همه چیز درباره مقایسه خودرو ساندرو و استپ وی + نقد آن

همه چیز درباره مقایسه خودرو های ساندرو و استپ وی + نقد آن

رنو ساندرو یک خودرو فرانسوی است که در ایران توسط پارس خودرو و در دو نسخه معمولی و استپ وی به تولید می ‌رسد .

خودرو ساندرو و استپ وی

تاریخ آغاز فعالیت های کمپانی رنو فرانسوی به سال 1889 میلادی با می ‌گردد ؛ این شرکت خودرو سازی بزرگ از همان سال ‌های ابتدایی موفق شد با هدف قرار دادن کشور های در حال ‌توسعه و همچنین تولید خودروهایی ایمن ، اقتصادی و با کیفیت نظر بسیاری از خریداران را در سراسر جهان به ‌سوی خود بکشاند . یکی از محصولات پر فروش این کمپانی فرانسوی ، ( رنو ساندرو ) نام دارد که بر روی پلتفرم رنو لوگان ( Dacia B0 platform ) شکل گرفته است .

رنو ساندرو نسل اول در سال 2007 به سبد محصولات داچیا ( زیرمجموعه رومانیایی شرکت رنو ) اضافه شد و تاکنون عرضه دو نسل از این خودرو هاچبک در بازار جهانی صورت گرفته است . در سال 2008 نمونه به‌ اصطلاح کراس‌ اوور ساندرو که به ( ساندرو استپ وی ) شهرت دارد ، در کشور برزیل رونمایی و عرضه شد .

سابقه حضور رنو ساندرو در بازار کشور ما به سال 1394 باز‌می ‌گردد ؛ در این سال شرکت پارس‌ خودرو موفق شد تا با افتتاح خط تولید این هاچبک جمع‌ و جور یکی دیگر از محصولات کمپانی رنو فرانسه را در اختیار خریداران ایرانی قرار دهد . طراحی به‌روز ساندرو نسبت به تندر 90 ، استهلاک پایین و کیفیت ساخت بالای این هاچبک جمع‌ و جور در کنار خدمات گسترده شرکت پارس ‌خودرو باعث شد تا مشتریان ایرانی برای خرید این خودروی تازه‌ وارد ترغیب شوند . در پی استقبال خریداران از رنو ساندرو ، شرکت پارس‎‌ خودرو تصمیم گرفت تا در سال 1395 مدل شبه‌ کراس‌ اوور این خودرو ، یعنی ساندرو استپ وی که مدل ارتفاع‌ یافته ساندرو هاچ ‎بک است را به بازار داخلی عرضه کند .

رنو ساندرو

رنو ساندرو در سال 2007 و تحت برند داچیا معرفی شد و در سال 94 توسط پارس خودرو وارد بازار خودرو کشورمان شد . البته باید به این نکته اشاره کنیم که مدل تولید شده است . در ایران فیس لیفتی از همان نسل اول است در حالی که ساندرو در حال حاضر در بازارهای جهانی در نسل دوم خود به تولید می ‌رسد که در سال 2012 معرفی شده و تغییرات بسیاری را تجربه کرده است .

ساندرو از بدو ورود خود به خودرو موفقی تبدیل شد . این موفقیت دلایل زیادی داشت از جمله قیمت مناسب در روزهای اولیه ورود در کنار استفاده شده است . از قوای محرکه به کار رفته در خانواده تندر 90 به این ترتیب کیفیت ساندرو به نوعی از پیش تضمین شده بود به همین دلیل ایرانی‌ها با خیال راحت به سراغ خرید این خودرو می‌ روند .

رنو ساندرو از نظر طراحی خودرو ساده و قدیمی است و نمی ‌توان آن را با خودروهای امروزی مقایسه کرد هرچند که در نسل جدید با خودرو به‌ روز تری رو به ‌رو هستیم . حتی در مورد کابین ساندرو می ‌توان گفت که طراحی آن عینا از خانواده تندر 90 الگو برداری شده است . ساندرو آپشن خاصی را در اختیار شما قرار نمی‌ دهد و همین موضوع یکی از نقاط ضعف آن است اما کیفیت سواری و نیز کیفیت قطعات به کار رفته در آن قابل قبول است و در دراز مدت عملکرد امیدوار کننده ‌ای دارد .

