تشریح کامل نقشه های الکتریکی و مدارهای خودرو پراید + نحوه عملکرد آن

تشریح کامل نقشه های الکتریکی و مدارهای خودرو پراید + نحوه عملکرد آن

یکی از مهم ترین قطعاتی که در خودرو ها وجود دارد ، کارراتور است که چرا وظیفه دارد تا مخلوطی متناسب از سوخت و هوا را به موتور برساند . در خودرو های  مختلفی از این سیستم استفاه می شود . مدار های پراید از دینام ، سیستم برق و فیوز و غیر تشکیل شده است .

خودرو

سیستم برق خودرو چیست ؟

سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل یکی از قسمت های مهم و ضروری ماشین می باشد که بودن آن بسیار ضروری و مهم باشد و اگر آن نباشد ماشین روشن نخواهد شد و همچنین حرکت نیز نمی کند . اشتعال سوخت در تمام قسمت های مهم اتومبیل به وسیله برقی کار می کند که تمام وسیله های برقی با کمک برق انجام می شود که اگر برق خودرو نباشد ، هیچ کاری انجام نمی شود .

قطعات سیستم برق خودرو شامل موارد زیر می باشد که بدون آن ها بسیار ضروری و مهم می باشد :

1- وایر شمع : کار انتقال جریان الکتریسیته به شمه ها و تولید جرفه توسط وایر های شمع و لایه های عایق ما بین آن ها به وجود خواهد آمد .

2- کویل : این قطعه وظیفه اش تقویت ولتاژ های باتری می باشد که حتما وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد ، باعث به وجود آمدن مشکل های جدی می شود .

3- انژکتور ها : انژکتور ها مانند کاربراتور وظیفه ترکیب سوخت با هوا و تزریق آن در موتور را بر عهده دارد و این کار بسیار دقیق انجام خواهد شد .

4- باتری : منبع اصلی برق خودرو باتری می باشد که باتری مهم ترین و ضروری ترین قطعه هر خودرو می باشد و باعث تامین برق نیاز خودرو می شود .

5- دینام : وظیفه دینام نگه داشتن باتری در حالت پر می باشد .

مهم ترین کاربرد برق خودرو چه می باشد ؟

1- سیستم گرمایشی و سرمایشی

2- عملکرد سوئیچ خودرو

3- دزد گیر خودرو

4- چراغ های راهنما

5- استارت زدن

6- بالا و پایین کردن شیشه ها

7- روشن کردن چراغ های خودرو

وظیفه تولید کننده برق خودرو در چیست ؟

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی بر عهده دینام و در خودرو های جدید بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق 12 ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد .

رله دوبل

یکی از اجزای الکتریکی خودرو که در صورت عدم عملکرد صحیح باعث خاموش شدن یا بد کار کردن ، خودرو خواهد شد ، رله دوبل می باشد . وظیفه اصلی رله دوبل در خودرو ، تامین ولتاژ برق مورد نیاز قسمت های مختلف رسانی و همچنین ECUمی باشد . رله دوبل از دو بخش تشکیل شده است که رله اصلی و رله دوم یا پمپ بنزین می باشد .

رله دوبل در حقیقت قطعه ای است که وظیفه کنترل و برق رسانی به قسمت های سوخت رسانی و کامپیوتر را بر عهده دارد . در صورت خرابی این قطعه ، معمولا خودرو روشن نخواهد شد و عملکرد آن با اخلال مواجه خواهد شد .

این قطعه جز مهم ترین قطعات خودرو می باشد که با نیروی الکتریکی کار می کند و اگر به هر کدام از این قطعات میزان ولتاژ مورد نیاز ارسال نشود ، ماشین به طور کلی خاموش و همچنین عملکرد آن نیز کم می شود .

علائم خرابی رله دوبل شامل چه مواردی می باشد ؟

1- پس از باز کردن سوئیچ ، صدای تیک مانند خفیفی در خودرو شنیده می شود که نشانه خرابی رله می باشد .

2- هنگام باز کردن سوئیچ ، برای دو الی سه ثانیه صدای آغاز به کار پمپ بنزین شنیده می شود .

3- روشن نشدن خودرو در زمان استارت زدن

4- اگر پس از باز کرن سوئیچ ، چراغ چک خودرو روشن نشود ، می تواند نشانه ای بر خرابی رله دوبل باشد .

