بررسی سیستم های واحد کنترل الکترونیکی خودرو پژو 206

بررسی سیستم های واحد کنترل الکترونیکی خودرو پژو 206

مالتی پلکس یکی از عبارتی است که امروزه در مشخصات و ویژگی های خودرو های بسیاری جای داشته و هر کمپانی خودرو ساز ، استفاده از این نوع سیستم را به عنوان یک امتیاز مثبت در خودرو های خود می پندارد . اما این سیستم سال هاست که ابداع شده است و شرکت های خودرو سازی بسیاری از آن استفاده می کنند .

خودرو

در کشور ما ایران ، سیستم مالتی پلکس برای اولین بار روی خودرو های پژو 206 نصب و امتحان شد و از آن زمان تا الان خودرو های بسیار دیگری نیز به جمع سیستم خودرو های مالتی پلکس اضافه شده است .

مالتی پلکس چیست؟

مالتی پلکس در واقع به معنای چند جزئی بودن می باشد و در خودرو ها به این معنی است که اجزای مختلف خودرو به صورت جدا از هم کار می کنند و در نهایت به دیگر متصل خواهند شد . در حقیقت یک خودرو که از این سیستم بهره می برند ، تمامی اجزای آن به طور مستقل کار خواهند کرد و در نهایت یک هدف مشترک را که همان روشن شدن و به حرکت در آمدن خودرو فعال شدن امکانات رفاهی آن می باشد .

استفاده از مالتی پلکس در خودرو باعث می شود که حجم سیم کشی و تعداد اتصالات به کار رفته در سیم کشی و برق خودرو به شدت کاهش یافته و از این رو ، عیب یابی و تعمیر خودرو بسیار ساده تر می شود .

برای مثال می توان برای روشن کردن چراغ ها ، نیاز به یک سیم جداگانه ، استفاد از راهنما یک جفت سیم ، استفاده از بوق ، برف پاک کن و بقیه موارد نیز هر کدام یک جفت سیم می باشد . همین عامل سبب می شود که به تنهایی از قسمت داشبورد و زیر فرمان خودرو ، صد ها سیم گذر می کند که باعث به وجود آمدن حجم عظیمی از سیم های متعددی می شد که باعث پیچیده تر شدن عیب یابی و نگهداری خودرو نیز گردید .

اما در نسل جدید خودرو ها ، حجم سیم ها در خودرو ها کمتر شده و مثل ماشین های دیگر سیم های زیاد نمی باشد و تعدادی سیم می باشد .

وظیفه واحد مرکزی الکترونیک چه می باشد ؟

در این سیستم کلیه دستورات و فرامینی که راننده و یا دیگر تجهیزات خودرو صادر می کنند را به صورت کد شده به واحد مرکزی الکترونیک منقل می کند . در حقیقت مرکز الکترونیک ارتباط کیان اجزای الکترونیکی مختلف خودرو داشته و دستورات را از طریق آن عمل می کند .

اگر بخواهیم مالتی پلکس ساده تری را تعریف کنیم ، باید بگوییم که این سیستم به جای استفاده از چندین سیم متفاوت ، تنها از یک سیم برای ارتباطات خود استفاده می کند و هر جزئی از خودرو به این رشتم سیم متصل می گردد .

مزایای استفاده از سیستم مالتی پلکس

سیستم مالتی پلکس دارای مزایای فراوانی می باشد که اصلی ترین آن ها کاهش پیچیدگی و آسان تر شدن تعمیرات برق خودرو می باشد . همچنین باید گفت که این سیستم به دلیل هوشمند بودن ، باعث می شود که فرآیند عیب یابی خودرو بسیار ساده تر از قبل دنبال شود و در برخی از مدل های خودرو ، این سیستم به عنوان یک عیب یابی مستقل نیز ، عمل می کند .

مهم ترین مزایای سیستم مالتی پلکس شامل موارد زیر می باشد :

1- کاهش حجم سیم کشی خودرو

2- کاهش میزان اتصالات

3- آسان تر شدن بحث عیب یابی و نگهداری خودرو

4- کاهش قیمت تمام شده

5- قابلیت کاهش مصرف انرژی

6- بهبود کیفیت عملکردی

7- کاهش زمان طراحی و مونتاژ خودرو

8- کاهش هزینه تعمیر و نگهداری

سیستم برق خودرو چیست ؟

سیستم برق و برق رسانی در اتومبیل یکی از قسمت های مهم و ضروری ماشین می باشد که بودن آن بسیار ضروری و مهم باشد و اگر آن نباشد ماشین روشن نخواهد شد و همچنین حرکت نیز نمی کند . اشتعال سوخت در تمام قسمت های مهم اتومبیل به وسیله برقی کار می کند که تمام وسیله های برقی با کمک برق انجام می شود که اگر برق خودرو نباشد ، هیچ کاری انجام نمی شود .

