بررسی آلبوم نقشه های سوخت رسانی انواع پژو 405 و پارس

بررسی آلبوم نقشه های سوخت رسانی انواع پژو 405 و پارس

وظیفه موتور ماشین در خودرو های بنزینی سبک ( مانند پژو ( 206 تیپ ، 405 پارس ) سمند ، تندر 90 ( ال 90) و پراید ) تبدیل انرژی شیمیایی بنزین به نیروی محرکه ماشین است . سیستم های زیر با همکاری یکدیگر ، موتور را قادر به انجام وظیفه خود می کنند : سیستم سوخت رسانی ، سیستم تامین هوا ، سیستم خنک کننده موتور ، سیستم روغن کاری موتور ، سیستم جرقه زنی شمع ، سیستم خروج دود از محفظه احتراق .

سوخت

سیستم سوخت رسانی انژکتوری یکی از روش‌ های سوخت رسانی به موتور های احتراق داخلی به روش تزریق سوخت است که در این سیستم سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله‌ های سوخت رسانی و ریل سوخت وارد می‌ شود و از طریق انژکتور ها که در واقع نوعی شیر محسوب می‌ شوند به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندر بصورت پودر شده پاشیده می ‌شود و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی بدست می ‌آید .

سیستم سوخت رسانی موتور های انژکتوری شامل قسمت های زیر است :

1- باک و شیلنک های رفت و برگشت سوخت ( شیلنگ برگشت فقط در خودروهای قدیمیتر وجود دارد )

2- کنیستر یا سیستم جمع آوری بخارات بنزین در باک

3- پمپ بنزین

4- سوپاپ تنظیم فشار سوخت

5- نازل های سوخت یا انژکتورها

6- درجه آمپر بنزین

سیستم کنیستر

سیستم کنیستر بخارات بنزین را از سیستم سوخت رسانی جمع آوری کرده و آن را وارد محفظه احتراق می کند و بدین ترتیب آلایندگی را کمتر و بازدهی خودرو را بیشتر می کند . یکی از علائم خرابی سیستم انتقال سوخت ، انتشار بوی بنزین در اتاق خودرو است که باید جدی گرفته شود .

پمپ بنزین سوخت را با فشار کافی به پشت نازل ( انژکتور ) می رساند . فشار سوخت در پشت انژکتور باید حداقل 3.5 تا 4 بار باشد تا بهترین مخلوط سوخت و هوا برای انفجار تولید شود .

پمپ بنزین سالم باید بتواند فشاری در حدود 6 بار را تولید کند و مقدار اضافه فشار توسط سوپاپ فشار شکن تعدیل شده و بنزین اضافی به باک برگردانده می شود. سوپاپ فشار شکن ، فشار سوخت را ثابت نگاه می دارد .

علائم خرابی پمپ بنزین

در صورت خرابی پمپ بنزین یکی از 3 حالت زیر اتفاق می افتد :

1- موتور خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود .

2- موتور روشن می شود ولی به سختی گاز می خورد و دور موتور به سختی بالا می رود .

3- موتور روشن می شود و طبیعی کار می کند ، اما بعد از طی مسافت و داغ شدن ، شروع به ریپ زدن می کند ، یا اینکه خاموش می شود ، و در آن لحظه روشن نمی شود ولی بعد از سرد شدن دوباره می توان خودرو را روشن کرد .

علت خراب شدن پمپ بنزین

پمپ بنزین معمولا به یکی از دلایل زیر خراب می شود :

1- ناخالص و یا نامرغوب بودن سوخت .

2- روشن بودن خودرو با سطح سوخت پایین ( چراغ بنزین روشن ) ، زیرا وقتی سطح بنزین خیلی پایین باشد از یک سو به پمپ برای ایجاد فشار سوخت فشار وارد می شود و از یک سو لجن ته نشین شده در باک وارد سیستم می شود .

3- غیر استاندارد و نا مرغوب بودن پمپ بنزین .

انژکتور

انژکتور قطعه ای برقی است که در مسیر بنزین قرار دارد و مقدار سوخت معینی را در زمان لازم به محفظه احتراق سیلندر ها تزریق می کند .

وقتی موتور استارت می خورد ، سوخت با فشار به پشت نازل های سوخت می رسد و انژکتور در لحظه مناسب ( وقتی پیستون در حال مکش هوا به داخل سیلندر است ) مقدار معینی بنزین را به داخل سیلندر تزریق می کند .

لحظه مناسب چطور تشخیص داده می شود؟

سنسور موقعیت میل لنگ ، وضعیت آن را به ECU کامپیوتر مرکزی خودرو ارسال می کند و با توجه به این موقعیت ،  ECU فرمان تزریق سوخت را به هر یک از انژکتورها ارسال می کند .

