بغل گیر بکس چیست و چگونه کار می کند + اجزای آن بغل گیربکس

بغل گیر بکس چیست و چگونه کار می کند + اجزای آن بغل گیربکس

بحث تبدیل حرکت و تبدیل انرژی در دنیای مکانیک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و این اتفاقی است که در برخی قسمت‌های مهم یک خودرو خواهد افتاد . برای مثال در پیشرانه حرکت خطی به دورانی تبدیل می‌ شود یا در دیفرانسیل جهت حرکت دورانی به طور کامل 90 درجه تغییر خواهد کرد . همچنین در یک پیشرانه انرژی پتانسیل موجود در سوخت بعد از آزاد شدن به انرژی حرکتی تبدیل خواهد شد و از این دست تغییرات در یک خودرو زیاد داریم . اما گاهی مواقع می ‌خواهیم از حرکت موجود در گیربکس برای راه ‌اندازی قسمت ‌های دیگر نیز بهره ببریم که در اینجا از وسایل جانبی به اسم بغل گیربکسی یا پشت گیربکسی باید استفاده کنیم . این قطعه در خودرو‌های سنگین با کاربری جرثقیل ، پمپ سیمان ، میکسر ، کمپرسی وجود دارد اما به این معنی نیست که در خودرو‌های سواری کاربردی نداشته باشد .

بغل گیربکس و PTO از چه اجزایی تشکیل شده است ؟

دارای یک الیور برای درگیری یا آزاد کردن آن است و در قسمت نهایی آن یک شافت انتقال قدرت مثل گاردان برای قدرت دادن به پمپ هیدرولیک قرار دارد و حتی می توان به طور مستقیم از حرکت دورانی ایجاد شده بدون استفاده از سیستم هیدرولیکی نیز بهره برد که وینچ های مکانیکی خودروهای شاسی بلند ژاپنی مثل تویوتا و نیسان از این دست هستند . باید بدانیم که بغل گیربکسی در بغل گیربکس خودرو قرار می گیرد و اگر در انتهای آن نصب شود به عقب گیربکسی شناخته خواهد شد که در هر دو حالت منظور همان PTO است .

این قطعه در کنار خروجی گیربکس که برای این کار در نظر گرفته شده است نصب می شود . در این محل از گیربکس معمولا یک درب قرار دارد که با برداشتن آن ، امکان نصب PTO فراهم می شود . با چرخ دنده های داخل گیربکس درگیر می شود و به این ترتیب انتقال قدرت از گیربکس به PTO صورت خواهد گرفت . انجام این کار در خودروهای مختلف ، متفاوت است .

بغل گیربکسی / پشت گیربکسی

بسته به اینکه قطعه مورد نظر در بغل یا پشت گیربکس واقع شود ، نام آن فرق خواهد کرد اما در حالت کلی به این قطعه PTO گفته می ‌شود که مخفف عبارت power take-off است . کار این قطعه را می ‌توان به طور ساده انتقال حرکت به خارج از گیربکس برای راه ‌اندازی ادوات دیگر معنی کرد که در خودرو‌های سواری و سبک از این قطعه برای حرکت دادن وسایل دیگر مثل وینچ ، جک‌ های هیدرولیکی ، کمپرسی‌ های کوچک استفاده می ‌شود که امروزه استفاده از آن در خودرو‌های آفرودی برای ساختن وینچ‌ های هیدرولیکی اهمیت بیشتری پیدا کرده است .

