همه چیز درباره میل گاردان و بررسی ساختمان داخلی آن

همه چیز درباره میل گاردان و بررسی ساختمان داخلی آن

در خودرو هایی که فاصله چرخ های محرک خودرو و مجموعه گیر بکس و موتور ، زیاد باشد جهت انتقال نیرو به چرخ های محرک از میل گاردان استفاده می شود .

میل گاردان میله ای شافت ساده می باشد که وظیفه آن ، انتقال نیرو از گیر بکس به دیفرانسیل عقب می باشد . دیفرانسیل ، نیرو چرخشی و گشتاور را از میل گاردان گرفته و بین چرخ های عقب ماشین تقسیم کرده و باعث حرکت آن می شود .

میل گاردان

همچنین گشتاور در نهایت به چرخ های محرک خودرو منتقل خواهد شد و حرکت کردن خودرو به جلو ممکن می شود و همچنین باعث بیشتر شدن سرعت آن خواهد شد .

میل گاردان معمولا در خودرو هایی به کار می رود که موتورشان در جلو چرخ های عقب شان محرک هستند ولی امکان دارد در یک مدل خودرو ، موتور آن در عقب ماشین قرار داشته باشد و چرخ های جلو نیز محرک باشد . در همچنین مواقعی میل گاردان جهت انتقال نیرو به چرخ های جلو خودرو استفاده خواهد شد .

ساختمان داخلی میل گاردان چگونه است ؟

دیفرانسیل و گیر بکس در یک ارتفاع قرار ندارند و گیر بکس معمولا در ارتفاع بیشتر و بالا تری از دیفرانسیل قرار دارد . این ارتفاع با توجه به بالا و پایین رفتن دیفرانسیل در دست اندازه های جاده و خیابان به طور دائمی در تغییر می باشد ، همچنین طول میل گاردان هم دائما در حال عوض شدن و تغییر می باشد . دلیل آن هم بخاطر دیفرانسیل تنها بالا و پایین می شود ولی نمی تواند به چپ و راست حرکت کند ، در نتیجه باعث با بالا رفتن دیفرانسیل ، طول میل گاردان کم خواهد شد و با پایین رفتن دیفرانسیل ، طول میل گاردان باید زیاد شود و اگر میل گاردان ثابت بماند ، اجازه بالا و پایین رفتن به دیفرانسیل را نخواهد داد .

مفصل هایی که در میل گاردان به کار می روند و معمولا به نام مفصل های صلیبی شناخته خواهند شد که امکان حرکت زاویه دار دو محوری که با یک دیگر زاویه دار هستند را فراهم خوهند کرد . و همچنین عملکرد این مفصل ها ساده می باشد .

علاوه بر استفاده از مفصل های صلیبی ، برای اینکه میل گاردان بتواند افزایش و یا کاهش طول داشته باشد . معمولا شافت اصلی آن را دو تکه می سازند و محل اتصال این دو تکه را ، شیار هایی روی محور به صورت نری و مادگی به وجود خواهد آمد . این دو تکه در داخل هم ، لغزش طول آزادانه داشته باشند و در آخر افزایش و کاهش طول شافت اصلی امکان پذیر می باشد .

در برخی از خودرو ها ، که همزمان امکان حرکت طولی و عرضی دیفرانسیل را دارند ، یعنی دیفرانسیل علاوه بر اینکه امکان دارد حرکت به سمت بالا و پایین را داشته باشد . می تواند به چپ و راست نیز حرکت خواهد کرد ، در این حالت نیازی به دو تکه کردن شافت اصلی نمی باشد و می توان شافت اصلی را یک تکه ساخت چرا که علت حرکت عرضی دیفرانسیل ، نیاز به افزایش و طول را ندارد .

دیفرانسیل چیست؟

برای تکان خوردن خودروی خود ، باید نیرو به موتور وارد کرده تا ماشین تکان بخورد . قابل ذکر است که این کار وظیفه دیفرانسیل می باشد . دیفرانسیل گشتاور تولید کرده و آن را دو قسمت تقسیم می کند و به چرخ ها انتقال شده و باعث حرکت ماشین می شود . اگر نیروی گفته شده به لاستیک جلو نیرو وارد شود ، چرخ های خودرو به جلو حرکت می کند و اگر به عقب وارد شود ، باعث عقب رفتن ماشین می شود . حواستان باشد که اشتباه نیرو به چرخ ها وارد نکنید و در هنگام این کار حواستان باشد تا به ماشینی نخورد .

وظایف دیفرانسیل

وسیله ای به نام گشتاور که به ماشین شما اجازه حرکت به سمت جلو یا عقب را می دهد . و همچنین باعث می شود که سرعت شما زیاد شود . دیفرانسیل در تمام ماشین ها ، اتوبوس ها ، کامیون ها وجود دارد و با وارد کردن نیرو باعث حرکت ماشین می شود .

