علت بیرون زدن دنده خودرو و خلاص شدن ماشین چیست  ؟

علت بیرون زدن دنده خودرو و خلاص شدن ماشین چیست  ؟

گاهی ممکن است بعد از درگیر کردن دنده خودرو ، موقع حرکت در حالت ‌های مختلف گیربکس خود به خود از دنده خارج شده و خلاص شود . ساییدگی خارهای غلاف کشویی ، ساییدگی زیاد خود دنده و یا زیادی سفت بودن اهرم ‌های دسته دنده می ‌توانند گیربکس را به وضعیت خلاص بکشانند . اگر خودروی شما به ‌تازگی از تعمیرگاه خارج شده و به این مشکل دچار شده است ، احتمال زیاد تعمیرکار پیشرانه و گیربکس را به صورت اصولی مجددا نصب نکرده و پیشرانه و گیربکس هم ‌راستا نیستند .

دنده خودرو

در این حالت ممکن است پدال کلاچ نیز دچار لرزش شده و به طور همزمان دسته دنده از حالت درگیر خارج شود . در این شرایط عملا بایستی مجددا گیربکس باز شده و هم‌ راستا بودن پوسته فلایول و میل ‌لنگ بررسی شود . اگر این دو در یک راستا نباشند ، یعنی پیشرانه و گیربکس هم‌ راستا نیستند .

دنده دستی چیست ؟

چراغ چک موتور که روشن می‌ شود یعنی احتمال دارد گیربکس دچار مشکل در عملکرد باشد . البته این چراغ به دلایل متعدد دیگری هم روشن می‌ شود .

زمانی که خودرو در توقف است ، کلاچ را چندین بار فشار دهید و سفتی و ارتفاع رها سازی کلاچ در پدال را چک کنید . در حالت معمول و مطلوب ، کلاچ خودرو باید نرم باشد و تمامی دنده‌ ها به راحتی و بدون ایجاد هیچ گونه صدایی تعویض شوند و جا بروند . پشت ماشین بنشینید ، با کلاچ بازی کنید ، دسته را در دنده‌ های مختلف قرار دهید و از این مورد اطمینان حاصل کنید .

اگر دنده بد جا می ‌رود احتمالا روغن گیربکس کم یا نامرغوب است . البته این مسئله دلایل دیگری هم می‌ تواند داشته باشد . مثلا شاید کلاچ تنظیم نیست و یا میله ‌بندی اهرم دسته دنده خشک و و یا دچار تابیدگی و زنگ ‌زدگی شده است . هرگونه تعلل یا بیرون زدن دنده نیز از علائم وجود ایراد فنی در گیربکس است .

خرابی دسته‌ های گیربکس و یا نصب نادرست می ‌تواند منجر به لرزش غیرعادی آن حین کارکرد شود . در این صورت اتصالات گیربکس به شاسی و اتصالات گیربکس به موتور خودرو باید مورد بررسی قرار بگیرند . آسیب دیدن بلبرینگ ‌ها و یا چرخ‌ دنده‌ های داخل گیربکس نیز می ‌تواند لرزش غیر عادی ایجاد کند .

هنگام گرفتن کلاچ اگر موتور بالا می ‌رود اما ماشین سرعت نمی ‌گیرد یا اگر در زمان تعویض دنده خودرو دچار مکث مى ‌شود ، احتمالا صفحه کلاچ باید تعویض شود . در دور موتور بالا ، سخت جا رفتن دنده‌ ها نیز به معنی وجود مشکل در صفحه کلاچ است .

با دنده بالا در سربالایی رانندگی کنید . هنگام رانندگی در سرعت‌ بالا ، دنده معکوس را هم آزمایش کنید تا از سلامت گیربکس بیشتر مطمئن شوید .

