نکات جالب درباره چند مورد از عوامل کاهش‌ دهنده قدرت خودرو

نکات جالب درباره چند مورد از عوامل کاهش‌ دهنده قدرت خودرو

امروزه قدرت خودرو و ایجاد تغییر در خودروها به امری عادی و معمولی تبدیل شده است . این تغییرات اگر چه در پاره ای از موارد به زیبا تر شدن خودرو کمک می کند اما گاهی باعث اشکال در عملکرد آن نیز می شود . بنابراین توجه به اثرات جانبی این کار ضروری به نظر می رسد . تیونینگ خودرو شامل تغییر قطعات داخلی و خارجی می شود که هر یک می تواند به نوبه خود روی عملکرد آن تاثیر گذار باشد . مراکز حرفه ای تقویت اتومبیل به صورت علمی به این کار دست می زنند و برای تعویض قطعات وسواس زیادی نشان می دهند تا دست کم عملکرد اتومبیل دچار اختلال نشود . بنابراین در هنگام اعمال تغییرات باید به نکات زیادی توجه کرد تا کار ما نتیجه مثبتی در بر داشته باشد .

قدرت خودرو

موتور خودرو همانند هر تجهیز دیگری پس از مدتی دچار پیری و خستگی شده و یا به دلایل مختلف که شاید ارتباط چندانی هم به خود موتور نداشته باشد دچار کاهش قدرت ( توان ) می‌ گردد که می ‌تواند منجر به آزردگی خاطر رانندگان و سرنشینان گردد . اکثر رانندگان با چنین مواردی مواجع بوده‌ اند و یا در آینده با آن مواجه خواهند شد .

5 علت که باعث کند شدن موتور می شود ؟

1- چرخ های بزرگ تر :

این روزها حتی خودرو های چند منظوره نیز با چرخ های 22 اینچی عرضه می شوند . حال باید پرسید صرف نظر از زیبایی بیشتر در ازای پرداخت مبلغ بیشتر برای این چرخ ها ، چه چیزی عاید مشتریان می شود ؟ شتاب گیری کندتر ، خط ترمز طولانی تر ، لاستیک های گران تر ، خرابی سیستم تعلیق و تاب برداشتن رینگ در صورت افتادن در چاله های خیابان . اما با توجه به این معایب چرا از چرخ های بزرگ تر استفاده می شود ؟

این موضوع بستگی به استفاده شما از اتومبیل دارد . اگر کسی قصد دارد در مسابقات سرعت شرکت کند ، می تواند با خرج کردن یک ماه حقوقش رینگ های 18 اینچی کارخانه را فدای مدل 22 اینچی آن کند . لاستیک های پهن تر هندلینگ خودرو را بهتر می کند اما در عوض شتاب را کاهش و خط ترمز را افزایش می دهند . مگر اینکه وزن چرخ های جدید از مدل استاندارد سبک تر باشد .

بنابراین اگر به دنبال اسپرت کردن رینگ های اتومبیل خود هستید به دنبال سبک ترین آن که محصول یک برند معروف است ، بگردید . علاوه بر سبکی ، مقاومت ، استحکام و امنیت بیشتری دارد . هیچ چیز بدتر از آن نیست که با افتادن در اولین دست انداز ، رینگ های 600 یا 700  هزار تومانی شما ترک بردارد .

2- لاستیک های ارزان :

تجارت لاستیک یکی از کارهای پردرآمد است . شما می توانید با مبلغی ناچیز لاستیک های چینی را در هر اندازه ای خریداری کنید . تایر درست همان چیزی است که خودرو را به حرکت در می آورد ، متوقف می کند و در سر پیچ ها روی جاده حفظ می کند بنابراین ، لاستیک قطعه بسیار مهمی محسوب می شود . راه های زیادی برای صرفه جویی وجود دارد اما مسلما خرید لاستیک ارزان یکی از آنها نیست .

