آموزش باز کردن و بستن تجهیزات داخلی و خارجی خودرو پژو 206

آموزش باز کردن و بستن تجهیزات داخلی و خارجی خودرو پژو 206

داشتن یک خودرو به مدت طولانی ، بدون بروز هیچ گونه مشکلی به ندرت اتفاق می افتد و به طور طبیعی هر خودرویی با گذشت چند سال از عمرش با مشکلاتی رو به رو می شود که از معمول ترین و آزار دهنده ترین آن ها لرزشش می باشد . در مواردی تعمیر و بالانس چرخ ها می تواند کار آمد و کم هزینه باشد اما برخی اوقات سرویس فرمان و سیستم تعلیق نیاز به هزینه های بالایی می باشد .

خودرو

داشبورد یک ماشین ، از سه لایه تشکیل شده است ، که لایه زیرین مشخص نمی باشد . این لایه از یک ترموپلاستیک بسیار تقویت شده با الیاف شیشه ، ساخته شده ست . روی آن لایه ای از فوم پلی یورتان قرار دارد . در چند وقت گذشته ، رویه های داشبورد از آلیاژ PVC با ماده ای به نام ABS ساخته شده است .

5 علت باعث لرزش داشبورد می شود :

1- وجود مشکل در لاستیک ها

لاستیک ها از مهم ترین اجزای یک خودرو در یک سواری نرم و راحت به حساب می آید . برای از بین بردن لرزش لاستیک ها باید موارد زیر را انجام دهید :

1- وجود پوسیدگی در لاستیک ها ، نشان دهنده زمان تعویض آن ها است .

2- زمانی که ساییدگی در بخش های مختلف لاستیک مشاهده می کنید ، بایستی آن را عوض کنید .

3- زمانی که خودرو شما در یک سرعت معین شروع به لرزیدن می کند ، لاستیک ها نیاز به بالانس دارند .

نکاتی که باید در باعث لرزش لاستیک ها می شود :

1-انتقال شتاب منفی

2- انتقال قدرت حاصل از موتور بر روی چرخ ها

3- جذب ضربات

4- حفظ پایداری

2- لق بودن چرخ ها

گاهی اوقات لرزش خودرو تنها در قسمت فرمان احساس می شود ، در این حالت تنها موردی که می توان به آن شک کرد ، تنظیم نبود چرخ ها می باشد . تشخیص و رفع آن شامل موارد زیر می باشد :

1- ناصاف بودن رینگ

2- سیبک ها از دیگر قطعاتی هستند که نقش مهمی در حرکت کردن آن ها دارد .

3- محکم بودن مهره های چرخ ها

4- می توان با عوض کردن بلبرینگ ها به آن ها کمک کرد .

3- وجود مشکل در سیستم ترمز

دیسک می تواند بر اثر ترمز زیاد که حرارت زیادی تولید می شود تغییر شکل دهد . همچنین خوردگی در یطح دیسک ترمز نیز می تواند باعث لرزش داشبورد شود . به دلیل نا صاف بودن سطح دیسک ، لنت به درستی روی دیسک قرار نمی گیرد و باعث به وجود آمد لرزش در داشبورد می شود .

4- وجود مشکل در اکسل خودرو

اگر اکسل خودروبر اثر تصادف یا برخورد های شدید کج شود ، پس از مدتی در سرعت های بالا حرکت نرم و بدون لرزش خودرو با مشکل رو به رو است . وظیفه این قسمت انتقال نیرو به چرخ های عقب خودرو های دیفرانسیل عقب است ، که اگر کج شود می تواند در خودرو لرزش ایجاد شود . همچنین تویی چرخ ها انتهای میل گردان در آن قرار دارد و باید آن سالم باشد .

5- وجود مشکل در موتور خودرو

در برخی از مواقع لرزش داشبورد و فرمان می تواند بخاطر نرسیدن هوای کافی ، سوخت رسانی نامناسب می باشد که علت لرزش های خودرو شامل موارد زیر باشد :

1- خودرو به خوبی روشن شود ، اما پس از مدتی شروع به لرزیدن کند .

