همه چیز درباره صداهای غیر عادی خودرو + عیب یابی خودرو

همه چیز درباره صداهای غیر عادی خودرو + عیب یابی خودرو

برای همه افرادی که صاحب خودرو هستند بار ها پیش آمده است که در اتومبیل‌ شان ، صداهایی غیرعادی جدا از صداهای طبیعی خود اتومبیل شنیده ‌اند . از آنجا که صداهایی مانند صدای موتور درحال کار کردن به ‌گوش‌ تان آشنا است ، مسلما کوچک ترین صدای غیرعادی توجه ‌تان را جلب می‌ کند . هر یک از این صداها می ‌توانند نشانه وجود مشکل در بخشی از اتومبیل ‌تان باشند که باید آنها را برطرف کنید .

خودرو

12 نوع صدای ماشین و عیب‌ یابی از روی آن ها

1- صدایی که در هنگام چرخاندن فرمان می‌ شنوید :

اگر زمانی ‌که پارک کرده ‌اید و هنوز موتور روشن است ، با چرخاندن فرمان به چپ و راست صدایی شبیه ناله از آن می‌ شنوید ، احتمالا سطح مایع هیدرولیک فرمان پایین آمده است . این مشکل به سادگی با اضافه‌ کردن مایع هیدرولیک رفع می ‌شود . با این ‌حال بررسی کنید که آیا مایع با گذشت زمان مصرف شده است یا اینکه نشتی دارد . در صورتی‌ که نشتی داشت باید نزد مکانیک بروید .

2- صدای جیغ‌ مانند پس از روشن‌ کردن خودرو

اگر پس از روشن ‌کردن خودرو صدایی جیغ ‌مانند می‌ شنوید که پس از گرم‌ شدن خودرو از بین می‌ رود ، مشکل از تسمه دینام است . اگر این تسمه را تعویض کردید و صدا قطع نشد ، ممکن است تنسیونر ( تنظیم ‌کننده کشیدگی تسمه ) آن فرسوده شده باشد . برای اینکه مطمئن شوید ، در هنگامی‌ که موتور دارد کار می ‌کند ، روی تسمه دینام آب اسپری کنید . مواظب باشید آب روی خودتان نپاشد . اگر صدا قطع شد ، تسمه دینام فرسوده است . موتور را خاموش کنید و تسمه را بررسی کنید که جایی از آن پارگی یا ترک دارد یا خیر .

3- صدای کلیک کلیک در هنگام دور زدن

اگر در هنگام دور زدن یا گاز دادن صدای کلیک کلیک می ‌شنوید ، پلوس خودرو ایراد پیدا کرده است . ممکن است سرپلوس یا میله آن مشکل داشته باشد . اگر فرمان را به سمت راست می ‌چرخانید این صدا را می ‌شنوید ، میله سمت راست مشکل دارد و بالعکس . شاید هم این صدا به دلیل میله رابط چرخ و فرمان باشد که شل شده است . این مورد را سریعا به مکانیک نشان دهید ، زیرا خطرناک است و ممکن است در هنگام رانندگی نتوانید به‌ راحتی خودرو را کنترل کنید .

4- صدایی که در دست ‌انداز یا عبور از سرعت ‌گیر می‌ شنوید

اگر درهنگام عبور از سرعت‌ گیر ها یا دست ‌انداز های جاده صدایی شبیه بنگ ، صدای ساییدگی ، جیرجیر یا کلانک می ‌شنوید ، مشکل به میل موج ‌گیر یا بوش‌ های دو سر آن بر می ‌گردد . اگر این‌ طور باشد معمولا باید هنگام رانندگی احساس کنید سیستم تعلیق خودرو سست است و خودرو تعادل ندارد . توصیه می ‌کنیم هنگام تعویض ، میل موج ‌گیر و بوش ‌ها را همزمان عوض کنید .
گاهی ممکن است این صدا به‌ دلیل فرسودگی کمک ‌فنر و اجزا ، بوش طبق ( control arm bushing ) یا قطعات استرات بار باشد .

