آموزش تصویری تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین

 آموزش تصویری تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین

تعمیر دیسک ترمززمان تعویض دیسک ترمز-علت تاب برداشتن دیسک ترمز

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (4)

علائم خرابی دیسک ترمز-قیمت دیسک ترمز پراید-تراشکاری دیسک ترمز

پاره ای از ایرادهای خودرویی بسیار ساده و روش برطرف کردن آن ها نیز آسان است. “تعمیرکار خود باشید” با بیان ساده شما را به رفع مشکل پیش آمده دعوت و تا زمان رفع مشکل مرحله به مرحله راهنمایی می کند

 سیستم ترمز در وسائل نقلیه بدون شک مهمترین بخش فنی به شمار می آید و صحت و سلامت عملکرد آن به معنای تضمین رهایی از خطر است. از این رو باید توجه داشت که این سیستم در بهترین وضعیت ممکن عمل کند.
در سیستم ترمز دیسکی پاره ای از ایرادات رایج می تواند سلامت آن را با مخاطره مواجه کند.
تمام شدن لنت، استفاده از لنت های نامرغوب، خشک شدن و سوختن گریس داخل بوش های کالیپر و یا تاب برداشتن دیسک به دلیل سرد شدن ناگهانی به هنگام عبور از چاله آب یا کارواش خودرو زمانی که هنوز دیسک ها داغ هستند می تواند موجب بهم ریختن بافت صاف و صیقلی سطح دیسک شود و در ساده ترین حالت ممکن باعث بروز صدا و سوت کشیدن، لرزش ماشین و یا منحرف شدن یا نامتعادل شدن خودرو به هنگام ترمز گیری شود که در همه این حالت ها توان ترمزگیری زیر سوال می رود.
رفع این ایراد بسیار ساده است. اگرچه می توانید برای رفع این ایراد به تعمیرگاه مراجعه کنید اما مجبور به پرداخت دست مزد اضافه تر برای کاری خواهید بود که خود نیز از انجام آن برمی آیید.
تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (3)

قیمت دیسک ترمز سمند-بهترین مارک دیسک ترمز پراید-بهترین دیسک ترمز پراید

قدم اول

ضمن رعایت اصولی ایمنی نظیر استفاده از دستکش برای محافظت از دست ها و سه پایه برای حفظ تعادل و پایداری خودرو اقدام به باز کردن چرخ ها کنید تا به سیستم ترمز برسید. توصیه می شود برای حفظ سلامتی خود پیش از انجام این کار به کارواش رفته و از متصدی بخواهید با فشار آب داخل چرخ ها را شست و شو دهد تا ذرات و گرد لنت ترمز که معمولا برای تنفس خطرناک هستند از محفظه چرخ ها زدوده شود.
با باز کردن چرخ به مجموعه سیستم ترمز دسترسی خواهید داشت. کالیپِر ترمز در همه خودروها معمولا با دو پیچ بزرک به ستون کمک فنر متصل شده است. با باز کردن این دو پیچ کالیپر ترمز از جای خود بیرون می آید. کالیپر را با استفاده از بست پلاستیکی یا سیم به ستون کمک فنر ببندید چرا که کالیپر سنگین است و آویزان بودن آن به شلنگ ترمز آسیب می زند.

قدم دوم

در مرحله بعد باید دیسک را از جای خود بیرون بیاورید. در تمامی خودروهای سواری دیسک ترمز در دو حالت قرار دارد. یا کاملا رها است که با فشار دیسک و بسته شدن پیچ های چرخ در جای خود محکم می شود یا اینکه با یک پیچ کوچک در جای خود قرار گرفته است که وظیفه این پیچ تنها جلوگیری از رها بودن دیسک است. در این صورت پیچ را باز کنید تا دیسک ترمز رها شود و بیرون بیاید.

قدم سوم

با بیرون آوردن دیسک ها آنچه شما از پس انجامش بر می آمدید انجام شده است. حال باید دیسک را به یک تراشکار ماهر بسپارید تا به کمک دستگاه تراش به اندازه مورد نیاز از روی دیسک بار بردارد تا تمام ساییدگی ها و ناهمواری ها از روی دیسک زدوده و تاب دیسک گرفته شود.