نحوه کارکرد

بغل گیربکسی یا همان PTO وسیله ‌ای است که حرکت را از گیربکس به خارج آن انتقال می ‌دهد و در ادامه برای رسیدن به یک حرکت کامل باید از 2 قطعه دیگر به نام‌ های پمپ هیدرولیک و هیدروموتور نیز استفاده کرد تا در آخر بتوان یک حرکت دورانی یا خطی برای راه‌ اندازی یک وسیله داشته باشیم . PTO در بغل یا پشت گیربکس وصل می‌ شود و جعبه  دنده‌ هایی که این قابلیت را داشته باشند ، دارای یک درب در بغل آنها برای اتصال این وسیله هستند که با باز کردن آن درب و بستن این قطعه ، کار دریافت نیرو تکمیل می‌ شود . اتصال حرکتی با گیربکس از طریق چرخ ‌دنده‌ ها انجام می ‌شود . PTO دارای یک لیور برای درگیری یا آزاد کردن آن است و در قسمت نهایی آن یک شافت انتقال قدرت مثل گاردان برای قدرت دادن به پمپ هیدرولیک قرار دارد و حتی می ‌توان به طور مستقیم از حرکت دورانی ایجاد شده بدون استفاده از سیستم هیدرولیکی نیز بهره برد که وینچ ‌های مکانیکی خودرو‌های شاسی ‌بلند ژاپنی مثل تویوتا و نیسان از این دست هستند .
با درگیر‌ شدن  PTO، حرکت از چرخ ‌دنده‌ های درون گیربکس گرفته شده و شافت خروجی این وسیله دارای حرکت دورانی می‌ شود . حال باید با اتصال این محور انتقال قدرت به یک پمپ هیدرولیک ، از نیروی سیال برای به راه‌ انداختن این چرخه بهره ببریم . وقتی پمپ هیدرولیک به PTO وصل می‌ شود ، حرکت دورانی شافت انتقال قدرت باعث به چرخش درآوردن پمپ هیدرولیک می ‌شود و در نتیجه سیال از درون مخزن آن گرفته شده و با شدت بیشتری به بیرون پمپ می‌ شود . این حرکت سیال درون چرخه باید توسط یک هیدروموتور به حرکت دورانی یا خطی تبدیل شود .
هیدروموتور وسیله ‌ای است که از حرکت سیال ، حرکت دورانی یا خطی ایجاد می ‌کند و از آنجایی که نیروی هیدرولیکی از قوی ‌ترین نیرو‌ها به شمار می ‌رود ، از ضعیف ‌ترین جک‌ های مورد استفاده در خودرو‌ها تا قوی ‌ترین جرثقیل‌ ها و ابزار‌ها از نیروی هیدرولیک برای راه‌ اندازی استفاده می ‌کنند .
با ورود سیال پر‌فشاری که درون این سیکل وجود دارد به هیدروموتور ، این وسیله شروع به حرکت دروانی یا خطی می ‌کند که آخرین قسمت این چرخه خواهد بود . حرکت دورانی یا خطی می ‌تواند در کاربرد‌ هایی چون جک ‌های هیدرولیکی یا وینچ ‌های هیدرولیکی استفاده شود و حتی امروزه در برخی ‌ کامیون‌ های تمام چرخ محرک روز اروپایی ، محور جلو نیز از این روش نیروی لازم برای حرکت خود را دریافت می ‌کند و دیگر خبری از گاردان و دیفرانسیل نخواهد بود .

بغل گیربکس ایسوزو

برای تمامی کسانی که با خودرو سروکار دارند بغل گیربکس یا به عبارت مصطلح پشت گیربکس نامی آشنا و در بسیاری موارد پاشنه آشیل یک خودرو خواهد بود با توجه به اینکه کامیونت ایسوزو یکی از پرمصرف ترین خودرو های حال حاضر کشور است و روز به روز در میان شرکت های پخش محصولات ، شرکت های تجاری مواد غذایی ، لبنیات و حمل بار استفاده از این خودرو باب می شود تجهیز و پشتیبانی از لوازم یدکی مهمی مثل بغل گیربکس برای این وسیله نقلیه ضرورتی انکار نشدنی است .

جک هیدرولیکی ایسوزو

جک هیدرولیکی در مواردی که نیازمند تخلیه بار از پشت خودرو می باشد نیازمند وجود قطعه ای مهم در ایسوزو خواهد بود که پشت گیربکس نام دارد . اتصال حرکتی با گیربکس از طریق چرخ ‌دنده ‌ها انجام می ‌شود .PTO  دارای یک لیور برای درگیری یا آزاد کردن آن است و در قسمت نهایی آن یک شافت انتقال قدرت مثل گاردان برای قدرت دادن به پمپ هیدرولیک قرار دارد و حتی می‌توان به طور مستقیم از حرکت دورانی ایجاد شده بدون استفاده از سیستم هیدرولیکی نیز بهره برد .