2- لرزش های بریده بریده با داشتن سرعت ثابت

3- لرزش هنگام فشار دادن پدال گاز

صدا هایی که داشبورد دارد و باید در چنین مواقعی آن را باز کرد :

صدای جیر جیر یا خر خر : امکان دارد زمانی که شما ماشین خود را روشن می کنید داشبورد و فرمان لرزش داشته باشد و از خودش صدای جیر جیر یا خر خر دهد که باید آن موقع خودرو خود را به تعمیر گاه ببرید و از آن ها بخواهید تا داشبورد ماشین را باز کرده و آن را برای شما درست کند .

صدای غژ غژ : زمانی که ماشین شما صدای غژ غژ داد و همچنین فرمان و داشبورد لرزش پیدا کرد ، علت آن سیبک ها می باشد که خراب شده است و باید آن ها را درست کنید . اگر آن را درست نکنید ، لرزش فرمان و داشبورد بیشتر می شود و آسیب های جدیدی تر به بقیه ماشین می زند .

صدای نق نق با ضربه زدن : این صدا ها یکی دیگر از صداهایی می باشد که داشبورد شما دچار مشکل شود ، این صدا را از خودش ایجاد می کند که باید به این صدا ها دقت کنید و برای پیشگیری از آن ها جلوگیری کنید . یادتان این 3 صدایی که در بالا گفته شد نشانه های خرابی داشبورد می باشد .

باز کردن کاپوت خودرو

کاپوت یا در موتور یا درب موتور ، پوششی لولایی بر روی موتور وسیله نقلیه است که به کاربر امکان دسترسی به اجزای موتور برای تعمیر و نگهداری را می دهد .

کاپوت بسیاری از خودرو های ایرانی به سادگی از بیرون باز می شود، بنابراین توصیه می شود حتما از محافظ قفل کاپوت + قفل آی سی یو می توانید استفاده کنید .

یکی از نقاط ضعف در خودرو 206 از نظر امنیتی فاصله زیاد بین کاپوت و بدنه می باشد که باعث می شود سارقین با استفاده از یک پیچ گوشتی اقدام به باز کردن کاپوت و متاسفانه سرقت آی سی یو و یا سایر لوازم کنند محافظ قفل به سادگی به وسیله دو پیچی که قفل را به بدنه متصل کرده روی قفل نصب می شود تا حدودی زیادی جلوی راحت باز شدن کاپوت را می گیرد .

ایموبیلایزر بسیاری از خودرو ها صرفا بر مبنای آی سی یو است و سارقبن با آوردن یک آی سی یو بی کد شده و تعویض آن با آی سی یو خودرو به سادگی با هر سوئیچی خودرو را سقت می کنند . با داشتن قفل محافظ آی سی یو ، دزد گیر و قفل کاپوت در هر مرحله از سرقت کاری سارق را سخت تر می کند .

خودرو

نحوه باز کردن کاپوت خودرو

1- در حالی که درگیر قفل داخلی هستید ، بر روی کاپوت فشار دهید . اگر کابل بین قفل فنری و کاپوت چسبنده یا کشیده شده باشد ، ممکن است به درستی باز نشود . اکثر اتومبیل ها برای جدا کردن کابل هنگام فشار دادن روی جلوی کاپوت طراحی شده است . این کار را در حالی انجام دهید که دستیار شما ، قفل داخلی را شکسته است . اگر این کار را انجام دهید ، کاپوت تغییر کرده و به آرامی از لبه بیرونی باز خواهد شد .

2- از داخل خودرو کابل را بکشید . کابل را در زیر داشبورد و در نزدیکی لنت بازو داخل قرار دهید . این کار را مرتب انجام دهید و ببینید چه اتفاقی می افتد :

اگر کاپوت باز شود ، کابل شما ممکن است لغزش یا کشش داشته باشد . سعی کنید آن را در قسمت جلویی تنظیم کنید یا اگر هر گونه آسیب دیده باشد ، بهتر آن را عوض کنید .

3- قفل فنری را از طریق پنجره مشبک تنظیم کنید . در این مرحله ، باید راهی برای رسیدن به لبه یا کابل از زاویه دیگر داشته باشید . همچنین شما می توانید قفل مرکزی را از پنجره جلو ماشین نیز ببینید . با یک چراغ قوه و یک آینه کوچک آن را بررسی کرده تا یک شی شکل قلاب مانندی را پیدا کنید .

