نقد و بررسی مشخصات پیکاپ آمیکو آسنا به همراه تجربه رانندگی

نقد و بررسی مشخصات پیکاپ آمیکو آسنا به همراه تجربه رانندگی

پیکاپ آمیکو آسنا یک پیکاپ غول ‌پیکر تمام‌ عیار است که از چندی پیش تاکنون در خیابان‌ های کشورمان خود نمایی می ‌کند . این خودرو از قابلیت‌ های بسیار زیادی برخوردار است که باعث می ‌شود بهترین گزینه برای کسانی باشد که در جستجوی یک پیکاپ قدرتمند برای سفرهای آفرود خود هستند .

پیکاپ آمیکو آسنا

پس از گذشت حدود 35 سال از شروع فعالیت ‌های شرکت آمیکو ، برای اولین بار این شرکت تصمیم گرفت که کمی سنت ‌شکنی کرده و به‌ جای تولید و مونتاژ ماشین ‌آلات سنگین و موتورسیکلت ، قدم در دنیای پیکاپ‌ های آفرود بگذارد . آمیکو آسنا دوکابین اولین پیکاپ فول سایز شرکت آمیکو به شمار می ‌رود که طی یک سال گذشته در نمایشگاه‌ های مختلف به نمایش درآمده و به ‌واسطه ابعاد بزرگ و طراحی تهاجمی خود بسیار مورد توجه بازدید کنندگان قرارگرفته است . پیکاپ آسنا به‌ نوعی برگرفته از  HUNGHAI N2، محصولی از سرزمین چین است که از سال 2015 در بازارهای این کشور حضورداشته است .

نکته کمتر گفته ‌شده است در مورد آسنا این است که شرکت آمیکو پس از خرید گواهی تولید انحصاری این محصول از شرکت  HUNGHAI، تغییراتی را در بخش فنی این خودرو اعمال کرده است و قطعات بسیار باکیفیت ، کارآمد و مدرن‌ تری را جایگزین تجهیزات پایه این خودرو نموده است . در حال حاضر مراحل مونتاژ این خودرو در فاز اول قرار داشته که در آن حدودا 20 درصد از قطعات این خودرو در داخل کشور تولید می‌ گردد اما طبق اعلام مدیران ارشد این کمپانی ، شرکت آمیکو قصد دارد تا پایان سال 1397 این مقدار را تا حدود 30 الی 40 درصد افزایش داده و بر تعداد تولیدات سالانه خود نیز بیفزاید . در حال حاضر این پیکاپ ‌های غول‌ پیکر با طراحی با ابهت و حجیم خود در خیابان ‌های کشورمان در حال رفت ‌و آمد هستند .

طراحی ظاهری پیکاپ آمیکو آسنا

همان طور که گفته شده آسنا از ابعاد ابعاد بسیار بزرگی برخوردار است که این ابعاد بزرگ در کنار طراحی تهاجمی و جذاب این خودرو ، چهره بسیار با ابهت و متفاوتی را برای آسنا به وجود آورده است . آسنا براساس دسته ‌بندی ‌های جهانی در سگمنت پیکاپ‌ های ( FULL – SAIZ PICKUP TRUK ) قرار می‌ گیرد و دارای ابعادی برابر 5560 میلی‌متر طول ، 1840 میلی ‌متر عرض و 1840 میلی ‌متر ارتفاع است که در مقایسه با سایر پیکاپ ‌های موجود در بازار از ابعاد بسیار بزرگی برخوردار است .

طبق اعلام مهندس قلی پور کاشناس فنی شرکت آمیکو ، پلتفرم و ظاهر آسنا براساس فورد F150 شکل‌ گرفته است  که با توجه به ‌ظاهر و ابعاد این خودرو ، چنین امری چندان هم دور از انتظار به نظر نمی ‌رسد . در بخش جلویی آسنا ، چراغ ‌های تیره ‌رنگی دیده می‌ شوند که در میان آن‌ ها جلو پنجره توری مانند این خودرو قرار داده‌ شده است و در مرکز این جلو پنجره بزرگ لوگو شرکت آمیکو خودنمایی می‌ کند و در حاشیه آن نیز یک نوار کرومی به چشم می ‌خورد که زیبایی این بخش را دوچندان کرده است .