با درگیر‌شدن  PTO، حرکت از چرخ‌دنده‌های درون گیربکس گرفته شده و شافت خروجی این وسیله دارای حرکت دورانی می‌ شود . حال باید با اتصال این محور انتقال قدرت به یک پمپ هیدرولیک ، از نیروی سیال برای به راه ‌انداختن این چرخه بهره ببریم . وقتی پمپ هیدرولیک به PTO  وصل می ‌شود ، حرکت دورانی شافت انتقال قدرت باعث به چرخش درآوردن پمپ هیدرولیک می ‌شود و در نتیجه سیال از درون مخزن آن گرفته شده و با شدت بیشتری به بیرون پمپ می‌ شود تا باعث ایجاد زمینه ای انتقال حرکت باشد .

پمپ بغل گیربکس

کابرد اصلی پمپ بغل گیربکسی زمانی معلوم می شود که با درگیر‌شدن PTO  حرکت از چرخ‌ دنده‌ های درون گیربکس گرفته شده و شافت خروجی دارای حرکت دورانی می‌ شود . حال باید با اتصال این محور انتقال قدرت به یک پمپ هیدرولیک ، از نیروی سیال برای به راه‌انداختن این چرخه بهره ببریم . وقتی پمپ هیدرولیک به PTO وصل می ‌شود ، حرکت دورانی شافت انتقال قدرت باعث به چرخش درآوردن پمپ هیدرولیک می ‌شود و در نتیجه سیال از درون مخزن آن گرفته شده و با شدت بیشتری به بیرون پمپ می ‌شود . این حرکت سیال درون چرخه باید توسط یک هیدروموتور به حرکت دورانی یا خطی تبدیل شود .

پمپ بغل گیربکسی یا به عبارتی هیدروموتور وسیله ‌ای است که از حرکت سیال ، حرکت دورانی یا خطی ایجاد می‌ کند و از آنجایی که نیروی هیدرولیکی از قوی‌ ترین نیرو‌ها به شمار می ‌رود ، از ضعیف ‌ترین جک ‌های مورد استفاده در خودرو‌ها تا قوی ‌ترین جرثقیل ‌ها و ابزار‌ها از نیروی هیدرولیک برای راه ‌اندازی استفاده می‌ کنند .
با ورود سیال پر‌فشاری که درون این سیکل وجود دارد به هیدروموتور ، این وسیله شروع به حرکت دروانی یا خطی می ‌کند که آخرین قسمت این چرخه خواهد بود . حرکت دورانی یا خطی می ‌تواند در کاربرد‌ هایی چون جک ‌های هیدرولیکی یا وینچ‌ های هیدرولیکی استفاده شود و حتی امروزه در برخی ‌ کامیون ‌های تمام چرخ محرک روز اروپایی ، محور جلو نیز از این روش نیروی لازم برای حرکت خود را دریافت می ‌کند و دیگر خبری از گاردان و دیفرانسیل نخواهد بود .

از آنجایی که روغن هیدرولیک جزو لاینفک سیستم می باشد و همچنین سيستم هيدروليک ، تجهيزات قدرتمندی را به حرکت درمی آورد بنابراین وجود نشتی در سيستم می تواند خطر بزرگی در بر داشته باشد . نشتی روغن هيدروليک همچنين به معنای وجود خطر بزرگ آتش سوزی است پس عاقلانه است که پمپ بغل گیربکسی را از لحاظ کیفی از انواع مناسب انتخاب کنیم و در تعمیر و نگه داری دقت کافی را مبذول کنیم .

