آموزش تنظیم جلوبندی و زوایای چرخ های خودرو + هم ترازی آن ها

آموزش تنظیم جلوبندی و زوایای چرخ های خودرو + هم ترازی آن ها

یکی از مهم ترین اجزای خودرو لاستیک های آن است اگر به آن رسیدگی نکنید ، و مراقب آن ها نباشید خودرویتان خیلی سریع دچار لاستیک سایی می شود . صدا دادن چرخ ها یا همان لاستیک روی سطوح کم اصطکاک مثل خط کشی عابر و یا سنگ کف پارکینگ طبیعی است ، همچنین در فصل تابستان و در گرمای شدید هوا ، اصطکاک لاستیک ماشین با آسفالت گرم ، تولید صدا می کند .

خودرو

زوایای چرخ ها بسته بسته مدل و نوع خودرو متفاوت است و ممکن است به صورت استاندارد کمی زاویه داشته باشد ، حتما راهنمای مربوطه خودرو را محاسبه کنید .

فرمان تلسکوپی چیست ؟

نام دیگر فرمان تلسکوپی ، فرمان بشکن است که اکثر افراد این فرمان را با این نام می شناسند . شاید شما کلمه فرمان بشکن یا فرمان تلسکوپی را چندین بار شنیده باشید ، باید گفت که این عبارت از خود فرمان ساخته شده است . و در اکثر مواقع نیز حتی امکان دارد اشتباه عمل کند .

فرمان بشکن یا فرمان تلسکوپی ، که بر روی ماشین ها وصل شده است ، دارای زاویه می باشد که زیاد پیچیده نمی باشد . این فرمان بشکن در تمامیی ماشین های قدیمی یا جدید نصب شده است . ولی فرمان تلسکوپی در اکثر ماشین ها دیده نشده و در خیلی کم از ماشین ها فرمان تلسکوپی استفاده می شود .

دلیل نبودن این فرمان ، علتش این است که این فرمان ایمنی غیر فعال دارد . در این فرمان بشکن ، یک سیستم شبیه به گاردان نصب شده است ، تا از این طریق به فرمان نیرو وارد کند تا فرمان راستای مشخصی داشته باشد .

میله فرمان در این نوع از فرمان شبیه به آنتن رادیو یل میله چتر است که به این نوع میله بندی ، ساختار تلسکوپی می گویند .

امروزه در خودرو های لوکس و مدرن از این فرمان استفاده شده ولی قابل ذکر است که این فرمان به صورت برقی بوده و با فاصله تنظیم شده است و همچنین در حافظه صندلی ها نیز از این سیستم برنامه ریزی شده است که با خاموش کردن خودرو ، فرمان برای ورودی و خروج راحت تر راننده ، به سمت داخل جمع شود . این سیستم بسیار مهم بوده و در کنار پدال ها تنظیم شده و همچنین برای ارگونومی راننده در داخل کابین ها نیز تنظیم می شود .

سیستم فرمان ( steering system   )

امروزع پیشرفتهای عملس و فنی در تمام زمینه ها تحقق یافته و این امر شامل صنایع خودرو سازی و صنایع وابسته به آن است . یکی از این صنایع و اجزای وابسته ، قسمت فرمان خودرو است که وظیفه خطیر هدایت خودرو از طریق آن انجام می شود . برای تغییر مسیر خودرو از سیستم فرمان استفاده می شود .

لذا مجموعه تشکیل دهنده این سیستم نقش مهمی در خودرو به عهده دارد . معمولی ترین سیستم دنده شانه ای ، سیستم دنده شانه ای Rack  و پینیون می باشد . بطوری که این پینیون حرکت دورانی داشته و دنده شانه ای حرکتش خطی می باشد . و همچنین دنده پینیون حرکتش دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده ، دنده شانه ای نیز حرکت خطی را از طریق مفصل ها به چرخ های خودرو انتقال داده می شود و نحوه تبدیل حرکت آن دورامی و به صورت خطی سیستم فرمان می باشد این سیستم فرمان شامل شانه ای و پینیون می باشد .

سیر تکامل سیستم فرمان

یکی از پارمتر های مهم در ماشین و همچنین انتخاب آن در کشور های توسعه یافته ، چرخش غربیلک فرمان آن بسیار راحت می باشد . این موضوع سازندگان خودرو را بر آن داشته است که جهت تسهیل در چرخش فرمان و به تبع آن کاهش خستگی راننده و همچنین افزایش ایمنی با فراهم کردن کنترل بهتر در جاده های خشن ، یک سیستم هیدرولکی که از قدیم در ماشین می باشد ، به فرمان وصل است .

این سیستم جانبی و به صورت کمکی عمل خواهد کرد . یعنی وظیفه اصلی این اجزا ، قسمت مکانیکی است که عهده آن بر آن می باشد .

