همه چیز درباره خودرو بی ام و آلپینا D5 S + تجربه رانندگی با آن
بی ام و آلپینا D5 S یکی از زیر مجموعه های لوکس سیتروئن هست که جدیدا در بازار ایران نیز مطرح شده و توانسته توجه کارشناسان را به خود جلب نماید. DS 5LS ، خودرویی هست که نسخه سدان شده هاچ بک DS 5 هست . سدانی که رقیبانی سرسخت مانند پژو 508 و تلیسمان را روبه روی خود می بیند . نگاهی به شناسنامه DS بیندازیم . DS خلاصه کلمه Deesse هست که به فرانسوی به معنای الهه هست .
البته که سیتروئین هرچه تصور از موفقیت DS داشته ، بدست آورده است . دلیل این مسئله نیز هدف از بوجود آمدن برند DS هست . از اول قرار بود DS در بازارهای آسیایی متمرکز شود تا آسیایی ها با پرداخت قیمت کمتری ، تجربه داشتن خودرویی از سیتروئین را داشته باشند .
کمپانی ماشین آلیپنا در سال 1965 تاسیس شد که از زمان تاسیس تا الان فروش و طرفدار خوبی را داشته است . دفتر مرکزی و کارخانه اصلی شرکت یا کمپانی آلپینا در شهر بوشلو در آلمان می باشد .
آلیپنا یک شرکت خودرو سازی آلمانی می باشد که در زمینه تیونینگ خودرو های ب ام و فعالیت دارند . بر روی این ماشین تغییراتی انجام شده است که باعث بهبود عملکرد آن نسبت به مدل سال 2015 شده اند می توان به بروز رسانی سیستم سوخت رسانی و بازنگری در مجاری ورودی هوا می باشد .
آلپینا B7 جدید لوکس ترین خودرو تیونر آلپینا است که نسخه ی تیونینگ شده ی حرفه ای و قدرتمند از بی ام و سری 7 محسوب می شود و از توانایی حرکتی چشم گیری بهره می برد .
نقد و بررسی فضای داخلی
در اولین بخش ار نقد و بررسی DS 5LS نیز نگاهی بیندازیم تا ببینیم این سدان موفق چرا از کلمه LS بهره می برد . LS به معنی Lxury Saloon هست . کافیست وارد کابین 5LS شوید تا بدون هیچ دقت خاصی از لوکس بودن این سدان فرانسوی مطلع شوید . البته که دوست داران خودرو های اسپورت نیز نگران نباشند زیرا DS 5LS را می توان خودروی لوکس اسپورتی نامید .
کمی ریزبین شویم ؛ اولین مسئله ای که می توان نگاهی به آن داشت ، غربیلک فرمان DS 5LS هست . غربیلک فرمان این سدان بی همتا از چرم و آلومینیوم هست که نتیجه ای با ظاهر زیبا را دربر داشته است . البته که صندلی های چرمی و داشبورد با متریال بالا باعث شده است در کنار زیبایی ، کیفیت بالایی نیز در DS 5LS احساس شود . در آخرین بخش از نقد و بررسی DS 5LS می توان به صفحه نمایش بزرگ لمسی اشاره کرد . این صفحه نمایش از جاگذاری خاصی بهره مند هست که با توجه به 7 اینچ بودنش تمامی نیازهای راننده و سرنشینان را رفع نموده است تا بتوانیم بهترین امتیاز را در اولین بخش از نقد و بررسی DS 5LS به این سدان فرانسوی اهدا شود .
نقد و بررسی بیرون خودرو
اولین مسئله ای که با اولین مشاهده 5LS آن را حس می کنید ، تقاوت ظاهر بیرونی این سدان موفق با سایر فرانسوی ها است . اگر دقت کرده باشید اکثر خودروهای فرانسوی از ظاهر زیبایی بهره مند نیستند و تنها سدانی که می توان از آن به عنوان فرانسوی زیبا یاد کرد ، رقیب DS 5LS یعنی رنو تلیسمان هست . چراغ های جلو که ترکیبی از LED و زنون هست در کنار پارادوکسش با جلو پنجره باعث شده است تا ظاهر بی نظیری را مشاهده کنیم که حتی از رقیب سنتی اش ، رنو تلیسمان نیز زیبا تر هست . این پارادوکس باعث شده است این خودرو را هم اسپرت ، هم لوکس و هم تهاجمی ببینیم که از خودرو ساز های فرانسوی این ظاهر بی نقص بعید به نظر می رسد .
