بررسی آلفا رومئو 4C، سریعترین خودرو کم فروش بازار ایران

بررسی آلفا رومئو 4C، سریعترین خودرو کم فروش بازار ایران

آلفا رومئو 4C یک خودرو اسپرت ایتالیایی است که در سال 2013 معرفی و عرضه شد و در حال حاضر هم بر روی خط تولید کمپانی ایتالیایی قرار دارد . آلفارومئو یکی از زیر مجموعه ‌های کمپانی فیات کرایسلر است که چند سال قبل در بدترین شرایط خود قرار داشت و رو به ورشکستگی می‌ رفت اما با عملکرد خوب مدیرعامل جدید ، از وضعیت بحرانی خارج شد .

آلفا رومئو

آلفا رومئو 4C یکی از سریع‌ ترین خودروهای اسپرت موجود در بازار کشورمان است که در سال 2015 و در تعداد بسیار محدودی توسط آلفاموتور وارد بازار کشورمان شد . البته واردات آن خیلی زود متوقف شد و تنها تعداد انگشت شماری از این خودرو در ایران موجود است .

نکات مثبت آلفا رومئو 4C :

1- چهره ای جذاب وتهاجمی

2- مصرف سوخت مناسب

3- هندلینگ اسپرت

4- شتاب درخور توجه

5- پیشرانه مجهز به توربو شارژر

نکات منفی آلفا رومئو 4C :

1- امکانات رفاهی در سطحی پایین تر از توقع خریدار

2- قیمت خیلی بالا

3- لوازم یدکی نایاب

نقد کارشناسی آلفا رومئو 4C :

آلفا رومئو 4C یک خودرو اسپرت کوچک است که در سال 2013 معرفی شد و پا به بازارهای جهانی گذاشت . البته آلفارومئو پیش از معرفی نسخه نهایی ، در سال 2011 یک نسخه کانسپت و یا مفهومی از 4C را در نمایشگاه خودرو ژنو به نمایش گذاشت ولی مدل نهایی در سال 2013 در همین رویداد معرفی شد تا به عنوان اسپرت‌ ترین محصول کمپانی ایتالیایی شناخته شود .

آلفا رومئو یکی از با سابقه‌ ترین برند های خودرو سازی در ایتالیا است اما در سال‌ های گذشته با مشکلات زیادی رو به ‌رو شد و به نوعی به بحران فرو رفت . پس از آن که سرجیو مارکیونه فقید به سمت مدیرعامل فیات کرایسلر منصوب شد ، تصمیم گرفت تا برند های نا موفق کمپانی را احیا کند که آلفارومئو هم یکی از آن ها بود . سیاست ‌های سرجیو مارکیونه مطابق اهداف نتیجه داد و آلفارومئو از بحران خارج شد و اکنون در بهترین وضعیت خود در سال ‌های اخیر قرار دارد .

آلفا رومئو حضور خود در ایران را از سال 2012 و با عرضه جولیتا آغاز کرد ولی این فعالیت دوام زیادی نداشت و باوجود فروش نسبتا بالا جولیتا ، این کهنه کار ایتالیایی به خوبی در ایران شناخته نشد ؛ اتفاقی که برای بسیاری از برند های خوشنام خودروسازی رخ می ‌دهد .

در سال 2015 بود که آلفاموتور خبر از عرضه خودرو اسپرت آلفارومئو 4C در ایران داد . به دلیل اینکه واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی در ایران ممنوع بود ، 4C باتوجه به حجم پایین پیشرانه مجوز واردات گرفت اما عرضه آن خیلی زود و به دلایل مختلفی متوقف شد . به همین دلیل این خودرو ایتالیایی اکنون قیمتی نجومی به خود گرفته است .