سپر خودرو از حجم قابل قبولی برخوردار بوده است و در هماهنگی کامل با بخش جلویی خودرو طراحی ‌شده است . نمای جانبی آسنا ، به عنوان یک پیکاپ آفرود به‌ خوبی شکل ‌گرفته است ؛ فاصله مناسب از سطح زمین ، رینگ‌ های 17 اینچی آلومینیومی و رکاب ‌های عضلانی همگی بیانگر یک پیکاپ غول ‌پیکر هستند که جز به‌ جز آن برای سواری در دل طبیعت و جاده‌ های صعب ‌العبور طراحی ‌شده است . در بخش پشتی آسنا ، فضای باری به ابعاد 180 سانتی‌ متر طول در 150 میلی ‌متر عرض و عمق 52 سانتی‌ متر دیده می ‌شود که برای یک پیکاپ دو کابین مناسب به نظر می ‌رسد .

ناگفته نماند که آسنا می‌ تواند 1400 کیلوگرم بار خالص را حمل نماید و درمجموع توانایی حمل 3200 کیلوگرم بار ناخالص ( مجموع وزن بدنه و بار خالص ) را دارد ، از این ‌رو آسنا اولین پیکاپ تولید داخل باقابلیت حمل 3 تن بار محسوب می ‌شود . در بخش عقب خودرو محل قرار گیری دستگیره محفظه بار ، حالت طراحی سپر عقب ، طرح چراغ‌ ها ، همه و همه الهام گرفته‌ شده است ، از FORD F150 بوده که نمای بسیار زیبایی را برای این خودرو به وجود آورده است .

درمجموع می ‌توان گفت که شاید طراحی ظاهری این خودرو از فورد اف 150 اقتباس‌ شده باشد ، اما نمای کلی آن کاملا جدید و متفاوت از محصولات موجود در بازار ایران به نظر می ‌رسد که جذابیت بسیاری را برای این پیکاپ غول ‌پیکر به همراه داشته است .

طراحی داخلی و امکانات رفاهی پیکاپ آمیکو آسنا

فضای داخلی آسنا نسبت به طراحی داخلی سایر پیکاپ ‌های آفرود موجود در کشور زیبا و لوکس به نظر می ‌رسد و همچنین از متریال نسبتا با کیفیتی نیز در ساخت آن استفاده‌ شده است . صندلی ‌ها ، غربیلک فرمان ، رویه درب ‌ها و گرد گیر دسته ‌دنده از رویه چرم برخوردارند اما داشبورد خودرو از پلاستیک خشک ساخته‌ شده است که چندان هم بی ‌کیفیت به نظر نمی‌ رسد . در بخش مرکزی داشبورد و در میان خروجی‌ های تهویه هوا ، یک مانیتور 7 اینچی قرار داده‌شده که امکان مشاهده تصاویر مربوط به دوربین عقب و مسیریابی ماهواره‌ ای را برای سرنشینان فراهم می ‌نماید . متاسفانه این مانیتور 7 اینچی ، در زمان تابش مستقیم آفتاب به آن دید کمی را در اختیار سرنشینان قرار می ‌دهد .

صندلی ‌های ردیف جلو از راحتی مناسبی برخوردارند و از قابلیت تنظیم شش جهته دستی بهره می ‌برند ؛ صندلی ‌های ردیف دوم همچون صندلی ‌های ردیف اول از ارگونومی قابل قبولی برخوردار بوده و برخلاف آنچه که در اغلب پیکاپ ‌های دوکابین شاهد هستیم ، فضای پای مناسبی برای سرنشینان این ردیف در نظر گرفته شده است . طراحی غربیلک فرمان خودرو کمی قدیمی بوده است و نسبت به طرح کلی کابین کمی ناهماهنگ به نظر می ‌رسد ؛ البته شرکت سازنده سعی داشته با اضافه کردن کلید های کنترلر روی آن ، قدیمی بودن طرح این فرمان را جبران کرده و ظاهر جوان ‌تری را برای آن خلق نماید . نشانگر های پشت فرمان ، به‌ صورت سیلندری ساخته ‌شده است  و از طراحی چندان جذابی برخوردار نیستند .

