سیستم EGR چیست و در خودرو چه وظیفه ای دارد؟
در سال های اخیر توجه به کاهش آلاینده موتور خودرو ها به شدت افزایش پیدا کرده است . در میان این مشکل ، راه کار های مختلفی برای کاهش آلایندگی خودرو ها به وجود آمده است که EGR یا سیستم گردش مجدد گاز های اگزوز یکی از آن ها می باشد .
گاز های خروجی اگزوز خودرو ها آلاینده های متعددی دارد اما در میان آن ها ، اکسید های نیتروژن که به طور عمومی با NOX نمایش داده می شود که یکی از خطرناک ترین آلاینده ها می باشد . اکسید های نیتروژن مسدول مستقیم تشکیل مه دود در شهر های بزرگ و بارش باران های اسیدی می باشند و به همین دلیل در قوانین آلایندگی توجه زیادی به کاهش آن ها شده است .
این سیستم وظیفه دارد سطح اکسید های نیتروژن را در خروجی موتور خودرو ها و به طور مشخص خودرو های دیزل را تا حد امکان کاهش دهد .
چطور ECU موجب گاز نخوردن ماشین می شود ؟
در خودرو های مجهز به سیستم انژکتور ، دلیل گاز نخوردن ماشین می تواند قطعه ای به نام ECU می باشد که به نوعی مغز ماشین حساب می شود . وظیفه بررسی وضعیت خودرو جهت تنظیم واکنش سنسور های موجود در موتور را بر عهده دارد . خودرو های مجهز به سیستم انژکتور از نظر سیستم سوخت رسانی متفاوت می باشد و با خودرو های کاربراتوری تفاوت زیادی دارد .
در صورتی که ماشین گاز نخورد انژکتور خودرو جلوگیری می شود . اگر هر گونه نشانه ای از گاز نخوردن ماشین را دیدید می توانید با کمک دستگاهی به نام دیاگ عیب کامل قطعه را پیدا کنید و یا آن را درست و یا تعویض کنید .
در صورت گاز نخوردن ماشین چه باید کرد ؟
گاز نخوردن ماشین برای مدت طولانی و بی توجهی شما به این مشکل ، باعث خراب شدن ماشین و حتی موتور آن می شود که آن موقع هزینه های سنگینی را روی دست شما می گذارد . پس بهتر است زمانی که علائم و یا نشانه های گاز نخوردن را دیدید ، سریع آن را پیش مکانیک ببرید و از او بخواهید ، عیب آن را پیدا کنید و از او بخواهید آن را درست کند . برخی از قطعات موتور بسیار گران می باشد و زمانی که ماشین گاز نخورد ( در مدت طولانی ) احتمال دارد قطعات آسیب دیده باشد و باید آن را تعمیر کنید .
به خاطر داشته باشید که حتما باید فیلتر را باید هر 6 ماه یک بار تعویض کنید ، زیرا علت اصلی گاز نخوردن ماشین می تواند همین فیلتر باشد . حتما هر 6 ماه یک بار ماشین خود را به تعمیر گاه ببرید و تمام ماشین را چک کنید .
چه مواردی باعث گاز نخوردن ماشین می شود ؟
1- سنسور پدال گاز معیوب در خودرو های با دریچه گاز برقی
2- ایراد در میکرو سوئیچ پدال ترمز در خودرو های گیر بکس اتوماتیک
3- خرابی سنسور پدال کلاچ
4- خرابی سنسور کیلومتر در خودرو
5- خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ
6- خرابی سنسور خطی گاز کولر
7- خرابی سنسور هیدرولیک فرمان
8- خرابی مپ سنسور
9- خرابی سنسور دور موتور
10- معیوب بودن موتور دریچه گاز برقی
11- معیوب بودن مجکوعه دریچه گاز
یکی از علل اصلی گاز نخوردن ماشین پمپ بنزین می باشد ؟
دلیل گاز نخوردن ماشین حتی می تواند پمپ بنزین آن هم باشد . قطعه ای به نام پمپ بنزین در تمام ماشین ها وجود دارد و سوخت خودرو را از باک به موتور انتقال می دهد و از همین رو یکی از بخش های مهم و ضروری ماشین می باشد . زمانی که پمپ بنزین ماشین دچار مشکل شود ، سوخت کافی به موتور نمی رسد و باعث نخوردن گاز ماشین می شود .
پمپ بنزین در قسمت عقب ماشین و در باک خودرو قرار دارد و از آنجا سوخت ماشین تامین می شود . بودن پمپ بنزین برای ماشین ها مهم و ضروری می باشد و اگر پمپ بنزین نباشد ، ماشین حرکت نمی کند . زمانی که پمپ گاز ماشین خراب می شود ، امکان دارد باعث خرابی بسیار و ناگهانی شود و خرج فراوانی را روی دست شما بگذارد .