قطعات سیستم برق خودرو شامل موارد زیر می باشد که بدون آن ها بسیار ضروری و مهم می باشد :

1- وایر شمع : کار انتقال جریان الکتریسیته به شمه ها و تولید جرفه توسط وایر های شمع و لایه های عایق ما بین آن ها به وجود خواهد آمد .

2- کویل : این قطعه وظیفه اش تقویت ولتاژ های باتری می باشد که حتما وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . اگر وظیفه خود را خوب انجام ندهد ، باعث به وجود آمدن مشکل های جدی می شود .

3- انژکتور ها : انژکتور ها مانند کاربراتور وظیفه ترکیب سوخت با هوا و تزریق آن در موتور را بر عهده دارد و این کار بسیار دقیق انجام خواهد شد .

4- باتری : منبع اصلی برق خودرو باتری می باشد که باتری مهم ترین و ضروری ترین قطعه هر خودرو می باشد و باعث تامین برق نیاز خودرو می شود .

5- دینام : وظیفه دینام نگه داشتن باتری در حالت پر می باشد .

مهم ترین کاربرد برق خودرو چه می باشد ؟

1- سیستم گرمایشی و سرمایشی

2- عملکرد سوئیچ خودرو

3- دزد گیر خودرو

4- چراغ های راهنما

5- استارت زدن

6- بالا و پایین کردن شیشه ها

7- روشن کردن چراغ های خودرو

خودرو

 

وظیفه تولید کننده برق خودرو در چیست ؟

وظیفه تولید برق در خودرو های قدیمی بر عهده دینام و در خودرو های جدید بر عهده آلترناتور می باشد . این قطعه همانند ژنراتور عمل نموده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه ای از موتور گرفته و به برق 12 ولت با آمپر بالا را تولید می کند . در مرحله بعد این برق ذخیره می شود و در واقع این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری در زمان روشن بودن خودرو را دارد .

ایسیو چیست ؟

روی کامیپوتر ماشین نصب شده است که مسئولیت های زیاد و فراوانی را به گردن دارد که بودن آن در تمام ماشین ها مهم و ضروری می باشد و اگر روی ماشین نباشد ، ماشین دچار مشکل های جدی می شود و خرج فراوانی را روی دست شما می گذارد .

با قرار گرفتن انژکتور در اتومبیل های امروزی قطعات الکترونیکی دیگری نیز با آن در سیستم کنترلی اتومبیل می باشد . ایسیو یکی از مهم ترین قطعات الکترونیکی می باشد که نقش آم هدایت و کنترل یک خودرو انژکتوری را بر عهده دارد .

کار هایی که سنسور با کمک ایسیو انجام می دهد :

– هنگامی که از خودرو استفاده می کنید و کولر آن را می زنید ، دما آب به حد نرمال می رسد و باعث غیر فعال شدن سیستم تهویه مطبوع هوا می شود و باعث خنک شدن موتور ماشین می شود . سنسور یه کار دیگر برای ماشین نیز انجام می دهد که آن این است که دور دوم فن را فعال می کند که با گذشت دمای آب آن نرمال می شود و در دور دوم باز فعالت دارد که فعالیت آن از سری اول بیشتر و بهتر می باشد .

– سری جدید  خودرو های تولید شده این گونه می باشد که ای سی یو باعث تنظیم آن شد و در دور دوم زمان سرد بودن کم می شود و دور موتور را پایین می آورد .

– اکثر این سنسور ها 3 پایه هستند که 2 پایه آن برای دمای آب ارسال می شود و ECU  را به کیلومتر تبدیل می کند .

– در اکثر خودرو ها یونیت فن آن ها جدا بوده و از چند سنسور و با دما های مختلف کار شده است .

– خودروهایی که کاربراتوری هستند ، و سنسور آن مثل سویچ می باشد که عملکرد آن با ترموستات فرقی ندارد و وقتی فن به حد دما می رسد ، فن آن روشن باقی می ماند .

– در خودرو های تازه تولید شده و قدیمی از سنسوری به نام رادیاتور استفاده می شود که به سنسور ها کمک می کند و باعث خنک شدن موتور می شود .

– خودرو هایی امروزی ، وقتی سنسور با ای سی یو قطع شود ، فرمان روشن می شود و نمی گذارد به شما و ماشین شما آسیب رسیده شود .

