کلاچ های الکترومغناطیسی و اصطکاکی + انواع کلاچ ها

کلاچ های الکترومغناطیسی و اصطکاکی + انواع کلاچ ها

کلاچ ها دارای انواع مختلفی می باشند . کلاچ های الکترومغناطیسی دارای ساختما متفاوتی با دیگر کلاچ ها دارند . این کلاچ ها به شکل های تک صفحه ای و استوانه های تو در تو ساخته می شوند که بر حسب نیاز و نوع طرح یکی از استوانه ها و محرک و دیگر متحرک ها می باشد .

کلاچ

کلاچ چیست ؟

کلاچ وسیله ای است که حرکت چرخشی یک شفت را به شفت دیگر منتقل می نماید . کلاچ در واقع رابط بین جعبه دنده و موتور بوده که در ابتدا توان تولیدی موتور را به جعبه دنده منتقل نموده و پس از آن با حضور سایر سیستم ها توان به چرخ ها می دهد .

کار سیم کلاچ چیست ؟

یکی از قطعاتی که در خودرو های دنده دستی معمولی وجود دارد و بودن آن ها بسیار مهم می باشد ، سیم کلاچ می باشد . در خودرو هایی که از سیستم کلاچ سیمی استفاده می شود ، در گیر شدن کلاچ برای تعویض دنده می باشد .

سیم کلاچ چیست ؟

سیستم کلاچ در خودرو های مختلف دنده دستی بر اساس نحوه عملکرد آن که به 3 دسته تقیسم می شود که آن ها روغنی ، سیمی و اهرمی می باشد . سیستم کلاچ شبیه به سیم ترمز می باشد که کلاچ و ترمز باهم ارتباط دارند . این سیم به یک اهرم در بخش انتهایی کلاچ متصل بوده و کشیدن شدن آن باعث می شود تا خودرو به حالت خلاصی وارد و آماده تعویض شود .

علائم خرابی سیم کلاچ

1- پس از رها کردن پدال کلاچ ، سیستم کلاچ همچنان درگیر می باشد .

2- کلاچ خالی شده و دیگر کار نمی کند و در نهایت بریده می شود .

3- با فشردع پدال کلاچ ، خودرو به صورت خلاص شده و به سختی می توان کلاچ بگیرید .

4- کلاچ پایین تر از حد معمول عمل می کند و باید پدال ترمز را بیشتر فشار دهید .

5- کلاچ بالاتر از حد معمول عمی می کند و باید با نوک پا آن را فشار دهید .

6- پدال کلاچ بسیار سفت شده و به سختی بالا و پایین می رود .

7- پدال کلاچ بسیار شل شده و با کوچیک ترین فشار به سمت پاینن حرکت می کند .

زمان تعویض سیم کلاچ چه زمانی می باشد ؟

1- سیم بسیار خشک شده است و نمی تواند درون غلاف خود حرکت کند .

2- سیم دچار تابیدگی شده و نمی تواند به خوبی درون غلاف کرده و حرکت می کنند .

3- سیم در برخی از نقاط دچار بریدگی شده و رشته ها از هم پاره شده است .

4- روکش پلاستیمی سیم قطعه قطعه شده است و سیم دیگر جا به جا نمی شود .

5- سیم کلاچ رشته رشته شده است و درون روکش پلاستیکی به خوبی حرکت نمی کند .

انواع کلاچ ها

1- بدون لغزش

2- یک طرفه

3- اصطکاکی

4- هیدرولیکی

انواع کلاچ اصطکاکی

1- کلاچ مخروطی

2- کلاچ تک صفحه ای

3- کلاچ چند صفحه ای

4- کلاچ چند صفحه ای

5- کلاچ نیمه گریز از مرکز

6- کلاچ گریز از مرکز

پدال کلاچ تنها تجهیز از سیستم کلاچ است که در ارتباط مستقیم با راننده قرار دارد . سیم کلاچ عملکردی همانند سیم ترمز دوچرخه دارد و همانند آن نیز در داخل یک پوشش پلاستیکی قرار گرفته است که با فشردن پا بر روی پدال کلاچ همانند ترمز دوچرخه می باشد .

کلاچ های الکترومغناطیسی

این کلاچ ها به شکل های تک صفحه ای و استوانه های تو در تو ساخته می شوند که بر حسب نیاز و نوع طرح یکی از استوانه ها و محرک و دیگر متحرک ها می باشد . عامل اصای عمل قطع و وصل حرکت ، انرژی حاصل از الکترومغناطیسی است . این کلاچ ها سریع قطع و صل می شوند و از نظر ابعاد کوچک هستند .

