اطلاعیه رسمی درباره نحوه ریست نمودن BSI پژو 206 و 207

اطلاعیه رسمی درباره نحوه ریست نمودن BSI پژو 206 و 207

تعمیر BSM و BSL یکی از تخصصی ترین کارهای یک تعمیر کار بخش برق و الکترونیک خودرو می باشد . بنابراین لازم است تعمیر کار دانش کافی در خصوص اجزا سیستم الکترونیک خودرو 206 و ارتباط با BSM و BSL داشته باشد .

206

روی کامیپوتر ماشین نصب شده است که مسئولیت های زیاد و فراوانی را به گردن دارد که بودن آن در تمام ماشین ها مهم و ضروری می باشد و اگر روی ماشین نباشد ، ماشین دچار مشکل های جدی می شود و خرج فراوانی را روی دست شما می گذارد .

با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیل های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن در سیستم کنترلی اتومبیل می باشد . ایسیو BSM و BSL یکی از مهم ترین قطعات الکترونیکی می باشد که نقش آم هدایت و کنترل یک خودرو انژکتوری را بر عهده دارد .

شناخت BSI

مشکلات انژکتور

1- خرابی پمپ بنزین – خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود .

2- کثیفی صابون بنزین – خودرو صاف کار نمی کند .

3- کثیفی انژکتور ها – به هنگام بالا رفتن دور موتور ریپ می زند .

4- بهم ریختگی نرم افزار آی سی یو – مصرف سوخت بسیار بالا رفته

5- خرابی IC داریو انژکتور

مشکلات و خرابی کوئل

1- کثیفی شمع ها – خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود .

2- خرابی وایر ها – به هنگام بالا رفتن دور موتور خودرو خاموش می شود .

3- خرابی کوئل – کشش خودرو بسیار کم است .

4- بهم ریختگی نرم افزار آی سی یو – خودرو تک کار می کند .

5- خرابی IC داریو کوئل

مشکلات خرابی استپر موتور

1- کثیفی استپر موتور – صاف کار نکردن خودرو 206

2- خرابی استپر موتور – نوسان کردن دور موتور

3- داشتن کد خطای استپر – هنگام استفاده ز هیدرولیک خودرو 206 خاموش می شود .

4- خرابی دریچه گاز

5- خرابی سنسور دریچه گاز – به هنگام کم کردن دنده دور موتور افت شدید دارد و حتی ممکن است به خاطر این افت شدید خودرو خاموش شود .

6- بهم ریختگی نرم افزای آی سی یو

7- خرابی IC درایو استپر موتور

8- خرابی IC دریچه گاز

مشکلات خرابی کنیستر

1- خرابی شیر برقی کنیستر – استشمام بوی بنزین داخل اتاق

2- پر شدن فیلتر کنیستر – پارگی دائم ریل سوخت

3- بهم ریختگی نرم افزار آی سی یو – نشتی بنزین از ریل سوخت

4- خرابی IC درایو کنیستر

5- کد خطای کنیستر

مشکلات خرابی سنسور اکسیژن

1- خرابی سنسور اکسیژن – مصرف سوخت بالا

2- پاک نشدن کد خطای سسنور اکسیژن – دود کردن خودرو 206

3- بهم ریختگی نرم افزار آی سی یو – تنظیم نشدن مصرف سوخت بالا

4- خرابی سوئیچ های سنسور اکسیژن – تنظیم نشدن میزان آلایندگی های خروجی داشتن کد خطای سنسور اکسیژن

استپر موتور چیست ؟

استپر موتور یک موتور الکترونیکی با عملکرد پله پله است که عملکرد فیدبک مانند دارد . برای روشن ماندن پیشرانه در دوره ایده آل از سوی ECU عملکرد خوبی را تنظیم خواهد کرد . چرخه صحیح این رفتار فیدبک گونه موجب عملکرد صحیح پیشرانه در حالت دور درجا می باشد .

اگر قطعه استپر دچار سوختگی و یا آسیب دیدگی شدید نباشد ، خودتان هم می توانید آن را تعمیر نمایید زیرا احتمالا این قطعه کثیف شده است و به همین دلیل عملکرد درستی ندارد و با تمیز نمودن آن می توانید خودرو 206 خود را تعمیر کنید .

اگر استپر انژکتور شور با پوست دست و یا چشم برخورد کند ، بسیار خطرناک می باشد و صدمه خیلی جدی ای وارد می کند . استپر انژکت.ر شور حلال بسیار قدرتمند است و بسیار بسیار اشتعال پذیر و منفجر شونده است و باید به دور از جرقه و حرارت موتور استفاده شود .