DS5 LA با چهار رینگ متنوع در بازار های جهانی عرضه شده اند که اندازه هایی بین 16 تا 18 اینچ دارند و هرکدام به قدری زیبا هستند که نتوانیم انتقادی برای بخش کناری در نقد و بررسی DS 5LS کنیم . این زیبایی DS 5LS تمامی ندارد و در قسمت پشتی نیز ظاهر زیبای سدان موفق فرانسوی برای مشتریان خود دلبری می کند . انحنای بالای صندوق 5LS یکی از مهم ترین عوامل دلبری این فرانسوی زیباست که شکل باله خودروهای اسپرت را به وجود گرفته است . از جرعت و ریسک سیتروئین نگذریم ؛ برخلاف تجربه موفق تلیسمان که با چراغ های کشیده عقب خود توانست طرفداران زیادی برای خود کسب کند . سیتروئین اصلا کپی برداری نکرد و با طرح جدید چراغ های نسبتا عریض خود توانست رقیبی جدی برای سدان رنو شود تا ما نیز بهترین امتیاز را در نقد و بررسی DS 5LS برای بخش ظاهر بیرونی به این سدان دلربا بدهیم .
نقد و بررسی رانندگی خودرو
گرم کن صندلی های جلو همراه با ماساژور ، روکش چرم مرغوب ، کنسول تاشو عقب ، سنسور پارک جلو ، سنسور عقب ، کروز کنترل ومانیتور 7 اینچی لمسی از مهم ترین امکانات رفاهی و آپشن های سیتروئن DS 5LS هست تا انتظار نمره بالایی را در تجربه رانندگی برای این سدان درنظر بگیریم .
نقد و بررسی موتور
6 لیتر حجمی هست که موتور 5LS از آن بهره مند هست . این موتور 4 سیلندر ، 16 سوپاپ را با خود یدک می کشد و قادر هست 165 اسب بخار را تولید کند . گشتاور 5LS نیز عددی قابل توجه هست ؛ 240 نیوتون متر گشتاوری هست که مدیران سیتروئن برای این موتور تازه نفس درنظر گرفته اند . عملکرد فنی DS 5LS، عملکردی نسبتا خوب هست اما در مقایسه با رقبا نمی توان آن را بهترین دانست و می توانست عملکردی بهتر نیز از خود داشته باشد .
نقد و بررسی ایمنی خودرو
5 امتیاز از تست های معتبر دنیا ، دست آورد سیتروئن برای سدان زیبایش بوده است تا با خیال راحت به صرف وقت در کنار خانواده و دوستان در 5LS بپردازید . از این نکته هم نگذرید که 5LS دارای 6 کیسه هوا هست و با امکانات دیگری مانند ایموبیلایزر و ترمز پارک می توان گفت 5 ستاره گرفته شده بی دلیل نبوده است . به همین دلیل ما نیز نمی توانیم ایرادی بگیریم و بیشترین امتیاز ممکن را برای بخش ایمنی در نقد و بررسی DS 5LS در نظر گرفته ایم .
نقد و بررسی ارزش خرید
اگر پیدا شدن و هزینه نگهداری 5LS را درنظر نگیریم، می توان 5LS را خودرویی مقرون به صرفه دانست . اما باید گفت که DS 5LS نیز خودرویی فرانسوی هست و با وجود جو حاضر در شرایط کشور ( تحریم ها ) باید گفت خدمات پس از فروش ممکن هست شما را اذیت کند .
پس از معرفی مدل بنزینی B3 در اواخر سال 2019 ، کمپانی آلپینا هم اکنون از مدل دیزلی D3 S رونمایی کرده است .
این خودرو که به دو صورت سدان و تورینگ عرضه می شود حداقل در تئوری می تواند به ب ام و M3 دیزلی نزدیک شود . ما به این دلیل می گوییم که پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توربودیزل D3 S قدرت 355 اسب بخاری را بین دور های 4000 تا 4200 پیشرانه تولید می کند .
قدرت این خودرو 15 اسب بخار بیشتر از نسخه استاندارد یعنی ب ام و M340d می باشد . از نظر گشتاور ، آلپینا D3 S عدد 730 نیوتون متر را نشان می دهد که 30 واحد بیشتر از M340d است .
D3 S از نظر دینامیکی هم نا امید کننده نخواهد بود زیرا آلپینا قول پاسخ عالی پدال گاز در دورهای پایین و همچنین پیشرانه ای با دوران بالا را داده چیزی که پیشرانه های دیزلی مدرن معمولاً از انجام آن عاجزند . برای اولین بار در تاریخ ب ام و آلپینا ، D3 S از تکنولوژی هیبریدی ملایم سود می برد و به همین خاطر بوست الکتریکی 11 اسبی به ویژه در سرعت های پایین ارائه می شود . این سیستم همچنین باعث بهبود راندمان و مصرف سوخت می شود .
