همه چیز درباره خودرو بی ام و آلپینا D5 S + تجربه رانندگی با آن

همه چیز درباره خودرو بی ام و آلپینا D5 S + تجربه رانندگی با آن

بی ام و آلپینا D5 S یکی از زیر مجموعه ­های لوکس سیتروئن هست که جدیدا در بازار ایران نیز مطرح شده­ و توانسته توجه کارشناسان را به خود جلب نماید.   DS 5LS ، خودرویی هست که نسخه سدان­ شده هاچ بک DS 5 هست . سدانی که رقیبانی سرسخت مانند پژو 508 و تلیسمان را رو­به روی خود می­ بیند . نگاهی به شناسنامه DS بیندازیم . DS  خلاصه کلمه Deesse هست که به فرانسوی به­ معنای الهه هست .

آلپینا

البته که سیتروئین هرچه تصور از موفقیت DS داشته ، بدست آورده ­است . دلیل این مسئله نیز هدف از بوجود آمدن برند DS هست . از اول قرار بود DS در بازارهای آسیایی متمرکز شود تا آسیایی ­ها با پرداخت قیمت کمتری ، تجربه داشتن خودرویی از سیتروئین را داشته باشند .

کمپانی ماشین آلیپنا در سال 1965 تاسیس شد که از زمان تاسیس تا الان فروش و طرفدار خوبی را داشته است . دفتر مرکزی و کارخانه اصلی شرکت یا کمپانی آلپینا در شهر بوشلو در آلمان می باشد .

آلیپنا یک شرکت خودرو سازی آلمانی می باشد که در زمینه تیونینگ خودرو های ب ام و فعالیت دارند . بر روی این ماشین تغییراتی انجام شده است که باعث بهبود عملکرد آن نسبت به مدل سال 2015 شده اند می توان به بروز رسانی سیستم سوخت رسانی و بازنگری در مجاری ورودی هوا می باشد .

آلپینا B7 جدید لوکس ‌ترین خودرو تیونر آلپینا است که نسخه ‌ی تیونینگ‌ شده ‌ی حرفه ‌ای و قدرتمند از بی ‌ام‌ و سری 7 محسوب می ‌شود و از توانایی حرکتی چشم گیری بهره می ‌برد .

نقد و بررسی فضای داخلی

در اولین بخش ار نقد و بررسی DS 5LS نیز نگاهی بیندازیم تا ببینیم این سدان موفق چرا از کلمه LS بهره می ­برد . LS  به ­معنی Lxury Saloon هست . کافیست وارد کابین 5LS  شوید تا بدون هیچ دقت خاصی از لوکس بودن این سدان فرانسوی مطلع شوید . البته که دوست ­داران خودرو های اسپورت نیز نگران نباشند زیرا DS 5LS را می­ توان خودروی لوکس اسپورتی نامید .

کمی ریزبین شویم ؛ اولین مسئله ­ای که می ­توان نگاهی به آن داشت ، غربیلک فرمان DS 5LS هست . غربیلک فرمان این سدان بی ­همتا از چرم و آلومینیوم هست که نتیجه ­ای با ظاهر زیبا را دربر داشته ­است . البته که صندلی ­های چرمی و داشبورد با متریال بالا باعث شده­ است در کنار زیبایی ، کیفیت بالایی نیز در DS     5LS  احساس شود . در آخرین بخش از نقد و بررسی DS 5LS می ­توان به صفحه نمایش بزرگ لمسی اشاره کرد . این صفحه نمایش از جاگذاری خاصی بهره­ مند هست که با توجه به 7 اینچ بودنش تمامی نیازهای راننده و سرنشینان را رفع نموده ­است تا بتوانیم بهترین امتیاز را در اولین بخش از نقد و بررسی DS 5LS به این سدان فرانسوی اهدا شود .