بخش عمده ای از تولیدکنندگان روی مسابقات ، ارتباط با مشتریان و آزمایش های مختلف سرمایه گذاری های هنگفتی می کنند اما واقعا یک کمپانی چینی که از دوچرخه گرفته تا باتری و لاستیک تولید می کند چنین دقتی دارد ؟ خرید یک لاستیک از کمپانی های نام آشنا و معروف به ایمنی خودرو کمک زیادی می کند .

3- مکنده های سرد :

بسیاری فکر می کنند با به کارگیری مکنده هوای سرد می توانند توان خودروی خویش را تا حد زیادی بالا ببرند . اما در واقعیت شرایط این چنین نیست فقط افرادی می توانند چنین تصوری کنند که منیفولد هوای اتومبیل شان دچار مشکل باشد . بهترین کیت افزایش توان ، نهایتا 15 اسب بخار به قدرت اتومبیل اضافه می کند اما با مکنده هوای سرد کوچک ترین افزایش توانی احساس نمی شود . وقتی محصولات برندهایی نظیر  K&N، کامپتک یا موزن فقط تا درصد کمی می توانند توان خودرو را افزایش دهند ، از یک مکنده هوای سرد 50 هزار تومانی چه انتظاری می توان داشت ؟

4- لوله های نا منظم اگزوز :

لوله اگزوز بزرگ تر فشاری را در پشت خودرو ایجاد می کند که می تواند توان را افزایش دهد اما اگر مناسب با سایز منبع اگزوز یا منیفولد دود انتخاب نشود توان زیادی را می گیرد . البته در صورت انتخاب صحیح قدرت بسیار کمی را به خودرو اضافه خواهد کرد . اگر قصد تعویض آن را دارید باید منیفولد و سایر قطعات مربوط به آن نیز عوض شوند تا تاثیر خود را به درستی نشان دهد در غیر این صورت تعویض لوله اگزوز جز کاهش توان اثر دیگری ندارد .

5- دانش های قلابی :

گاهی اوقات برخی کمپانی های نوظهور لوازمی را معرفی می کنند که می توانند به راحتی توان خودرو را افزایش دهند اما این لوازم و قطعات هیچ گونه پشتوانه علمی ندارند و به همین دلیل کمپانی های سازنده آنها به سرعت ناپدید می شوند . استفاده از ادوات عجیب و غریب تنها باعث صدمه دیدن اتومبیل می شود و هیچ سود دیگری ندارد . بهترین راه تقویت یک خودرو بررسی مرحله به مرحله قطعات آن است . برای انجام یک تیونینگ اصولی باید به ترتیب قطعات قابل تقویت را تعویض کرد و نتیجه را مورد بررسی قرار داد در غیر این صورت عملکرد خودرو کاهش می یابد .

عوامل کاهش دهنده قدرت خودرو چیست ؟

1- عدم تناسب سوخت و هوا :

چنانچه نسبت بین سوخت و هوا مناسب نبوده و از مقادیر مطلوب فاصله بگیرید ؛ موتور نیز از حالت بهینه خارج شده و در نتیجه توان تولیدی آن به ازای مقدار سوخت ثابت کاهش خواهد یافت . این امر می‌ تواند ناشی از مشکلات زیر باشد .

2- نشتی خلا در موتور :

چنانچه نشتی در موتور اتفاق بیفتد یکی از عواقب آن کاهش قدرت تولیدی موتور است که معمولا با روشن شدن چراغ چک  ماشین نیز همراه است .

3- خرابی سنسور هوا :

چنانچه سیگنال‌های اشتباهی از سنسور هوا به کامپیوتر خودرو  (ECU) فرستاده شود نسبت بین هوا و سوخت به هم خورده و از حالت بهینه خارج شده و در نتیجه قدرت موتور کاهش می ‌یابد . علاوه بر خرابی ‌های معمول ؛ کثیف بودن سنسور هوا نیز می ‌تواند چنین پیامدی را در پی دارد . شایان ذکر است که در این مورد نیز به احتمال زیاد چراغ چک خودروی شما روشن خواهد شد .