هرگونه صدایی متفاوت از صداهای متعارف تعویض دنده ، لازم است که مورد توجه قرار بگیرد . صدای نامعمول می ‌تواند نشان سایش و خوردگی قطعات باشد که خرج زیادی را روی دستتان می ‌گذارد . اگر کلاچ را تا آخر بگیرید و دنده را عوض کنید و باز هم صدای سایش بشنوید ، ممکن است کلاچ فرسوده شده یا نیاز به رگلاژ داشته باشد .

اگر صدا ناشی از تیز شدن دنده‎ ها به خاطر کارکرد بالای آنها باشد ، در این صورت باید دنده‌ ها را تعویض کرد . گاهی چنین صداهایی ، تنها ناشی از عملکرد نادرست گیربکس نیستند و می‌ توانند ریشه در بخش‌ های دیگری چون دیفرانسل داشته باشند .

وجود صدا می ‌تواند ناشی از روغن گیربکس هم باشد و احتمالا با چک کردن آن برطرف می‌ شود . تعویض روغن گیربکس باید به موقع انجام شود تا گیربکس روان کار کند و سلامت آن حفظ شود . روغن گیربکس عموما در حالت عادی سرخ ‌رنگ است اما اگر قهوه‎‌ ای یا سیاه شده باشد ، یعنی کهنه یا آلوده شده است و روغن تیره به همراه بوی سوختگی نشان از داغ شدن و سوختن صفحه کلاچ دارد .

رنگ صورتی یا قهوه ‌ای کدر یعنی رادیاتور روغن گیربکس در داخل رادیاتور اصلی پیشرانه دچار نشتی شده است . نشتى واسکازین ، یکى از نشانه هاى وجود مشکل در سیستم انتقال قدرت است و در صورت تداوم می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیرى به سیستم وارد کند .

دنده خودرو تا زمانى که آن را تغییر نداده‌اید باید ثابت بماند . اگر سیستم انتقال قدرت در گیربکس دستى بدون دخالت راننده دنده را عوض کند ، خودروی مورد نظر ارزش خریداری ندارد .

دنده اتوماتیک چیست ؟

مشکلاتی که در سیستم دنده اتوماتیک به وجود می ‌آیند بسیار پرهزینه هستند . بدون مراجعه به متخصص نمی ‌توان تمامی ایرادات موجود در گیربکس‌ های اتوماتیک ( که سنسور های متعددی دارند ) را تشخیص داد . با این حال خریداران بهتر است نکاتی را مدنظر داشته باشند :

در گیربکس ‌های اتوماتیک ، واسکازین در تعویض دنده و توانایی آن تاثیری عمده دارد . بنابراین واسکازین گیربکس‌ اتوماتیک را حتما چک ‌کنید که تیره نباشد و بوی روغن سوخته ندهد .

در حالت پارک استارت بزنید و دنده عقب بگیرید . سپس خلاص کنید و به وضعیت حرکت بروید . اگر هر گونه تاخیری ( بیش از 1 ثانیه ) بین لحظه تغییر دنده و لحظه درگیر شدن دنده‌ ها رخ بدهد ، سیستم گیربکس مشکل دارد . مانند دنده‌ های دستی ، هر گونه ، لرزش و صدا در گیربکس اتوماتیک را جدی بگیرید .

دنده خودرو باید تا زمانى که آن را تغییر نداده‌اید ثابت بماند . اگر در گیربکس اتوماتیک به طور ناگهانى دنده به حالت خلاص مى‌ رود ، از خرید آن خودرو صرف‌ نظر کنید .

علت بد جا رفتن دنده

اکثر مردم هنگامی که با مشکل جا نرفتن دنده پراید یا جا نرفتن دنده پژو 405 مواجه می‌ شوند ، خودرو را بررسی می ‌کنند . این بررسی می‌ تواند توسط خودتان یا یک فرد مکانیک انجام شود . جا نرفتن دنده ماشین ناشی از علت ‌های متفاوتی است که در زیر به تعدادی از آن ‌ها اشاره می ‌کنیم .

