تولید تایر های گیاهی و مواد اولیه آن + مزایا و معایب

تولید تایر های گیاهی و مواد اولیه آن + مزایا و معایب

لاستیک طبیعی که لاستیک هند یا کائوچو نیز نامیده می شود که در ابتدا تولید از پلمیر های از ترکسیب آلی ایزوپرن با نا خالصی های جزئی از سایر ترکیبات آلی به همراه آب تشکیل شده است . مالیزی و اندونزی دو کشور پیشرو در تولید لاستیک هستند . اشکال مختلف پلی ایزوپرن یا لاستیک مصنوعی که به عنوان لاستیک طبیعی استفاده می شوند به عنوان الاستومر ها طبقه بندی می شوند .

تایر

راهنمای کامل خرید لاستیک طبیعی و مصنوعی

لاستیک مهم ترین اجزای ماشین بوده که ماشین بدون لاستیک هیچ است . لاستیک هایی که امروز تولید می شود ، از کمپانی مربوط به لاستیک طراحی و ساخته شده است .

نکاتی که باید در برابر لاستیک رعایت کرد :

1-انتقال شتاب منفی

2- انتقال قدرت حاصل از موتور بر روی چرخ ها

3- جذب ضربات

4- حفظ پایداری

تاریخچه تایر :

در قدیم جنس چرخ ها سفت ومتحرک سنگ می باشد . ایراد این چرخ ها این است بسیار سنگین و غیر قابل تحمل می باشد . آن زمان نیاز های مردم را تامین و پاسخگو بود .

نسل بعد وسایل نقلیه از فلز و چوب ساخته شد . این نوع فرآیند مشکل های زیادی دارد که می توان گفت بیش از حد ممکن سفت و جذب ضربه بالا می باشد . ولی این چرخ ها خوب بوده و مشکل هایی همچون وزن بالا ، عدم چسبندگی می باشد و می توان گفت تعادل بالایی دارد .

چرخ محرک لاستیکی در سال 1860 توسط مهندسی آمریکایی به نام چالرز گودیر طراحی و تولید شد . و قابل توجه است این شخص هیچ کمپانی ندارد و بدون کمپانی می باشد .

در سال 1888 بود که فردی به نام جان دانلوپ برای چرخ های فرزند خود چرخی را طراحی نمود . این طراحی را به نام خود ثبت نمود و بعد کمپانی تاسیس نمود و شروع به تولید چرخ و لاستیک نمود . در اوایل سال 1945 بود که رابرت تامسون چرخ های جدا نشدنی را طراحی و به ثبت رسوند . و مثل جان دانلوپ شرکتی تاسیس و شروع به تولید و فروش نمود .

همچنین در سال 1889 که میشلن به همراه 2 برادر خود کمپانی به نام میشلن تاسیس نمود . او در سال 1890 بود که لاستیکی درست کرد که جدا شود و قابل توجه است که این لاستیک برای سرعت بالا استفاده نمی شد . زیرا این لاستیک ها صاف و همچنین آج دار می باشد . و بعد از طراحی وتولید در سال 1948 شروع تولید و فروختن کرد .

کمپانی continental – AG   در سال 1871 تاسیس و تجهیزات الکترونیکی و قطعات یدکی خودرو را تولید و به شروع به فروختن نمود . او در سال 1904 کمپانی تاسیس کرد و تایر هایی با هر نوع آب و هوایی تولید و همچنان جوری تاسیس نمود که بتواند با سرعت بالا برود .

در سال 1870 بود که بنجامین گودریچ کمپانی با اسم و فامیلی خود تاسیس نمود . و بهترین کمپانی شد که طرفدار فراوانی دارد . و بعد از تولید لاستیک ، لاستیکی تولید نمود که بدون تیوپ نیز قابل استفاده باشد . این طرح در سال 1952 ساخته شد . این کمپانی الان نیز دایر می باشد و علاوه بر لاستیک ، هوا فضا ، و قطعات الکترونیکی تولید و به فروش می رساند .

اما این کار به اینجا ختم نشد و تولیدی دیگر یعنی لاستیک بدون باد را تولید و به دست مردم رساند و حتی به کشور های دیگر نیز صادر کرد . او در این کار پیشرفت فراونی و همچنین معروفیت پیدا نمود .

این کمپانی ها فقد برای اتومبیل ها لاستیک تولید نکرد ، بلکه برای هواپیما ها نیز لاستیک تولید کرد و همچنین باید گفت که قطعات الکترونیکی مخصوص هواپیما را نیز تولید نمود .

موضوع این نیست ، موضوع این است که باید از چه لاستیکی برای خودروی خود استفاده کرد .  قابل ذکر است لاستیک قطعات یدکی نمی باشد . باید با توجه به بوده و مبلغی که می خواهیم صرف آن کنیم لاستیک را بخریم . بهتر است در مورد لاستیک ها پرس و جو کرده ، و بعد اقدام به خرید آن کنیم .