زمانی که ماشین گاز نمی خورد ، چه قطعاتی نقش دارد ؟
1- استپر موتور
2- سنسور دریچه هوا
3- مپ سنسور
4- ایراد در سیم گاز و پدال گاز و دریچه گاز
5- سیستم ورودی هوا و منیفولد
6- سنسور دور موتور
7- موتور ECU
8- انژکتور ها و غیره
9- آب خوردگی سنسور ها
در هنگام گاز نخوردن ماشین چه کار کنیم ؟
در صورتی که برای اولین بار ماشین شما گاز نخورد باید خیلی سریع آن را پیش مکانیک ببرید و از او بخواهید آن را تعمیر کند . و از سلامت و عملکرد آن با خبر شوید .
در صورتی که با وجود چنین مشکلی ، خودروی خود را روشن کرده و به صورت مداوم پدال گاز را فشار دهید می تواند آسیب های جدی به موتور خودرو شما برسد . همین یادتان باشد که تعویض مرتب فیلتر هوا و چک کردن پمپ بنزین خودرو به کاهش هزینه های تعمیر و افزایش طول عمر ماشین کمک خواهد کرد .
دلایل دیگر گاز نخوردن ماشین شامل موارد زیر می باشد :
1- نقص در ECU موتور
2- خرابی سنسور های پدال کلاچ
3- نقص در هیدرولیک فرمان
4- ایراد در سیستم موقعیت میل سوپاپ
5- کیلومتر در ماشین های با ECU
اکسید های نیتروژن چگونه تشکیل می شود ؟
یکی از اصلی ترین آلاینده های موتور ها دورن سوز که تاکید زیادی نیز بر کاهش آن ها وجود دارد اکسید های نیتروژن یا NOX است و دانستن آن به دلیل این است که آلاینده ها می تواند به حذف آن از مبدا کمک کند تا به این ترتیب مانع از تشکیل آن می شود . اکسید های نیتروژن همان گونه که از نام آن ها پیدا می باشد ، که حاصل ترکیب نیتروژن با اکسیژن می باشد . این دو گاز در حالت طبیعی با یک دیگر ترکیب نخواهند شد اما زمانی که هر دو گاز در دمای بسیار بالا در مجاورت یک دیگر قرار دارد ، فعال شدن و ترکیب می شوند و یکی از منابع تولید این دمای بالا ، محفظه احتراق موتور خودرو است اما این دو گاز در دمای بسیار بالا در مجاورت یک دیگر ترکیب نخواهند شد .
هوای اطراف ما دارای 78 درصد نیتروژن و 21 درصد اکسیژن می باشد و به این ترتیب در زمان ورود هوا به موتور خودرو و در مرحله مکش ، حجم زیادی از این دو گاز وارد موتور می شوند و نمی توان جلوی ورود آن ها را گرفت .
با این که می دانیم اکسید های نیتروژن در چه شرایطی تشکیل می شود و اینکه می دانیم نمی توان جلوی ورد اکسیژن و نیتروژن را به درون موتور خودرو می گیرد . بهترین راه حل ممکن ، کاهش دمای محفظه احتراق باشد تا از تشکیل این آلاینده جلوگیری می شود .
انواع موتور ها
1- موتور های درون سوز
موتور های بنزینی به سرعت به گزینه مورد انتخاب خودرو سازان و خریداران خودرو ها تبدیل کرده است . با وجود استارت نا هنجاری ، صدا و آلودگی زیاد ، و دشواری در تعویض دنده ها ، فناوری های جدید نظیر خطوط تولید و همچنین پیشرفت های بدست آمده برای این نوع موتور ، امکان تولید استاندارد خودرو هایی با موتور های مبتنی بر سوخت را فراهم کرده است . ابداع خودرو های مجهز به موتور بنزینی به سال 1876 ، و آغاز تولید انبوه این نوع خودرو ها به دهه 1890 میلادی بر می گردد .
2- موتور های بخاری
موتور بخار در اوایل سده 1700 میلادی اختراع شد ، و به شیوه اصلی برای تامین قدرت موتور ها ، و کمی پس از آن به روشی برای به حرکت در آوردن لوکوموتیو ها بدل شده است .
موتور های بخار ، دستگاهی است که حرارت را به جنبش مکانیکی تبدیل می کند . این حرارت با استفاده از دیگ های بخار که با جوشاندن آب تولید بخار می کند ، فراهم می شود .