رله دوبل در چه قسمتی از خودرو قرار دارد ؟

این قطعه در نزدیکی رادیاتور نصب شده است و بر روی تمام ماشین کنترل و نظارت دارد . همچنین باید اضافه کرد که در اکثر ماشین ها رله دوبل در جای دیگر می باشد برای مثال برای خودرو پراید در کنار باتری می باشد و در خودرو 206 در محفظه BM34  می باشد و همچنین در اکثر ماشین ها در کنار ECU قرار دارد . که باید به استارت زدن و روشن شدن ماشین کمک کند ، زمانی که این قطعه یعنی رله دوبل دچار مشکل جدی شود ، ماشین شما قادر به استارت زدن و روشن شدن نمی باشد . بهتر است ماهیانه رله دوبل را مداوم چک کنید و زمانی که دچار آسیب شد سریعا آن را عوض کنید .

رله دوبل برق چه قطعاتی را تامین می کند ؟

1- پمپ بنزین

2- ECU

3- انژکتور ها

4- کویل

5- شیر کنیستر

6- گرم کن دریچه گاز

7- گرم کن سنسور اکسیژن

8- چراغ چک

خودرو

5 نشانه خرابی زغال دینام

1- اتصالات شل یا قطع شده

در صورتی که اتصالات شل یا قطع شده باشند ، باید همه موارد مربوط به دینام را چک کنید . ممکن است تسمه ها مشکلی نداشته باشند و هیچ مورد آشکار دیگری هم دیده نشود ولی باتری خوابیده باشد . در این صورت دینام برق تولید می کند ولی برق تولید شده جایی نمی رود . جریان برقی دینام تولید می کند توسط سیم های بلند و کوتاه منتقل می شود . اگر این قسمت حیاتی درست کار نکند ، برقی که دینام تولید می کند ، نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد .

2- خوابیدن باتری

اگر دینام مشکلی نداشته باشد ، روشن نشدن خودرو علامتی است از این که مشکلی در سیستم استارت خودرو شما به وجود خواهد آمد . وقتی سوئیچ را می چرخانید ، صدای تلق تلق به گوش خواهد رسید ولی هیج اتفاقی نمی افتد . بعد از مدتی ، حتی همان صدا هم قطع می شود . باتری را می تولن با استفاده از اهم متر تست کنید . بیشتر تعمیر گاه ها ابزار هایی برای تست کردن وضعیت و ظرفیت شارژ باتری ها دارند

3- بینایی ، شنوایی ، بویایی

بینایی : بیشتر مکانیک ها می گویند وقتی مشتری هایشان با مشکلات مربوط به دینام مواجه می شوند ، کاپوت را بالا می زنند تا ببینند آیا تسمه ای در رفته است ، دسته موتور پاره شده یا قسمتی از موتور از کار افتاده است یا خیر .

شنوایی : بیشتر راننده ها نی گویند قبل از این که مشخص شود دینام مشکلی پیدا کرده است یا خیر ، صدای غرغر یا جیغ به گوش می رسد . دینام به وسیله تسمه ای به حرکت در می آید که به فولی سر میل لنگ متصل است .

بویایی : بوی سیم یا لاستیک سوخته ، اغلب مربوط به وجود مشکل در دینام می شود . اگر فولی دینام تراز نباشد و یا نتواند آزادانه بچرخد ، تسمه اصطلاک بیشتری پیدا می کند و باعث می شود بوی لاستیک بلند شده و به مشام شما برسد .

4- چراغ هشدار دهنده

روی صفحه کیلو متر بیشتر خودرو هایی که در دهه اخیر ساخته شده اند ، یک چراغ هشدار دهنده وجود دارد که روشن شدن آن نشان دهنده وجود مشکل در دینام است . اگر دینام با حداکثر توانش کار نکند یا ولتاژ بیش از حد از آن خواسته شود ، ممکن است میزان ولتاژ از محدوده تعیین شده بالا تر یا پایین تر برود و منجر به روشن شدن چراغ شود .

5- چراغ های کم نور

از آن جایی که دینام نیاز های برقی خودرو را تامین می کند ، وقتی کارایی آن پایین بیاید ، دستگاه های برقی هم خوب کار خواهند کرد . در این صورت ممکن است چراغ های جلو و چراغ های روی داشبورد کم نور و یا به شدت پر نور شود .

تسمه دینام چیست ؟

اگر درب محفظه موتور یا همان کاپوت خودرو بالا زده ، در قسمت جلویی موتور ، می فهمید وظیفه آن چگونه است . امکان دارد در هر ماشین از چند تسمه استفاده شود .

