علائم خرابی واشر منیفولد + آموزش تعویض واشر منیفولد

علائم خرابی واشر منیفولد + آموزش تعویض واشر منیفولد

یکی از خرابی ‌های با اهمیت در خودروها ، خرابی واشر منیفولد است . دلیل آن هم این است که این واشر به‌ طور مستقیم با احتراق سوخت در پیشرانه خودرو در ارتباط است و خرابی آن باعث می ‌شود که خودرو بدون دلیل گاز بخورد ، پیشرانه آن دچار مشکل شود و رانندگی با آن نرم و راحت نباشد . واشر منیفولد در واقع یک قطعه کوچک اما کاربردی در سیستم پیشرانه خودرو است . در پیشرانه هر خودرو ، بنزین با کمک یک پمپ به درون محفظه احتراق وارد شده و با هوایی که هم‌ زمان به داخل محفظه مکیده شده ، ترکیب می‌ شود. سپس با کمک شمع ، فرآیند سوختن شروع شده و با کمک آن ، خودرو به حرکت در می ‌آید . در این میان دود ناشی از احتراق هم از مسیر دیگری از محفظه احتراق خارج می‌ شود .

واشر منیفولد

منیفولد به‌ عنوان یک مسیر ، اهمیت بالایی در این فرآیند دارد . واشر منیفولد ، سرسیلندر و محل اتصال منیفولد را کیپ کرده و از نشتی هوا جلو گیری می ‌کند . حال در شرایطی ممکن است که این واشر خراب شده و نتواند درز گیری را به‌ خوبی انجام دهد . به همین دلیل پیشرانش خودرو نمی ‌تواند عملکرد صحیحی از خود نشان دهد .

خرابی واشر منیفولد

خودرو همیشه علائم دقیقی از نیاز هایش را به شما نشان می‌ دهد ؛ فقط کافی است که به صدا ، نحوه حرکت ، میزان مصرف سوخت و دیگر نشانه‌ های آن توجه کنید . مطمئن‌ ترین راه برای تشخیص به‌موقع خرابی‌ های خودرو، همین است که بتوانید آگاهی و دانش بیشتری از آن داشته باشید .

افزایش اشتهای خودرو

بدیهی‌ ترین علامت خرابی واشر منیفولد ، افزایش مصرف سوخت آن است . هر زمان که اشتهای خودروی شما به‌ طور ناگهانی بالا رفت ، یکی از سناریو های محتمل ، خرابی منیفولد یا واشر آن است . برای راندمان مناسب خودرو ، سوخت و هوا باید با نسبت مشخصی با یکدیگر ترکیب شوند .

خرابی منیفولد به معنی این است که هوا نشت کرده ‌است و این نسبت معین به هم می‌ خورد ؛ بنابراین سوخت بیشتری برای ترکیب با هوا مورد نیاز است که به معنی افزایش تعداد دفعات پر کردن باک خودرو خواهد بود .

کم توان شدن

زمانی که نسبت ترکیب سوخت و هوا به‎هم می ‌خورد ، قدرت خودرو کاهش پیدا می ‌کند و عالی‎رغم مصرف سوخت بیشتر ، عملکرد پایین ‌تری را از خودرو شاهد هستیم . در این میان شتاب‌ گیری خودرو هم نسبت به قبل کاهش چشم گیری خواهد داشت . به همین دلیل اگر متوجه شدید که خودروی شما به ‌اندازه سابق سرحال نیست و انرژی آن به خصوص در مسیر های سربالایی کاهش پیدا کرده است ، باید این احتمال را بدهید که واشر منیفولد آن دچار خرابی شده باشد . البته خرابی خود منیفولد هم ممکن است رخ داده باشد که نیاز است آن را به تعمیر گاه ببرید .