البته ذکر این نکته ضروری است که هر روشن شدی دلیل بر خرابی سنسور هوا و یا نشتی خلا نبوده و باید به دقت توسط مکانیک ماهر بررسی شود .

4- شل شدن سیم گاز :

با شل شد سیم گاز ، دریچه هوا به طور کامل باز نشده و در نتیجه هوای کافی وارد موتور نخواهد شد ؛ نبود هوای کافی نیز از قدرت انفجار و در نهایت قدرت موتور خواهد کاست .

5- گرفتگی سوزن‌های انژکتور :

کثیفی یا خرابی سوزن ‌های انژکتور نیز از دیگر عواملی است که باعث تولید مخلوطی نامتعادل از سوخت و هوا می ‌شود .

6- خرابی شمع ‌ها :

شمع ‌ها مهم‌ ترین جزء سیستم جرقه‌ زنی بوده و عملا عمر کوتاهی دارند که این امر با توجه به آن که شمع ‌ها در تماس مستقیم با ترکیبات ورودی به سیلندر قرار داشته و از سویی در معرض دمای بالای موتور قرار دارند تشدید می ‌گردد و لذا باید در در نگهداری آن نهایت دقت را داشته و بر اساس دستور العمل سازنده پس از طی مسافت مشخص ، تعویض گردد . شایان ذکر است خرابی شمع‌ها علاوه بر کاهش قدرت تولیدی موتور ، استارت خوردن خودرو را با مشکلاتی روبرو خواهد نمود .

7- دمای بیش از حد موتور :

چنانچه دمای جداره سیلندر و پیستون ، بیش از حد بالا باشد می‌ت واند منجر به انفجار مخلوط سوخت و هوا پیش از جرقه زدن شمع ‌ها شود ؛ این مفهوم که معمولات تحت عنوان ناک زدن موتور نیز شناخته می ‌شود موجب مختل شدن سیکل احتراق و در نتیجه کاهش توان تولیدی موتور می‌ گردد .

8- خرابی مبدل کاتالیستی :

گاز های ناشی از احتراق از دهانه اگزوز خارج می‌ شوند ولیکن چنانچه این مسیر به هر دلیلی مسدود گردد عدم خروج کامل این گاز ها از موتور باعث کاهش توان تولیدی موتور و همچنین افزایش دمای بیش از آن خواهد شد . یکی از دلایل این مشکل ، خرابی یا مسدود بودن مبدل کاتالیستی  است که مانع از جریان یافتن صحیح هوا و گازهای تولیدی در موتور می‌ شود .

9- خرابی یا کثیفی فیلتر هوا :

همان طور که در هوای پر از گرد و خاک ، تنفس برای آدمی مشکل است برای موتور خودرو نیز چنین است . فیلتر هوا یکی از قطعات مهم در خودرو بوده و خرابی و یا کثیفی آن باعث ورود گرد و خاک به داخل موتور می ‌شود . گرد و خاک ورودی منجر به اختلال در سیستم سوخت رسانی و مسدود شدن سوزن ‌های انژکتور شده و در نهایت عملکرد موتور را مختل می‌ نماید . یکی از اولین مظنونین اختلال در عملکرد موتور ها ، فیلتر هوا است که در عین سادگی ، تاثیر بسیاری بر عملکرد بهینه موتور دارد .

10- خرابی تسمه ‎‌تایم :

تسمه تایم یا تسمه تایمینگ ، تسمه ‌ای لاستیکی است که در داخل پیشرانه قرار داشته و خرابی آن باعث می‌ شود که سوپاپ ‌های موتور در زمان‌ صحیح باز و بسته نشوند که این امر نیز می‌ تواند باعث کاهش توان خروجی موتور گردد .