در این کلاچ ها برای فشار دادن صفحات به یک دیگر در مدل تک صفحه ای و اتصال دو استوانه در مدل استوانه های تو در تو از نیروی الکترومغناطیسی استفاده خواهد شد . این مکانیزم کلاچ دائما به جریان برق احتیاج دارد و با کمک برق ماشین کار می کند . همچنین به دلیل جریان برق مداوم احتیاج به یک سیستم خنک کننده دارد که آن را خنک کرده و به آن آسیب جدی را وارد نکند .

کلاچ های الکترومغناطیسی ، مکانیزمی می باشد که برای اتصال دو محور با درگیری غیر دائم به یک دیگر و انتقال حرکت دورانی که با استفاده از عملکرد های الکترومغناطیسی درگیر و آزاد خواهد کرد .

کلاچ های الکترومغناطیسی به صورت الکتریکی عمل کرده اما به صورت مکانیکی گشتاور منتقل خواهد کرد . این روشی است که سابقا طراحان به ترمز ها و کلاچ های الکترومغناطیسی واگذار خواهد کرد .

قریب به 60 سال از زمانی که این کلاچ ها به صورت عمده مورد استفاده قرار می گیرد . انواع مختلفی از تجهیزات و کلاچ ها به صورت روز افزون طراحی و ساخته شده است ، ولی هنوز سیستم آن به صورت اولیه باقی می ماند .

سیستم برق خودرو چیست ؟

سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل یکی از قسمت های مهم و ضروری ماشین می باشد که بودن آن بسیار ضروری و مهم باشد و اگر آن نباشد ماشین روشن نخواهد شد و همچنین حرکت نیز نمی کند . اشتعال سوخت در تمام قسمت های مهم اتومبیل به وسیله برقی کار می کند که تمام وسیله های برقی با کمک برق انجام می شود که اگر برق خودرو نباشد ، هیچ کاری انجام نمی شود .

مهم ترین کاربرد برق خودرو چه می باشد ؟

1- سیستم گرمایشی و سرمایشی

2- عملکرد سوئیچ خودرو

3- دزد گیر خودرو

4- چراغ های راهنما

5- استارت زدن

6- بالا و پایین کردن شیشه ها

7- روشن کردن چراغ های خودرو

کلاچ

وظیفه تولید کننده برق خودرو در چیست ؟

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی بر عهده دینام و در خودرو های جدید بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق 12 ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد .

گیر بکس ها در دو نوع اتوماتیک و دستی می باشد ، گیر بکس دستی در زمان تعویض دنده نیازمند کلاچ گیری توسط راننده است اما در گیر بکس اتومات این عمل به صورت خودکار انجام می شود . انتخاب اتومیل هایی با گیر بکس اتومات در شهر های پر ترافیک بسیار حائز اهمیت بوده و انتخابی مطمعن و هوشمندانه است ، زیرا خستگی ناشی از کلاچ گیری وجود نداشته و بسیار راحت است .

از طرفی گیر بکس اتومات هزینه بالا تری دارد ، ولی گیر بکس دستی این گونه نمی باشد و دنده دستی بسیار راحت می باشد . و همچنین رسیدگی به این نوع گیر بکس راحت بوده است و گیر بکس دستی مطمعن تر بوده و اکثر افراد از این گیر بکس برای ماشین خود استفاده می کنند . دلیل اینکه گیر بکس دستی خوب است ، بخاطر این است که گیر بکس دستی عمر طولانی و اصطحکاک بیشتری دارد و نیاز به عوض کردن هر دقیقه آن نیست ، فقط باید ماهی یک بار آن را چک کنید .

اگر ضربه ای به گیر بکس وارد شود ، و در تعویض آن دچار مشکل شوید ، علت آن چه می تواند باشد ؟

1- کم بون سطح روغن گیر بکس اتوماتیک

2- هرز گاز خوردن گیر بکس در حالت D

3- خارج شدن از تنظیمات گیر بکس که در اثر موارد زیر می باشد :

– رانندگی های مکرر در ترافیک در حالت D

– فرار روغن از کلاچ ها

– ضعیف یا خراب شدن شیر برقی

– افزایش دمای گیر بکس و از بین رفتن خاصیت روغن آن

تعویض روغن گیر بکس به دو روش می باشد که شامل موارد زیر می باشد که اگر به موقع تعویض نشود ، آسیب بسیار جدی به کلاچ وارد خواهد کرد :

1- تخلیه روغن با روش ساکشن

این روش با استفاده از موتور مکش می باشد . که با این روش می توانید 5 لیتر از بنزین ماشین خود را خالی کنید . استفاده از این روش ، برای تعمیر کاران ایرانی یک روش جدید می باشد و کارخانه سازنده خودرو ، ابزار و دستور العمل برای آن نیامده است .