تزریق سوخت در انژکتور چطور انجام می شود ؟

پمپ بنزین ، بنزین را با فشار مناسب به پشت سوزن انژکتور رسانده است، سوزن انژکتور در لحظه مناسب ( که توسط ECU تشخیص داده می شود ) با پیام الکتریکی به عقب رفته و مجرای ورودی سوخت به سیلندر باز می شود . وقتی جریان الکتریکی قطع شود ، سوزن به جای اول خود بازگشته و تزریق سوخت متوقف می شود .

علائم خرابی انژکتور

اگر پیام الکتریکی به سوزن انژکتور ارسال شود ولی سوزن عقب نرود ، سوخت وارد آن سیلندر نمی شود و در نتیجه انفجاری هم صورت نمی گیرد و عملا آن سیلندر از مدار خارج می شود .

در این حالت موتور تک کار می کند و دچار لرزش شدید می شود .

خرابی انژکتور – وقتی انژکتور بیش از حد نیاز سوخت در سیلندر تزریق کند .

در این حالت مصرف سوخت خودرو بالا می رود ، موتور با لرزش شدید کار می کند و دود سیاه از اگزوز خارج می شود ، زیرا ترکیب سوخت و هوا با هم متناسب نیست .

در برخی موارد ، انژکتور ها گاهی درست کار نمی کنند و گاهی خود به خود درست می شوند ، یا اینکه فقط در دور موتور بالا ( تک کار ) می کنند .

متعارف ترین دلایل خرابی انژکتور، وجود ناخالصی در سوخت ( خصوصا وجود آب یا روغن در آن ) ، و یا اتصال کردن سیم های انژکتور هستند .

مقدار بنزین موجود در باک ماشین ، از طریق یک قطعه که به پمپ بنزین متصل است ، اندازه گیری می شود . این قطعه روی سطح بنزین شناور می ماند و بالا و پایین رفتن این شناور ، درجه آمپر بنزین را مشخص می کند . گاهی محل تماس بین پایه شناور و پمپ بنزین جرم می گیرد و در نتیجه آمپر بنزین دچار خطا می شود .

سوخت

نشانه های خرابی نشانگر سوخت

1- تغییر دما نامنظم

تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ای درجه حرارت آب ، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود . همچنین حرارت موتور را کاهش و در زمان کوتاه و به طور غیر طبیعی آن را افزایش می دهد .

2- نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسایل نقلیه

نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات ، ترموستات به آ اجازه خنک شدن نمی دهد و مایع خنک کننده در بسته ترموستات گیر می کند . نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی را نشان می دهد . این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه باید آن را درست کنید .

3- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد .

اولین نشانه ای که ممکن است در ماشین شما رخ دهد ، بالا رفتن درجه آب به محدوده قرمز و جوش آوردن خودرو در 15 دقیقه حرکت اول می باشد . و باعث خوب کار نکردن ترموستات می شود .

زمانی که نشان گر سوخت عملکرد خوبی را دارد باید ویژگی های زیر را داشته باشد :

1- قابلیت مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی

2- سوخت رسانی به موتور توسط پمپ بنزین

3- مشخصه حجم باک بنزین

4- داشتن محفظه ایمنی برای نگهداری از بنزین

5- هنگام پر شدن جرقه یا جریانی نداشته باشد

کارهایی که نشانگر سوخت انجام می دهد :

1- تامین سوخت بیشتر برای حالت ساسات خودرو

2- ایجاد حالت ساسات در حالت سرد

3- تنظیم زمان پاشش و آدوانس

4- دمای خنک دارد و باعث خنک شدن فن می شود .

5- دمای آب را به آمپر می رساند .

زمانی که نشانگر سوخت خراب می شود ، باعث چه اتفاقاتی می شود ؟

1- روشن شدن چراغ چک موتور و یا سیستم ضد قفل ترمز

2- کم شدن بازده سوخت

3- تولید صدا های نا مناسب خودرو در هنگام کار کردن

4- افت یک دفعه ای قدرت خودرو

5- ماشین به هنگام درجا کار کردن هرز گردی داشته باشد .

6- پریدن دنده از طرف گیر بکس

7- وجود مشکل در هنگام تعویض دنده

8- عملکرد نا درست کروز کنترل

9- درست کار نکردن سرعت سنج خودرو

10- از کار افتادن کیلو متر شمار

نشانگر سوخت در شیب چگونه می باشد ؟

در این حالت سوخت به یک سو درون باک حرکت کرده و می تواند سبب تغییر وضعیت شناور شود و در نتیجه نمایشگر سوخت با خطای زیادی سطح سوخت را نشان می دهد . برای رفع این مسئله ، ماشین های مجهز به ریز پردازنده تا حدودی توانایی اصلاح این خطا را دارند . جهت این کار ریز پردازنده میانگینی از موقعیت های شناور را در طول بازه ی زمانی خاص ، به جای واکنش لحظه ای به تغییرات موقعیت شناور محاسبه می کند .