طراحی ظاهری آلفا رومئو 4C به خوبی نشان می ‌دهد که با یک خودرو اسپرت رو به‌ رو هستیم . چراغ‌ های جلو ترکیب عجیبی دارند و چراغ‌ های عقب دایره ‌ای شکل ، یادآور طراحی محصولات فراری است . آلفارومئو 4C یک خودرو موتور وسط است و موتور در بخش عقبی خودرو جای گرفته. البته از آنجا که موتور ابعاد کوچکی دارد ، بدنه هم ابعاد نسبتا کوچکی دارد تا وزن در کمترین میزان قرار بگیرد .

کابین آلفا رومئو 4C یکی از نکات جالب توجه آن است چرا که به ساده‌ ترین شکل طراحی شده و خبری از یک خودرو لوکس گران قیمت نیست . حتی دریچه ‌های هوا شبیه به خودروهای بسیار ارزان قیمت است و همین موضوع ممکن است کمی شما را متعجب کند . شاید این سوال برای شما یش بیاید که چرا یک کمپانی ایتالیایی از چنین طراحی برای محصول اسپرت خود استفاده کرده است .

در جواب باید بگوییم که علت آن کاهش وزن بوده است . چرا که خودرو سازانی در این سطح ، برای پایین آوردن وزن خودرو و پوشش حجم و قدرت نه چندان زیاد موتور ، اقدام به حذف بسیاری از موارد می ‌کنند و به این منظور، تمامی ادوات غیر ضروری را حذف می‌ کنند . نمونه این اتفاق را در محصولات کمپانی لوتوس دیده ‌ایم . البته آلفارومئو سعی کرده با استفاده از برخی تکنولوژی‌ ها از جمله صفحه آمپر دیجیتال ، سادگی کابین را جبران کند .

آلفارومئو 4C تنها دو صندلی دارد که کاملا اسپرت هستند و با روکشی از چرم پوشیده شده‌ اند . فرمان D کات با استفاده از چرم ، پلاستیک و پارچه ساخته شده و لوگوی زیبای آلفارومئو بر روی آن خودنمایی می ‌کند . همان طور که گفتیم آلفارومئو 4C یک خودرو کاملا اسپرت است و ویژگی‌ های فنی و آیرودینامیکی در آن رعایت شده به همین دلیل ارتفاع پایینی از سطح زمین دارد . این بدین معنی است که استفاده از آن در برخی مسیرها به ویژه در خیابان‌ های پر از ایراد ایران ، کاری غیر ممکن است .

آلفارومئو 4C به یک موتور 1.7 لیتری 4 سیلندر توربو مجهز شده که قادر است 240 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید کند . این قدرت به وسیله جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ‌ های عقب انتقال پیدا می‌ کند و 4C در نتیجه این قدرت می ‌تواند در مدت 4.5 ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند . البته برخی رانندگان در آزمون‌ های مختلف موفق شده‌ اند زمانی کمتر از این را به ثبت برسانند که این موضوع ، به شرایط آب و هوایی ، نوع سوخت و بسیاری موارد دیگر بازمی ‌گردد . آلفارومئو 4C چند حالت رانندگی مختلف را در اختیار راننده قرار می ‌دهد که برای استخراج بهترین عملکرد باید حالت رانندگی Race را انتخاب کنید .

آلفارومئو 4C در حال حاضر با قیمتی بسیار بالا در بازار به فروش می‌ رسد . از آنجا که این خودرو در تعداد بسیار محدودی وارد شده ، عملا بازار دست دوم بسیار ضعیفی دارد و نمی‌ توان به خدمات پس از فروش آن دل بست . مهم‌ ترین رقبای آلفارومئو 4C در بازار کشورمان را باید مازراتی گرن توریسمو و گرن کابریو ، ب ام و i8 ، پورشه 911 و مرسدس بنز SL500 بدانیم .