11- خرابی یا گرفتگی اگزوز :

دود و گاز های تولیدی موتور از طریق اگزوز تخلیه می ‌شود و چنانچه خراب یا مسدود شده باشد عملا مانع از خروج این گازها شده و می ‌تواند همان مشکلاتی را در پی داشته باشد که در مورد 4 ( مبدل کاتالیستی ) بدان اشاره شد . شایان ذکر است که صدا های ناهنجار اگزوز ، بارزترین علامت خرابی یا گرفتگی آن است .

12- خرابی پمپ بنزین :

پمپ بنزین معمولا در باک بنزین قرار داشته و وظیفه انتقال سوخت از باک به موتور را بر عهده دارد . وجود مشکل در پمپ مانع از رسیدن سوخت کافی به موتور شده و در نتیجه توان کافی تولید نمی ‌شود . این امر به خصوص در سربالایی ‌ها بیشتر خود را نشان داده و حتی می ‌تواند باعث توقف خودرو نیز شود .

13- نشتی سیلندر :

وجود نشتی در سیلندر موجب خروج مخلوط سوخت و هوا ( به خصوص در مرحله تراکم ) شده و همین امر باعث کاهش توان تولیدی موتور می ‌گردد .

قدرت خودرو

حجم موتور چیست و چه تاثیری بر قدرت و گشتاور پیشرانه دارد ؟

یکی از مسائل مهم در مورد خودرو ، حجم آن محسوب می‌ شود که بر روی قدرت خروجی موتور و مصرف سوخت خودرو تاثیر زیادی دارد . مبحث حجم موتور شامل ؛ تعداد سیلندر ها ، قطر سیلندر و اندازه مسیری که پیستون درون سیلندر طی می ‌کند ، است . پیستون‌ ها در داخل موتور به صورت رفت و برگشت ، در حال حرکت هستند . داخل سیلندرها بالا و پایین می ‌روند و در نهایت میل ‌لنگ را به چرخش در می ‌آورند .

زمانی‌که پیستون در داخل سیلندر به حرکت در می ‌آید ، باعث می ‌شود تا حجم داخل سیلندر تغییر پیدا کند . همچنین در طی چرخه احتراق به صورت همزمان ، حجم دیگر سیلندرها با حرکت پیستون ‌ها در داخل آن‌ ها تغییر پیدا می‌ کند ؛ از همین ‌رو  با تغییر حجم یک سیلندر ، حجم دیگر سیلندر ها هم دچار تغییر می‌ شود و در نتیجه حجم کل موتور ثابت می‌ ماند .

حجم موتور عامل مهمی در میزانن قدرت و گشتاور تولیدی توسط پیشرانه است که به صورت غیر مستقیم بر سرعت و شتاب اولیه خودرو تاثیر می گذارد و میزان مصرف سوخت را تعیین می کند . پس هنگامی که می خواهید خودرو بخرید حتما به حجم موتور آن دقت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

تفاوت حجم خودرو با پیشرانه :

پیشرانه به معنی موتور خودرو است و زمانی‌که گفته می‌شود خودرویی با پیشرانه پایه گاز‌سوز است ، به معنی خودرویی است که موتور آن بر پایه سوخت گاز طراحی شده است . حجم در موتور ها به معنای حجم تمام سیلندر های موتور خودرو است . به عنوان مثال وقتی گفته می ‌شود حجم خودرویی 1600 سی‌ سی است ، به این معنی است که اگر سیلندر های آن را خارج کنیم ، سر و ته آن را ببندیم و درون آن آب بریزیم ، 1600 سی‌ سی آب درون آن جای می ‌گیرد.  هر چه حجم خودرو بالاتر باشد ، موتور قوی ‌تر است و توانایی تولید نیروی بیشتری دارد .

بیشتر بخوانید:

بکسل کردن خودرو چیست + نکات لازم جهت بکسل کردن خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.