موتور به کار رفته در ساندرو همان موتوری است که در تندر 90 به کار رفته و حجمی معادل 1.6 لیتر و 4 سیلندر دارد و می ‌تواند 105 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور تولید کند . این قدرت به وسیله جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ های جلو انتقال پیدا می ‌کند .

این قوای محرکه عملکرد قابل قبولی دارد و در حد و اندازه یک خودرو در این کلاس ظاهر می‌ شود . البته باید بگوییم در مدل دستی خودرو شتاب بهتر و مصرف سوخت کمتری دارد .

رنو ساندرو استپ وی

رنو ساندرو استپ وی برادر بزرگتر استپ وی به شمار می ‌رود که کمی بعد از مدل استاندارد و توسط بخش برزیلی برند رنو طراحی و معرفی شد . این خودرو کمی بعد از ساندرو معمولی به بازار کشورمان راه پیدا کرد و راه موفقیت برادر خود را در پیش گرفت .

باید گفت که از نظر فنی هیچ تفاوتی میان ساندرو و استپ وی وجود ندارد و تفاوت این دو خودرو به ظاهر و قیمت آن ها مربوط می‌ شود .

از نظر ظاهری استپ وی 4 میلی متر طویل‌ تر ، 7 میلی متر عریض ‌تر و 50 میلی متر بلند تر است . بر روی بدنه استپ وی قطعات پلاستیکی مشکی رنگی دیده می ‌شود که بر روی سپر ها و گل گیر ها مورد استفاده قرار گرفته ‌اند و رکاب‌ های جانبی هم نقره ‌ای رنگ هستند . همچنین در بخش زیرین سپر عقب یک دیفیوزر نقره ‌ای رنگ دیده می ‌شود و بر روی سقف هم باربندی اضافه شده است که برای قرار دادن بارهای اضافی گزینه خوبی است .

در طراحی کابین ساندرو و استپ وی تفاوتی دیده نمی ‌شود اما استپ وی به دلیل ابعاد بزرگتری که دارد ، فضای داخلی بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می ‌دهد به ویژه برای سرنشینان عقب .

رنو ساندرو وزنی معادل 1105 کیلو گرم در مدل دستی و 1146 کیلوگرم در مدل اتوماتیک دارد در حالی که وزن در استپ وی در مدل دستی و اتوماتیک به ترتیب معادل 1158 و 1193 کیلوگرم وزن دارد . به دلیل همین وزن بیشتر ، استپ وی از نظر شتاب و مصرف سوخت پشت سر ساندرو قرار می ‌گیرد هرچند که عملکرد آن باز هم قابل قبول است .

از نظر قیمتی هم باید بگوییم که ساندرو استپ وی قیمت بالاتری از ساندرو معمولی دارد و برای خرید آن باید هزینه بیشتری صرف کنید . در مجموع استپ وی برای خانواده‌ ها خودرو مناسب ‌تری است و اگر شما یک خانواده نیستید ، بهتر است به سراغ ساندرو معمولی بروید که قیمت پایین ‌تر و ارزش خرید بالاتری دارد .

تفاوت ساندرو و ساندرو استپ وی در بخش فنی

رنو ساندرو و ساندرو استپ وی از یک پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر با کد K4M بهره می ‌برند که درواقع همان پیشرانه تندر 90 است . موتور این خودرو ها از توان خروجی 105 اسب ‌بخار و گشتاور 140 نیوتن ‌متر برخوردار است و این نیرو را به ‌وسیله یک گیربکس 5 دنده دستیJH3  یا 4 سرعته اتوماتیک AL4  به چرخ‌ های جلو منتقل می ‌کند . ناگفته نماند که شرکت پارس خودرو در سال 1396 گیربکس JH3 رنو ساندرو و ساندرو استپ وی را با نمونه JHQ جایگزین کرد که از عملکرد بسیار نرم ‌تر و استهلاک کمتری برخوردار است .