آسنا به‌عنوان یک پیکاپ فول سایز آفرود از امکانت رفاهی مناسبی برخوردار است که تنظیم برقی نور چراغ‌ ها ، آینه وسط ضد نور بالا ، اتو لایت ، دیلایت ، بلوتوث / رادیو / USB ، مسیریاب مجهز به نقشه کامل ایران ( GPS ) ، سیستم تهویه هوای اتوماتیک Clean Zone ، فرمان قابل تنظیم ، شیشه ‌های برقی ، فرمان تمام هیدرولیک ، خروجی 12 ولت مجزا ، جک اتوماتیک بالابر کاپوت ، پشت‌ سری ‌های قابل تنظیم بخشی از آن محسوب می‌ شوند .

مشخصات فنی پیکاپ آمیکو آسنا

طرح اولیه آسنا ، مربوط به پیکاپی به نام N2 است که توسط یک شرکت چینی به نام HUNGHAI از سال 2015 در بازار چین عرضه می ‌گشت . برخلاف آنچه تصور می ‌شود ، آسنا ازنظر فنی تفاوت ‌های بسیاری با نمونه پایه خود یعنی N2 دارد ؛ درواقع شرکت آمیکو پیش از آغاز عرضه این خودرو به بازار ایران ، تغییرات فراوانی را در بخش فنی ( کلاچ ، گیربکس و دیفرانسیل ) این خودرو ایجاد کرد که باعث شده در مقایسه با نسخه پایه به‌ طور چشم گیری ارتقا یابد .

آسنا همچون برادر کوچک ‌تر خود ( آراز تک کابین ) از یک پیشرانه 4 سیلندر 2378 سی ‌سی ساخت شرکت میتسوبیشی ژاپن ( 4G69 ) بهره می ‌برد که توانایی تولید 143 اسب ‌بخار قدرت و 210 نیوتن ‌متر گشتاور را دارد . نمونه چینی این خودرو ( N2 ) به یک گیربکس 5 سرعته ساخت میتسوبیشی مجهز شده است ، اما از آنجایی ‌که مهندسین شرکت آمیکو تصمیم داشتند از یک گیربکس توانمندتر با ضرایب دنده بهتر استفاده کنند ، به سراغ گیربکس 5 سرعته دستی ساخت شرکت     ZOMAX  رفته و آن را جایگزین نمونه اولیه کردند .

پس از تغییر گیربکس ، به‌ منظور هماهنگی هرچه بیشتر سیستم کلاچ و گیربکس ، کلاچ اولیه آن را با کلاچ ساخته‌ شده است و به ‌وسیله شرکت Valeo فرانسه تعویض نمودند . نیرویی که توسط پیشرانه پیکاپ آسنا تولید می ‌گردد از طریق گیربکس آن به هر چهار چرخ این خودرو منتقل می ‌گردد ؛ البته راننده می ‌تواند با توجه به نیاز خود از طریق یک ترانسفر کیس الکترونیکی ساخت شرکت BorgWarner آمریکا که در پایین فرمان قرار داده‌ شده است ، میزان انتقال نیرو به چرخ ‌ها را در 3 حالت2H دوچرخ عقب سبک ،4H چهار چرخ نیمه سنگین و  4Lچهار چرخ سنگین تنظیم نماید .

یکی دیگر از نقاط قوت بخش فنی این خودرو ، سیستم قفل اتوماتیک دیفرانسیل ( Auto Diff Lock ) است که این سیستم نیز ساخت شرکت Eaton آمریکا است و تکنولوژی هوشمند سال 2017 این کمپانی محسوب می ‌شود . شیوه عملکرد این سیستم به این صورت است که هرزمان یکی از چرخ ‌های خودرو دچار هرز گردی شود یا اصطکاک خود را با سطح زمین از دست بدهد بعد از حدود 2 دور چرخش ، چرخی که فاقد اصطکاک است به ‌طور کاملا خودکار و بدون دخالت راننده قفل ‌شده است تا با انتقال نیرو به سایر چرخ ‌ها ، خودرو به حرکت درآمده و پیشروی کند ، البته ناگفته نماند که پس از به حرکت درآمدن خودرو ، چرخ قفل‌ شده است به ‌صورت اتوماتیک آزاد می ‌شود .

