مزایا و معایب استفاده از باد نیتروژن در لاستیک ها + تاثیر آن

مزایا و معایب استفاده از باد نیتروژن در لاستیک ها + تاثیر آن

چند سالی است که در کشورما نیز استفاده از گاز نیتروژن به جای باد معمولی رایج پیدا کرده است هر چند قبل از اینکه در خودرو معمولی مورد استفاده قرار گیرد در لاستیک هواپیما ها ، خودرو های ارتش آمریکا و خودرو های مسابقات نسکار استفاده می شود و به دلیل بزرگ ترین بودن مولکول های نیتروژن نسبت به اکسیژن خصوصا در تایر های تیوپ لس طرفداران زیادی را دارد .

نیتروژن

مزایای استفاده از نیتروژن

به دلیل ثابت بودن فشار باد تایر موجب افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت می شود و همچنین حدود 3 درصد تاثیر مثبت روی مصرف سوخت خودرو دارد .

تایر هایی که از نیتروژن استفاده می شود به دلیل اینکه نیتروژن گاز خشک است و هیچ گونه رطوبتی ندارد دارای عمر بالاتری می باشد و این عدم رطوبت برای جنس لاستیک نیز مفید است و همچنین از فلز رینگ نیز محافظت می کنند . زیرا اکثر رنگ درونی رینگ ها در اثر عملیات آپارات آسیب می بیند .

از نظر ایمنی نیز گار نیتروژن چون قابل اشتعال نیست تاثیر مثبتی ار لحاظ ایمنی محسوب می شود زیرا در لاستیک های پر شده از باد معمولی اکسیژن موجود در لاستیک در صورت آتش سوزی به سوختن بیشتر کمک می کند .

معایب استفاده از نیتروژن

با توجه به اینکه استفاده از نیتروژن در تایر خودرو باز هم نیازمند سرویس و نگهداری دوره ای می باشد و همچنان بایستی حواستان به فشار باد لاستیک باشد یکی از نقاط ضعف این پروسه می باشد .

قابل توجه است که شما قادر به پیدا کردن گاز نیتروژن در هر کجا نمی باشید . بنابراین استفاده کنندگان از این فناوری در محدویت قرار دارند و همین موضوع باعث کم شدن گاز نیتروژن شده است .

راهنمای کامل خرید لاستیک

لاستیک مهم ترین اجزای ماشین بوده که ماشین بدون لاستیک هیچ است . لاستیک هایی که امروز تولید می شود ، از کمپانی مربوط به لاستیک طراحی و ساخته شده است .

نکاتی که باید در برابر لاستیک رعایت کرد :

1-انتقال شتاب منفی

2- انتقال قدرت حاصل از موتور بر روی چرخ ها

3- جذب ضربات

4- حفظ پایداری

در قدیم جنس چرخ ها سفت ومتحرک سنگ می باشد . ایراد این چرخ ها این است بسیار سنگین و غیر قابل تحمل می باشد . آن زمان نیاز های مردم را تامین و پاسخگو بود .

نسل بعد وسایل نقلیه از فلز و چوب ساخته شد . این نوع فرآیند مشکل های زیادی دارد که می توان گفت بیش از حد ممکن سفت و جذب ضربه بالا می باشد . ولی این چرخ ها خوب بوده و مشکل هایی همچون وزن بالا ، عدم چسبندگی می باشد و می توان گفت تعادل بالایی دارد .

چرخ محرک لاستیکی در سال 1860 توسط مهندسی آمریکایی به نام چالرز گودیر طراحی و تولید شد . و قابل توجه است این شخص هیچ کمپانی ندارد و بدون کمپانی می باشد .

در سال 1888 بود که فردی به نام جان دانلوپ برای چرخ های فرزند خود چرخی را طراحی نمود . این طراحی را به نام خود ثبت نمود و بعد کمپانی تاسیس نمود و شروع به تولید چرخ و لاستیک نمود . در اوایل سال 1945 بود که رابرت تامسون چرخ های جدا نشدنی را طراحی و به ثبت رسوند . و مثل جان دانلوپ شرکتی تاسیس و شروع به تولید و فروش نمود .

همچنین در سال 1889 که میشلن به همراه 2 برادر خود کمپانی به نام میشلن تاسیس نمود . او در سال 1890 بود که لاستیکی درست کرد که جدا شود و قابل توجه است که این لاستیک برای سرعت بالا استفاده نمی شد . زیرا این لاستیک ها صاف و همچنین آج دار می باشد . و بعد از طراحی وتولید در سال 1948 شروع تولید و فروختن کرد .

کمپانی continental – AG   در سال 1871 تاسیس و تجهیزات الکترونیکی و قطعات یدکی خودرو را تولید و به شروع به فروختن نمود . او در سال 1904 کمپانی تاسیس کرد و تایر هایی با هر نوع آب و هوایی تولید و همچنان جوری تاسیس نمود که بتواند با سرعت بالا برود .

