نکاتی مهم در مورد واشر سرسیلندر تا سوختن آن + خصوصیات آن

نکاتی مهم در مورد واشر سرسیلندر تا سوختن آن + خصوصیات آن

فشار تراکم و احتراق در سیلندر بسیار بالا است و همین موضوع سبب می ‌شود تا گاز از اتاق به مجاری روغن و آب و حتی گاهی اوقات به خارج از موتور نشت یابد حالا هر چقدر هم که سطح بلوکه و سرسیلندر خودروی شما صیقلی و صاف باشد این موضوع باز هم وجود خواهد داشت .
 

سرسیلندر

( واشر ) خصوصیات مهمی به شرح زیر دارد :

1- ضریب حرارتی بالا :

( واشر ) سر سیلندر مطلوب باید دارای ضریب انتقال حرارتی بالا باشد ، تا حرارت را به خوبی انتقال دهد و نسوزد .

2- تراکم پذیری :

واشر باید پستی و بلندی‌ های سطوح سر سیلندر و بلوکه را بپوشاند و با بستن پیچ های سر سیلندر ، عمل تراکم پذیری را به خوبی انجام دهد تا نشت بندی کاملی صورت گیرد . واشر سر سیلندر از جنس مس علاوه بر تراکم پذیری ، حرارت را نیز به خوبی انتقال می‌ دهد ، اما عیب آن ، گران تمام شده قیمت واشر است .

3- ارزان بودن :

چون با هر بار باز شدن سر سیلندر ، واشر آن نیز تعویض می‌ شود بنابراین واشرهای آزبستی به دلیل ارزان بودن و داشتن خاصیت تراکم پذیری مناسب کاربرد بیشتری دارد .

4- مقاومت در برابر فشار :

امروزه بلوکه سیلندرها سبک تر و قابل انعطاف تر از قبل ساخته می ‌شود . در برخی از موتورها از بلوکه و سر سیلندر آلومینیم و در بعضی دیگر از سر سیلندر آلومینیم و بلوکه چدن یا فولادی و بالعکس استفاده می‌ شود .

موتور های یاد شده را بای متالی می ‌گویند . در چنین موتور هایی به دلیل این که مقدار انبساط فولاد و آلومینیم متفاوت است ، نقش واشر آب بندی اهمیت ویژه ای دارد .

اگر به سر سیلندر حرارت بیش از حد برسد به پیچ‌ های آن فشار وارد می شود و در نتیجه واشر صدمه می بیند . بنابراین جنس واشر باید تحمل انبساط غیر همگون را نیز داشته باشد . برای آن که عمر واشرها افزایش یابد از انواع ترکیبی آن‌ها استفاده می‌ شود . پیش از این از واشر هایی چون آزبستی – مسی ، آزبستی – فولادی و آزبستی با حلقه ‌های فولادی بسیار استفاده می ‌شده است .

واشر سرسیلندر چگونه می سوزد ؟

در صورتی که موتور خودرو گرم است و بخار از اگزوز خارج شود نشانه مشکل  در واشر سرسیلندر می باشد که به علت نیم سوز بودن یا سوختن واشر سر سیلندر می باشد .
در صورت مشاهده و متوجه شدن یکی از موارد بالا در صورت امکان از راندن در ادامه ی مسیر خود داری کرده و خودرو را به تعمیرگاه بکسل کنید . در غیر این صورت فقط برای مسیر کوتاه می توان در مخزن روغن موتور را برداشت تا بر اثر حرارت آب مخلوط روغن بخار شود سپس موتور را روشن کرده تا به اولین تعمیرگاه برسید .

در صورت سوختن خاصیت این واشر از بین می رود و در نتیجه آب بندی از بین می رود و آب روغن قاطی می کند . و عوارض بسیا زیادی دارد و اگر ادامه پیدا کند آب رادیاتور بطور کامل چرب می شود و رنگ شیری به خود می گیرد . و خاصیت روانکاری روغن از بین می رود و در نتیجه راننده باید واشر سر سیلندر خودرو را تعویض نماید.

البته قبل از تعویض باید به وسیله مکانیک عیب یابی دقیق انجام شود. و همانطور که گفته شد واشر را باید روی سطح کاملا صاف و تمیز قرار داد . به همین دلیل اکثر تعمیرکاران سطح سیلندر را با سنگ مخصوصی تمیز کرده و کاملاً صاف و صیقلی می کنند .
و یا در مواردی جهت تراشکاری سر سیلندر شما را به تراشکاری معرفی می کنند .