آلفا رومئو

بررسی سریع ترین خودرو آلفا رومئو 4C

خودرو های سریع بسیاری ظرف سال های گذشته به کشورمان وارد شده اند که از مدل های مختلف پورشه و مازراتی تا فرار 458 را شامل می شوند ، ما از سال 2013 و در پی تصویب قانون منع واردات خودرو های لوکس شرایط به کلی تغییر کرد و راه ورود بسیاری از مدل های قدرتمند و سریع به ایران بسته شد .

با این حال به لطف پیشرفت تکنولوژی و فناوری ظرف چند سال اخیر شاهد عرضه نسل جدیدی از موتورهای توربو در جهان هستیم که باعث شده اند حتی علیرغم وجود قوانین سخت گیرانه محیط زیست و گمرک ، همچنان زمینه بهبود عملکرد خودروها فراهم باشد .

آلفارومئو در این میان یک قدم از سایر خودرو سازان جهان پیشی گرفته و با ترکیب تکنولوژی های مربوط به موتورهای پیشرفته توربو تزریق مستقیم ، گیربکس های فوق سریع دوبل کلاچ و شاسی های بسیار سبک وزن فیبر کربنی ، معجونی اقتصادی از سرعت و چابکی را پدید آورده که با توجه به حجم پیشرانه 1.75 لیتری یکی از سریع ترین خودروهای جهان محسوب می شود .

خوشبختانه علیرغم برخی سخت گیری های اداره استاندارد ، در چند ماه اخیر پای این خودرو به کشورمان نیز باز شده است و از این رو شاهد عرضه سریع ترین خودرو صفر کیلومتر حال حاضر بازار ایران هستیم .

خودرویی که علیرغم تمام جذابیت هاییش در بازار فروش چندان سر و صدایی به پا نکرد و با فروشی انگشت شمار شکستی عجیب و غریب را در بازار کشورمان تجربه کرد .

آلفارومئو 4C پس از حضور مدل های آلفا جولیتا و میتو در 23 دی ماه سال 93 در تهران رونمایی شد اما پروسه شماره گذاری آن در حدود یک سال به طول انجامید و سرانجام فروش اولین خودروها به اوایل امسال موکول شد .

بازگشت شکوه آلفارومئو با 4C

آلفارومئو پس از فراز و نشیب های بسیاری که در طول تاریخ غنی خود داشته است . آلفا 4C  را به عنوان پرچمدار نسل جدید محصولات خود معرفی کرد و همه نگاه ها را به سمت خود جلب کرد . یک سوپرکوپه موتور وسط دو نفره با ابعاد کوچک ، آن هم در قرن 21 میلادی به مانند رویا برای تمام دوست داران این برند ایتالیای می ماند .

در نگاه اول به نظر با یک فراری سایز کوچک رو به رو هستیم و هیجانی  نزدیک به مواجه با یک سوپر اسپرت تمام عیار سرتاپای وجودمان را فرا می گیرد .

به هرحال فراری وآلفا جزئی از شرکت مادر یعنی فیات هستند و اشتراک تکنولوژی وسیعی با یکدیگر دارند.

البته جلو پنجره V شکل نشان دهنده هویت واقعی این سوپرکوپه است . چراغ های بزرگ بیضی شکل که بر روی سپر خودرو امتداد پیدا کرده اند و مجهز به LED های ریز و دایره ای شکل جدا از هم هستند تا کاپوت به نسبت بزرگ که با شیبی ملایم که در دو طرف آن امتداد جلو پنجره V شکل وجود دارد از جزییات مهم طراحی در بخش جلوی خودرو است .

در بخش کناری ورودی هوای موتور در یک سوم انتهایی بدنه قرار دارد و خط ملایمی که از سپر عقب حجیم شده تا روی درب خودرو امتداد پیدا کرده است مواجه هستیم .

فاصله دو محور این مدل در حدود 2.37 متر است که آن را تبدیل به یکی از کوچک ترین کوپه های عرضه شده در بازار می کند . به همین دلیل چرخ های 18 اینچی در جلو و 19 اینچی در عقب ، جلوه بزرگ تری به نسبت بدنه دارند که این مسئله درصورت تعویض چرخ ها با سایز بزرگتر تشدید هم خواهد شد .