اصلی ترین علت حذف موتور های بخار از خودرو های این بود که متصدی باید پیش از راه اندازی اطلاعات کاملی در مورد دیگ ها و موتور های بخار می داشتند ، چرا که در صورت بی توجهی متصدی ، عملکرد موتور می توانست برای خودش مضر و زیان بار است .
3- موتور های الکتریکی
خودرو های برقی مشابه خودرو های بخار ، با دوام ترین گزینه برای پیشرانه خودرو ها می باشد . این نوع موتور اولین بار در اوایل سده 1800 اختراع شد و در حدود سال 1890 ، فردی توانست در یک ساعت مسافت 14 کیلو متری را طی کند .
خودرو های برقی برای ذخیره سازی برق ، که جهت قدرت بخشیدن به موتور های الکتریکی به کار می رود ، از باتری بهره می برند . یک خودرو برقی فاقد قطعاتی همچون میل لنگ است که در خودرو های بنزینی به کار رفته است ، این موضوع امکان تولید سریع تر قدرت نسبت موتور های بنزینی را برای موتور های برقی فراهم کرده است . به واسطه انتقال سریع تر قدرت ، وسایل نقلیه برقی قادرند تا نسبت به خودرو بزینی به شتاب بیشتری دست پیدا کنند .
علائمی که نشان می دهد که حسگر اکسیژن خراب می باشد ؟
سنسور اکسیژن در تمامی ماشین ها یکی بوده و تفاوتی با سنسور های ماشین های دیگر ندارد ، و علائم و خراب شدن آن ها یکسان می باشد ، زمانی سنسور و یا اگزوز ماشین خراب شد ، به هیچ عنوان آن را دست نزنید و آن را به تعمیر کار نشان دهید ، تا آن اگزوز و سنسور ماشین شما را درست کند . زیرا اگر شما دست بزنید ، شاید آن بدتر شود ، پس به هیچ عنوان دست نزنید .
افرادی که ماشین دارند ، باید خیلی مراقب دور ماشین باشند که باعث خراب شدن ماشین نشود ، باید همیشه دور موتور را تمیز نگه دارند و هر چند ماه یک بار ، آن را برای چک کردن نزد مکانیک ببرند و از سالم بودن موتور خود مطمعن شوند .
اگر سنسور شما به خوبی کار نکند ، موتور شما دچار آسیب های جدی خواهد شد . پس بهتر است مرتب سنسور ، اگزوز ، موتور و همچنین دینام خود را چک کنید تا مطمعن شوید که مشکلی ندارد .
قابل توجه است که میزان پاشش سوخت را خودرو تاثیر مثبتی دارد ، اگر سنسور اکسیژن شما دچار هر ایراد یا عیبی شد ، حتما آن را نشان دهید و سر خود کاری انجام ندهید . اگر ماشین سوخت خیلی بالایی داشت و بیش از اندازه بود ، حتما سنسور و یا حسگر شما خراب شده است و باید آن را عوض کنید .
علائم خراب شدن سنسور های اکسیژن :
1- مصرف سوخت زیاد
2- خروج دود سیاه از اگزوز
3- بیش از حد گرم شدن پیشرانه
4- روشن شدن چراغ چک موتور
سنسور فشار هوای مانیفولد چه سنسوری است ؟
وظیفه آن این است که فشار وارد شده به سنسور را اندازه گیری کند و هوای مانیفولد را وارد موتور می کند . و همچنین مقدار پاشش سوخت و اوانس جرقه را تنظیم و کنترل می کند .
سنسور اکسیژن چیست ؟
مواد غنی و هوای ورودی را به موتور می رساند و دود را از موتور و ماشین خارج می کند . و ecu سوخت و هوا را میسنجد و آن را تنظیم و کنترل می کند . و سنسور اول در خروجی و سنسور دوم در ورودی نصب شده و وظایف خود را انجام می دهد .
عیب یابی سنسور اکسیژن :
اکثر سنسور ها عمر زیادی دارد و به چند سال نیز کشیده می شود . با خراب شدن و پوسیده شدن آن دیر سنسور کاری انجام نمی دهد و در زمانی خراب شود ، علائم زیر را دارد :
1- افزایش آلایندگی خودرو
2- ایجاد بد شدن خودرو
3- مصرف سوخت بالا
4- بد کاری کردن خودرو
5- روشن شدن فن در زمان سرد بودن
6- عدم ایجاد حالت ساسات
7- روشن شدن فن
دریچه EGR تیپ های مختلفی را دارد که شامل موارد زیر می باشد :
1- دریچه پنوماتیک
2- دریچه الکتریکی
3- دریچه الکتریکی با اتاقک خنک کننده
بیشتر بخوانید:
بررسی کامل آچار ترکمتر و نحوه عملکرد آن در خودرو
منبه: پاریز صنعت