دلایل سوختن واشر سرسیلندر چیست ؟

سوختن واشر سرسیلندر دلایل زیاد و متعددی دارد که از مهمترین این به عمل کردن ناصحیح ترموستات ، ایجاد نشتی در سیستم آب و خالی شدن رادیاتور اتومبیل ، فشار به موتور و عدم توجه به آمپر خودرو و مستهلک بودن این واشر . برای تهیه واشر سرسیلندر برای خودرو حتما به این نکته توجه شود که قطعه  اصل باشد به این دلیل که قطعه های اوریجینال کیفیت بهتر و دوام بسیار زیادتری دارند . در کل دلایل سوختن واشر سرسیلندر خودرو را می توان در موارد زیر خلاصه کرد :

1- داغ شدن موتور خودرو که از دلایل آن می توان به کم شدن آب رادیاتور و جوش آوردن نام برد .

2- غفلت مکانیک در بستن واشر سرسیلندر . این کار را باید با دقت بالا انجام داد به طوری که واشر باید کاملا صاف بسته شود و نوشته ی  top بر روی واشر باید بالا قرار گیرد . و سمت مسی واشر به سمت پایین و روی بلوک سیلندر قرار گیرد  .

3- استهلاک موتور خودرو که اگر سر سیلندر از موتور باز و جدا شود عملا این قطعه از بین رفته محسوب می شود و باید تعویض شود و موتور هم در صورت کارکرد طولانی و ماندن زیاد در ترافیک از بین می رود  .

از دلایل دیگر سوختن واشر می توان به کم بودن آب رادیاتور ، نشتی آب از موتور خودرو ، بد بودن یا ایراد داشتن جنس سرسیلندر ، از کار افتادن یا بد کار کردن فن خودرو ، استفاده نکردن از ضدیخ در تابستان اشاره کرد که توصیه می شود تمام این موارد را در نظر بگیرید .

علائم و نشانه های سوختن واشر سرسیلندر

1- عدم کارکرد صحیح موتور یا همان بد کارکردنسوخ

وقتی واشر سر سیلندر موتور می سوزد به دلایل ذکر شده باعث افت راندمان موتور می شود . چرا که واشر سیلندر از آب بندی بخش اتصال دو قسمت بدن سیلندر و سر سیلندر باز می مانند و باعث ورود آب یا روغن به محظفه سیلندر می شود باعث می گردد . همچنین  بدلیل نشتی فشار درون سیلندر به حد تعیین شده نرسد . از همین رو موتور شروع به بد کارکردن می کند که در صورت عدم توجه قطعات دیگر نیز آسیب دیده و خرج هنگفتی را بر روی دست مالک می گذارد .

2- حضور روغن وآب بر روی بدنه موتور

وقتی واشر سر سیلندر بسوزد امکان دارد که مایعات موجود نظیر آب و رغن از محل اتصال سیلندر و سر سیلندر به بیرون نشت کند . از این رو با مشاهده عینی موتور می توانید ان را تشخیص دهید . البته این اتفاق بیش تر زمانی مخ می دهد واشر سر سیلندر به شدت سوخته باشد  .

3- نشتی داخلی

سوختن واشر سرسیلندر امکان دارد جزیی باشد بطوریکه شاید این اتفاق بصورت داخلی باشد و فقط بین حفره های آب و روغن بوجود آید . در این صورت دیگر نشتی خارج رخ نمی دهد تا بتوان با چشم آن را مشاهده کرد . برای تشخیص این اتفاق باید روش های دیگر را پیش گرفت .

4- تغییر رنگ روغن

اگر آب به بدرون حفره روغن نفوذ کند ، روغن به رنگ قهوه ای روشن در خواهد آمد و در زیر کاورهای سوپاپ های یا روی درپوش ورودی روغن به موتور قابل مشاهده است .

5- تغییر رنگ آب

همچنین روغن نفوذی به حفره آب باعث شیری شدن رنگ آب می گردد ، از این رو اگر در مخزن آب یا در پوش رادیاتور نشانه ای از مایع شیری رنگ مانند سس مایونز روبرو شدید بدانید که واشر سر سیلندر موتور سوخته است .

6- وجود حباب در رادیاتور

اگر واشر سر سیلندر مابین محفظه سیلندر و حفره آب آسیب دیده باشد فشار حاصل از محفظه احتراق به سیستم خنک کننده نشت می کند . از همین رو اگر درب رادیاتور را باز کردید و با حباب های روی آب شبیه به چوش آوردن روبرو شدید نشانه هایی از سوختن واشر سر سیلندر است .

7- دود سفید

اگر دود سفید از اگروز خارج شد ، نشان دهند حضور آب در محفظه احتراق است . این مورد بیشتر در ابتدای روشن کردن موتور قابل رویت است چرا که وقتی موتور خاموش است آب تحت فشار بدرون محفظه احتراق نفود کرده و پس از روشن شدن موتور تحت حرارت محفظه احتراق به بخار تبدیل شده و رنگ دود را سفید می کند .

8- دود آبی

وقتی بدلیل سوختن واشر سر سیلندر روعن به درون محفظه احتراق برود به همراه مخلوط آب و بنزین می سوزد و دود خارج شده از اگروز به  آبی کم رنگ متمایل می شود . هر چقدر میزان آسیب دیدن واشر سر سیلندر بیشتر باشد ، روغن بیشتری نشت می کند و رنگ دود آبی تر می شود .