عوامل خرابی استپر موتور

تشخیص اشتباه در عیب جویی ، یکی از مشکلات است که همواره رانندگان را نگران می کند . در چنین شرایطی ، علاوه بر معضل صرف وقت و هزینه بیشتر ممکن است قطعاتب به اشتباه تعویض شود . بهتر است قبل از تعویض قطعات از سلامت آن ها باخبر شوید ، که عملکرد صحیح آن ها شامل موارد زیر می باشد :

1- عملکرد صحیح سنسور موقعیت دریچه گاز

2- عملکرد صحیح سیستم جرقه زنی

3- انژکتور ها و پاشش صحیح سوخت

4- سیستم ورودی هوا و عدم نشت هوا

رله دوبل

یکی از اجزای الکتریکی خودرو 206 که در صورت عدم عملکرد صحیح باعث خاموش شدن یا بد کار کردن ، خودرو 206 خواهد شد ، رله دوبل می باشد . وظیفه اصلی رله دوبل در خودرو 206  ، تامین ولتاژ برق مورد نیاز قسمت های مختلف رسانی و همچنین ECUمی باشد . رله دوبل از دو بخش تشکیل شده است که رله اصلی و رله دوم یا پمپ بنزین می باشد .

علائم خرابی رله دوبل شامل چه مواردی می باشد ؟

1- پس از باز کردن سوئیچ ، صدای تیک مانند خفیفی در خودرو 206 شنیده می شود که نشانه خرابی رله می باشد .

2- هنگام باز کردن سوئیچ ، برای دو الی سه ثانیه صدای آغاز به کار پمپ بنزین شنیده می شود .

3- روشن نشدن خودرو 206 در زمان استارت زدن

4- اگر پس از باز کرن سوئیچ ، چراغ چک خودرو روشن نشود ، می تواند نشانه ای بر خرابی رله دوبل باشد .

رله دوبل در چه قسمتی از خودرو قرار دارد ؟

این قطعه در نزدیکی رادیاتور نصب شده است و بر روی تمام ماشین کنترل و نظارت دارد . همچنین باید اضافه کرد که در اکثر ماشین ها رله دوبل در جای دیگر می باشد برای مثال برای خودرو پراید در کنار باتری می باشد و در خودرو 206 در محفظه BM34  می باشد و همچنین در اکثر ماشین ها در کنار ECU قرار دارد . که باید به استارت زدن و روشن شدن ماشین کمک کند ، زمانی که این قطعه یعنی رله دوبل دچار مشکل جدی شود ، ماشین شما قادر به استارت زدن و روشن شدن نمی باشد . بهتر است ماهیانه رله دوبل را مداوم چک کنید و زمانی که دچار آسیب شد سریعا آن را عوض کنید .

رله دوبل برق چه قطعاتی را تامین می کند ؟

1- پمپ بنزین

2- ECU

3- انژکتور ها

4- کویل

5- شیر کنیستر

6- گرم کن دریچه گاز

7- گرم کن سنسور اکسیژن

8- چراغ چک

ساختمان  رله ولتاژ

رله ولتاژ یک هسته آهنی با چندین دور سیم پیچ است که آن را به طور موازی پیچیده شده است . روس هسته یک جفت پلاتین تعیین شده که در حالت عادی بسته است .

جریان مصرفی بالشتک های دینام و سیم اتصال بدنه خارجی از ذغال مثبت گرفته می شود و پس از تغذیه فطب های آفتامات می رود و در حالت عادی که ولتاژ خروجی دینام کم است و از طرق پلاتین های اتصال بدنه می شود .

کاهش ولتاژ باعث می شود که هسته رله ولتاژ نیروی خود را از دست بدهد و فنر آن پلاتین متحرک را بکشد و با پلاتین ثابت تماس دهد و مجددا جریان میدان از طریق پلاتین ثابت تماس دهد و مجددا از طریق پلاتین ها اتصال بدنه می شود .

وظیفه رله دوبل چیست ؟

وظیفه اصلی رله دوبل در خودرو ، تامین ولتاژ برق مورد نیاز قسمت های مختلف سوخت رسانی می باشد . رله دوبل در سه حالت مختلف می تواند برق مورد نیاز قطعات خودرو را تامین می کند .

206

سیستم برق خودرو چیست ؟

سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل یکی از قسمت های مهم و ضروری ماشین می باشد که بودن آن بسیار ضروری و مهم باشد و اگر آن نباشد ماشین روشن نخواهد شد و همچنین حرکت نیز نمی کند . اشتعال سوخت در تمام قسمت های مهم اتومبیل به وسیله برقی کار می کند که تمام وسیله های برقی با کمک برق انجام می شود که اگر برق خودرو نباشد ، هیچ کاری انجام نمی شود .