کاهش سطح واسکازین گیربکس

کمبود و کاهش سطح این مایع سیال اولین مقصر اصلی در جا نرفتن دنده ماشین است . شاید مایع واسکازین نشتی دارد یا کم است و همین موجب می‌ شود روی سیستم انتقال تاثیر گذاشته و عملکرد آن را دچار اختلال کند . این مایع در اطمینان از اینکه قطعات متحرک خودرو شما به خوبی روغن کاری و گریس کاری شوند نقش اساسی دارد . پیدا کردن درز و محل قرارگیری گیربکس کار سختی نیست .

نوار گیربکس را بیرون بکشید و آن را تمیز کنید . حواستان به سطح مایع ، بو و رنگ مایعات باشد . اگر سطح آن کم است ، مقداری واسکازین به آن اضافه کنید . اگر متوجه بوی سوخته یا رنگ قهوه ‌ای شدید، آن را تعویض کنید . هر از گاهی این اتفاق به دلیل کیفیت پایین روغنی که استفاده می کنید نیز می ‌افتد . در این حالت حتما باید در نزدیک ‌ترین زمان ممکن روغن واسکازین فعلی را با روغن با کیفیت و معتبر تعویض کنید .

علت بد جا رفتن دنده 206

علت بد جا رفتن دنده 206 نیز می‌ تواند ناشی از همین موضوع باشد . به طوری که نیاز است هر چند مدت سطح واسکازین خودروی خود را بررسی کنید و از واسکازین مرغوب برای خودروی خود استفاده کنید .

خرابی سنسور الکترونیکی

بیشترین انتقال در خودروهای مدرن توسط سیستم‌ های رایانه ‌ای پیشرفته کنترل می ‌شود . هنگامی که در خودرو پس از فشردن پدال گاز نتوانید دنده را جا بیاندازید ، ممکن است مشکل از این باشد که سنسور الکترونیکی موجود در خودرو خراب شده است . مکانیک گیربکس ‌های اتوماتیک همچنین از تجهیزات تشخیصی کامپیوتری برای رفع این مشکل استفاده می‌ کنند و می ‌توانند هرگونه خرابی سنسور الکترونیکی را که باعث می شود دنده ماشین شما جا نیفتد را شناسایی کند .

اختلال در عملکرد دنده ‌ها

یکی دیگر از علت‌ های جا نرفتن دنده می ‌تواند اختلال در عملکرد دنده و تنظیم چرخ دنده ‌ها به صورت اشتباه باشد . سیستم گیربکس ‌های اتوماتیک به گونه ‌ای طراحی شده است که چرخ دنده ها باید در ترکیب ‌های مختلف به طور روان در کنار هم قرار گیرند . آیا هنگام جابجایی چرخ دنده ها صداهای عجیب و غریبی می‌ شنوید ؟ این نشان دهنده قرار گرفتن چرخ دنده‌ ها به صورت اشتباه روی هم است .

علت لرزش دنده در خودروهای مختلف

1-  لرزش دنده بدلیل مشکل در دسته موتور

دسته موتور یکی از مهم‌ ترین اجزا در حفظ تعادل خودرو بوده و وظیفه حفظ وزن خودرو را بر عهده دارد . بنابراین دور از انتظار نیست وجود مشکل یا شکستگی در دسته موتور ها منجر به لرزش دنده خودرو و در حالت کلی لرزش موتور گردد . بسته به اینکه که خودرو محرک جلو باشد یا عقب ، تعداد دسته موتور متفاوت بوده و شکستگی هر کدام از آن ‌ها نیز علایم خود را دارد ولیکن در حالت کلی صدای تلق ‌تلق به هنگام عبور از دست ‌انداز ها ، نشان از خرابی دسته موتور دارد . سعی نمایید به صورت منظم ، دسته موتور ها را بررسی و بازدید نمایید تا از شکستگی آن پیشگیری گردد .

زمانی که برای یکی از این دسته ها مشکلی پیش بیایید . بصورت معمول موجب لرزش موتور و سیستم های متصل به آن می شود که یکی از آن ها گیر بکس می باشد سوای مشکلاتی دیگری که برای این بخش پیش می آید این لرزش به دنده خودرو نیز منتقل می شود و به این صورت است که این مشکل موجب لرزش دنده خودرو می شود .