چرا خودرو استارت می خورد ولی روشن نمی شود ؟

1- ساده ترین دلیل ممکن برای روشن نشدن ماشین می تواند عدم وجود سوخت کافی در باک خودرو باشد . اگر خودروی شما خالی از بنزین باشد سوختی برای ترکیب ، تراکم و در نهایت اشتعال وجود ندارد ، پس خودرو هم روشن نخواهد شد .

2- اگر فیلتر بنزین خودرویتان مسدود شد ، یا به هر دلیلی دیگر مجاری سوخت رسانی به موتور دچار رسوبات و گرفتگی ها می شود ، نباید انتظار داشته باشید که خودرویتان را با تک استارتی به سرعت روشن شده و موتورتان داشته باشد .

در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی کارخانه شورولت و پونتیاک اولین طرح سوخت رسانی انژکتوری مکانیکی نوع تزریق دائم را عرضه نمودند . مرسدس بنز در سال ۱۹۵۲ خودروی 300SL W194  که اولین خودروی انژکتوری بنزینی بود را به بازار عرضه نمود .
در اواخر دهه ۱۹۵۰ شرکت کرایسلر تعدادی اتومبیل انژکتوری با سیستم الکترونیکی تولید نمود و نام این طرح را بندیکس الکتروژکتور نامید . با ظهور ترانزیستور و دیود در صنعت الکترونیک ، در سال ۱۹۶۸ میلادی شرکت فولکس واگن نمونه جالبی از طرح شرکت بوش را که از فناوری های نوین بهره جسته بود در روی موتورهای خود بکار برد .

مواردی که برای حفاظت از ECU نباید انجام دهید :

1- جدا کردن کابل باطری هنگامی که خودرو روشن است :

همان‌طور که می‌دانید ولتاژ تولیدی دینام حدود 14 ولت است اما باید دانست که این ولتاژ ، ولتاژ متوسط تولیدی دینام است . پیک تولید ولتاژ دینام بر حسب دور موتور و بار گرفته شده از دینام ، متغیر بوده و گاهی اوقات به 16 ولت نیز می‌ رسد . در حالت عادی که کابل‌ های باطری متصل است این نوسان به خاطر خاصیت خازنی باطری تعدیل می ‌شود.

اما اگر کابل باطری در هنگام روشن بودن خودرو باز شود ، این نوسانات می ‌تواند بر روی قسمت ‌های حساس خودرو ( کلیه کنترل یونیت‌های الکترونیکی ) تاثیر نامطلوب داشته باشد . حداکثر قدرت تحمل نوسان ولتاژی این قطعه به طور استاندارد 16 ولت است . اگر هنگامی که خودرو روشن است کابل باطری را جدا کنیم به طور حتم ریسک سوختن ECU وجود دارد . طبیعی است که با توجه به قیمت زیاد آن ، این کار عاقلانه به نظر نمی‌ رسد .
2- امتحان جرقه از روی وایر شمع با اتصال آن به بدنه :

وقتی سر شمع‌ ها را می‌کشید و برای امتحان برق ارسالی به سر شمع ها توسط وایر مربوطه به بدنه جرقه ایجاد می ‌کنید ، ممکن است که مقدار جریان نابهنگام غیر قابل کنترلی را در ثانویه کویل ایجاد کنید . برق ثانویه کویل با برق سیم پیچ اولیه آن دارای تاثیر متقابل هستند . سیم پیچ اولیه کویل نیز برق خود را مستقیمآ از ECU می ‌گیرد .

این کار ممکن است موجب ایجاد نوسانات برق در شبکه برق خودرو و اسیب رسیدن به قسمت‌های حساس به‌ خصوص ECU شود . در صورت تمایل به چک کردن برق سر شمع‌ ها از یک شمع فیلرگیری شده یدک استفاده کنید تا میزان جریان دهی ثانویه کویل تحت کنترل باشد .

3- آب زدن به ECU

اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید خواهید دید که برای جلوگیری از نفوذ آب ؛ قسمت فیبر مدار چاپی و حتی پین ‌های داخلی با ماده‌ای موم مانند پوشیده شده اما در هر صورت پین ‌های نری خارجی سوکت ECU بدون محافظ هستند و خیس شدن آن ها موجب اتصال کوتاه خارجی شده و ممکن است به احتمال بالا به ECU آسیب برسد .

سوخت

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره نحوه‌ی از بین بردن بخار آب داخل چراغ خودرو

منبع: کارگیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.