5- صدا هیس ‌مانند شبیه صدای خروج هوا زیر داشبورد

این صدا معمولا در هنگام فشردن یا رها کردن پدال ترمز شنیده می ‌شود . ممکن است چند ثانیه پس از خاموش‌ کردن خودرو هم آن را همچنان بشنوید . این صدا نشانه مشکلی در سیستم تقویت ترمز ( بوستر ) است . برای رفع آن باید این سیستم تعمیر شود . ممکن است بوت یا مهروموم تقویت ‌کننده ترمز شکسته یا فرسوده باشند .
اگر این صدا را فقط در زمان روشن یا خاموش کردن سیستم گرمایشی /  سرمایشی خودرو می ‌شنوید ، احتمال دارد فن که زیر داشبورد نصب شده است خراب شده باشد . گاهی این صدا فقط زمانی شنیده می ‌شود که سیستم را روی آخرین درجه تنظیم کرده باشید .

6- صدای سوت ‌مانند

اگر خودرو روشن است و از داخل خودرو صدایی سوت‌ مانند می ‌شنوید ، ممکن است مشکل از نوار های آب ‌بندی ( عایق ) خودرو باشد . اما اگر صدای سوت از زیر کاپوت می ‌آید ، ممکن است مشکل جدی‌ تری داشته باشد :

ممکن است شیلنگ ‌های سیستم خنک ‌کننده موتور خودرو که معمولا کم ‌دوام هستند ، ایراد پیدا کرده باشند . گردش مداوم هوا و مایع خنک ‌کننده در موتور خودرو باعث می ‌شود در این شیلنگ ‌ها ترک‌ هایی ایجاد شود یا مهروموم لایه خلاء آنها بشکند . خروج هوا از این سوراخ ‌ها صدایی سوت‌ مانند ایجاد می ‌کند .
اگر پس از خاموش‌ شدن خودرو بازهم صدای سوت می ‌شنوید ، باید درپوش فشار رادیاتور را بررسی کنید . احتمال دارد مهروموم واشر لاستیکی آن شکسته باشد که هوا از آن بیرون می‌ زند و صدایی سوت ‌مانند ایجاد می ‌کند .

7- صدای تیک ‌تیک

اگر از موتور روشن خودرو صدای تیک یا کلیک می ‌شنوید ، ممکن است صدا از پیستون ‌ها باشد . برای اینکه پیستون ‌ها نرم و روان کار کنند ، باید چرب باشند . بنابراین اگر سطح روغن پایین آمده باشد صدای پیستون ‌ها بلند می ‌شود . بنابراین با دیپ‌ استیک یا میله ژرفاسنج اول سطح روغن را در مخزن بررسی کنید . اگر مشکل از کمبود روغن نبود ، اتومبیل را به تعمیرگاه ببرید .

8- صدای غیرعادی در هنگام دور زدن

اگر فقط در هنگام دور زدن صدای غیر عادی از اتومبیل می ‌شنوید ، ممکن است لاستیک ‌ها کم ‌باد باشند یا اینکه ساییده شده باشند . اگر مشکل از چرخ‌ ها نبود ، ممکن است بلبرینگ فرسوده شده باشد یا چرخ ‌ها به‌ خوبی بالانس نشده باشند .

9- صدا در هنگام ترمز کردن

اگر هنگام ترمز کردن صدای غیر عادی می ‌شنوید ، بلافاصله باید اتومبیل ‌تان را به تعمیرگاه ببرید . این مشکل از همه جدی ‌تر است ، زیرا ممکن است صدا به ‌دلیل مشکلی در سیستم ترمز یا لنت‌ های آن به وجود آمده باشد و این بسیار خطرناک است .