نکته : در خودروهایی که تازه تولید شده اند ، سنسور آن رادیاتور نام دارد و دیگر به آن سنسور نمی گویند فقط در بعضی از مواقع گفته می شود .

تعمیرات ECU

ساختار پیچیده خودرو های امروزی و استفاه از عناصر هوشمند همچون پردازنده های سریع و دقیق الکترونیکی ، سنسور ها و عملکرد الکتریکی می باشد . این ساختار دارای دو جنبه می باشد :

1- مشکلات سخت افزاری

خیلی کم رخ می دهد ، در هنگامی که یکی از در ایور های حسگر ها یا عملکرد ها بسوزد ، که در این صورت شکل ظاهری آن کاملا مشخص می باشد و یا اگر ارتباطی در آن باشد را قطع خواهد شد .

2- مشکلات نرم افزاری

حدود بالای 90 درصد از مشکلاتی که ایسیو دارد ، علتش نرم افزاری می باشد . مشکلات نرم افزاری معمولا با دستگاه های برنامه ریزی ای سی یو یا پروگرامر قابل حل می باشد .

ایسیو دارای دو حافظه می باشد که شامل موارد زیر می باشد :

1- حافظه دائم :

این نوع حافظه که مانند سیستم عامل و SETUP کامپیوتری های پی سی می باشد که با قطع کردن برق آن نیز حل نخواهد شد . اما در صورتی که خراب شود ، می توان گفت که ایسیو آن سوخته است . حافظه دائم شامل جدول بزرگی همجون LOOK UP TABLE می باشد که بودن آن ها در جدول ها و خانه ها مهم می باشد .

2- حافظه موقت :

این نوع حافظه با قطع برق باطری از بین می رود اما مجددا قابل استفاده می باشد . به روش آن که برگرداندن حافظه ، روش تجدید حافظه می باشد .

حافظه موقت شناسایی استپ موتور ، دنده ها و حالات عملی موتور و محاسبات لحظه ای برای تنظیمات لحظه ای می باشد و همچنین باید معایب موقت و دائم سیستم انژکتور را نگهدار کند .

سازندگان معروف ای سی یو چه شرکت های می باشد :

1- شرکت NIPPON DENSO  در کشور چین

2- شرکت SAGEM در کشور فرانسه

3- شرکت MAGNETI MARELLI  در کشور ایتالیا

4- شرکت SIEMENS در کشور آلمان

5- شرکت FORD در کشور آمریکا

6- شرکت DELCO در شرکت آمریکا

7- شرکت BOSCH در کشور آلمان

موارد زیر مدار بعضی از عناصر پر کاربردی مداری زیر می باشد :

1- سیم : عبور جریان به راحتی یک قسمت مدار قسمت دیگر آن

2- سیم های متصل : لکه سیاه به هنگامی که سیم ها به هم متصل هستند کشیده می شود .

3- سیم های بدون اتصال : در یک دیاگ فرام به طور معمول ترجیح داده می شود جا هایی که سیم ها هم دیگر را قطع نمی کنند از حالت بر آمدگی استفاده شود ، اما علامت سمت چپی نیز درست است ولی ممکن است شما در یک نقشه کشی لکه سیاه را فراموش کرده باشید لذا علامت سمت راست بهتر است .

4- باطری : منبع انرژی الکتریکی سلول های انرژی معمولا به اشتباه باتری گفته می شوند ، اما باتری در واقع 2 یا چند سلول متصل به هم است .

5- باطری سری : باتری که انرژی الکتریکی را تامین کرده و از چندین سلول تشکیل شده است .

6- منبع DC : منبع تغذیه انرژی DC مستقیم یا ثابت می باشد .

7- منبع AC : منبع تغذیه انرژی AC متناوب می باشد .

8- فیوز : یک وسیله محافظتی که در هنگام عبور جریان بیش از حد تایین شده قطع می شود .

9- ترانس فورماتور : دو حلقه از سیم که با یک هسته آهنی متصل است . ترانس فورماتور جهت کاهش یا افزایش ولتاژ استفاده می شوند .

10- زمین

11- لامپ : یک مبدلی که انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می کند .

12- لامپ ( شاخص ) : یک مبدلی که انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می کند .

13- گرم کن : یک مبدل انرژی الکتریکی به گرما

14- موتور : یک مبدل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی ( حرکتی )

15- زنگ : مبدل انرژی الکتریکی به صوتی

خودرو

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره آموزش لحیم کاری و نکات طلایی راجع به آن

منبع: فی لود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.