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (2)

قدم چهارم

با داشتن دیسک ترمزی که همچون روز اول هموار و صیقلی است باید تمام مراحلی که برای باز کردن دیسک انجام داده اید را برعکس انجام دهید تا دیسک و کالیپر درجای خود بسته شود. حالا با روشن کردن موتور خودرو و چند بار اعمال فشار بر پدال ترمز لنت ها در محل مناسب خود قرار می گیرند. اگر لنت های ترمز نیز دچار ساییدگی نامتقارن شده باشند پس از چند کیلومتر رانندگی و اعمال ترمز، لنت ها نیز صاف و هموار شده و اصطکاک به حداکثر میزان ممکن می رسد. حالا سیستم ترمز خودرو شما همانند روز اول بدون لرزه و صدا به کار خود ادامه خواهد داد.

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (1)

چند نکته مهم:

۱- پیش از پایان لنت ترمز اقدام به تعویض آن ها کنید. بازسازی خرابی دیسک ترمز به دلیل تمام شدن لنت ها هزینه سنگین تری نسبت به قیمت لنت ترمز نو دارد.
۲- توجه داشته باشید زمانی که ترمزهای خودرو داغ هستند، پاشش اندکی آب مانند رفتن به کارواش یا ورود به گودال آب می تواند باعث تاب برداشتن دیسک شود. به همین دلیل اطمینان حاصل کنید که صفحه فلزی پشت دیسک که به منظور جلوگیری از پاشش آب به دیسک در پشت دیسک روی ستون کمک فنر نصب شده است خراب نشده و بر خودرو شما وجود داشته باشد.
۳- مشکلات مشابهی برای ترمز های کاسه ای نیز پیش می آیند که راه حل آن درست مانند رفع عیب ترمز های دیسکی است و پس از بیرون آوردن کاسه ترمز ها توسط تراشکار انجام می شود.
۴- به هنگامی که کالیپر ترمز دیسکی باز است و یا کاسه ترمز از روی ترمز های کاسه ای خودرو برداشته شده است هرگز اقدام به ترمزگیری نکنید چرا که باعث می شود اهرم بندی در ترمزهای کاسه ای یا پیستون های پمپ ترمز از جای خود بیرون زده و روغن ترمز خالی شود. رفع این مساله زمان، دانش و مهارت بسیار بیشتری را طلب می کند که ممکن است به تنهایی از پس آن بر نیایید.
۵- تراشکاری دیسک و کاسه ترمز تعداد دفعات مشخصی دارد و ضخامت دیسک یا کاسه ترمز از یک مقدار معینی نباید کمتر شود چرا که در این صورت با داغ شدن یا سرد شدن ناگهانی، دیسک یا کاسه ترمز دچار ترک خوردگی و شکستگی می شود که این اتفاق به هنگام حرکت می تواند موجب قفل کردن یا از کار افتادن و در نهایت برهم خوردن تعادل خودرو شود که عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد.

انواع دیسک ترمز چرخ جلو و عقب خودرو

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (5)

ترمز کاسه ای

این سیستم ترمز اکثرا برای چرخهای عقب بوده و نیز دیگر کمتر خودرویی را در بازارهای جهانی می توان یافت که هنوز از این سیسنم استفاده نمایند . البته ناگفته نماند که این سیستم هنوز برای خودروهای سنگین دارای قابلیت استفاده مناسب خواهد بود و هنوز برای خودروهای سنگین در بیشتر موارد از این سیستم استفاده شده است ، اما دیگر برای خودروهای سنگین نیز دارد کارایی خویش را از دست می دهد .

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (6)

البته این سیستم هنوز کارایی خودش را برای سیستم ترمزهای عقب از دست نداده و کارایی مناسبی داشته است .

این سیستم چون شبیه به یک کاسه بوده است ، آنرا سیستم کاسه ای می نامند . داخل کاسه چرخ سیستم ترمز پنهان گردیده است . این سیستم ترمز دارای مدلهای : سیمپلکس ، دوبلکس و دوبل دوبلکس می باشد.

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (7)

در این سیستم که دارای قابلیت نگهداری مناسبی بوده ( ولی دیگر برای چرخهای جلو هرگز توصیه نمی گردد ، زیرا برای فشارهای قوی و تحمل فشار و بار ترمز شدید طراحی نشده اند ) ، البته برای چرخهای عقب . به این صورت عمل مینماید که داخل کاسه چرخ که چرخ خودرو به آن متصل شده است ، دارای ۲ وجه است ، این ۲ وجه شامل یک بخش ثابت بوده و یک بخش جدا شونده رویه آن ، این ۲ بخش به یکدیگر متصل می شوند و یکپارچگی خویش را حفظ می نمایند .