معمولا در اکثر خودرو ها تعداد تسمه هایی که در قسمت جلویی خودرو تعبیه شده اند بیش از دو مور نیست که یکی از آن ها برای چرخاندن دینام و دیگر برای چرخاندن کمپرسور تهیه  هوا ، فرمان هیدرولیک و واتر پمپ می باشد .

این تسمه ها با اولین استارت و همگام با روشن شدن خودرو شروع به چرخش نموده و قطعاتی که به آن ها متصل شده اند را به حرکت وادار می کند . تسمه پروانه که می تواند از تسمه دینام جدا باشد یا به همراه آن باشد ،  باعث به حرکت در آوردن پروانه خودرو در قسمت جلویی و سایر قطعاتی که گفته شد ، به کار می رود . تسمه دینام باعث به حرکت در آمدن دینام خودرو و تبدیل نیروی حرکتی موتور به نیروی الکتریکی می شود که در نهایت این نیرو به باتری انتقال پیدا کرده و سبب شارژ شدن آن می شود .

قطعات زغال دینام

1- جا ذغالی و دغال ها

در دینام های جریان مستقیم برق خروجی دینام ها از زغال ها عبور می کرد چون جریان زیادی از آن ها عبور می کند معمولا زغال آن ها بزرگ می باشد ولی در الترناتور جریان زیادی از زغال ها نمی گذارد و به همین خاطر زغال های زیاد بزرگ نمی باشند .

2- پولی و پنکه

مانند دینام های جریان مستقیم قسمتی از محور روتور از پوسته جلوئی النرناتور بیرون است روی این قسمت یک پولی و پنکه قرار دارد که هر دو آن ها توسط یک خار بع محور روتور متصل می شوند جلوی آن ها یک مهره بسته می شود و تسمه روی این پولی قرار گرفته است .

3- پوسته دینام های الترناتور

الترناتور از دو پوسته جدا از هم تشکیل شده است که معمولا از جنس آلومینیوم می باشند بدنه فلزی استاتور ما بین این دو پوسته قرار گرفته و توسط چند پیچ دو پوسته روی یک دیگر محکم می شود.

4- روتور

مجموعه ای است که وظیفه تولید حوزه مغناطیسی را در الترناتور به عهده دارد . زوتور از یک محور تشکیل شده که جلوی آن دارای رزوه برای بستن و نگهدار آن قیمت مب لاشد .

5- استاتور

استاتور مجموعه ای است که سیم پیچی می باشد که در اثر برخورد به حوزه آن جریان الکتریسته به وجود می آید این سیم پیچی ها دور روتور می باشد و از حوزه مغناطیسی محافظت می کند .

مهم ترین عواملی که باعث خرابی زغال دینام می شود ، چیست ؟

1- سوختن سیم پیچ و بالشتک ها : این مشکل به علت استفاده زیاد از دینام رخ داده و نیاز است که این قطعات تعویض شود .

2- آفتامات : این قطعه وظیفه کنترل نوسانات آن را بر عهده دارد ، و مشکل در آن موجب بالا رفتن تعداد نوسانات شده و ممکن است عملکرد آن را خراب کند .

3- مشکل تسمه دینام : شل و یا سفت بودن بیش از اندازه تسمه و یا پوسیدگی آن عامل خرابی این قطعه می شود .

4- از بین رفتن زغال : در اثر استفاده بیش از اندازه از زغال و یا دمای بالای آن این قطعه از دینام تخریب شده و نیاز به تعویض دارد .

کار دینام چیست ؟

دینام تولید کننده برق است به این ترتیب که انرژی مکانیکی به انرژی  الکتریکی تبدیل شده و این انرژی ضمن شارژ نمودن باطری مصارف مختلف برق اتومبیل را تامین می کند .

عوامل زیادی در خرابی یا سوختن دینام تاثیر می گذارد که این عوامل شامل موارد زیر می باشد :

وسایل برقی که با حداکثر ظرفیت خود کار می کنند موجب می شود ذخیره برق باطری به مصرف برسد و این کمبود برق با دینام جبران خواهد شد .

گرمی هوا موجب بالا رفتن درجه حرارت موتور و به مدار آمدن دور فن ثانویه با حداکثر دور می شود . همچنین استفاده از کولر خودرو و قرار دادن دور فن کولر در دور حداکثر و ترافیم سنگین شهر ها موجب کاهش سرعت خودرو و کاهش دور موتور می شود و در نتیجه باعث بیشتر شدن قدرت تولید برق دینام پایین خواهد آمد و به موتور آسیب بسیار جدی وارد می کند .

خودرو

بیشتر بخوانید:

نسبت صحیح ترکیب ضد یخ و آب در رادیاتور در پراید

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.