهای 2017 مدل فیس لیفت پژو 301 نیستند و از نظر طراحی ظاهری ، تجهیزات و امکانات هیچ تفاوتی با مدل های 2016 موجود در بازار ایران ندارند .
پژو 301 با داشتن ابعادی برابر با 4442 میلیمتر طول ، 1784 میلی متر عرض ، 1477 میلی متر ارتفاع و فاصله محوری 2652میلی متر ، در سگمنت سدان های سایز متوسط جای می گیرد . وزن خودرو بدون راننده، با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی برابر با 1090 کیلوگرم است .
پژو 201 به یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ VTi مجهز شده است . این پیشرانه حداکثر 117 اسب بخار قدرت در 6050 دور در دقیقه و 150 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه تولید می کند . یک گیربکس شش دنده اتومات ، توان خروجی موتور این خودرو را به چرخ های جلو منتقل می کند . با این مشخصات فنی ، پژو 301 شتاب صفر تا صدی برابر با 12 ثانیه داشته و حداکثر سرعت خود را می توان تا 180 کیلومتر بر ساعت افزایش دهد . شایان ذکر است پیشرانه پژو 301 با داشتن استاندارد آلایندگی یورو 6 ، به ازای هر صد کیلومتر رانندگی در شهر 8.8 لیتر ، برای هر صد کیلومتر رانندگی در جاده 5.3 لیتر و در حالت ترکیبی نیز تنها 6.5 لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی بنزین مصرف می کند .
5 دلیل برای خریدن خودرو پژو 301
1- قابلیت اطمینان بالا
پژو 301 به عنوان یک سدان سایز متوسط خانوادگی از ایمنی خوبی برخوردار است . در تست ایمنی که موسسه یورو انکپ در سال 2014 بر روی این خودرو انجام داده است ، پژو 301 توانسته 3 ستاره ایمنی را به دست آورد . جالب است بدانید در این تست تصادف ، 301 عملکرد مناسبی در دو بخش محافظت از سرنشینان بالغ و خردسال داشته و تنها دلیل عدم دریافت دو ستاره ایمنی دیگر ، نبود امکانات و سیستم های ایمنی مدرن ذکر شده است ؛ موضوعی که به دلیل قیمت جهانی نه چندان بالای این خودرو می توان از آن چشم پوشی کرد .
در تست تصادف یوروانکپ ، پژو 301 در بخش محافظت از سرنشین بالغ 71 درصد ، در بخش محافظت از سرنشین کودک 75 درصد ، در بخش محافظت از عابر پیاده 54 درصد و نهایتاً در بخش سیستم ها و تجهیزات کمکی ایمنی 33 درصد امتیاز کسب کرده است . از جمله مهم ترین سیستم های ایمنی و امنیتی پژو 301 می توان به مواردی همچون سیستم ترمز ضد قفل (ABS) ، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودرو (ESP)، سیستم ترمز اضطراری (EBS) ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو ، کیسه هوای جانبی سر و قفسه سینه ، سیستم هشدار هوشمند ، کمربند ایمنی 3 نقطه ای ، سوئیچ ریموت دار با دکمه سوم برای باز کردن صندوق عقب ، ایزوفیکس ، سنسور پارک عقب صوتی با نمایشگر اشاره کرد .
2- تجهیزات و امکانات مناسب
مدل های وارداتی پژو 301 که اواخر سال پیش توسط ایران خودرو در بازار به فروش رسید ، از قیمتی در حدود 95 میلیون تومان برخوردار بودند ، اما اکنون با شرایط فعلی بازار ارز در ایران ، قیمت این خودرو به عددی فراتر از 200 میلیون تومان رسیده است . مطمئناً از خودرویی در این رنج قیمتی ، باید امکانات ، تجهیزات و آپشن های مناسبی را انتظار داشت .