می شود گفت که انتقال قدرت پیشرانه به چرخ ها ، مهم ترین قسمت و همچنین وظیف دیفرانسیل می باشد و قدرت بالایی دارد که موتور نیرو وارد کردده و باعث حرکت ماشین می شود .

تفاوت خودرو دیفرانسیل عقب با خودرو دیفرانسیل جلو

گفته شد که اگر انرژی تولید شده اگر به لاستیک عقب وارد شود به عقب رفته و اگر به جلو به جلو خواهد رفت .

تفاوت ساختاری

دیفرانسیل جلو یعنی به محرک های چرخ و جعبه دنده نیرو وارد می شود و باعث حرکت لاستیک ها و در نهایت ماشین حرکت می کند . و همچنین دیفرانسیل عقب به دیفرانسیلی گفته می شود که قدرت به موتور میل گاردن و چرخ های عقب وارد می شود و خودرو چرخ ها به عقب می رود .

مزایای خودرو دیفرانسیل عقب

قابل توجه است دیفرانسیل عقب آن قدر خوب و مزایا دار می باشد که حتی از دیفرانسیل جلو خیلی خیلی بهتر می باشد . حتی دفرانسیل برای ماشین می باشد و مردم دوست دارند از دیفرانسیل عقب به جای جلو برای ماشین آن ها استفاده شود .

تقسیم وزن مناسب

یکی از مزایای این است که دیفرانسیل به دو قسمت جلو عقب تقسیم شده است این تقسیم باعث شدن وقتی سوار خودرو می شوید ، تعادل روی دیفرانسیل ها حفظ شده و از آسیب رسیدن به دیفرانسیل ها جلوگیری می کند . این تقسیم باعث می شود سرعت و شتاب ماشین بالا رفته و وزن چسبندگی بالا برود . قابل توجه می باشد که این تقسیم فقط برای هندلیگ و شتاب نمی باشد . شما می توانید از ماشینی استفاده کنید که دیفرانسیل جلو و عقب و یا جلو و یا حتی عقب داشته باشد . حواستان باشد و تحقیق کنید که چه دفرانسیلی خوب می باشد . حتما دیفرانسیل چرخشی یعنی دیفرانسیلی که تغییر می کند را در نظر بگیرید .

وزن در دیفرانسیل عقب پخش می شود و لاستیک های عقب را در بر می گیرد و نمی گذارد ماشین زود ترمز کند و یا ترمز آن قفل شود . اگر سیستم شما خوب و کارآمد باشد ، هنگامی که می خواهید ترمز بگیرد ، زودتر از آن می ایستد . موضوع گفته شده در ماشین های باری بعد چند مدت خود را نشان خواهند داد . کامیون های که باری هستند و بار زیادی دارند ، کنترل کردن آن اهمیت بالایی دارد و دیفرانسیل روی لاستیک های عقب و جلو پخش شده و تعادل ماشین حفظ می شود .

فرمان پذیری بهتر

دیفرانسیل عقب پخش شده و دور زدن ماشین راحت می شود و باعث فرمان پذیری بالا می شود . این فرمان پذیری به شما اجازه این را می دهد که در جاهای کوچک راحت بتوانید دور بزنید . و این موضوع برای ماشین های سنگین نیز صدق می دهد .

میل گاردان

معایب خودرو های دیفرانسیل عقب

مزایت های زیاد درباره دیفرانسیل عقب گفته شد و حالا نوبت آن است درباره معایب آن نیز حرف بزنیم . در هنگام خرید تحقیق کنید و از عیب و معایب آن با خبر شوید و بعد اقدام به خرید کنید .

بیش فرمانی

در متن بالا گفته شد که دیفرانسیل وزن را پخش می کند و باعث تعادلی آن می شود . با این کار وزن روی دیفرانسیل جلو و عقب یکسان می باشد و به بکسوات و بیش فرمانی ماشین آسیب جدی وارد نمی شود . یعنی اینکه بخش عقبی خودرو راحت می چرخد و به سمت بیرون می رود و ماشین صدمه نخواهد دید . این عمل در زمانی که برف آمده است و زمین لیز است باید ببینید چگونه جواب می دهد .

کاهش فضای داخلی اتومبیل

خودروهایی که دیفرانسیل عقب دارند ، میل گاردان به عقب ماشین و با قدرت بالا انتقال داده می شود و سرعت ماشین بالا می رود . برای اینکه سرعت بیشتر شده و رانندگی راحت تر شود ، و در زیر ماشین از جلو به عقب ، تونلی درست می شود . و این تونل باعث کاهش فضا می شود .