4- قفل فنری را با یک ابزار نازک بچرخانید و هنگامی که قفل فنری را پیدا می کنید ، پیچ گوشتی بلند و نازک را همزمان وارد کنید . اگر شکاف در مشبک کوچک است ، به جای آن از چوب لباسی استفاده کنید تا این قلاب به قفل فنری رسیده شود و آن را باز کند .

می تواینید پنجره مشبک را برای دسترسی مستقیم تری را انتخاب کنید . حتی تعویض پنجره غیر قابل جا به جایی ممکن است بسته به مدل ماشین شما را ارزان تر کند .

5- آن را از زیر کاپوت برداشته شود . و اگر نتوانستید قفل فنری را از جلو استفاده کنید ، آخرین شانس شما برای رسیدن به زیر کاپوت و تلاش برای کشیدن کابل با یک انبر دست ، و یا به رسیدن قفل فنری آن را می توانید تست کنید . بهتر است فرمان ماشین را چرخانده تا کار شما راحت تر شود و خیلی سریع کاپوت شما باز شود .

همچنین زمانی که دارید مراحل بالا را انجام می دهید ، دقت کافی را در باز کار کردن آن به کار بگیرید .

سیستم فرمان ( steering system   )

امروزع پیشرفتهای عملس و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته به آن است . یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود . برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود . لذا مجموعه تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد . معمولی ترین سیستم دنده شانه ای ، سیستم دنده شانه ای Rack  و پینیون می باشد .

بطوری که این پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکتش خطی می باشد . و همچنین دنده پینیون حرکتش دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده ، دنده شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال داده می شود و نحوه تبدیل حرکت آن دورامی و به صورت خطی سیستم فرمان می باشد این سیستم فرمان شامل شانه ای و پینیون می باشد .

سیر تکامل سیستم فرمان

یکی از پارمتر های مهم در ماشین و همچنین انتخاب آن در کشور های توسعه یافته ، چرخش غربیلک فرمان آن بسیار راحت می باشد . این موضوع سازندگان خودرو را بر آن داشته است که جهت تسهیل در چرخش فرمان و به تبع آن کاهش خستگی راننده و همچنین افزایش ایمنی با فراهم کردن کنترل بهتر در جاده های خشن ، یک سیستم هیدرولکی که از قدیم در ماشین می باشد ، به فرمان وصل است .

این سیستم جانبی و به صورت کمکی عمل خواهد کرد . یعنی وظیفه اصلی این اجزا ، قسمت مکانیکی است که عهده آن بر آن می باشد .

این اجزا در قسمت مکانیکی فرمان اضافه شده تا هیدرولکی ماشین عمل کند :

1- پمپ هیدرولیک با مخزن روغن و چرخ تیمه

2- شیر های کنترل

3- سیلندر

4- تسمه

فرمان خودرو

هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می چرخاند این حکت به وسیله پیج بی انتهایی که در انتها میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان  می گرداند . محور ایم دنده به وسیله به وسیله اهرم های مختلف و متفاوت به چرخ های جلو و عقب هدایت می شود و باعث حرکت کردن ماشین و لاستیک شده و همچنین باعث تکان خوردن فرمان نیز می شود .

حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته و راننده باید حتما هر 6 ماه یک بار فرمان را روغن کاری کند و همچنین آن را همیشه و مدارو حتی ماهی یک بار آن را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند .

همچنین در نسل جدید خودرو ها علاوه بر سیستم هیدرولیکی یک سیستم برقی نیز به آن اضافه شده و موتور برقی می شود و چرخاندن فرمان بسیار راحت خواهد شد .

امروزه کیسه های هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی می شوند . در سیستم فرمان هیدرولیک به جای اهرم ها و میله مارپیچ از پمپ هیدرولیک و جک های هیدرولیک استفاده می شود که این ضریب امنیت بالایی دارد .

طرز کار :

سیستم EPS  به این صورت عمل می کند که ابتدا سنسور گشتاور وارده از غربیلک فرمان را حس نموده ، آن را به صورت سیگنال یا سیگنال های به قسمت میکرو کنترل ارسال خواهد کرد . میکرو کنترل ها علاوه بر سیگنالی ، سیگنالی نیز ار سرعت خودرو دریافت می کند . بیشترین عمل کرد در سرعت های پایین و کمترین عملکرد آن در سرعت های بالا خودرو است .

خودرو

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره آموزش ساخت لامپ تست مثبت و منفی با LED

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.