در نمای عقب همانند فراری با چراغ های ساده گرد رو به رو هستیم ، و مجموعه سپر، اسپویلر و درب یک تکه موتور و صندوق کوچک قرار گرفته در پشت موتور ، ظاهر بسیار جمع جوری به آن داده است .

نکته عجیب در خصوص آلفا 4C ، بسته بودن کاپوت جلویی خودرو است که تنها خود شرکت سازنده مجاز به باز کردن آن است و برخلاف سایر خودروهای اسپرت موتور عقب ، حتی فضایی برای قرار دادن چمدان نیز به خریداران ارائه نمی دهد .

پهنای بسیار زیاد این خودرو هم در نوع خود جالب است و به عدد 1.86 متر می رسد که آن را در این زمینه از دیگر رقبا جلو می اندازد .

آلفا رومئو با استفاده از شاسی تمام فیبر کربنی ادعا می کند که وزن این خودرو زیر 1000 کیلوگرم است ، هرچند در اکثر بررسی های صورت گرفته خلاف این امر ثابت شده است . اما به هر صورت وزن این خودرو به نسبت رقبا بسیار کمتر است و در این زمینه آلفا به نسبت رقبا پیشتاز است .

فضای داخلی آلفارومئو 4C

در داخل اتاق با ظاهری کاملا متفاوت روبه رو هستیم . فضای کابین این کوپه دو نفره به قدری کوچک است که انگار سوار بر یک خودرو هاچ بک شهری شده اید .

برای این که متوجه شوید چگونه صندلی ها شما را در بر می گیرند ، باید گفت که اگر قدتان کمی بلند باشد ، فرمان شبیه به حرف D این خودرو ، به کلی دید بخش آمپرها را مختل می کند و اوضاع دید عقب هم رو به وخامت می رود .

با توجه به ارتفاع شاسی فیبر کربنی ، کوتاهی درب ها و ارتفاع خودرو ، سوار و پیاده شدن تبدیل به یک چالش اساسی به نسبت خودروهای عادی می شود . کیفیت قطعات داخل کابین چنگی به دل نمی زند ، و انگار فقط  فقط آلفا به کارگذاشتن تجهیزات مرسوم با کمترین کیفیت بسنده کرده است .

طراحی خروجی سیستم تهویه نگارنده را به یاد تند 90 خودمان می اندازد ، و حتی سوییچ های سیستم تهویه را هم می توان با یک پراید مقایسه کرد . پدال ها سایز بسیار کوچکی دارند ، و انگار به دلیل محدودیت فضا با یک اتومبیل فرمول یک روبه رو هستیم .

ترمز دستی مکانیکی هم بین دو سرنشین قرار گرفته و منظره کلاسیک و نه چندان زیبایی را برای این خودرو نیم میلیارد تومانی ترسیم می کند .

صفحه نمایش مربوط به اطلاعات و سرگرمی در این خودرو جایی ندارد و آلفا به سیستم پخش ساده با 4 بلندگو و یک نمایشگر بسیار کوچک در بالای کنسول متمایل به سمت راننده بسنده کرده است .

در واقع هیچ آپشن خاصی را در خودرو مورد تست که از نمونه های پایه محسوب می شود ، وجود ندارد و آپشن های عرضه شده همانند صندلی ها با چرم آلکانترا ، کروز کنترل ، سنسور پارک عقب ، اسپویلر فیبرکربنی ، چراغ های زنون  و تم رنگ آمیزی داخل اتاق از آپشن هایی هستند که آلفا پول بسیار زیادی را برای آن ها طلب می کند .

آلفا رومئو

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودرو بورگوارد BX7 + مزایا و معایب آن

منبع: خودروبانک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.