در میان رقبای فعلی این رده قیمتی ، شاهد امکانات و تجهیزات فوق العاده مخصوصا در میان خودروهای چینی هستیم . شرکت پژو برای اینکه 301 بتواند با سدان های موجود در این رده قیمتی به رقابت بپردازد ، امکانات و تجهیزات قابل قبولی را برای این خودرو قرار داده است . از جمله مهم ترین تجهیزات این بخش خودرو می توان به فرمان هیدرولیک ، غربیلک فرمان چرمی با قابلیت تنظیم ارتفاع ، تهویه مطبوع اتومات ، رادیو با نمایشگر LCD ، تیونر ، پخش CD ، چهار بلندگو ، USB ، فیش ورودی ، بلوتوث ، دکمه های کنترل روی فرمان ، صندلی های راننده و سرنشین جلو با امکان تنظیم ارتفاع ، روکش صندلی نیمه چرمی ، صندلی عقب تاشو ، آینههای جانبی برقی مجهز به گرم کن ، آینه های بغل و دستگیره ها همرنگ بدنه ( به جز بخش پایینی آینه ها ) شیشه های برقی جلو و عقب ، شیشه عقب با گرم کن ، چراغ های هالوژن با سامانه روشنایی در روز و امکان تنظیم برقی از داخل ، چراغ های مه شکن جلو و عقب ، کروزکنترل و محدود کننده سرعت ، صفحه کیلومتر با طراحی ارگونومیک ، دکمه فشاری برقی برای درب صندوق بر روی داشبورد ، سیستم کنترل پایداری ، فرمان اسپرت ( دی کات ) ، سنسور باد تایر ، صندلی تاشو عقب دوتکه اشاره کرد .
3- کابین خوب و راحت
با ورود به داخل کابین پژو 301 ، اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند ، طراحی زیبا و اصیل آن است که برای سدانی اقتصادی در این رده قیمتی ، مزیت بزرگی محسوب می شود . طراحی داشبورد اگرچه مانند برخی مدل های دیگر مثل 508 پویایی بالایی ندارد ، ولی بسیار زیبا و مدرن بوده و مهم تر از همه ، ارگونومی خوبی دارد . یکی دیگر از نقاط قوت کابین پژو 301 ، فضای جادار آن است که از این جهت به هیچ وجه برای سرنشینان آزار دهنده نخواهد بود .
با توجه به فاصله محوری بسیار مناسب پژو 301 ، فضای پا برای سرنشین های عقب نیز بسیار خوب بوده به طوری که حتی سرنشینان بلندقد نیز برای نشستن در ردیف دوم مشکلی نخواهند داشت . کنسول مرکزی طراحی زیبا و بروزی داشته و حس و حال مدرنی را برای کابین فراهم نموده است . معمولاً در مدل های مختلف پژو ، مانند 2008 ، 508 ، 208 ، 308 شاهد استفاده از غربیلک های فرمان کوچک هستیم که این موضوع ظاهر اسپرتی به کابین می بخشد اما در پژو 301 خبری از غربیلک فرمان کوچک نبوده و طراحی فرمان این خودرو از نوع دی کات یا کف تخت بوده که چندان هم بد به نظر نمی رسد . ناگفته نماند که کابین این خودرو از عایق بندی خوبی نیز برخوردار بوده و می توان گفت که شرکت پژو در این بخش بسیار خوب عمل کرده است .
4- کیفیت سواری بالا
کیفیت سواری پژو 301 نیز همچون سایر سدانهای ساخته شده توسط شرکت پژو ، کاملا نرم و بدون تنش بوده که این امر را بی شک مدیون پلتفرم کارآمد خود است . پژو 301 در بخش جلو به سیستم تعلیق مک فرسون و در عقب نیز به سیستم تعلیق نیمه مستقل با میله پیچشی مجهز شده است . این سیستم تعلیق در جذب ناهمواری های جاده عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهد به همین دلیل سرنشینان این خودرو تکانهای زیادی را داخل کابین حس نخواهند کرد . از نظر هندلینگ و تعادل پژو 301 به نسبت یک سدان جمع و جور شهری عملکرد بسیار خوبی در پیچ ها و به هنگام مانور های ناگهانی از خود نشان می دهد و در واقع در چنین مواقعی بسیار قابل اعتماد است .