قطعات سیستم برق خودرو شامل موارد زیر می باشد که بدون آن ها بسیار ضروری و مهم می باشد :

1- وایر شمع : کار انتقال جریان الکتریسیته به شمه ها و تولید جرفه توسط وایر های شمع و لایه های عایق ما بین آن ها به وجود خواهد آمد .

2- کویل : این قطعه وظیفه اش تقویت ولتاژ های باتری می باشد که حتما وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد ، باعث به وجود آمدن مشکل های جدی می شود .

3- انژکتور ها : انژکتور ها مانند کاربراتور وظیفه ترکیب سوخت با هوا و تزریق آن در موتور را بر عهده دارد و این کار بسیار دقیق انجام خواهد شد .

4- باتری : منبع اصلی برق خودرو باتری می باشد که باتری مهم ترین و ضروری ترین قطعه هر خودرو می باشد و باعث تامین برق نیاز خودرو می شود .

5- دینام : وظیفه دینام نگه داشتن باتری در حالت پر می باشد .

مهم ترین کاربرد برق خودرو چه می باشد ؟

1- سیستم گرمایشی و سرمایشی

2- عملکرد سوئیچ خودرو

3- دزد گیر خودرو

4- چراغ های راهنما

5- استارت زدن

6- بالا و پایین کردن شیشه ها

7- روشن کردن چراغ های خودرو

وظیفه تولید کننده برق خودرو در چیست ؟

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی بر عهده دینام و در خودرو های جدید بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق 12 ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد .

تعمیرات ECU

ساختار پیچیده خودرو های امروزی و استفاه از عناصر هوشمند همچون پردازنده های سریع و دقیق الکترونیکی ، سنسور ها و عملکرد الکتریکی می باشد . این ساختار دارای دو جنبه می باشد :

1- مشکلات سخت افزاری

خیلی کم رخ می دهد ، در هنگامی که یکی از در ایور های حسگر ها یا عملکرد ها بسوزد ، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می باشد و یا اگر ارتباطی در آن باشد را قطع خواهد شد .

2- مشکلات نرم افزاری

حدود بالای 90 درصد از مشکلاتی که ایسیو دارد ، علتش نرم افزاری می باشد . مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو یا پروگرامر قابل حل می باشد .

کار هایی که سنسور با کمک ایسیو انجام می دهد :

– هنگامی که از خودرو استفاده می کنید و کولر آن را می زنید ، دما آب به حد نرمال می رسد و باعث غیر فعال شدن سیستم تهویه مطبوع هوا می شود و باعث خنک شدن موتور ماشین می شود . سنسور یه کار دیگر برای ماشین نیز انجام می دهد که آن این است که دور دوم فن را فعال می کند که با گذشت دمای آب آن نرمال می شود و در دور دوم باز فعالت دارد که فعالیت آن از سری اول بیشتر و بهتر می باشد .

– سری جدید  خودرو های تولید شده این گونه می باشد که ای سی یو باعث تنظیم آن شد و در دور دوم زمان سرد بودن کم می شود و دور موتور را پایین می آورد .

– اکثر این سنسور ها 3 پایه هستند که 2 پایه آن برای دمای آب ارسال می شود و ECU  را به کیلومتر تبدیل می کند .

– در اکثر خودرو ها یونیت فن آن ها جدا بوده و از چند سنسور و با دما های مختلف کار شده است .

– خودروهایی که کاربراتوری هستند ، و سنسور آن مثل سویچ می باشد که عملکرد آن با ترموستات فرقی ندارد و وقتی فن به حد دما می رسد ، فن آن روشن باقی می ماند .

– در خودرو های تازه تولید شده و قدیمی از سنسوری به نام رادیاتور استفاده می شود که به سنسور ها کمک می کند و باعث خنک شدن موتور می شود .

– خودرو هایی امروزی ، وقتی سنسور با ای سی یو قطع شود ، فرمان روشن می شود و نمی گذارد به شما و ماشین شما آسیب رسیده شود .

نکته : در خودروهایی که تازه تولید شده اند ، سنسور آن رادیاتور نام دارد و دیگر به آن سنسور نمی گویند فقط در بعضی از مواقع گفته می شود .

206

بیشتر بخوانید:

آموزش تعمیرات سیستم ترمز اتومبیل پراید از سایپا یدک

منبع: کارگاراژ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.