پس از اضافه نمودن روغن ( به همان اندازه باید ساکشن کنید ) و مخلوط شده آن را با الباقی روغن کهنه باعث بهتر شدن کیفیت گیر بکش می شود .

2- تخلیه روغن از طریق باز کردن پیچ تخلیه گیر بکس

در این روش بعد از باز کردن 2 بار پیچ تخلیه ، 3 لیتر از بنزین شما خالی خواهد شد . درصورت تعویض روغن گیر بکس با این روش ، خودرو می تواند 25 تا 30 هزار کیلو متر مسافت را برود . حتی در بدترین ترافیک ها .

اصول عملکرد کلاچ چه می باشد ؟

یک کلاچ از 4 قسمت بسیار مهم تشکیل شده است :

1- سیم پیچ تولید میزان مغناطیسی

2- روتور

3- آرمیچر

4- توپی

وقتی که جریان بر قرار می شود یک فلوی مغناطیسی ساکن ایجاد شده و به داخل روتور انتقال می یابد . این فلو آرمیچر را جذب کرده و باعث اتصال آن به روتور می شود . لغزش بین صفحه روتور و آرمیچر تا جایی ادامه پیدا می کند که سرعت خروجی و ورودی یکسان شود . کل زمان تلف شده برای این فرآیند بین یک تا دو دهم ثانیه می باشد . این کلتچ ها از یک سطح حساس برای ایجاد ارتباط بین اجزای داخلی و خارجی استفاده خواهد شد .

وقتی ارسال ولتاژ متوقف می شود ، اتصال آرمیچر و روتور قطع می گردد . در بیشتر طراحی ها فنر ها آرمیچر را از سطح روتور جدا می کنند و وقتی که نیرو افزایش پیدا می کند یک شکاف هوایی کوچک به وجود می آید .

سیکل کاری توسط وارد شدن ولتاژ به داخل سیم و خارج شدن از آن کامل می شود . در این مکانیزم ها مقدار لغزش صفر بوده و در نتیجه راندمان انتقال گشتاور صد در صد است .

گشتاور

گشتاور : این گشتاور دو نوع می باشد گشتاور نیرو و گشتاور چرخشی می باشد که باعث حرکت یا چرخش جسمی خواهد شد . و گشتاور خودرو با میل لنگ می باشد . اگر موتور تولید گشتاور بیشتری داشته باشد ، توانایی نیز افزایش خواهد یافت . و همچنین اندازه گشتاور تا حدودی شبیه به کار است و زیاد  فرقی باهم ندارند . و همچنین این گشتاور با نیوتن و متر اندازه گیری می شود .

تعادل گشتاور

برای اینکه جسمی از لحاظ استاتیکی در تعادل باشد ، برآیند نیروهای و گشتاور های وارد به آن جسم باید مساوی صفر باشد ، برای صفر شدن مقدار برآیند گشتاور های در جهت عقربه های ساعت باید با مجموع گشتاور ها در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت می باشد .

تعریف گشتاور

اگر درس استاتیک یا مقاومت مصالح خوانده باشید ، باید با مفهوم گشتاور و نخوه بدتس آوردن آن در یک جسم کاملا آشنا باشد . گشتاور در واقع مقدار نیروی وارد بر یک جسک ضربدری طول آن نسبت به محور افزایش می یابد . و باعث جا به جایی و همچنین افزایش نیرو خواهد شد .

پس زدن

در برخی از کاربرد ها نیاز است که لقی بین اجزای تشکیل دهنده با دقت بالا انتخاب شود و اتصالات جذب کامل باشند . در این کاربرد ها حتی در یک درچه چرخشی نسبت بین اجزای در هنگام در گیری کلاچ می تواند مشکل ساز باشد . این حقیقتی است که در تعداد زیادی از اتصالات رباتی وجود دارد . در بعضی  مواقع مهندسان طراح کلاچ هایی با مقدار پس زنی صفر طراحی می کنند اما باز هم امکان بروز یک چرخش نسبت کم بین توپی یا روتور در شفت وجود دارد .

اگر چه در اغلب کاربرد ها نیازی به پس زنی صفر نمی باشد ولی برای رفع این نقص می توان از آلیاژ های منیزیم دار در ساخت سطوح تماس استفاده خواهد شد .

کلاچ

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره سیم کلاچ و علائم خرابی + زمان تعویض آن

گیربکس دو کلاچه چیست و چگونه عمل می کند؟

کاربرد کلاچ و مشکلات عمومی سیستم کلاچ

منبع: ترمز مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.