آموزش سرویس و شستشوی کاربراتور موتور سیکلت CG 125

آموزش سرویس و شستشوی کاربراتور موتور سیکلت CG 125

گاهی اوقات می شود که موتور سیکلت ریپ می زند ، گاز خور جالبی نیز ندارد و موتور سیکلت بی حال و توان حرکت کردن را نیز ندارد و در اکثر مواقع امکان دارد که اصلا ماشین روشن نشود و یا از ریز کاربراتور بنزین ریزش دارد . بروز همچنین مشکلاتی به علت یک چیز می تواند مشکل کاربراتور باشد که باید مشکل آن را حل کنید .

موتور سیکلت

کاربراتور قطعه ای از موتور سیکلت نمی باشد که به خیلی راحت خراب شود یا دچار سوختگی و یا عمرش تمام شود . معمولا عمر بسیار بالا و زیادی دارد و زمان زیادی می برد تا خراب شود ، ولی برای اینکه بازدهی خوب و بهتری داشته باشد نیاز می باشد که هر از گاهی آن را تمیز کنید تا موتور قدرت حرکت و سرعت خوبی را داشته باشد .

داخل موتور سیکلت با توجه به فیلتر هایی که وجود دارد ، فیلتر داخل باک و فیلتر بعد از شیر بنزین ، اجسام درشت نمی تواند وارد کاربراتور شود . ولی زنگ آهن ، براده آهن ، خاک و آب همیشه باعث به وجود آمدن مشکلات جدی می شود که باید آن را خیلی سریع حل کنید .

کاربراتور وظیفه دارد سوخت مورد نیاز موتور در سیستم های کاربراتوری را در کلیه شرایط ممکن کار کند . کاربراتور مهم ترین قطعه در سیستم های سوخت رسانی کاربراتور است . وظیفه اصلی کاربراتور تهیه مخلوط مناسبی از هوا و سوخت برای شرایط مختلف کار موتور  سیکلت می باشد . یک کارابراتور باید خواسته های زیر را انجام دهد :

1- تهیه مخلوط صحیح هوا و سوخت برای شرایط مختلف کار موتور سیکلت  در زمانی بسیار کوتاه

2- مصرف کم سوخت در وضعیت کار عادی موتور

3- امکان تامین حداکثر قدرت در حالت بار کامل

4- روشن شدن موتور در هر درجه حرارت و کار کرد منظم آن در حالت دور آرام

5- پایداری تنظیم های انجام یافته بر روی کاربراتور برای یک مدت طولانی و امکان تنظیم ها با توجه به شرایط کاری موتور

6- سادگی ، قابلیت اطمینان و دوام

7- سهولت تعمیر و نگهداری

سیستم برق خودرو چیست ؟

سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل و موتورها یکی از قسمت های مهم و ضروری ماشین و موتور می باشد که بودن آن بسیار ضروری و مهم باشد و اگر آن نباشد ماشین و یا موتور سیکلت  روشن نخواهد شد و همچنین حرکت نیز نمی کند . اشتعال سوخت در تمام قسمت های مهم اتومبیل به وسیله برقی کار می کند که تمام وسیله های برقی با کمک برق انجام می شود که اگر برق خودرو و موتور نباشد ، هیچ کاری انجام نمی شود .

قطعات سیستم برق خودرو و موتور شامل موارد زیر می باشد که بدون آن ها بسیار ضروری و مهم می باشد :

1- وایر شمع : کار انتقال جریان الکتریسیته به شمه ها و تولید جرفه توسط وایر های شمع و لایه های عایق ما بین آن ها به وجود خواهد آمد .

2- کویل : این قطعه وظیفه اش تقویت ولتاژ های باتری می باشد که حتما وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد ، باعث به وجود آمدن مشکل های جدی می شود .

3- انژکتور ها : انژکتور ها مانند کاربراتور وظیفه ترکیب سوخت با هوا و تزریق آن در موتور را بر عهده دارد و این کار بسیار دقیق انجام خواهد شد .

4- باتری : منبع اصلی برق خودرو و موتور باتری می باشد که باتری مهم ترین و ضروری ترین قطعه هر خودرو می باشد و باعث تامین برق نیاز خودرو می شود .

5- دینام : وظیفه دینام نگه داشتن باتری در حالت پر می باشد .

وظیفه تولید کننده برق خودرو و موتور سیکلت در چیست ؟

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی و موتور بر عهده دینام و در خودرو های جدید و موتور بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق 12 ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد .

آموزش تنظیم کاربراتور :

اگر مطمعن هستید که تمام قطعات موتور اعم از برقی ، شمع ها ، سوپاپ ها و استارت عیبی ندارد ، باید برای تنظیم کاربراتور دست به کار شوید و مشکل را حل کنید تا بدتر از قبل نشود . برای تنظیم کاربراتور باید به کمک موارد زیر آن را تنظیم کرده و مشکل را حل کنید :

1- در بدنه بیرونی کاربراتور 2 تا پیچ برای تنظیم وجود دارد که یکی از آن ها مال بنزین می باشد که مربوط به تنظیم دور آرام می باشد و یکی مال تنظیم هوا که مخلوط کننده هم گفته می شود که تا دور های رد لاین اهمیت دارد .

2- موتور رو روشن کرده و پیچ بنزین رو به سمتی بچرخانید تا دور موتور روی 1 قرار دهید و این در حالت گرم موتور باید تنظیم شود . بالا تر هم باشد معمولا دنده 1 صدا خواهد داد .

3- پیچ هوا هر جایی هست دورش روی بدنه کاربراتور یک خط به موازات شیاریش با ماژیک مارکر یا با پیچ گوشتی دوسو یک خراش می دهید تا آن خراش رو به عنوان درجه و مبنا قرار بدهیم از آن درجه ما یا باید به سمت راست یا چپ بچرخانیم .

4- موتور را داخل یک جاده امن و ساکت ببرید و پیچ گوشتی دو سو رو باید حتما همراهتان باشد . موتور را روشن کرده و سرعت را بالا ببرید که آخرین دنده سبک تر را به آن دهید . بهتر است دور موتور 8 باشد ولی به هیچ عنوان دنده را به آخر ندهید . دنده را از 8 به 4 ببرید و گاز را ول کرده و اصلا گاز ندهید . اگر صدای اگزوز بلند شد ، پیچ ها ر یک دور به سمت چپ بچرخانید .

5- وقتی مشکل صدا رفع شد به حالت خام سوزی و نوسان توی دور موتور نزدیک شودید و ممکن است شاهد نامیزونی محسوسی توی دور موتور باشین حالا باید بین این دو حالت یعنی نوسان و صدای پارت پارت پیچ هوا رو تنظیم کنیم نزدیک ترین نقطه ممکن به اینکه صدای پارت پارت شنیده نشه تنظیم پیچ هوای کاربراتور می باشد و همچنین نداشتم نوسان دور موتور نیز می باشد .

6- پس از تنظیم پیچ هوا دور موتور را نگاه کرده و اگر روی 1 نبود با پیچ بنزین آن را تنظیم کرده تا روی 1 یا هر دور موتوری که از ابتدا با آن شروع کرده اید بگذارید و برگردید .

موتور سیکلت

انواع مشکلات کاربراتور :

1- صدای پارت پارت بلند : تنظیم نبودن پیچ هوا ، باید پیچ گردش به سمت چپ بدهید .

2- خام سوزی و نوسان دور موتور : تنظیم نبودن پیچ هوا گردش به سمت راست

3- موتور گرم ، ولی دور موتور به سمت اعداد پایین تر می آید : تنظیم نبودن پیچ هوا گردش به سمت راست

4- دور موتور بعد از تازه روشن شدن موتور به سمت بالا رفته و روی عدد 1 میزون شده است : موتور گرم شده مشکلی نیست .

5- درجا کار کردن و خود به خود گاز خوردن موتور : تنظیم نبودن پیچ هوا گردش به سمت چپ

6- گاز دادن به موتور و برنگشتن سریع دور موتور به اعداد پایین : تنظیم نبودن پیچ هوا گردش به سمت چپ

7- نوسان در دور موتور : لاستیک دیافراگم ، پیچ هوا

8- ریپ زدن در دور پایین : لاستیک دیافراگم ، ژیگلور دور آرام

9- ریپ زدن در دور های بالا : تنظیم نبودن ترکیب کلی بنزین و هوا ، ژیگلور دور بالا

10- در هنگام تاپ اسپید زدن بعد از لحظاتی موتور گاز نمیخورد و خاموش می شود و بعد از چند دقیقه دوباره روشن می شود : تنظیم نبودن سوزن متصل به شناور ، تنظیم نبودن پبچ هوا

11- فلوت کردن : سوزن متصل به شناور نوکش تیز شده و نیاز به تعویض داره و یا شناور کاراییشو از دست داده است .

12- بالا بودن مصرفی بنزین : بالا بودن سوزن دورن پیستون کاربراتور

13- نکته اول : 5 نقطه درون پیستون می باشد که سوزن درونش به وسیله یک واشر بالا و پایین می شود ، بالا بودن مساوی با مصرفی بالاتر شتاب بیشتر دارد – پایین بودن مساوی با مصرفی کمتر شتاب کمتر می باشد .