نقد و بررسی بیرون خودرو

اولین مسئله ­ای که با اولین مشاهده 5LS آن را حس می ­کنید ، تقاوت ظاهر بیرونی این سدان موفق با سایر فرانسوی­ ها است . اگر دقت کرده باشید اکثر خودروهای فرانسوی از ظاهر زیبایی بهره ­مند نیستند و تنها سدانی که می­ توان از آن به ­عنوان فرانسوی زیبا یاد کرد ، رقیب DS 5LS  یعنی رنو تلیسمان هست . چراغ ­های جلو که ترکیبی از LED و زنون هست در کنار پارادوکسش با جلو پنجره باعث شده­ است تا ظاهر بی­ نظیری را مشاهده کنیم که حتی از رقیب سنتی­ اش ، رنو تلیسمان نیز زیبا تر هست . این پارادوکس باعث شده­ است این خودرو را هم اسپرت ، هم لوکس و هم تهاجمی ببینیم که از خودرو ساز های فرانسوی این ظاهر بی­ نقص بعید به­ نظر می ­رسد .

DS5 LA با چهار رینگ متنوع در بازار های جهانی عرضه شده ­اند که اندازه­ هایی بین 16 تا 18 اینچ دارند و هرکدام به ­قدری زیبا هستند که نتوانیم انتقادی برای بخش کناری در نقد و بررسی DS 5LS کنیم . این زیبایی DS 5LS تمامی ندارد و در قسمت پشتی نیز ظاهر زیبای سدان موفق فرانسوی برای مشتریان خود دلبری می­ کند . انحنای بالای صندوق 5LS یکی از مهم­ ترین عوامل دلبری این فرانسوی زیباست که شکل باله خودروهای اسپرت را به و­جود گرفته­ است . از جرعت و ریسک سیتروئین نگذریم ؛ برخلاف تجربه موفق تلیسمان که با چراغ ­های کشیده عقب خود توانست طرفداران زیادی برای خود کسب کند . سیتروئین اصلا کپی برداری نکرد و با طرح جدید چراغ­ های نسبتا عریض خود توانست رقیبی جدی برای سدان رنو شود تا ما نیز بهترین امتیاز را در نقد و بررسی DS 5LS برای بخش ظاهر بیرونی به این سدان دلربا بدهیم .

نقد و بررسی رانندگی خودرو

گرم کن صندلی­ های جلو همراه با ماساژور ، روکش چرم مرغوب ، کنسول تاشو عقب ، سنسور پارک جلو ، سنسور عقب ، کروز کنترل ومانیتور 7 اینچی لمسی از مهم­ ترین امکانات رفاهی و آپشن ­های سیتروئن DS 5LS هست تا انتظار نمره بالایی را در تجربه رانندگی برای این سدان درنظر بگیریم .

نقد و بررسی موتور

6  لیتر حجمی هست که موتور 5LS  از آن بهره ­مند هست . این موتور 4 سیلندر ، 16 سوپاپ را با خود یدک می ­کشد و قادر هست 165 اسب بخار را تولید کند . گشتاور 5LS نیز عددی قابل توجه هست ؛ 240 نیوتون متر گشتاوری هست که مدیران سیتروئن برای این موتور تازه نفس درنظر گرفته ­اند . عملکرد فنی DS 5LS، عملکردی نسبتا خوب هست اما در مقایسه با رقبا نمی­ توان آن را بهترین دانست و می­ توانست عملکردی بهتر نیز از خود داشته باشد .

نقد و بررسی ایمنی خودرو

5  امتیاز از تست­ های معتبر دنیا ، دست­ آورد سیتروئن برای سدان زیبایش بوده­ است تا با خیال راحت به صرف وقت در کنار خانواده و دوستان در 5LS  بپردازید . از این نکته هم نگذرید که 5LS  دارای 6 کیسه هوا هست و با امکانات دیگری مانند ایموبیلایزر و ترمز پارک می ­توان گفت 5 ستاره گرفته شده بی ­دلیل نبوده است . به همین دلیل ما نیز نمی ­توانیم ایرادی بگیریم و بیشترین امتیاز ممکن را برای بخش ایمنی در نقد و بررسی DS 5LS در نظر گرفته ­ایم .