بغل گیربکس نیسان

از زمانی که خودرو نیسان از ژاپن وارد ایران شد زمان زیادی می گذرد اما کمتر کسی فکر می کرد که این شرکت به نام یک خودرو در ایران مشهور شود که ابزار کسب و کار عده ای زیاد از مردم باشد . طبق نوشته های دانشنامه های معتبر خودرو بین المللی ، نیسان در واقع شرکت خودرو سازی ژاپنی و چند ملیتی است که دفتر مرکزی آن در شهر یوکوهامای ژاپن قرار دارد .

بغل گیربکس قطعه ای مهم در همه خودروها می باشد اما در ماهیت کاربرد آنها دو تفاوت اساسی در دو خودرو مختلف وجود دارد این  قطعه در خودرو‌های سنگین با کاربری جرثقیل ، پمپ سیمان،  میکسر ، کمپرسی از حرکت موجود در گیربکس برای راه‌ اندازی قسمت ‌های دیگر نیز بهره می برد که در این کاربری از وسایل جانبی به اسم بغل گیربکسی یا پشت گیربکسی باید استفاده کنیم کاربرد دوم در خودرو های سواری و سبک است از این قطعه برای حرکت دادن وسایل دیگر مثل وینچ، جک‌های هیدرولیکی ، کمپرسی‌های کوچک استفاده می ‌شود که امروزه استفاده از آن در خودرو‌های آفرودی برای ساختن وینچ‌های هیدرولیکی اهمیت بیشتری پیدا کرده است .

از خودروی نیسان در کنار حمل بار با انواع و اقسام روش های کاربری پیدا کرده است از لیفت خودروهای سبک تا بستن جک هیدرولیکی به آن که همه این موارد نیازمند یک بغل گیربکس یا پشت گیربکس مناسب و کارا است که باعث انتقال حرکت به خارج از خودرو شود این حرکت در ابتدا دورانی خواهد بود و نیاز است تا حرکت سیال درون چرخه توسط یک هیدروموتور به حرکت دورانی یا خطی تبدیل شود .

گیربکس

خرید بغل گیربکس

انتخاب و تصمیم گیری برای خرید یکی از کارهای روزمره و همیشگی ماست و قطعا این انتخاب ها هستند که ما را می سازند . اگر تصمیم دارید که اقدام به خرید لوازم یدکی کرده اید به یاد داشته باشید برای تهیه لوازم یدکی و قطعات خودرو اگر آشنای مورد اعتمادی دارید حتما با وی مشورت کنید . در غیر این صورت نیازمند یک مرکز معتبر برای خرید لوازم یدکی هستید که بتواند رضایت و امنی خاطر از مرغوبیت را در ذهن شما نقش ببندد ، چرا که در بعضی موارد نیز مشاهده شده جنس هایی که برای مشتری استفاده می شود با حداقل قیمت از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و به نوعی جنس نامرغوب است .

همچنین قیمت این قطعات در کمال ناباوری با نمونه مرغوب و درجه یک برابر است بغل گیربکسی یا پشت گیربکسی نیز از این قاعده مستثنی نیست و نیازمند دقت در انتخاب است . انتخاب بغل گیربکسی مناسب نیازمند آگاهی از کارکرد مناسب آن می باشد به طور روشن زمانی بغل گیربکسی ما درست کار می کند که به اهداف مکانیزمی خود برسد .

Power take off  یا به اختصار PTO عبارتست از توان کشی از موتور به منظور راه اندازی دستگاه های ثابت یا دستگاه های پیرو . که این امر بوسیله محور تواندهی مقدور است که توان مورد نیاز خود را از موتور دریافت کرده که به صورت کاملا مکانیکی کار می کند . در صورتی که بغل گیربکسی از این مرحله به موفقیت عبور کرد نیازمند اطمینان از شرکت تولید کننده قطعات آن هستیم در حال حاضر شرکت های معتبری در داخل ایران تجارت این محصول فنی و مکانیکی را بر عهده دارند .

بیشتر بدانید

همه چیز درباره تصادفات متداول موتور سواران و راه‌های پیشگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.