10- صدای یک یا چندبار کلیک

اگر صدای کلیک شنیدید و به ‌دنبال آن خودرو روشن نمی ‌شود ، باتری خودرو خوابیده است . ممکن است یک کلیک بشنوید یا چند کلیک ، فرقی نمی ‌کند . اگر بعد از آن خودرو روشن نشود ، مشکل آن به‌ وضوح باتری است و باید باتری را عوض کنید .

11- صدای انفجار از اگزوز

اگزوز خودرو وظیفه خارج‌ کردن دود ناشی از احتراق سوخت در موتور خودرو را دارد . اگر لوله اگزوز فرسوده شده باشد ، زنگ زده و نشتی پیدا می ‌کند . اگر صدایی مانند انفجار شنیدید و بوی دود اگزوز را حس کردید مشکل از اگزوز است .

12- صدای تق ‌تق یا سیلی ‌زدن

اگر از پایین خودرو صدای ضربه‌ زدن یا تق ‌تق بشنوید ، مشکل از یاتاقان متحرک یا یاتاقان اصلی است . در این حالت به اصطلاح می‌ گویند خودرو یاتاقان زده است .
اگر صدا از بخش مرکزی خودرو به ‌گوش برسد و شبیه صدای سیلی ‌زدن باشد ، احتمال دارد رینگ پیستون یا دیواره پیستون فرسوده شده باشند .
در هر دو حالت ، اگر با شنیدن صدای تق ‌تق یا سیلی ‌زدن بی‌توجهی کنید و خودرو را خاموش نکنید ، ممکن است موتور بسوزد . برای بردن خودرو به تعمیرگاه ، بهترین کار این است که با امداد خودرو تماس بگیرید .

این‌ ها فقط تعدادی از مهم ‌ترین صدا های خودرو بودند که به ما در شناسایی مشکل و رفع آن کمک می‌ کنند . برای اینکه اتومبیل ‌تان به‌ دلیل بی‌ توجهی مشکلات جدی ‌تری پیدا نکند ، با شنیدن صدا های غیرعادی در خودرو ، حتما نسبت به رفع مشکل اقدام کنید .

12 صدای خودرو که نباید نادیده گرفته شوند

1- هر صدای اضافه ای که در هنگام پیچیدن شنیده می شود :

بیشتر مواقع صداهای اضافه ، مربوط به سیستم فرمان و پلوس ها می شود . احتمالاً روغن رسانی به درستی انجام نمی شود ، یا به طور کلی آسیب وارد شده و باید قطعات تعویض شوند .

برای عیب یابی خودرو از روی صدا کافی است در هنگام دور زدن یا پیچیدن ، کمی توجه کنید و اگر در این مواقع صدایی شنیدید ، احتمالا با مشکل سیستم فرمان روبرو شده اید .

2- صدای تقه هنگام ترمز گیری :

کالیپر ترمز و یا دیگر قسمت ها آسیب دیده و یا از بین رفته اند و یا به درستی نصب نشده اند .

3- صدای چلپ چلپ :

این صدا به احتمال زیاد مربوط به فن ها است و یا یکی از تسمه ها پاره پاره شده است .

4- سر و صدای گیربکس در هنگام تعویض دنده ( گیر بکس دستی ) :

این مشکل قطعاً مربوط به کلاچ است . کلاچ از بین رفته و یا نیاز به تنظیم دارد . البته احتمال مشکل بزرگ تر در گیربکس هم به جای خود باقی است . ( منظور تیز کردن دنده ها ، کچل کردن دنده ها ، از بین رفتن دنده برنجی ها ، نشتی و کمبود واسکازین گیربکس و دیگر عوامل خرابی گیربکس می باشد . )

5- صدای هیس هیس یا جلزوولز زیر درب موتور :

اگر هنگام خاموش کردن پیشرانه این صدا شنیده شد ، حتماً جایی نشتی وجود دارد . مایع خنک کننده ( آب و ضد یخ ) و یا روغن از جایی روی محل های داغ پیشرانه خودرو مثل مانیفولد اگزوز نشت می کند که نتیجه آن جوش آوردن موتور خواهد بود . در حالت دیگر لوله مکش ( وکیوم ) جایی نشتی دارد که باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شود .