پیکاپ آسنا برخلاف اغلب پیکاپ‌ هایی که در حال حاضر در بازار داخلی حضور دارند دو گانه‌ سوز بوده و علاوه بر سوخت بنزین می‌ تواند از گاز طبیعی فشرده ( CNG ) نیز استفاده نماید . باک بنزین این خودرو از پلاستیک فشرده 7 لایه ساخته‌ شده است که در بخش زیرین توسط یک ‌لایه فایبر گلاس سخت شده است ومحافظت می ‌شود و 80 لیتر ظرفیت دارد . طبق اعلام شرکت سازنده مصرف سوخت ( بنزین ) این خودرو در یک سیکل ترکیبی برابر 10.7 لیتر در هر صد کیلومتر است که این مقدار مصرف برای خودروهای این سگمنت عدد مناسبی محسوب می ‌گردد . در کنار مخزن بنزین این خودرو ، یک مخزن 90 لیتری CNG نیز قرار داده ‌شده است که از کامپوزیت نسل دوم ساخته‌ شده است که از استحکام بالایی برخوردار بوده و در زمان تکمیل ظرفیت 70 کیلوگرم وزن دارد .

تجربه رانندگی

پس از باز کردن درب خودرو شاید اولین نکته‌ ای که توجه شمارا به خود جلب کند ، ارتفاع بسیار زیاد کف خودرو از زمین باشد که البته از یک پیکاپ آفرود تمام‌عیار جز این هم نباید انتظار داشت . متأسفانه علیرغم ارتفاع زیاد این خودرو ، هیچ دستگیره کمکی بر روی ستون A قرار داده نشده تا سرنشینان بتواند با کمک آن از خودرو پیاده یا سوار شوند .

طراحی دورنگ کابین خودرو و همچنین استفاده از رویه چرم در صندلی‌ ها ، فرمان و دسته ‌دنده فضای جذابی برای این پیکاپ باابهت خلق کرده است که شباهت بسیاری به کابین شاسی‌ بلند هایی همچون هایما اس 7 دارد . پس از چرخاندن سویچ ، خودرو با غرش نسبتا زیادی شروع به کارکرد ، پس از بررسی‌ و تنظیم صندلی و آینه‌ ها شروع به حرکت نمودیم . زاویه قرارگیری ستون A و همچنین ارتفاع بسیار مناسب خودرو از سطح زمین ، دید بسیار کاملی را در اختیار راننده قرار می ‌دهد .

پیکاپ آمیکو آسنا

با توجه به طول بسیار زیاد خودرو ، شرکت آمیکو با استفاده از دوربین دید عقب و آینه‌های بسیار بزرگ توانسته فضای جانبی و پشتی خودرو را به‌خوبی پوشش دهد که مطمئناً این موضوع برای یک پیکاپ فول ساز، مزیت بسیار بزرگی محسوب می ‌شود . در طول مدت رانندگی در بزرگراه‌ ها ، نرمی فرمان و عملکرد نرم سیستم تعلیق باعث شده بود از یاد ببریم که در حال رانندگی با یک پیکاپ 5 متری هستیم .

پس از رسیدن به محل موردنظر و خارج شدن از جاده آسفالت اکنون زمان بررسی قابلیت ‌های آفرود این خودرو فرارسیده بود ؛ کار خود را با بالا رفتن از یک شیب بسیار تند آغاز نمودیم . برای این کار ابتدا به‌وسیله ترانسفرکیس حالت H4 را انتخاب نموده و به آرامی شروع به بالا رفتن از پیچ نمودیم ، همان‌ طور که انتظار می‌ رفت توان فنی این خودرو بسیار بیشتر از این بود که بخواهد از زیر چنین آزمون‌هایی شانه خالی کند . در این میان هماهنگی بی ‌نقص گیربکس و پیشرانه در کنار عملکرد بسیار عالی قفل دیفرانسیل و ترانسفرکیس باعث شده بود بتوانیم به ‌راحتی از ناهمواری‌ های سطح جاده عبور کرده و طبیعت ‌گردی لذت بخشی را تجربه کنیم .

بیشتر بخوانید:

بررسی مشخصات فنی خودرو هیوندای i40 استیشن + مزایا و معایب

منبع: پردیس خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.