این اجزا در قسمت مکانیکی فرمان اضافه شده تا هیدرولکی ماشین عمل کند :

1- پمپ هیدرولیک با مخزن روغن و چرخ تیمه

2- شیر های کنترل

3- سیلندر

4- تسمه

سیستم هیدرولکی ، نقشش این است که فرمان موتور خودرو را حرکت می دهد . بنابراین این از بازده موتور کمی می کاهد ، همچنین مصرف انرژی را بیشتر و باعث بهتر شدن فرمان نیز می شود . علاوه بر آن ، سیستم هیدرولیک به صورت آزاد عمل خواهد کرد بدون هیج مانع .

یعنی حتی در زمان هایی که خودرو به صورت مستقیم در حال حرکت بوده و هیچ انحرافی انجام نمی دهد ، باز هم این سسیستم عمل می کند . این موارد سازندگان فرمان خودرو را بر آن داشت تا به دنبال سیستم های بهتر و مفید تری گشته ، یا آنها را جایگزین هیدرولیکی نمایند یا سیستم هیدرولیکی را بهبود بخشند .

در فرمان الکتروهیدرولیکی هر چند مسئله مستقل بودن از موتور خودرو تخقق یافته است ولی مشکل دائمی بودن عمل کرد سیستم هیدرولیکی یعنی حالت مرکز آزاد هنوز پا برجاست . یکی از سیستم های ارائه شده در سال های اخیر فرمان الکتروهیدرولیکی است که در آن به جای استفاده از موتور خودرو یک موتور الکترونیکی به پمپ هیدرولیک اضافع می شود و در آخر فرمان خودرو مستقل خواهد شد .

فرمان خودرو

هنگامی که راننده غربیلک فرمان خودرو را به چپ یا راست می چرخاند این حکت به وسیله پیج بی انتهایی که در انتها میل فرمان است دنده را حول محورش به راست یا چپ بسته به گردش چرخ فرمان  می گرداند . محور ایم دنده به وسیله به وسیله اهرم های مختلف و متفاوت به چرخ های جلو و عقب هدایت می شود و باعث حرکت کردن ماشین و لاستیک شده و همچنین باعث تکان خوردن فرمان نیز می شود .

حساسیت فرمان در خودرو نهایت اهمیت را داشته و راننده باید حتما هر 6 ماه یک بار فرمان را روغن کاری کند و همچنین آن را همیشه و مدارو حتی ماهی یک بار آن را چک کند و اگر مشکلی داشت آن را درست کند .

همچنین در نسل جدید خودرو ها علاوه بر سیستم هیدرولیکی یک سیستم برقی نیز به آن اضافه شده و موتور برقی می شود و چرخاندن فرمان بسیار راحت خواهد شد .

امروزه کیسه های هوایی که محافظ راننده به هنگام تصادف هستند نیز در درون فرمان جاسازی می شوند . در سیستم فرمان هیدرولیک به جای اهرم ها و میله مارپیچ از پمپ هیدرولیک و جک های هیدرولیک استفاده می شود که این ضریب امنیت بالایی دارد .

طرز کار :

سیستم EPS  به این صورت عمل می کند که ابتدا سنسور گشتاور وارده از غربیلک فرمان را حس نموده ، آن را به صورت سیگنال یا سیگنال های به قسمت میکرو کنترل ارسال خواهد کرد . میکرو کنترل ها علاوه بر سیگنالی ، سیگنالی نیز ار سرعت خودرو دریافت می کند . بیشترین عمل کرد در سرعت های پایین و کمترین عملکرد آن در سرعت های بالا خودرو است .

خودرو

محل نصب EPS  :

فرمان الکترونیکی در سه حالت مختلف می تواند بر روی قسمت مکانیکی نصب شود .

1- نصب بر روی ستون ( Column  ) فرمان

این محفوظه مستقل بر روی فرمات ستون ( column  ) نصب می شود . این روش در خودرو های کوچک مخصوصا خودروهای درون شهری که راحتی فرمان فاکتور مهمی به ویژه در ترافیک های سنگین و پارک نمودن خودرو محسبوب می شود ، به کار می رود . ستون فرمان با موتور الکترونیکی DC توسط دنده حلزونی درگیر هستند . در جهان چند شرکت معتبر و معروف وجود دارد که از این فرمان ها برای ماشین استفاده می کنند که این فرمان ها در بین فرمان های دیگر بهترین فرمان می باشد .