نشتی آب رادیاتور

ممکن است فکر کنید که واشر منیفولد چه ربطی به نشتی رادیاتور دارد . در جواب باید گفت که واشر منیفولد بر دو قسم است . در حالت اول این واشر در بخش ورودی محفظه احتراق ، کار درزبندی سوخت و هوا را برعهده دارد . در حالت دوم ، این واشر در بخش خروجی محفظه احتراق ، درز بندی دود حاصل از احتراق را انجام می ‌دهد . در برخی از پیشرانه‌ ها ، از واشر منیفولد برای جلو گیری از نشتی مایع خنک‌ کننده یا همان آب رادیاتور، استفاده می ‌شود .

به همین دلیل اگر این واشر آسیب ببیند ، آب رادیاتور نشت می‌ کند . نشتی آب رادیاتور را می‌ توانید به دو طریق متوجه شوید . اگر حس بویایی شما قوی باشد ، احتمالاً بوی آب رادیاتور را متوجه خواهید شد . بوی آن شبیه‌ به زمانی است که بخواهید روی آسفالت داغ شده آب بپاشید . در حالت دوم ، بخار هایی که از پیشرانه بلند می‌ شوند ، به شما کمک می‌ کنند که متوجه نشتی آب رادیاتور خودرو شوید .

پیشرانه سوزان

مورد دیگری که چندان برای یک فرد کم‌ تجربه محسوس نیست ، داغ شدن پیشرانه است . از آنجایی که با خرابی واشر منیفولد ممکن است آب رادیاتور نشت کند ، طبیعی است که سیستم خنک ‌کننده خودرو مانند قبل کارایی نداشته باشد ؛ به همین دلیل سیستم پیشرانه داغ می ‌شود بنابراین بهتر است این علامت را هم در لیست موارد خرابی واشر منیفولد برای خودتان ثبت کنید .

نشانه های خرابی واشر منیفولد :

واشر منیفولد هوا یکی از مهم‌ ترین واشر ها در پیشرانه‌ ی یک خودرو است . واشر ها به منظور مهر و موم کردن ، در بین قطعات پیشرانه قرار داده می‌ شوند تا نشتی از جایی وجود نداشته باشد و قطعات کاملا روی هم بسته شوند . واشر ها ممکن است از کاغذ ، پلاستیک ، فلز و حتی گاهی از مخلوطی از هر سه ماده ساخته شده باشند .

واشر منیفولد هوا محل اتصال منیفولد هوا به سر سیلندر را درزگیری می‌ کند . در بیشتر مواقع ، این واشر مسئولیت بستن و جلوگیری از نشت را دارد ولی در برخی پیشرانه‌ ها نیز ممکن است ، محل عبور مایع خنک ‌کننده را سد کند . اگر واشر منیفولد هوا آسیب ببیند در کارکرد پیشرانه اختلال ایجاد می‌ شود و حتی ممکن است پیشرانه بیش از حد گرم شود . به‌ طور معمول آسیب دیدن واشر منیفولد هوا نشانه‌ ها و علائمی دارد که شامل موارد زیر است :

کاهش قدرت پیشرانه و سرعت‌ گیری ؛ افزایش مصرف سوخت :

یکی از اولین و شایع ‌ترین نشانه‌ های خرابی واشر منیفولد هوا کاهش کارایی و عملکرد پیشرانه است . با افزایش عمر خودرو واشر منیفولد هوا به مرور شروع به پوسیده شدن می ‌کند . بروز نشتی هوا در این بخش فشار داخلی موتور را به هم زده و به وضوح روی کارایی پیشرانه تأثیر منفی می‌ گذارد . بروز نشتی هوا سبب می ‌شود نسبت ترکیب هوا و سوخت به هم بخورد و به این ترتیب پیشرانه با کاهش قدرت ، افزایش مصرف سوخت و حتی خاموش شدن مواجه می‌ شود .

نشتی مایع خنک‌ کننده :

یکی دیگر از نشانه‌ های واشر منیفولد هوای آسیب دیده ، نشتی مایع خنک‌ کننده ( آب رادیاتور ) است . در برخی خودروها واشر منیفولد هوا مایع خنک‌ کننده را نیز آب‌ بندی می ‌کند . این نشتی را در صورت استشمام بوی آب رادیاتور یا رویت کردن بخار از سمت محفظه ‌ی پیشرانه می ‌توان بررسی کرد . برای بررسی کامل‌ تر ، باید زیر خودرو را در محل پارک شدن بررسی کرد . نشتی آب رادیاتور یک مسئله ‌ی جدی است و در صورت مشاهده باید فورا نسبت به رفع آن اقدام کرد تا مشکلات بزرگ‌ تر و پر هزینه ‌تر ظاهر نشود .