نکته دوم : کم کردن مصرفی موتور بیش از چیزی که سیلندر به اوت احتیاج دارد و به موتور آسیب بسیار جدی ای را وارد می کند . و همچنین بالا برد مصرفی بنزین برای شتاب به دست آرودن به اصطلاح باعث می شود کاربراتور را تقویت کرده و همچنین نیز برای رینگ پیستون و به خصوص خود پیستون مضر می باشد .

14- پس از روشن شدن موتوری که گرم می باشد ولی دور موتور به آرامی به دور موتور 1 رسیده است : هوای خیلی سرد ، تنظیم نبودن پیچ هوا گردش به راست

15- صدای عطسه یا پارت کوچولو در دنده سنگین کردن : تنظیم نبودن پیچ هوا ، گردش بسیار بسیار کم به سمت راست .

16- پس از روشن کردن موتور و گرم شدن ابتدایی دور موتور روی 1 باشد و اگر با گرم شدن موتور بعد از استفاده طولامی دور موتور روی 1.5 یا از 1.5 بیشتر می باشد : تنظیم نبودن پیچ هوا

17- دود سیاه : تنظیم نبودن کاربراتور

18- دود آبی : روغن سوزی

19- دود سفید : موتور 2 زمانه  مشکلی نیست – موتور 4 زمانه

20- کار دیافراگم : کارش شبیه TUNNING روی رادیو می باشد که تنظیم کننده می باشد و مانند سنسور می باشد .

انواع موتور ها

تک پیستون نام دارد که شامل دو محفظه می باشد به ازای هر پیستون 4 سوپاپ دارد . نحوه کار آن به گونه ای است حرارتی ایجاد شده در محفظه احتراق ، به محفظه گرمکن که با هم در تماس هستند منتقل خواهد شد . و همچنین این تماس به نوعی مانع از دور ریز حرارت می گردد .

این مدل تقریبا شبیه موتور چهار زمانه است ولی علاوه بر ایجاد نیرو از احتراق سوخت انبساط گاز های حاصله را از انبساط هوای محبوس در گرمکن نیز برای تولید نیرو استفاده می شود . پیستون در این نوع موتور شش زمانه به ازای هر تزریق سوخت 3 بار و پایین می رود . و همچنین این موتور دارای دو مولد نیرو به نام های سوخت و هوا یا دود می باشد .

آموزش تمیز کردن کاربراتور موتور سیکلت :

مرحله اول : راه های دسترسی به کاربراتور را باز می کنیم .

مرحله دوم : بست لوله لاستیکی رابط کاربراتور و محفظه فیلتر هوا را باز می کنیم .

مرحله سوم : سوزن کاربراتور رو باز می کنیم تا سیم گاز از کاربراتور جدا شده و در پوش قسمت بالای کاربراتور رو باز می کنیم و با احتیاط سوزن را بیرون می کشیم .

مرحله چهارم : پیچ های اتصال کاربراتور به سیلندر رو باز می کنیم .

مرحله پنجم : کاربراتور به راحتی جدا می شود .

مراقب سوزن کاربراتو باشید ، ممکن است با ضربه یا فشار تغییر شکل دهد که در این صورت باید به فکر یه سوزن دیگه واسه کاربراتور باشید . با همین سوزن و قسمت بالای اش می شود که میزان مصرف سوخت را به صورت مقدماتی کاهش و یا افزایش داد .

مرحله ششم : کاسه ی زیری کاربراتور را باز کنید ، تا پیچ دارد که مطمعنا توی این کاسه باید بنزین باشد ، از حالا به بعد دست شما می باشد که باید با رعایت احتیاط کاربراتور را بشورید .

بعد از باز کردن کاربراتور مطمعنا ته کاربرات باید زنگ آهن خام یا حتی دیده شود ، با استفاده از یه برس کوچیک و بنزین می وانید خیلی ظریف و با حوصله تمیز کنید . دقت کنید که تمام سوراخ ها و تنظیمات تمیز و دقیق باشد .

بعد از شستشو تمام ورودی خروجی های کاربراتور باید بگیرید که آشغالی مسیر را نبسته باشد . اتصالات کاربراتور مثل اتصال کاربراتور به سیلندر و اتصال کاسه زیری کاربراتور با استفاده از واشر لاستیکی می باشد . همچنین موقع بستن کاسه زیری کاربراتور بهتر است که کاربراتور را واروته کنید و کاسه را نصب کنید ، توی کاربراتور دو تا بالشتک هوا وجود دارد که مقدار بنزین به حد مورد نیاز می رسد و این بالشتک ها دقیقا عین سیستم فلاش تانک بنزین رو قطع می کند .

موتور سیکلت

بیشتر بخوانید:

بررسی کامل راهنمای تعمیرات خودرو وانت مزدا B 2000 I

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.