5 نکته اساسی که در هنگام خرید لاستیک طبیعی و مصنوعی باید به آن توجه کنیم :

زمانی که شما تصمیم می گیرید که  لاستیک ماشین خود را عوض کنید ، باید 5 مورد زیر را باید رعایت کنید ، تا بتوانید لاستیک خوبی را بخرید :

1- نام تجاری آن :

باید درباره لاستیک های ایرانی تحقیق لازم را به عمل آورید و اگر ماشین شما ایرانی می باشد حتما از لاستیک ایرانی درجه 1 استفاده کنید و از خریدن و استفاده از تایر خارجی اجتناب کنید . همچنین باید از لاستیکی استفاده کنید که نام آن بر سر زبان ها باشد . معروف بودن آن لاستیک خیلی خوب می باشد .

2- بودجه :

قبل از خرید لاستیک باید به بودجه خود نگاه کنید ، اگر بودجه شما بسیار کم بود ، نمی توانید آن لاستیک که خوب و معروف است را بخرید و اگر از لاستیک ارزان استفاده کنید باید بعد از 3 الی 4 ماه آن را عوض کنید . حتما بودجه خود را افزایش دهید و از لاستیکی استفاده کنید که عمر آن بیش از 1 سال باشد و نیاز نباشد که هر 3 الی 4 ماه یک بار آن عوض شود .

3- کیفیت تایر :

باید از تایری استفاده کنید که جنس آن خوب باشد و همچنین با دوام باشد و بعد از چند بار رانندگی آن خراب نشود . باید از لاستیکی استفاده کرد زود خراب نشود و حداقل چند سال برای شما کار کند نه اینکه بعد 4 الی 5 ماه آن را تعویض کنید . بعضی از لاستیک ها هستند که ارزان قیمت هستند ولی از کیفتی بالایی برخوردار است و فرد را چند سال می برد ولی بعضی از لاستیک ها گران قیمت بوده و اصلا کیفیتی ندارد و بعد از گذشت چند ماه خراب شده و باید آن را عوض کنید . در همان خرید کردن از لاستیکی استفاده کنید که هم قیمت خوبی داشته باشد و هم کیفیت خوبی را .

4- اندازه تایر :

اکثر افراد از تایری استفاده می کنند که اصلا مناسب ماشین آن ها نمی باشد و برای اینکه ماشین آن ها زیبا به نظر برسد این کار را می کنند که همین کار باعث خراب شدن ماشین آن ها و همچنین موتور آن های نیز می شود و وقتی موتور ماشین خراب شود ، خراب بسیاری را روی دست شما می گذارد . از لاستیکی که مناسب ماشین شما است استفاده کنید .

5- نوع استفاده از تایر :

اکثر تایر های گران قیمت و ارزان قیمت جنس خوبی را دارد و بستگی دارد که از تایر ماشین ها چگونه استفاده کنید . اکثر افراد از تایر گران قیمت استفاده می کنند و ماشین را به جاده های خاکی می برند و یا ترمز های بدی را می کند که باعث خراب شدن لاستیک می شود . یه سری از لاستیک ها را نباید در جاده خاکی استفاده کرد .

در برخی از موارد شما تنها نیاز به یک تایر دارید با این حال معمولا تایر ها را به صورت یک جفت و یا چهار جفت در بازار عرضه می شود .

تایر

قسمت های مختلف و مهم تایر طبیعی

این تایر یعنی تایر طبیعی  قسمت های مختلف و همچنین مهمی دارد که شامل موارد زیر می باشد :

1- سطح آج

2- زهوار

3- گوشه آج

4- پر کننده

5- لایه زیر آج

6- بید

7- تسمه محافظ

8- نگه دارنده بید

9- شانه تایر

10- منجید

11- دیوار جانبی

12- استر داخلی

13- پوشش داخلی

تاریخچه تایر گیاهی

تایر های خودرو های امروزی معمولا از لاستیک مصنوعی و کربن سیاه ساخته می شوند که این مواد از نفت خام تهیه می شوند که این مواد در حفظ محیط زیست نقشی ندارد و حتی ممکن است خطر ناک نیز می باشد . این مواد خیلی زود خراب می شوند و برای تهیه دوبار آن ها نیاز به استفاده از نفت و آسیب های زیستی می باشد . بنابراین محققان با استفاده از بوته های صحرایی به تولید تایر می پردازند .