مصرف سوخت ترکیبی ساندرو هاچبک در نمونه دنده دستی معادل 6.7 لیتر و در نمونه دنده اتوماتیک 8.3 لیتر بیان شده‌ است . همچنین مصرف سوخت ترکیبی ساندرو استپ وی نیز در سایت رسمی شرکت سایپا 8 لیتر در هر صد کیلومتر عنوان شده‌ است که با توجه به وزن و ارتفاع بیشتر ساندرو استپ وی نسبت به ساندرو هاچ بک ، این مقدار مصرف سوخت کمی غیرمنطقی به ‌نظر می ‌رسد و درواقع ساندرو استپ وی باید از مصرف سوخت نسبتا بیشتری در مقایسه با ساندرو هاچبک برخوردار باشد .

در نمونه‌های مجهز به دنده دستی ، شتاب صفر تا صد رنو ساندرو و ساندرو استپ وی معادل 10.5 ثانیه و در مدل‌ های اتوماتیک 11.5 ثانیه در هر 100 کیلومتر عنوان شده ‌است . ساندرو استپ وی به ‌علت برخورداری از ارتفاع بیشتر نسبت به ساندرو معمولی ، در جاده ‌های ناهموار ، همراه مناسبی برای شما خواهد بود اما در مقابل ، هندلینگ و میزان چسبندگی آن به سطح جاده اندکی ضعیف ‌تر از رنو ساندرو هاچبک به ‌نظر می ‌رسد . مطمئنا حین رانندگی‌ های روزمره شهری ، تفاوت چندانی میان هندلینگ رنو ساندرو و ساندرو استپ وی مشاهده نخواهد شد ، اما در جاده‌ های پر پیچ‌ و خم یا کوهستانی به ‌راحتی می‌ توانید تفاوت میان هندلینگ و چسبندگی این دو خودرو را درک کنید .

تفاوت ساندرو و ساندرو استپ وی در بخش طراحی

همان طور که گفته شد از یک هاچبک ارزان‌ قیمت و اقتصادی می ‌توان انتظار داشت ، نمای ظاهری رنو ساندرو بسیار ساده بوده و به‌ دوراز سبک ‌و سیاق طراحی ‌های مدرن امروزی به ‌نظر می ‌رسد . درواقع شرکت سازنده از ساده‌ ترین خطوط ممکن برای شکل ‌دهی به چهره ساندرو استفاده کرده ‌است که باعث شده این خودرو در جذب مشتریان جوان چندان موفق عمل نکند .

ساندرو استپ وی از طراحی یکسانی با رنو ساندرو برخوردار است و تنها در این میان شرکت رنو سعی داشته تا با افزایش ارتفاع و همچنین استفاده از ادواتی مانند باربند ( ريل سقفي ) ، دیفیوزر سپر و فلاپ‌ های مشکی‌ رنگ اطراف بدنه تفاوت‌ هایی را در نمای ظاهری ساندرو استپ وی ایجاد کند و این خودرو را به شکل یک کراس ‌اوور درآورد . با این‌که پلتفرم و سبک طراحی هر دو خودرو کاملا مشترک است ، اما اضافه شدن چنین قطعاتی موجب شده تا استپ وی اندکی بزرگ ‌تر از ساندرو هاچبک به ‌نظر برسد .

در ساخت فضای کابین این دو برادر فرانسوی از همان سبک طراحی خودروهای اقتصادی شرکت رنو نظیر تندر 90 استفاده شده ‌است . بنابراین با ورود به کابین این خودرو با فضایی ساده و کسل ‌کننده مواجه خواهید شد که در ساخت آن از پلاستیک خشک و کم‌ کیفیت استفاده شده ‌است . در یک نگاه کلی به فضای داخلی رنو ساندرو و ساندرو استپ وی می‌ توان گفت که این دو خودرو در این بخش هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و از هر نظر با هم یکسان هستند .