در سال 1870 بود که بنجامین گودریچ کمپانی با اسم و فامیلی خود تاسیس نمود . و بهترین کمپانی شد که طرفدار فراوانی دارد . و بعد از تولید لاستیک ، لاستیکی تولید نمود که بدون تیوپ نیز قابل استفاده باشد . این طرح در سال 1952 ساخته شد . این کمپانی الان نیز دایر می باشد و علاوه بر لاستیک ، هوا فضا ، و قطعات الکترونیکی تولید و به فروش می رساند .

اما این کار به اینجا ختم نشد و تولیدی دیگر یعنی لاستیک بدون باد را تولید و به دست مردم رساند و حتی به کشور های دیگر نیز صادر کرد . او در این کار پیشرفت فراونی و همچنین معروفیت پیدا نمود .

این کمپانی ها فقد برای اتومبیل ها لاستیک تولید نکرد ، بلکه برای هواپیما ها نیز لاستیک تولید کرد و همچنین باید گفت که قطعات الکترونیکی مخصوص هواپیما را نیز تولید نمود .

موضوع این نیست ، موضوع این است که باید از چه لاستیکی برای خودروی خود استفاده کرد .  قابل ذکر است لاستیک قطعات یدکی نمی باشد . باید با توجه به بوده و مبلغی که می خواهیم صرف آن کنیم لاستیک را بخریم . بهتر است در مورد لاستیک ها پرس و جو کرده ، و بعد اقدام به خرید آن کنیم .

انتخاب رینگ

انتخاب درست یک رینگ سبب می شود تا تاثیری بر روند عملکرد خودرو شما نداشته باشد به همین سبب اندازه استاندارد  رینگ بسیار اهمیت دارد . انتخاب رینگ آلیاژ اسپرت یک سایز بالاتر با تایر پهن متناسب با آن ، علاوه بر زیبایی ، به دلیل سطح اصطکاک و چسبندگی بهتر تایر به زمین ، می توند سر پیچ ها فرمان پذیری خودرو تا حدودی شتاب آن و البته مصرغ سوختش را افزایش دهد و در ازای آن خط ترمز را کوتاه تر کند .

انتخاب اندازه بالاتر سبب فشار آمدن به همه اجزای ماشین از جمله سیستم تعلیق ، تایر ها ، رینگ و سایر اجزای خودرو می باشد .

اشتباهات رینگ شامل موارد زیر می باشد :

1- افزایش یافتن مصرف سوخت خودرو

2- سفت تر شدن سیستم فرمان

3- کاهش ارتفاع خودرو

4- فشار بیش از حد به سیستم تعلیق

5- نمایش نادرست سرعت و کیلو متر خودرو

مزایا رینگ اسپرت چه می باشد ؟

رینگ اسپرت ها نیز مانند هر وسیله دیگر دارای یک سری مزیت هایی دارد که شامل موارد زیر می باشد :

1- افزایش فرمان پذیری بهتر

2- افزایش قدرت مانور

3- افزایش سطح تماس لاستیک با آسفالت در نتیجه کاهش خط قرمز

4- دادن جلوه زیبا و بهتر به خودرو

نیتروژن

5 نکته اساسی که در هنگام خرید لاستیک  باید به آن توجه کنیم .

زمانی که شما تصمیم می گیرید که  لاستیک ماشین خود را عوض کنید ، باید 5 مورد زیر را باید رعایت کنید ، تا بتوانید لاستیک خوبی را بخرید ، همچنین باید لاستیکی را خریدار کنید که بتوانید برای باد آن از باد نیتروژن استفاده کنید  :

1- نام تجاری آن :

باید درباره لاستیک های ایرانی تحقیق لازم را به عمل آورید و اگر ماشین شما ایرانی می باشد حتما از لاستیک ایرانی درجه 1 استفاده کنید و از خریدن و استفاده از تایر خارجی اجتناب کنید . همچنین باید از لاستیکی استفاده کنید که نام آن بر سر زبان ها باشد . معروف بودن آن لاستیک خیلی خوب می باشد .

2- بودجه :

قبل از خرید لاستیک باید به بودجه خود نگاه کنید ، اگر بودجه شما بسیار کم بود ، نمی توانید آن لاستیک که خوب و معروف است را بخرید و اگر از لاستیک ارزان استفاده کنید باید بعد از 3 الی 4 ماه آن را عوض کنید . حتما بودجه خود را افزایش دهید و از لاستیکی استفاده کنید که عمر آن بیش از 1 سال باشد و نیاز نباشد که هر 3 الی 4 ماه یک بار آن عوض شود .

3- کیفیت تایر :

باید از تایری استفاده کنید که جنس آن خوب باشد و همچنین با دوام باشد و بعد از چند بار رانندگی آن خراب نشود . باید از لاستیکی استفاده کرد زود خراب نشود و حداقل چند سال برای شما کار کند نه اینکه بعد 4 الی 5 ماه آن را تعویض کنید . بعضی از لاستیک ها هستند که ارزان قیمت هستند ولی از کیفتی بالایی برخوردار است و فرد را چند سال می برد ولی بعضی از لاستیک ها گران قیمت بوده و اصلا کیفیتی ندارد و بعد از گذشت چند ماه خراب شده و باید آن را عوض کنید . در همان خرید کردن از لاستیکی استفاده کنید که هم قیمت خوبی داشته باشد و هم کیفیت خوبی را .