نقد و بررسی ارزش خرید

اگر پیدا شدن و هزینه نگهداری 5LS  را درنظر نگیریم،  می ­توان 5LS را خودرویی مقرون به­ صرفه دانست . اما باید گفت که DS 5LS نیز خودرویی فرانسوی هست و با وجود جو حاضر در شرایط کشور ( تحریم ­ها ) باید گفت خدمات پس از فروش ممکن هست شما را اذیت کند .

پس از معرفی مدل بنزینی B3 در اواخر سال 2019 ، کمپانی آلپینا هم ‌اکنون از مدل دیزلی D3 S رونمایی کرده است .

این خودرو که به دو صورت سدان و تورینگ عرضه می ‌شود حداقل در تئوری می ‌تواند به ب ام و M3 دیزلی نزدیک شود . ما به این دلیل می‌ گوییم که پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توربودیزل D3 S قدرت 355 اسب بخاری را بین دور های 4000 تا 4200 پیشرانه تولید می ‌کند .
قدرت این خودرو 15 اسب بخار بیشتر از نسخه استاندارد یعنی ب ام و M340d  می ‌باشد . از نظر گشتاور ، آلپینا D3 S عدد 730 نیوتون متر را نشان می ‌دهد که 30 واحد بیشتر از M340d است .

D3 S  از نظر دینامیکی هم نا امید کننده نخواهد بود زیرا آلپینا قول پاسخ عالی پدال گاز در دورهای پایین و همچنین پیشرانه‌ ای با دوران بالا را داده چیزی که پیشرانه‌ های دیزلی مدرن معمولاً از انجام آن عاجزند . برای اولین بار در تاریخ ب ام و آلپینا ، D3 S  از تکنولوژی هیبریدی ملایم سود می ‌برد و به همین خاطر بوست الکتریکی 11 اسبی به ویژه در سرعت‌ های پایین ارائه می ‌شود . این سیستم همچنین باعث بهبود راندمان و مصرف سوخت می ‌شود .

این پیشرانه با یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ساخت ZF و سیستم چهار چرخ محرک xDrive همکاری می‌ کند . آلپینا از توزیع مناسب گشتاور بین چرخ ها اطمینان حاصل کرده است .

از نظر پرفورمنس باید گفت آلپینا D3 S 2021 سدان شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.6 ثانیه‌ای داشته در حالی ‌که مدل تورینگ دو دهم ثانیه کندتر است . حداکثر سرعت این دو خودرو نیز به ترتیب به 273 و 270 کیلومتر در ساعت محدود شده است . اگرچه شتاب این مدل با ب ام و M340d استوک یکسان بوده اما سقف سرعت آن ‌ها به ‌طور قابل ‌توجهی بالاتر رفته است .

همانند دیگر محصولات آلپینا ، D3 S  برای جاده مخصوصاً اتوبان طراحی شده و تمرکز چندانی روی پیست ندارد . با این وجود خودروی یاد شده هنوز هم با سیستم تعلیق اسپورت برگرفته از مدل قوی ‌تر B3 عرضه می‌ شود .

این خودرو هم ‌اکنون با قیمت 70500 یورویی در آلمان عرضه شده و مدل تورینگ آن نیز 71900 یورو قیمت دارد . اولین نمونه ‌های این خودرو از نوامبر 2020 به دست مشتریان خواهند رسید .