2- نصب بر روی پینیون

در این روش نیز مجموعه سنشور ها ، موتور  DC  و قسمت ECU  به طور مجتمع  در یک محفظه قرار گرفته ولی بر روی پینیون نصب می شوند . این حالت برای خودرو های نیمه سنگین بوده و برای آن نیز نصب می شد ، دلیل این کار نیز این می باشد که وقتی راننده مسافت زیادی را باید برود و زمان زیادی را باید در راه باشد ، باید فرمان آن نیز راحت و نرم باشد که بتوانند راحت رانندگی کنند . و بخاطر همین موضوع ، از این سنسور برای فرمان استفاده می شود .

3- نصب بر روی دنده شانه ای

در این روش هر سه قسمت EPS  یعنی سنسور ، موتور DC , ECU  از هم جدا شده و به جعبه دنده وصل می شود . دنده شانه ای گشتاور ندارند و باید از این سنسور ها استفاده کنند ، که فرمان نرم شود و راننده راحت تر رانندگی کند و موقع رانندگی از آن خسته نشود . و همچنی این سنسور مانند سنسور قبلی برای ماشین های سنگین ااستفاده می شود ولی مورد 1 برای ماشین های سوار .

دلیل اینکه از این سنسور استفاده می شود ، وقتی راننده مسافت زیادی را باید برود و زمان زیادی را باید در راه باشد ، باید فرمان آن نیز راحت و نرم باشد که بتوانند راحت رانندگی کنند . و بخاطر همین موضوع ، از این سنسور برای فرمان استفاده می شود . بودن این سنسور ها در ماشین های سنگین بسیار مهم می باشد و باعث بهتر شدن ماشین در سرعت و راحت بودن فرد و خسته نشدن راننده می شود .

شایع ترین صدا های ناهنجار لاستیک ها شامل موارد زیر است :

1- تنظیم نبودن فرمان یا خارج بودن چرخ از محور اصلی اش است .

2- اگر صدای شنیده شده از لاستیک ها نیست و به صورت تق تق تق ، در هنگام حرکت و چرخاندن فرمان به یکی از طرفین و از قسمت های مکانیکی شنیده شود ، احتمالا علت آن خرابی کلگی پلوس است .

3- لاستیک نو ، به مدت یک یا دو روز در حین رانندگی در خط مستقیم هم صدای جیغ دارد .

صدای تق تق فرمان هنگام چرخش

صدای جیر جیر یا خر خر : امکان دارد زمانی که شما ماشین خود را روشن می کنید داشبورد و فرمان لرزش داشته باشد و از خودش صدای جیر جیر یا خر خر دهد که باید آن موقع خودرو خود را به تعمیر گاه ببرید و از آن ها بخواهید تا داشبورد ماشین را باز کرده و آن را برای شما درست کند .

صدای غژ غژ : زمانی که ماشین شما صدای غژ غژ داد و همچنین فرمان و داشبورد لرزش پیدا کرد ، علت آن سیبک ها می باشد که خراب شده است و باید آن ها را درست کنید . اگر آن را درست نکنید ، لرزش فرمان و داشبورد بیشتر می شود و آسیب های جدیدی تر به بقیه ماشین می زند .

صدای نق نق با ضربه زدن : این صدا ها یکی دیگر از صداهایی می باشد که داشبورد شما دچار مشکل شود ، این صدا را از خودش ایجاد می کند که باید به این صدا ها دقت کنید و برای پیشگیری از آن ها جلوگیری کنید . یادتان این 3 صدایی که در بالا گفته شد نشانه های خرابی داشبورد می باشد .

چگونه تشخیص دهیم نیاز به تنظیم فرمان خودرو وجود دارد ؟

قربلیک فرمان اتومبیل باید در مسیر های صاف و تراز باشد ، کوچک ترین تغییر در میزان فرمان اتومبیل باعث تغییر در وضعیت قربیلک فرمان می شود . البته کج بودن قربلیک همیشه نشان میزان نبودن فرمان نیست زیرا ممکن است تعمیر کار جلو بندی هنگام میزان فرمان اتومبیل به وضعیت تراز بودن قربیلک توجه نکرده باشد . اما تغییر در وضعیت قبلی قربلیک به معنی تغییر در تنظیم فرمان است .

اگر غربلیک فرمان بعد از تنظیم میزان فرمان اندکی متمایل به چپ یا راست باشد و بعد از عبور از چاله یا دست انداز تراز شود ، این تراز شدن به معنی تغییر حالت قبلی غربیلک و از تنظیم خارج شدن میزان فرمان است .

یکی دیگر از علائم میزان نبودن فرمان اتومبیل کشیدن فرمان است . البته توجه داشته باشید کشیدن فرمان انواع گوناگونی دارد . کشیدن فرمان به معنی مقاومت به حرکت مستقیم است و تمایل انحراف آهسته بعد از رها کردن فرمان به معنی میزان نبودن فرمان نیست .

خودرو

بیشتر بخوانید:

آموزش سرویس و شستشوی کاربراتور موتور سیکلت CG 125

منبع: ماشین سافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.