4- اندازه تایر :

اکثر افراد از تایری استفاده می کنند که اصلا مناسب ماشین آن ها نمی باشد و برای اینکه ماشین آن ها زیبا به نظر برسد این کار را می کنند که همین کار باعث خراب شدن ماشین آن ها و همچنین موتور آن های نیز می شود و وقتی موتور ماشین خراب شود ، خراب بسیاری را روی دست شما می گذارد . از لاستیکی که مناسب ماشین شما است استفاده کنید .

5- نوع استفاده از تایر :

اکثر تایر های گران قیمت و ارزان قیمت جنس خوبی را دارد و بستگی دارد که از تایر ماشین ها چگونه استفاده کنید . اکثر افراد از تایر گران قیمت استفاده می کنند و ماشین را به جاده های خاکی می برند و یا ترمز های بدی را می کند که باعث خراب شدن لاستیک می شود . یه سری از لاستیک ها را نباید در جاده خاکی استفاده کرد .

ویژگی های باد نیتروژن در لاستیک شامل موارد زیر می باشد :

1- امنیت بالا

باد نیتروژن به علت دارا بودن اندازه مولکولی بزرگ تر ، تقریبا 4 درصد سبک تر از باد معمولی است ، این ویژگی باعث می شود باد نیتروژن گرما را با سرعت بیشتری از دست دهد ، در نتیجه خطر ترکیدگی لاستیک به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می کند .

2- ثبات بیشتر باد لاستیک

مولکول های تشکیل دهنده باد نیتروژن ، دارای اندازه بزرگ تر نسبت به اکسیژن هستند . میزان کاهش فسار باد نیتروژم یک سوم باد معمولی و اکسیژن دار است . همچنین باد معمولی به دلیل داشتن رطوبت ، تغییرات دمایی سریعا بر روی فشار آن تاثیر مستقیم دارد .

3- عدم شرکت در احتراق

مزیت استفاده از نیتروژن در لاستیک ها می باشد که گاز یاد شده در آتش سوزی و احتراق عامل کمکی نمی باشد ، چرا که اکسیژن یکی از موارد لازم در هنگام احتراق می باشد و لاستیک لیفراک که ممگن است برای انتقال ابزار و مواد در مکان های خاص و حساس به آتش مورد استفاده قرار می گیرد ، ملزوم به استفاده از نیتروژن در باد لاستیک های خود هستند .

4- حذف رطوبت

هوای معمولی که معمولا برای باد لاستیک استفاده می شود خالص نمی باشد و شامل 78 درصد نیتروژن ، یک درصد انواع مختلف گاز ها ، 21 درصد اکسیژن و رطوبت است . رطوبت موجود در هوای معمولی باعث افزایش خورندگی لاستیک خودرو و کاهش عمر سیم لاستیک ها می شود . به همین دلیل است که هنگام استفاده از باد نیتروژن لاستیک خودرو دارای عمر بالاتر می باشد .

معایب استفاده از باد نیتروژن

1- در دسترس نبودن :

باد نیتروژن را در هر جایی نمی توان به راحتی یافت و این خود یکی از محدودیت هایی است که در پیش روی طرفداران استفاده از نیتروژن وجود دارد .

2- هزینه بالا :

پر کردن تایر با باد نیتروژن در مقایسه با پر کردن آن از باد معمولی بسیار پر هیزنه تر می باشد و البته نیاز به سرویس و نگهداری همچنان وجود دارد .

مزایای کلی و مهم استفاده از نیتروژن در تایر خودرو

1- افزایش فوق العاده عمر لاستیک

به دلیل سرد بودن همیشگی لاستیک با این گاز ، عمر لاستیک را 40 درصد افزایش می دهد .

2- نرم شدن کمک های ماشین

به دلیل نرم شدن لاستیک همیشه جلوبندی سالم می ماند .

3- تنظیم باد همیشگی لاستیک ها

مولکول های نیتروژن درشت تر از هوا می باشد .

4- کاهش مصرف سوخت

چون اصطکاک لاستیک با زمین به دلیل نیتروژن کم می باشد .

5- ترمز گیری عالی در سرعت های بالا و شدید

به دلیل نرمی بیش از حد این لاستیک ها با باد نیتروژن ، ترمز گیری اتومبیل تا 30 درصد را به دنبال دارد .

6- مناسب برای رینگ ها اسپرت

تمامی کوبیدن و خشکی این نوع رینگ 100 درصد بر طرف می کند .

نیتروژن

بیشتر بخوانید:

بررسی کامل میل تعادل + عملکرد و علل خرابی آن

بررسی کامل مزایا و معایب نانو سرامیک بدنه خودرو

نکات مهم درباره انتخاب بهترین جنس زیر پایی یا کفپوش خودرو

منبع: سنگین تایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.