افزایش دمای پیشرانه

افزایش دمای پیشرانه یکی دیگر از علائم خرابی واشر منیفولد هوا است . نشتی مایع خنک‌ کننده در این بخش و کاهش سطح مایع درون رادیاتور در نهایت می ‌تواند باعث افزایش دمای پیشرانه شود . گاهی نشتی مایع به سمت داخل منیفولد است ؛ بنابراین در صورت کاهش سطح مایع خنک‌ کننده یا افزایش دمای پیشرانه ، باید به متخصص مراجعه کرد .

واشر منیفولد

انواع منیفولد :

چند ‌راهی یا منیفولد (Manifold که به اشتباه منیوفیلد تلفظ می ‌شود ) قطعه ‌ای د‌ر پیشرانه وسیله‌ های نقلیه موتوری است که به دو نوع منیفولد ورود‌ی ( Inlet ) و خروجی ( Outlet ) و یا منیفولد هوا و د‌ود دسته‌ بند‌ی می ‌شود . وظیفه منیفولد د‌ود هد‌ایت و خارج‌ کردن د‌ود د‌اغ حاصل از احتراق سوخت د‌ر پیشرانه به بیرون است د‌ر حالی که وظیفه منیفولد هوا هد‌ایت مخلوط هوا و سوخت به د‌اخل محفظه احتراق است .

– منیفولد هوا :

به منظور جلوگیری از نفوذ هوا به داخل موتور ، از واشر هایی استفاده می شود که واشر منیفولد هوا نام دارند . یعنی در خودرو های کاربراتوری ، در محل اتصال کاربراتور با منیفولد هوا و منیفولد هوا با سر سیلندر ها ، این واشر ها کاربرد دارند و در خودرو های انژکتوری ، در محل اتصال منیفولد هوا با سر سیلندر ها ، از واشر منیفولد استفاده می شود و کاملا آب بندی می شوند .

در دوران پیشرفت پیشرانه ‌های احتراق داخلی در مقایسه با منیفولد دود دست خوش تغییرات بسیار بیشتری شدند . در پیشرانه‌ های قدیمی که به سیستم سوخت ‌رسانی کاربراتور مجهز هستند ، این منیفولد معمولا از جنس چدن و یا آلیاژ آلومینیوم و با توجه به نوع پیشرانه ، اندازه و تعداد کاربراتور ها دارای طراحی‌ های متفاوت هستند .

در منیفولد دود ، یک واشر آب بندی در محل اتصال منیفولد به سر سیلندر و یک واشر انعطاف پذیر سربی به سر لوله اگزوز وصل می شود . به دلیل این که موتور بر روی دسته موتور ‌ها قرار دارد و در موانع تکان می خورد ، اتصال بین منیفولد و اگزوز ، توسط واشر منعطف سربی دائما بدون بروز کم ترین نشتی حفظ می شود .

از آنجایی که وظیفه تنظیم درصد ترکیب سوخت و هوای ورودی برعهده مجموعه سیستم سوخت ‌رسانی انژکتور و یا کاربراتور است ، ورود هرگونه هوای اضافی خارج از کنترل سیستم سوخت ‌رسانی موجب برهم خوردن ترکیب دقیق سوخت و هوا و درنتیجه آن عملکرد بد پیشرانه و افت توان آن خواهد شد . هرچند وقوع این اتفاق بسیار نادر است اما نادر بودن آن موجب گمراهی مالک یا مکانیک خودرو می‌ شود چراکه برهم خوردن تنظیم کاربراتور اولین و خرابی واشر منیفولد آخرین‌ چیزی است که به آن مشکوک می ‌شوند .

