باتری اتمی برای خودرو مناسب است یا باتری اسیدی

باتری اتمی برای خودرو مناسب است یا باتری اسیدی

باتری اتمی مناسب است یا باتری اسیدی

سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز پستی بسیار کارآمد درباره ی باتری اتمی برای خودرو مناسب است یا باتری اسیدی را فراهم کردیم امیدوارم بخونید و استفاده کنید ا زاین آموزش و بفرستید برای دوستاتون که اونام ممطالعه کنن و همچنین خواهشمندم با نظرات و پيشنهادات خودتون مارو ياری کنید.

یک باتری معمولی بین ۳ تا ۵ سال عمر می کند، اما برای احتیاط توصیه می شود که پس از گذشت ۴ سال، حتی در صورت استارت خوردن طبیعی آن را تعویض کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.
باتری های خودرو از نظر ساختمان دو نوع اند :

باتری های اسیدی

نوع قدیمی باتری بوده و نشانه آن وجود ۶ درب روی باتری است که با باز کردن ۶ درب باید سطح الکترولیت را ببینید و در صورت کسر الکترولیت بایستی آب مقطر اضافه کنید پس نیاز به نگهداری و بازدید دارد.

یک باتری سربی اسیدی معمولی از تعداد صفحه ی سربی که به صورت لایه لایه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تشکیل شده که مجموعه آن ها در محلول آب و اسید سولفوریک قرار دارند.

باتری های خشک

این نوع باتری در ایران به نام باتری اتمی شهرت یافته و همه فکر می کنند این نوع باتری الکترولیت (اسید) ندارد! در صورتی که الکترولیت دارد اما با توجه به جنس خاص صفحات درون آن، نیازی به نگهداری و افزودن آب مقطر ندارد.

مطلب مرتبط: آموزش کامل باتری به باتری کردن خودرو

رنگ نشانگر نصب شده روی باتری می تواند وضعیت باتری را با دقت نسبتا خوبی نشان دهد، اما مشکل این باتری ها این است که متاسفانه به شکل ناگهانی از کار می افتند و ممکن است شما را در وضعیت نامناسبی قرار دهند.

از این رو اگر اهل گذر به مناطق دور افتاده یا خارج شهر هستید بهتر است یا نسبت به تعویض زود هنگام باتری خشک اقدام کنید یا از باتری های اسیدی استفاده کنید.

باتری اتمی مناسب است یا باتری اسیدی

در نتیجه باتری های اسیدی:

ارزان تر هستند.

نگهداری بیشتری نیازمندند.

به تدریج ضعیف می شوند، از روی ضعیف شدن استارت خودرو، می توان پایان یافتن عمر باتری را پیش بینی کرد.

باتری های خشک

گران تر هستند.

نگهداری کمتری نیازمندند.

امکان دارد به شکل ناگهانی از کار بیفتند و شما را غافلگیر کنند!

باتری اتمی یا باتری اسیدی

تفاوت عمده در این دو نوع باطری جنس صفحات. داخل باطری میباشد.

باطریهای اصطلاحا اتمی که اشتباها به باطری خشک در کشور ما معروف است و مصرف کنندگان تصورشان بر این است که داخل این نوع باطریها الکترولیت (اسید)وجود ندارد.

این یک تصور اشتباه است . داخل این باطریها مانند باطریهای اسیدی الکترولیت یا همان اسید وجود دارد . ولی به دلیل جنس و نوع صفحات داخل باطری الکترو لیت آن کاهش نمی یابد و نیازی به چک کردن سطح اسید آن نیست . برای همین این نوع باطریها را باطریهای بدون نیاز به مراقبت مینامند. (Maintenance free)

جدید ترین نوع این باطریها , باطریهای سیلد کلسیم و سیلد سیلور کلسیم هستند . باطریهایی که روی آنها نوشته شده Calcium MF از دسته باطریهای اتمی میباشند. اما نکته ای که در مورد باطری های اتمی مطرح است این است که چگونه میتوانیم از شارژ ویا د شارژ شدن باطری آگاه شویم .

ساده ترین روش برای این کار چک کردن چشمی روی باطری است که دارای سه حالت است . حالت سبز رنگ که نشان از شارژ بودن باطری است . حالت سیاه رنگ که نشان ضعیف شدن باطری است و حالت سفید که نشان دهنده تخلیه شدن باطری است که اگر با شارژ کردن باطری مجددا باطری تخله شود نشان دهنده خراب بودن باطری میباشد و باید نسبت به تعویض باطری اقدام نمایید .

باتری اتمی مناسب است یا باتری اسیدی

اما باطریهای اسیدی که روی هر یک از خانه های باطری یک درب تعبیه شده که جمعا شامل شش درب روی باطری میباشد . برای جلوگیری از کاهش سطح الکترو لیت باطری باید درب را باز کرد و آن را چک کنید و در صورت لزوم به آن آب مقطر اضافه کرد .

باطریهای اتمی به علت نوع صفحات آن که کلسیمی است دارای طول عمر بیشتری نسبت به نوع اسیدی آن میباشد و همچنین چون نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی ندارند مورد توجه بیشتر مصرف کنندگان قرار گرفته است .

و همچنین باطریهای اتمی به علت بسته بودن قالب باطری به هیچ وجه اسید داخل آن از باطری خارج نمیشود و باعث کثیف شدن بدنه خودرو و آسیب به سیم کشی و بدنه خودرو نمیشود مگر در صورتی که دینام ماشین به علت نقص فنی باطری را بیش از حد نیاز شارژ کند .

ولی باید به این نکته توجه داشت که باطری چه اتمی باشد وچه اسیدی باید متناسب با خودرو شما انتخاب شود اگر خودرو شما به یک باطری ۷۴ آمپر نیاز دارد ولی شما باطری آمپر پائین تر استفاده کنید قطعا طول عمر باطری کاهش خواهد یافت .

این یک تصور اشتباه خواهد بود که گاها گفته میشود. مثلا یک باطری ۵۵ آمپر اتمی قدرتی معادل یک باطری ۶۰ آمپر اسیدی دارد که اصلا یک نظریه علمی نمیتواند باشد پس در مورد انتخاب آمپر باطری به اتمی یا اسیدی بودن آن توجه نکنید .

در مورد انتخاب آمپر باطری ماشین خود با یک برقکار خودرو مشورت نمائید و اگر خودرو شما مجهز به سیستم صوتی یا لامپ پر قدرت ویا هر گونه وسیله برقی که بعدا به خودرو اضافه کرده اید برقکار خودرو را در جریان قرار دهید چون این مسئله روی تعیین آمپر مناسب برای خودرو شما اهمیت ویژه ای دارد .

بنابر این باطریهای اتمی به علت طول عمر بیشتر . تمیز بودن . و بی نیاز از مراقبت بودن نسبت به نوع اسیدی آن برای مصرف کننده به صرفه تر و مطمئن تر میباشد . ولی اگر باطری شما اسیدی است نگران نباشید فقط باید مراقب آن باشید تا زود خراب نشود .

چک کردن سطح الکترولیت باطری تمیز کردن قطبهای باطری جهت جلوگیری از سولفاته شدن و همین طور استفاده از آب مقطر استاندارد از جمله کارهایی است که شما میتوانید برای کار کرد بهتر باطری اسیدی خود انجام دهید .

منابع:ماشینو/باتریارا ارات

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

بیشتر بخوانید:

دلایلى که باتری خودرو سریع خالی می شود+نکاتی برای خرید باتری خودرو

الکترولیت باتری چیست + اصول پر کردن باتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.