2- کیفیت پایین واسکازین

واسکازین همان روغن گیربکس است . کیفیت مناسب واسکازین ، منجر به کارکرد روان گیربکس ، کاهش سر و صدا ، کاهش درجه حرارت گیربکس می‌ گردد . چنانچه کیفیت واسکازین پایین بوده یا مقدار آن کافی نباشد می‌ تواند باعث لرزش دنده خودرو نیز گردد . بهترین راهکار پیشگیری از این امر ، تعویض به موقع روغن گیربکس است که بسته به نوع روغن ، گیربکس خودرو و شرایط آب و هوایی فرق دارد ولیکن در حالت کلی هم ‌زمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ ، واسکازین نیز باید تعویض گردد .

دنده خودرو

3- خرابی پلوس

پلوس وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخ ‌ها را برعهده دارد . شکستگی یا خرابی پلوس ، در سرعت‌های پایین می ‌تواند موجب لرزش دنده خودرو گردد . شایان ذکر است که شکستگی فنرهای داخل پلوس ، باعث لرزش دنده در سرعت ‌های خاصی خواهد شد . پارگی گردگیر پلوس ، سفت نبودن پیچ ‌های سر پلوس و همچنین عدم استفاده صحیح از خود دنده خودرو ، از دلایل خرابی پلوس است . صدای تق‌ تق از چرخ‌ ها بیانگر خرابی پلوس  است . برای آن که متوجه شوید کدام سمت مشکل دارد ؛ فرمان را به صورت کامل به آن سمت بچرخانید ؛ چنانچه صدای تق ‌تق آمد یعنی پلوس آن سمت مشکل دارد .

4- لرزش دنده خودرو بدلیل کیفیت پایین ساخت و مونتاژ

کیفیت پایین ساخت و مونتاژ یکی دیگر از عواملی است که می ‌تواند موجب لرزش دنده خودرو شود که این موضوع در خودروهای داخلی بیشتر دیده می‌ شود . شایان ذکر است که گذر زمان نیز بر این امر تاثیر گذار است .

5-  خرابی ماهک و میل ماهک

ماهک ، اهرمی هلالی‌ شکل است که با حرکت آن ، کشویی تعویض دنده هم حرکت کرده و تعویض دنده صورت می ‌پذیرد . خرابی ماهک باعث لق شدن دسته دنده ، لرزش آن و جا نرفتن دنده می ‌گردد . البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که خرابی ماهک عمدتا بصورت عدم توانایی در جا زدن دنده خود را نشان می دهد و شانس اینکه خرابی ماهک را با لرزش دنده خودرو متوجه شوید پایین می باشد .

6-  اشکال در صفحه کلاچ و دیسک

خرابی صفحه کلاچ و دیسک از دیگر عوامل است که می‌ تواند منجر به لرزش دنده خودرو گردد . جهت جلوگیری از ایجاد لرزش در دنده و بروز سایر مشکلات ، بازدید های دوره ‌ای را فراموش نکرده و به موقع اقدام به تعویض آن ‌ها کنید . زمان تعویض صفحه کلاچ و دیسک ، بسیار وابسته به نوع رانندگی شما است . اگر ماشین را در دنده 1 قرار داده و کلاچ را رها نمایید چنانچه موتور و اتاق خودرو بلرزد نشان از آن است که زمان تعویض صفحه کلاچ  و دیسک فرا رسیده است .

7-  تنظیم نبودن ارتفاع خودرو

تنظیم نبودن ارتفاع خودرو نیز می‌ تواند از دلایل لرزش دنده خودرو باشد که با مراجعه به مکانیکی ، در اغلب موارد این مشکل به راحتی قابل برطرف نمودن است .

 بیشتر بخوانید:

نکات مهم درباره ترمز گیری و افزایش عمر لنت ترمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.