وزن بالا تر

ماشین هایی که دیفرانسیل دارند ، قطعات آن نیز زیاد بوده و باعث وزن بالا ماشین می شود . این قطعات شامل میل گاردان می باشد ، که نباید آن دچار آسیب شود . این موضوع سوخت ماشین را بالا می برد و این تنها یک مشکل آن نمی باشد . زمانی که وزن بالا می رود میل گاردان دچار لرزش شده و در هنگام حرکت ماشین صدا می دهد و باعث خرابی میل گاردان و از همه مهم تر دیفرانسیل می شود که باید آن را عوض کرد که هزینه آن خیلی بالا بوده است .

7 مزایا و معایب دیفرانسیل جلو و عقب

دیفرانسیل جلو ( مزایا )

1-در شرایط بد آب و هوایی و هوای بارانی کنترل بهتری دارد .

2- در جاده های شیب دار عملکرد بهتری دارد .

3- فضای سر نشینان عقب بیشتر است .

4- تولید خودروب محور جلو ارزان تر می باشد .

( معایب )

1-به دلیل نا متعادل بودن وزن خودرو دقت فرمان پذیری کمی دارد .

2- به دلیل چسبندگی بیش از حد به تایر ها به سرعت صاف می شود .

3- تجمع وزن خودرو در جلو باعث تاثیر منفی در هنگام پیچیدن می شود .

دیفرانسیل عقب ( مزایا )

1-به دلیل داشتن تعادل بیشتر دقت فرمان پذیری بیشتر می شود .

2- مخصوص دریفت و سخات دونات روی آسفالت می شود .

( معایب )

1-دارای میل گاردان و اتصال یورنیوسال هستند .

2- به دلیل قرار گیری دیفرانسیل در عقب فضای زیر پای سر نشینان کاهش می یابد .

3- مصرف سوخت بالایی دارد .

4- در جاده های شیب دار کم می آورند .

5- در شرایط بد و آب و هوایی بعد ، منحرف می شود .

انواع دیفرانسیل ها

1-دیفرانسیل باز :

به دو قسمت تقسیم شده و وزن را روی دیفرانسیل عقب و جلو تقسیم کرده و بهترین دیفرانسیل جفت یعنی دیفرانسیل جلو و عقب می باشد که وزن را تقسیم می کند . و در دور زدن راحت می باشد . یادتان باشد  از ماشینی استفاده کنید که دیفرانسیل جفت یعنی عقب و جلو داشته باشد .

2- دیفرانسیل قفل شونده :

این  دیفرانسیل برای خودروهایی مانند آفرود استفاده می شود و در خیابان های کوهستانی ، از آسیب رسیدن به ماشین جلوگیری می کند . این دیفرانسیل را بیشتر در ماشین های آفرود ، جیپ رانگلر و مرسدس استفاده می شود . که در هنگام رانندگی از قفل شدن ترمز و فرمان شما جلوگیری می کند .

3- دیفرانسیل لغزش محدود :

این دیفرانسیل مثل دیفرانسیل باز و قفل شده عمل می کند . و وقتی که خودرو دچار لعزش می شود به طور اتوماتیک ، ماشین قفل کرده و از آسیب رسیدن به شما جلوگیری می کند . از این دیفرانسیل در ماشین هایی نیسان ، مزدا ام ایکس 5 و سوبارو استفاده می شود .

4- دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل کننده الکتریکی

این دیفرانسیل بهترین و پیشرفته ترین دیفرانسیل می باشد . و هنگامی که شما در جاده لغزنده رانندگی می کنید و ماشین شما دچار لغزندگی می شود ، باعث توقف ماشین به طور الکتریکی می شود . از این دیفرانسیل در ماشین های اسپرت و اسپرت مدرن استفاده می شود .

5- دیفرانسیل تقسیم کننده گشتاور

این دیفرانسیل در صنعت خودرو ها بهترین بوده و اکثر مردم طرفدار این دیفرانسیل می باشد و از ماشینی استفاده می کنند که از این دیفرانسیل باشد . این دیفرانسیل باعث هندلیگ و فرمان پذیری شده و وزن را با دیفرانسیل عقب و جلو تقسیم می کند و تعادل را در صفحه دوران حفظ می کند . از این دیفرانسیل در ماشین هایی همچون بی ام و ، لکسوس و آئودی استفاده می شود .

کاربرد میل گاردان چه می باشد ؟

کاربرد گاردان ، انتقال گشتاور چرخشی از محرک به متحرک و جبران فاصله طولی و عرضی بین آن ها می باشد . همچنین قابلیت های زیر را دارد :

1- امکان ساخت گاردان با طول های متنوع و بسیار بلند

2- امکان تغییر طول گاردان

3- جبران فاصله نسبی بین محرک و متحرک در حین چرخشی

4- قابلیت جبران زاویه زیاد توسط میل گاردان

میل گاردان

بیشتر بخوانید:

علت و راه حل رفع ترک خوردن داشبورد خودروها چیست؟

اکسل خودرو چه کار می کند و چرا خراب می شود ؟

مزایا و معایب خودروهای دیفرانسیل عقب چیست؟

منبع: اوتو کلینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.