مشخصات فنی بی ام و D5 S

– مشخصات بدنه :

1- نوع بدنه : سدان

2- ابعاد بدنه : 4956 در 1868 در 1466 میلی متر

3- فاصله بین دو محور : 2975 لیتر

4- تعداد سرنشین : 5

5- حجم صندوق عقب : 530 لیتر

6- وزن : 1930 کیلو گرم

– قوای محرکه :

1- نوع پیشرانه  : خطی

2- حجم پیشرانه : 2993 سی سی

3- تعداد سیلندر  : 6

4- تعداد سوپاپ : 24

5- توربو شارژر

6- سوپر شارژر ندارد

7- حداکثر توان : 388 اسب بخار در 4000 دور در دقیقه

8- حداکثر گشتاور : 800 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه

9- زمان رسیدن به سرعت 100 کیلو متر بر ساعت : 4.4 ثانیه

10- حداکثر سرعت : 286 کیلو متر بر ساعت

– مصرف سوخت :

1- میزان مصرف سوخت ترکیبی : 8.6 لیتر در 100 کیلو متر

2- حجم باک : 66 لیتر

3- سیستم استارت – استاپ  : دارد

– سیستم انتقال قدرت :

1- نوع جعبه ‌دنده : خودکار

2- تعداد دنده : 8

3- دیفرانسیل لغزش محدوده : ندارد

4- محور محرک : تمام چرخ محرک

– شاسی :

1- سیستم فرمان : برقی

2- ستون فرمان تلسکوپی : دارد

3- سیستم تعلیق جلو : مستقل

4- سیستم تعلیق عقب : مستقل

5- سیستم ترمز جلو : دیسکی خنک شونده

6- سیستم ترمز عقب : دیسکی

7- سیستم بازیابی انرژی ترمز : ندارد

– قابلیت ‌های ایمنی و کنترلی خودرو :

1- سیستم ترمز ضد قفل ABS

2- سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD

3- سیستم کنترل پایداری خودروی ESP

4- سیستم کنترل ترکشن

5- سیستم ترمز اضطراری خودکار

6- سیستم حفظ خودرو بین خطوط

7- سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAS

8- کروز کنترل

9- کروز کنترل تطبیق ‌پذیر

10- تشخیص نقاط کور

11- سیستم کمکی پارک خودکار

12- ایموبلایزر

13- ورود و خروج بدون کلید

14- فشار باد تایر ها

15- تایر های پنچر رو

16- کیسه هوای راننده

17- کیسه‌ هوای سرنشین

18- کیسه‌ هوای کناری

19- کیسه هوای پرده‌ای

20- پیش ‌کشنده‌ کمربند ایمنی

– امکانات بدنه :

1- چراغ روشنایی در روز

2- فعال شدن خودکار چراغ ‌ها

3- تنظیم خودکار چراغ جلو

4- سنسور پارک جلو

5- سنسور پارک عقب

6- قطر رینگ جلو : 20 اینچ

7- قطر رینگ عقب : 20 اینچ

8- عرض تایر جلو : 255 میلی متر

9- عرض تایر عقب : 295 میلی متر

– امکانات داخلی :

1- استارت بدون کلید

2- نمایشگر سربالا

3- سنسور باران

4- ترمز دستی برقی

5- کامپیوتر سفری

6- قطب ‌نما

7- دما سنج

8- آینه الکتروکروماتیک

9- گرم‌ کن آینه

10- دوربین دنده عقب

11- سانروف

12- قفل صندلی کودک

آلپینا

– امکانات رفاهی :

1- گرم ‌کن صندلی جلو

2- سرد کن صندلی جلو

3- گرم ‌کن صندلی عقب

4- ماساژور صندلی

5- سیستم تهویه‌ ی خودکار

6- گرم‌ کن فرمان

7- صندلی چرم

8- یخچال

9- استراحتگاه مرکزی دست

10- شارژر بی‌ سیم

– سیستم صوتی و تصویری :

1- نمایشگر مرکزی

2- مسیریابی

3- نمایش ترافیک

4- ساب‌ووفر

5- بلوتوث

6- برقراری تماس صوتی

7- اندروید اتو

8- اپل کارپلی

بیشتر بخوانید:

مشخصات فنی خودرو نیسان GT-R مدل 2020؛ آخرین نسل گودزیلا

منبع: همراه مکانیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.