– منیفولد خروجی ( دود ) :

منیفولد دود نیز همانند منیفولد هوا غالبا از جنس چدن ریختگی است مگر در آن دسته از خودرو های اسپرت که از گونه‌ های کرومی یا سرامیکی استفاده می ‌کنند . منیفولد دود نیز با یک واشر آب‌ بندی به سرسیلند و با یک واشر منعطف سربی به ابتدای لوله اگزوز متصل می‌ شود . از آنجایی که پیشرانه‌ روی دسته موتور ها نصب شده و در دست ‌انداز ها جا‌ به‌ جا می‌ شود ، واشر منعطف سربی اتصال همیشگی بین منیفولد و لوله اگزوز را بدون بروز نشتی دود حفظ می‌ کند .

ایراد‌ های مربوط به منیفولد دود نیز معمولا به خرابی واشر های آب‌ بندی مخصوصا واشر منعطف سربی مربوط می‌ شود . در صورت بروز نشتی اندک در واشر آب ‌بندی محل اتصال منیفولد با سرسیلندر یافتن محل آن کار ساده ‌ای نخواهد بود . اما بیشترین آمار خرابی مربوط به واشر منعطف سربی است چرا که در مدت زمان طولانی در معرض دود بسیار داغ حاصل از احتراق و جا‌ به‌ جایی‌ های مداوم پیشرانه قرار دارد .

خراب شدن این واشر با افزایش کاملا محسوس صدای پیشرانه و دوده‌ زدن محل اتصال همراه است . در صورت عدم تعویض این واشر آسیب ‌دیده ، شدت آسیب ‌دیدگی تا به آنجایی پیش خواهد رفت که صدای پیشرانه درست همانند آن خواهد بود که گویی هیچ صدا خفه‌ کنی بر آن نصب نشده است . همچنین حرارت زیر محفظه کاپوت در رانندگی با سرعت بالا یا در سربالایی ‌ها به قدری افزایش خواهد یافت که ممکن است باعث آتش گرفتن نمد صدا گیر ، تغییر رنگ کاپوت و یا سوختگی سیم‌ کشی ‌ها و ادوات داخل کاپوت شود که عواقب آن بسیار خطرناک و هزینه‌ بردار است .

نشانه‌ ها و علائم آسیب دیدن واشر منیفولد هوا :

نشت هوا در منیفولد باعث می شود که این بخش از خودرو نتواند عملکرد مناسب و کاملی داشته باشد . توجه داشته باشید که در هنگام نصب منیفولد بر روی خودرو آب بندی آن بسیار مهم است . در واقع باید محل اتصال منیفولد با سر سیلندر توسط واشر کاملا آب بندی شود تا جلوی هر گونه نشت هوا گرفته شود . گرچه نشت هوا در منیفولد شایع نیست، اما غیر ممکن هم نیست .

به عنوان یکی از علائم خرابی منیفولد یا نشت هوا در منیفولد باید بدانید که چنانچه متوجه شوید در هر باری که روی پدال گاز فشار می آورید ، ماشین به آرامی جواب می دهد ، احتمالا منیفولد دچار نشت هوا شده است . در واقع در این حالت ماشین گاز نمی خورد . برای تشخیص اینکه گاز نخوردن خودرو به دلیل نشت هوا در منیفولد است ، باید به صدای خودرو در زمان کار کردن درجا گوش بدهید . توجه داشته باشید که از دیگر علائم خرابی منیفولد شنیده شدن صدا هایی مانند زوزه کشیدن ، سوت زدن یا مکش هوا است . همچنین سخت کار کردن خودرو در حالت درجا یا دیر خاموش شدن پس از بسته شدن سوئیچ نیز می تواند از علائم خرابی منیفولد باشد .

بیشتر بخوانید:

سیستم اتو پارک یا پارک خودکار ماشین چیست و چگونه کار می‌کند؟

چگونه کیلومتر کارکرد واقعی اتومبیل را چگونه تشخیص دهیم؟

مهم‌ترین نکات و ترفند ها در مورد گرم کردن خودرو در هوای سرد

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.