5- گیربکس کارآمد
پژو 301 به یک گیربکس شش دنده اتوماتیک مجهز شده است . این گیربکس خودکار که از قابلیت تعویض دنده دستی ( تیپ ترونیک ) نیز برخوردار است ، عملکرد خوبی داشته و از هماهنگی قابل قبولی با پیشرانه خودرو برخوردار است . گیربکس پژو 301 از دو حالت اسپرت و برفی نیز برخوردار است که در حالت اسپرت ، تعویض دنده ها در دورهای بالاتری انجام می گیرد و در حالت برفی نیز انتقال قدرت به چرخ ها با شدت کمتر و به آهستگی انجام می شود تا مانع از لغزش خودرو در جاده های برفی گردد . تنها نکته منفی گیربکس پژو 301 این است که در شتاب گیری های ناگهانی عمل تعویض دنده به دنده های سبک تر اندکی با تأخیر انجام می گیرد .
طراحی داخلی پژو 301
خودروی پژو 301 در عین اقتصادی بودن جذابیت های خاصی برای خود دارد و احساس مدرن بودن بهخوبی در این خودرو مشاهده می شود . کنسول میانی که محل قرار گیری سیستم تهویه مطبوع و دکمه های مربوط به سیستم صوتی و تصویری خودرو است . در قسمت جلوی خودرو نیز دسته دنده و فرمان و همچنین سیستم نمایش آمپرهای خودرو هم خوانی جذابی دارد .
اگرچه پژو 301 یک خودروی اقتصادی محسوب میشود اما در بررسی طراحی بیرونی و داخلی خودرو پژو 301 می توان گفت که شرکت پژو سیتروئن درزمینهٔ طراحی این خودرو خساست زیادی به خرج نداده و طراحی خوبی در این خودرو انجام شده و این شرکت تجهیزات جالبی در این خودرو استفاده کرده است که همه اینها می تواند دلیلی برای اینکه پژو 301 بخریم باشد .
تجربه رانندگی مناسب و دلچسب
خودروی پژو 301 با توجه به موتور به گیربکس مناسبی که در اختیار دارد یک خودروی پرشتاب و مناسب برای مصارف خانوادگی و به خصوص سفرهای شهری به حساب می آید . این خودرو با توجه به سیستم تعلیق مناسب به خوبی از پس پیچهای جاده برمی آید و می توانید اطمینان داشته باشید که در سفرهای برون شهری نیز می تواند ایمنی مناسبی را برای شما ایجاد نماید .
فرمان و چرخهای خودرو باعث شده تا هندلینگ مناسبی نیز برای این خودرو ایجاد گردد که در کلاس قرارگیری پژو 301 کاملاً قابل قبول است . سیستم تعلیق مناسب علاوه بر فرمان پذیری و همچنین چسبندگی مناسب خودرو در سطوح جاده ای باعث می شود تا ناهمواریهای جاده نیز برای شما هموارتر به نظر برسد و تجربه سواری راحتی برای راننده و سرنشینان فراهم آید .
فضای قرارگرفته در اختیار راننده و سرنشینان در کابین خودروی پژو 301 نیز کاملاً مناسب است و برای سفرهای طولانی شما را دچار خستگی زیادی نخواهد کرد . همچنین کیفیت صندلی ها و امکانات اضافی قرارگرفته در این خودرو در کلاس خود کاملاً قابل قبول بوده و می تواند برای شما جذابیتهایی نیز به دنبال داشته باشد .
بیشتر بخوانید:
تجربه رانندگی با خودرو رنجرور لوکس SV کوپه + مشخصات فنی
منبع: کارگیک