امکانات و آپشن‌های رفاهی ساندرو و ساندرو استپ وی

تفاوت ساندرو و ساندرو استپ وی در بخش آپشن‌ ها کمی محسوس ‌تر است ؛ در صورتی ‌که از میان دو خودروی رنو ساندرو و ساندرو استپ وی به دنبال نمونه پر آپشن‌ تر و مجهزتر هستید ، بهتر است بدانید که هر دو این خودروها از امکانات و آپشن ‌های رفاهی یکسانی برخوردار هستند و از این نظر نیز هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند . اگر نمونه‌ های محدودی که در سال 1396 و با آپشن‌ هایی نظیر روکش چرمی صندلی ، نمایشگر 10 اینچی لمسی ، سیستم رهیاب ، دوربین دید عقب و سنسور پارک عقب به بازار عرضه شد را نادیده بگیریم ، می ‌توان گفت که رنو ساندر و ساندرو استپ وی در مقایسه با سایر خودروهای موجود در این رنج قیمتی از امکانات بسیار کمتری برخوردار هستند .

از جمله امکانات مشترک موجود در رنو ساندرو هاچبک و ساندرو استپ وی اتوماتیک می‌ توان به شیشه بالابر برقی جلو و عقب ، کنترل سیستم صوتی زیر فرمان ، برف ‌پاک ‌کن و شیشه‌ شور عقب به‌ همراه مه‌ زدا ، کامپیوتر سفری ، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی ، فرمان هیدرولیک ، سیستم صوتی مجهز به چهار اسپیکر و قابلیت پشتیبانی سی‌ دی ، رادیو، بلوتوث و USB اشاره کرد .

خودرو ساندرو و استپ وی

ایمنی و تجهیزات امنیتی ساندرو و ساندرو استپ وی

برخلاف بخش آپشن ‌ها ، تفاوت ساندرو و ساندرو استپ وی در ایمنی ، بسیار کم است ؛ رنو ساندرو در سال 2008 ، پس از پشت ‌سر گذاشتن آزمون ‌های ایمنی یوروانکپ ، موفق شد سه ستاره ایمنی برای سرنشینان بزرگسال ، 4 ستاره ایمنی برای سرنشینان خردسال و یک ستاره ایمنی برای عابرین پیاده را از این موسسه معتبر اروپایی کسب کند . از آن ‌جایی که ساندرو هاچبک و استپ وی هر دو بر روی یک پلتفرم شکل‌ گرفته ‌اند و از طراحی مشترکی نیز برخوردار هستند ، می ‌توان ستاره‌ های ایمنی ساندرو هاچ‎ بک را برای نمونه استپ وی نیز معتبر دانست .

گرچه دریافت 3 ستاره ایمنی توسط رنو ساندرو نتیجه قابل‌ قبولی برای یک هاچبک اروپایی به‌ نظر نمی ‌رسد ، اما با این‌ وجود رنو ساندرو و ساندرو استپ وی نسبت به خودروهای ایرانیزه‌ و همچنین بسیاری از خودروهای چینی حاضر در بازار کشورمان که تاکنون توسط هیچ ‌یک از موسسات ایمنی معتبر تحت بررسی قرار نگرفته‌ اند ، از وضعیت امیدوار کننده ‌تری برخوردار هستند .

از جمله تجهیزات ایمنی به‌ کار رفته در ساندرو هاچبک و استپ وی می‌ توان به دو عدد کیسه هوا ( راننده و سرنشین جلو ) ، دکمه ضد لغزش خودرو ( تنها برای نمونه اتوماتیک ) ، ترمز دیسکی خنک ‌شونده چرخ ‌های جلو و ترمز کاسه ‌ای چرخ‌ های عقب ، ترمز ضد قفل‌ ABS ، توزیع الکترونیکی ترمزEBD ، قفل مرکزی به ‌همراه کنترل از راه دور و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر اشاره کرد .

بیشتر بخوانید:

مقایسه و بررسی کامل خودرو ولوو XC60 و نیسان ایکس تریل

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.