6- صدای ضربه در ناحیه موتور خودرو ( صدای ناک در پیشرانه ) :

در بین برخی رانندگان خودروها در مورد محاسن استفاده از سوخت با اکتان بالاتر از مقدار توصیه شده در دفترچه هر خودرو باورهای وجود دارد که البته اشتباه هستند . باید بدانید که استفاده از سوخت با اکتان پایین تر نیز موجب ضربه زدن ( ناک) در پیشرانه خواهد شد .

8- صدای انفجار بلند :

برای عیب یابی خودرو از روی صدا ، همیشه نباید به صداهای داخل پیشرانه اتومبیل توجه کرد ؛ گاهی وقت ها سرو صداها از بخش های دیگری از ماشین از جمله اگزوز شنیده می شود ؛ اگر صدای شنیده شده مانند صدای انفجاری بلند داخل اگزوز خودرو باشد پدیده بکفایر اتفاق افتاده است . احتمالاً مخلوط سوخت و هوا بیش از اندازه غنی است . همچنین دلیل دیگر این پدیده می تواند عملکرد ناقص و نادرست کاتالیزور اگزوز باشد .

8- صدای خفیف و بم یا زوزه در زیر خودرو :

عوامل مختلفی می توانند منجر به تولید این صدای ناهنجار در خودرو شوند . اگر با تغییر در شتاب خودرو صدا نیز تغییر می کند احتمالا دیفرانسیل نیاز به روغن دارد ؛ گیربکس مشکل پیدا کرده ، سیبک ها پوسیده شده اند و یا بلبرینگ چرخ ها مشکل پیدا کرده اند . مشکل اینگونه صداها این است که در زیر خودرو تشدید شده و پژواک پیدا می کنند در نتیجه تشخیص درست منبع آن ها کمی مشکل است .

خودرو

۹- صدای ترکیدن ( صدای انفجار ریز و سریع ) در محفظه موتور ( پیشرانه : )

عوامل متعددی می توانند در ایجاد این صدا نقش داشته باشند ، خصوصاً موقعی که با وقفه های موتور ترکیب می شوند . موارد مختلفی در چنین موقعیتی می بایست بررسی شوند از جمله : مشکل در سیستم جرقه زنی ، گرفتگی فیلتر بنزین ، شمع های کثیف یا فرسوده ، وایر شمع های آسیب دیده و یا کاتالیزور اگزوز خراب .

10- صدای خس خس از اعماق خودرو :

منشاء این صدا می تواند سیستم اگزوز خراب و یا حتی لنت ترمز خراب باشد .

11- صدای غرشی که با شتاب گیری افزایش می یابد :

اولین چیزی که باید چک شود سیستم اگزوز خودرو است ؛ ممکن است در یک یا چند قسمت آسیب دیده باشد .
عامل دیگر می تواند گیربکس باشد . در یک خودروی دنده اتوماتیک احتمالاً دنده به دنده بالاتر تعویض نمی شو د. همچنین در یک خودرو دنده دستی کلاچ احتمالاً لیز می خورد ( کلاچ اصطکاک لازم را ایجاد نمی کند و می لغزد . )

12- صدای قیژقیژ موقع شتابگیری با خودرو :

این صدا نشان دهنده شل بودن تسمه یا تسمه ها است . عامل دیگر ایجاد این صدا همچنین می تواند از تنظیم خارج شدن پولی گرداننده دستگاه هایی مثل واترپمپ باشد.

بیشتر بخوانید:

روش صحیح نگهداری از شیشه‌ خودرو + افزایش طول عمر آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.