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (8)

در قسمت ثابت ( یا همان بخش جدا نشونده از چرخ خودرو ) ، سیستم ترمز قرار داشته که این سیستم ترمز ، دارای ۲ لنت ترمز بوده که در اطراف دیواره کاسه قرار می گیرند ( البته در شرایطی که کاسه چرخ کاملا متصل بوده است ) .

به منظور ترمز گیری ، بوستری که با فشار خلاء کار می نماید را داخل محفظه قرار داده اند که این سیستم باعث چسبیدن ۲ لنت اطراف کاسه چرخ ، به دیواره کاسه شده و این مکانیزم باعث ترمز گیری خودرو خواهد شد .

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (9)

ترمز دیسکی

این نوع از سیستم¬های ترمز ، که با دیسک معمولی نیز شناخته می شوند ، رایج ترین سیستم ترمز در دنیای کنونی بوده . اکثر خودروهای امروزی دنیا دیگر در سیستم ترمز جلوی خود از این نوع بهره می جویند و این سیستم با کالیبرهای ترمز مسلح گردیده تا بتواند راننده را در هنگام ترمز گیری کاملا آماده نگاه داشته و باعث نگهداشتن خودرو گردند .

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (10)

این نوع از دیسک ها عموا با کالیبرهای ترمز کوچکتر و اگر دارای سیستم ترمز ABS باشند ، سیستم های چند کاناله ( اکثرا ۴ کاناله ) را بیشتر پوشش نمی دهند ، زیرا توان این نوع از دیسک ها به بیش از این میزان نیست .

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (11)

منظور از کالیبر ترمز نیز ، همان بخشی از سیستم بوده که با فشار خلاء کار نموده و یا سیستم های دیگر ، که درون خویش لنت های ترمز را جای داده و این لنت ها در هنگام ترمز گیری با فشار بر روی دیسک ترمز ، باعث کند شدن سرعت خودرو می گردند . زیرا چرخ خودرو به دیسک ترمز متصل می شود ، حتی اگر چرخ محرک نیز باشد ، پلوس ها با سیستمی به این دیسک متصل می شوند .

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (12)

این مدل را با نام دیسک یا ترمز دیسکی و یا ترمزها با دیسک معمولی می شناسند ، چون واقعا به مانند دیسک بوده و آلیاژهای ساخت آن از نوع فلز آهن بوده ولی توان تحمل بسیاری ندارند . زیرا آهن توان مقاومتی خوبی نداشته ( البته در مقابل رقیبان خودش در این زمینه ) . به همین دلیل این نوع از سیستم ترمز را اگر بر روی خودروی نصب گردند ، آن خودرو قابلیت هایی بسیار بالایی نداشته ، به همین دلیل به رانندگانی که این نوع سیستم را بر روی خودریشان نصب گردیده ، توصیه می شود که در رانندگی در شهر مراقب بوده و بیشتر از قابلیت های خودرویشان ، از خودروهای خویش انتظاری نداشته باشند .

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (13)

این سیستم در شهر و اگر بدون سیستم ضد قفل باشد ، بسیار راحت داغ شده ( از اصطلاح داغ استفاده شده ، زیرا به گرمایی بیش از حد گفته می شود و این را بدانید که هر سیستمی که با تماس در ارتباط باشد ، گرما و گرم شدن جزئی جدایی ناپذیر آن سیستم خواهد بود ) ، و اگر هر سیستم ترمز حتی خودروهای فرمولا ۱ نیز بیش از اندازه داغ گردند ، دیگر هیچ کارایی نداشته و هیچ کمکی به شما در ترمز گیریتان نخواهند نمود ، که در این حالت به اصطلاح ترمز قفل می نماید .

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (14)

پس باید در این نوع سیستم ها بسیار مراقب خودرو باشیم ، هرچند به قابلیت های آن نیز اعتماد داشته باشیم هرگز از سرعته مطمعنه که همان سرعت مجاز و در برخی موارد کمتر از سرعت مجاز بوده ، تجاوز ننموده و همیشه با احتیاط فراوان به رانندگی ادامه دهیم .

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (15)

ترمز دیسکی خنک شنوده

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (1)

این نوع از دیسک های ترمز را دیسک هوا خنک یا خنک شونده با هوا گویند . زیرا قابلیتی برای این نوع از سیستم ها طراحی گردیده است که به راحتی بعد از ترمز گیری و در صورت حرکت خودرو ، می توانند ، کمی از گرمای خود را با مکانیزمی که برای حرکت هوا در اطراف آن ها تعبیه گردیده است ، خود به خود خنک شده و از گرمای دیسک و کالیبر ترمز بکاهند ، این عمل باعث این گردیده است که خودرو دارای این قابلیت باشد که فواصل بیشتری را بدون نیاز به توقف برای خنک شدن دیسک ترمز ، طی نماید .