محصول طبیعی به دست آمده از این طریق ، کیفیتی مانند لاستیک هایی دارند که از کشور های نیمه گرمسیری وارد می شوند و در ساخت تایر به کار می روند اما بر خلاف لاستیک های معمولی ، بوته این لاستیک ها در اروپا بهتر کشت می شوند و رشد می کنند و برداشت آن ها نیز با صرفه تر می باشد . قیمت رو به افزایش لاستیک نیز جستجو محصولات جایگزن را ناگزیر کرده است .

دانشمندان در سنگاپور ، در یک مزرعه تولید داخلی ، سرگرم نوعی از فناوری کشت هستند که می تواند مدت زمان رشد و هزینه آن ها را کاهش دهد .

شرکت آمریکایی COOPER TIRE  به دنبال تولید تایر های اتومبیل از نوعی گیاهی صحرایی بومی جنوب غربی آمریکا به نام GUAYULE است . این شرکت مدعی است می تواند تایر کامل را از لاستیک مشتق شده GUAYULE تولید کند .

در این پروژه یک شرکت کشت دهنده گیاهان و تولید کننده لاستیک از آن ها به نام PANARIDUS و همچنین دانشگاه های کلمسون و کورنل نیز همکاری دارند .

پروژه شرکت COOPER TIRE  بخشی از برنامه ( تحقیقات توده زیستی و توسعه مبتکرانه می باشد که بودجه این پروژه 6.9 میلیون دلاری می باشد که توسط وزارت انرژی آمریکا و وزارت کشاورزی این کشور به طور مشترک تامین می شود .

علاقه به کشت دادن GUAYULE به عنوان جایگزینی برای گیاه HEVEA که منبع اصلی لاستیک طبیعی می باشد ، از اوایل دهه 1900 مطرح شد و به ویژه در دوران جنگ جهانی دوم و در نهایت در دهه 1970 تقویت شده است .

گفته می شود که گیاه صحرایی GUAYULE علاوه بر تولید شیره خامی که می تواند به شکل لاستیک پردازش می شود ، همچنین صخغی تولید می کند که می توان از آن در تولید چسب ها ، طعم ها ، رایحه ها و سوخت زیستی استفاده می شود . همچنین مواد این گیاه را می توان به سوخت زیستی تبدیل و در ساخت مواد به کار برد .

گیاه GUAYULE بسیار سریع تر از HEVEA رشد می کند با این حال گیاه HEVEA دارای مزیت هایی است . HEVEA کمتر ترک بر می دارد و حین تولید لاستیک از آن حرارت زیادی تولید نمی شود در حالی که تولید لاستیک از GUAYULE موجب ایجاد گرمای زیادی می شود .

تایر های مسئول مصرف 70 درصد لاستیک در سراسر جهان هستند و با صنعتی شدن کشور های بیشتر ، تقاضا برای آن ها افزایش می یابد . با این حال ، شرکت ها مدعی اند صنعت می تواند تا سال 2024 حدود 21 میلیون هکتار دیگر از گیاه HEVEA را مصرف می کند .

همچنین باید گفت که استفاده از تایر های گیاهی مزایای و معایبی دارد که امکان دارد به محیط زیست ما آسیب جدی را وارد کرده و یا به محیط زیست ما کمک کند .

GUAYULE ها از سال 1920 قابل استفاده در تولید لاستیک ها هستند ولی استفاده از این گیاهان در تولید تایر تا به امروز به مرحله تجاری نرسیده است . و با توجه به مواد استفاده شده در تولی این تایر و همچنین هزینه مناسب و بهره برداری از این گیاه تایر های جدید و با قیمتی بسیار مناسب تر از تایر های معمولی و آلودگی زیستی کمتری تولید خواهد کرد .

شرکت RUBBER و COOPER TIRE  در نظر دارد که از تایر که ساخته شده از لاستیک گیاه GUAYULE در همین هفته رونمایی کرده است . شرکت های BRDGEDTONE و فورد نیز تحقیقات فعالی در زمینه ی استفاده از بیو لاستیک ها در اولین تایر های ساخته از لاستیک  GUAYULE را دارد که انتظار دارند که در سال 2017 عرضه بازار شود . که وارد بازار شد و طرفدار و فروش خوبی را نیز به همراه داشته است .

استفاده از این گیاه به عنوان منبعی مطمئن جهت جایگزین کردن مواد لاستیکی از چند سال پیش وارد مرجله صنعتی شده و شرکت های زیادی فورد تلاش می کنند که از مواد به دست آمده از این گیاه جهت ساخته بخش هایی از محصولاتشان استفاده شود .

تایر

بیشتر بخوانید:

بالانس لاستیک خودرو چیست + علت اهمیت و فواید آن

مزایا و معایب استفاده از باد نیتروژن در لاستیک ها + تاثیر آن

همه چیز درباره قیمت و شرایط خرید لاستیک دولتی

منبع: عصر خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.