ویژگی سپر خودرو چه باید باشد + تاریخچه سپر خودرو

ویژگی سپر خودرو چه باید باشد + تاریخچه سپر خودرو

ویژگی سپر خودرو

سلام خدمت مخاطبين گرامی مگ کارز پستی بسیار کارآمد درباره ی ویژگی سپر خودرو را فراهم کردیم امیدوارم بخونید و استفاده کنید از این آموزش و بفرستید برای دوستاتون که اونام مطالعه کنن و همچنین خواهشمندم با نظرات و پيشنهادات خودتون مارو ياری کنید.

او برای محافظت از قسمت جلویی اتومبیلش تکه ی آهنی را به آن چسباند. او تصمیم گرفته بود که حیاط خانه همسایه اش را خراب کند؛ بنابراین به سمت حیاط خانه همسایه حرکت کرد و تا جایی که راه داشت پایش را روی پدال گاز فشرد.

ویژگی سپر خودرو

سپر خودرو در گذشته!

فردریک بعد از بازگشت به خانه اش آهن اوراقی را از جلوی خودرویش جدا کرد. او متوجه شد که اتومبیلش خیلی کمتر از آن چیز که تصور می کرده، آسیب دیده است؛

بنابراین به کارگاه طراحی اش رفت و شروع به کار کرد. به نظر ایده جالبی می آمد؛ قرارگیری صفحه ای در جلوی خودرو برای محافظت بیشتر از آن!

اولین سپری که ساخته شد فلزی و از جنس سرب بود. سالها گذشت تا به ترتیب سپرهایی از جنس پلاستیک و فلز و سپس تنها پلاستیک طراحی شدند تا سبک تر از سپرهای آهنی باشند.

ازجمله مشکلات رایجی که سپرهای فلزی داشتند؛ دشوار بودن مراحل ساخت، زنگ زدگی به مرور زمان، افتادگی به علت وزن سنگین و نهایتاً وارد کردن آسیب جدی در تصادف، به افراد یا اجسام بود.

توجه داشته باشید که در چنین مواقعی به بدنه خود خودرو هم ضربات شدیدی وارد می شد؛ چراکه فلز به اندازه پلاستیک انعطاف نداشته و ضربه گیر نیست.

ویژگی سپر خودرو

ویژگی سپر خودرو چه باید باشد

تولید سپرهای پلاستیکی هم خالی از عیب و ایراد نبود. این سپرها در برخوردهای شدید آسیب جدی می دیدند.

از طرفی دیگر وجود سپر با بحث هایی چون زیبایی ظاهری خودرو و مسئله آیرودینامیک (مقاومت در برابر باد) همراه شده بود؛ پس طراحان و تولیدکنندگان جدی تر و علمی تر از قبل شروع به کار کردند.

سپر خودرو از اولین باری که شکل گرفت تا به امروز که انواع متفاوتی دارد، تغییر و تحولات زیادی را به خود دیده است.

در حال حاضر طراحی و تولید بسیاری از قطعات و قسمت های خودرو با تکنولوژی و علم روز گره خورده است، سپر خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست.

مسئله آیرودینامیک یکی از مهمترین دلایلی است که بر طراحی سپرها با روش علمی تاکید دارد.

ویژگی سپر خودرو

سپر خودروهای امروزی!

تولید سپر در دنیای امروز تنها به مسئله آیرودینامیک، زیبایی ظاهری خودرو و وزن سپرها ختم نمی شود. همان‌ طور که آینه ی خودروها مجازی، سقف خودروها کنترلی و ترمز خودروها ABS شده، سپرها هم تحولاتی داشته اند.

سپر خودرو از سه قسمت اصلی پیشانی (پوسته)، تیر عرضی (دیاق) و جاذب (ضربه گیر) تشکیل می شود.

در خودروهای مدرن با افزودن تجهیزات جانبی ظاهر سپرها تغییر می کند؛ اما به طور کلی سپر خودرو از سه قسمت اصلی که در بالا به آن اشاره شد تشکیل می شود.

سپرهای امروزی از ترکیب چند آلیاژ فلز، پلاستیک و فیبر کربن تولید می شوند. به کارگیری این سپرها مثل گذشته وزن خود را چندان زیاد نمی کند، در برابر آب و آفتاب و … مقاوم است، خاصیت آیرودینامیکی دارد، محکم و در عین حال منعطف و ضربه گیر است.

«گرید کوپلیمر» ابر ضربه پذیری است که حاصل به کارگیری بروزترین فنّاوری ها بوده و برای در تولید سپر خودرو استفاده می شود.

بحث تولید سپرهای «حافظه دار» نیز طی چند سال اخیر بسیار رونق گرفته است. سپر حافظه دار به سپری گفته می شود که در صورت شکستن، فرورفتگی و یا هر تغییر شکل دیگری با گرم شدن قابل برگشت به حالت اولیه خواهند بود.

ویژگی سپر خودرو

آلیاژهای حافظه دار متفاوتند؛ اما معمولاً از جنس فلز هستند. در تولید این آلیاژ از فناوری نانو بهره می برند.

امروزه روی پایه سپرها، حسگرهای ضربه گیر نصب می شود تا هر چه زودتر ضربه های احتمالی تشخیص داده شده و از شدتشان کاسته شود.

کیسه هوای خارجی یکی دیگر از تجهیزات جدید سپرهاست و تعبیه می شوند تا حین تصادف فاصله لازم را میان بدنه خودرو و فرد یا جسم مقابل ایجاد کنند.

مختصری درباره مخترع سپر خودرو

برخی می گویند مزاحمت های یکی از همسایه های فردریک سیمز منجر به اختراع سپر شده است؛ اما مسئله قابل توجه اینجاست که طی همان سالها فردریک سیمز مهندس مکانیکی حاذق و مشاوری کارآمد در حوزه خودرو بود.

فردریک سیمز تا پیش اختراع و طراحی اولین سپر موفقیت های زیادی کسب کرده بود، مثلاً در سال 1885 توانست گواهی رسمی ثبت اختراع یک موتور احتراق درونی بنزین سوز را کسب کرده و سرآغاز تحولی نوین در صنعت خودروسازی انگلیس باشد.

او مهندس مکانیک، مشاور و طراحی زبردست در صنعت خودروسازی بود که با علاقه فراوان و تلاش بی وقفه ای که داشت باعث تغییر و تحولات زیادی در این حوزه شد.

در ضمن او مؤسس باشگاه خودرو سلطنتی بریتانیا و طراح ارشد چندین موتور ازجمله موتور ماشین های جنگی است.

منبع:توربویدک

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

بیشتر بخوانید:

وظایف استپر موتور چیست + علائم خرابی استپر موتور

اسب بخار چیست و چه مفهومی در خودرو دارد

آموزش کامل باتری به باتری کردن خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.