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (2)

این نوع از دیسک ها دارای چندین نوع و چندین طرح می¬باشد .

برخی از طرح ها شیار دار بوده ، و برخی دیگر دارای سوراخهایی برای خنک کنندگی .

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (4)

این نوع از دیسکها در انواع مختلف مواد و آلیاژها ساخته می شوند ، این آلیاژها شامل فولاد آلیاژی ، دیسکهای سرامیکی ، دیسکهای فیبر کربنی و انواع مختلف دیگر نیز وجود دارند .

تعمیر و بازسازی دیسک ترمز ماشین (3)

البته برای برخی سیستمهای ترمزهای خنک شونده با هوا ، سیستم تهویه داخلی قرار داده شده است و نیازی به دیسک های با طراحی خاص برای تهویه وجود نداشته است ، به همین دلیل برخی از دیسک ها را با طراحی ساده مشاهده خواهید نمود که دارای سیستم هوا خنک هستند .

دانستنی های فنی دیسک ترمز خودرو

دیسک ترمز بخش مهمی از سیستم ترمز خودرو است که وسیله نقلیه را از حرکت باز می‌دارد. دیسک ترمز قطعه ای است که لنت ها با آن درگیر می‌شوند و چرخ های خودرو را از حرکت باز می‌دارند. در ادامه باید بدانید که دیسک ترمز هم، در متوقف کردن خودرو به اندازه لنت ترمز اهمیت دارد.

دیسک خودرو

عملكرد صحيح سيستم ترمز در تمام شرايط رانندگی، در حفظ جان سرنشينان خودرو بسيار مهم و موثر است. سيستم ترمز از قطعات متعددی تشكيل شده كه ديسک ترمز يكی از مهم ترين اين قطعات است. در صورت خرابی يا ايجاد هرگونه ايراد در اين قطعه، عملكرد سيستم ترمز دچار اخلال شده و ممكن است منجر به بروز حوادث ناگواری شود.

علايم خرابی ديسک ترمز و علل آن

  • لرزش زياد پدال ترمز و فرمان خودرو در زمان ترمزگيری در اثر تاب داشتن ديسک.
  • ايجاد صدای ناهنجاركه نشان دهنده خرابی سطح ديسک يا اتمام لنت ترمز است.
  • كاهش قدرت ترمزگيری و داغ شدن ديسک در اثر استفاده از لنت غير استاندارد و نازک شدن ضخامت ديسک.
  • ترک خوردگی سطح تماس ديسک با لنت در اثر ساييدگی بيش از حد و كاهش ضخامت آن به دليل استفاده از لنت های ترمز غير استاندارد و با جنس سخت.

دیسک ترمز خودرو (2)

شايد برايتان اتفاق افتاده باشد زمانی كه ترمز می گيريد، خودروی شما دچار لرزش های شديد شود. اين حالت كه ممكن است همراه با صداى زوزه اتفاق بیافتد عمدتاً به دليل خرابى ديسک ترمز و تاب داشتن ديسک چرخ بوده كه بيشتر برای چرخ های جلوی خودرو اتفاق می افتد. اين ايراد مواقعى رخ می دهد كه راننده به طور مرتب از ترمز استفاده می كند و اين گرم شدن تا حد سرخ شدن ديسک ادامه مى يابد. در اين حالت در صورت سرد شدن سريع ديسک ترمز اين قطعه تاب برداشته و ترمز كارايى خود را از دست می دهد و علاوه بر سر و صداى زياد، لرزش شديدى در حين ترمز گرفتن به وجود مى آيد.

دیسک ترمز خودرو (1)

به اين نكات توجه كنيد:

  • از ترمزگيری های شديد به مدت طولانی خودداری و در صورت امكان با استفاده از دنده معكوس و كاهش دور موتور، از نيروی ترمزی موتور برای كاهش سرعت خودرو استفاده نماييد.
  • در صورت داغ بودن سطح ديسک ترمز از شستشوی خودرو، خودداری نماييد.
  • به هنگام رانندگی در شرايط بارانی و آب گرفتگی معابر، از رانندگی با سرعت زياد اجتناب كنيد. زيرا در صورت خيس شدن بيش از حد ديسک و لنت ترمز، ترمزگيری با مشكل مواجه خواهد شد.
  • در صورت ساييده شدن بيش از حد ديسک و كاهش ضخامت آن، در اسرع وقت نسبت به تعويض آن، اقدام نماييد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.