9- کم کردن آب

اگر هر از چند گاهی و در فواصل کوتاه احساس می کنید که آب رادیاتور شما کم می شود ، می تواند نشانه هایی از سوختن واشر سر سیلندر باشد . چرا که آب بدلیل خرابی واشر سر سیلندر با بدرون محفظه احتراق رفته و بخار می شود و یا با روغن مخلوط می گردد .

10- کم کردن روغن

دقیقا شبیه به کم کردن آب این امکان وجود دارد که روغن موتور نیز نشت کند و به درون محفظه احتراق و یا سیستم خنک کننده موتور راه باید .

11- خرابی کامل موتور

در موارد خرابی شدید واشر سرسیلندر ، وقتی مقدار زیادی مایع خنک کننده وارد سیلندر شود ، می ‌تواند موجب قفل هیدرواستاتیکی که به اصطلاح هیدرولاک می گویند شده و آسیب دائمی به موتور خودرو وارد کند .

واشر سرسیلندر چیست ؟

واشر سر سیلندر قطعه ایست در موتور خودرو که ما بین سیلندر و سرسیلندر قرار می گیرد . و وظیفه آن ایجاد یک آب بندی کامل بین سیستم های مختلف روغن رسانی ، آب ، و احتراق موتور می باشد . واشر سرسیلندر واشریست از جنس پنبه نسوز به علاوه فولاد و مس .

این قطعه نقش بسیار مهمی در موتور خودرو دارد . خیلی از رانندگان به مشکل سوختن واشر سرسیلندر خودرو خود خورده اند .

اگر به تعمیرگاه ها سر بزنید معمولا خودرو هایی را می بینید که به دلیل سوختن واشر سرسیلندر در آنجا هستند و در حال تعمیر می باشند . سوختن واشر سرسیلندر به اصطلاح به دفورمه شدن واشر می گویند که این امر موجب از بین رفتن آبندی مابین سیستم های مختلف موتور خودرو می شود . واشر بین بدنه ی موتور و سر سیلندر با ترکیب مواد نسوز و لایه ی مسی مقوای مقاوم در مقابل حرارت و لایه ی فولادی تشکیل شده است که ضمن یکپارچه کردن سر سیلندر به بدنه ی موتور اجازه می دهد تا گردش روغن و آب بدون امکان مخلوط شدن صورت گیرد و نیز فضای سربسته ی اتاقک احتراق را آب بندی نماید .

اقداماتاتی که بعد از سوختن واشر سرسیلندر باید انجام داد

خیلی از رانندگان با کاهش قدرت موتور متوجه این موضوع می‌ شوند . دمای موتور خودرو به طور غیرطبیعی بالا می ‌رود ، قاطی شدن آب و روغن موتور و مشاهده هر یک از موارد در دیگری .

برخی از رانندگان از استارت بد خودرو خود می‌ گویند پیشرانه خودرو به طرز قابل توجهی عملکرد ضعیفی دارد .

همچنین اگر خودرو را روشن کرده‌اید و موتور به صورت کامل داغ شده است و از اگزوز دود سفید بیرون می‌آید، این یک هشدار برای شماست که واشر نیم سوز شده و به زودی فاجعه‌ای در انتظار خودروی شماست .

در صورت مشاهده هر کدام از نشانه‌های بالا حتماً در مراجعه به تعمیرگاه نسبت به این قطعه تردید نکرده و حساس باشید ، آن را مورد بررسی قرار دهید .

نکاتی مهم در هنگام ایجاد نقص در واشر سر سیلندر

در صورتی واشر سرسیلندر سوخته و یا احتمال این آسیب وجود دارد با خودرو حرکت نکنید . زیرا می تواند احتمال آسیب را به شدت افزایش دهد . همچنین در حالتی که در حرکت هستید و واشر می‌ سوزد  خودرو را نباید متوقف کرد . زیرا حرکت با چنین خودرویی احتمال آسیب به موتور را به شدت افزایش داده و موجب می ‌شود به جای تعویض واشر مجبور به تعمیر و یا تعویض موتور شود .

در حالتی که تعمیرگاه نزدیک است و می ‌خواهید با ماشین حرکت کنید ، درب مخزن روغن موتور را باز کرده تا آبی که با روغن مخلوط شده بخار شود . ولی بهترین حالت این است که از یدک‌کش برای طی کردن مسیر استفاده شود .

موتور خودرو قلب تپنده خودرو است، سوختن واشر سر سیلندر می‌تواند زمینه‌ ساز آسیب به این قطعه اساسی شود ، به همین دلیل افرادی که تصمیم به خرید خودروی دست دوم دارند باید مطمئن شوند که سلامت واشر سرسیلندر د مرحله کارشناسی خودرو تایید شده باشد .

بیشتر بدانید

آموزش ترفندهایی برای خنک‌تر کردن کولر خودرو + عکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.