این پیشرانه با یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ساخت ZF و سیستم چهار چرخ محرک xDrive همکاری می کند . آلپینا از توزیع مناسب گشتاور بین چرخ ها اطمینان حاصل کرده است .
از نظر پرفورمنس باید گفت آلپینا D3 S 2021 سدان شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4.6 ثانیهای داشته در حالی که مدل تورینگ دو دهم ثانیه کندتر است . حداکثر سرعت این دو خودرو نیز به ترتیب به 273 و 270 کیلومتر در ساعت محدود شده است . اگرچه شتاب این مدل با ب ام و M340d استوک یکسان بوده اما سقف سرعت آن ها به طور قابل توجهی بالاتر رفته است .
همانند دیگر محصولات آلپینا ، D3 S برای جاده مخصوصاً اتوبان طراحی شده و تمرکز چندانی روی پیست ندارد . با این وجود خودروی یاد شده هنوز هم با سیستم تعلیق اسپورت برگرفته از مدل قوی تر B3 عرضه می شود .
این خودرو هم اکنون با قیمت 70500 یورویی در آلمان عرضه شده و مدل تورینگ آن نیز 71900 یورو قیمت دارد . اولین نمونه های این خودرو از نوامبر 2020 به دست مشتریان خواهند رسید .
مشخصات فنی بی ام و D5 S
– مشخصات بدنه :
1- نوع بدنه : سدان
2- ابعاد بدنه : 4956 در 1868 در 1466 میلی متر
3- فاصله بین دو محور : 2975 لیتر
4- تعداد سرنشین : 5
5- حجم صندوق عقب : 530 لیتر
6- وزن : 1930 کیلو گرم
– قوای محرکه :
1- نوع پیشرانه : خطی
2- حجم پیشرانه : 2993 سی سی
3- تعداد سیلندر : 6
4- تعداد سوپاپ : 24
5- توربو شارژر
6- سوپر شارژر ندارد
7- حداکثر توان : 388 اسب بخار در 4000 دور در دقیقه
8- حداکثر گشتاور : 800 نیوتن متر در 1750 دور در دقیقه
9- زمان رسیدن به سرعت 100 کیلو متر بر ساعت : 4.4 ثانیه
10- حداکثر سرعت : 286 کیلو متر بر ساعت
– مصرف سوخت :
1- میزان مصرف سوخت ترکیبی : 8.6 لیتر در 100 کیلو متر
2- حجم باک : 66 لیتر
3- سیستم استارت – استاپ : دارد
– سیستم انتقال قدرت :
1- نوع جعبه دنده : خودکار
2- تعداد دنده : 8
3- دیفرانسیل لغزش محدوده : ندارد
4- محور محرک : تمام چرخ محرک
– شاسی :
1- سیستم فرمان : برقی
2- ستون فرمان تلسکوپی : دارد
3- سیستم تعلیق جلو : مستقل
4- سیستم تعلیق عقب : مستقل
5- سیستم ترمز جلو : دیسکی خنک شونده
6- سیستم ترمز عقب : دیسکی
7- سیستم بازیابی انرژی ترمز : ندارد
– قابلیت های ایمنی و کنترلی خودرو :
1- سیستم ترمز ضد قفل ABS
2- سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD
3- سیستم کنترل پایداری خودروی ESP
4- سیستم کنترل ترکشن
5- سیستم ترمز اضطراری خودکار
6- سیستم حفظ خودرو بین خطوط
7- سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAS
8- کروز کنترل
9- کروز کنترل تطبیق پذیر
10- تشخیص نقاط کور
11- سیستم کمکی پارک خودکار
12- ایموبلایزر
13- ورود و خروج بدون کلید
14- فشار باد تایر ها
15- تایر های پنچر رو
16- کیسه هوای راننده
17- کیسه هوای سرنشین
18- کیسه هوای کناری
19- کیسه هوای پردهای
20- پیش کشنده کمربند ایمنی
– امکانات بدنه :
1- چراغ روشنایی در روز
2- فعال شدن خودکار چراغ ها
3- تنظیم خودکار چراغ جلو
4- سنسور پارک جلو
5- سنسور پارک عقب
6- قطر رینگ جلو : 20 اینچ
7- قطر رینگ عقب : 20 اینچ
8- عرض تایر جلو : 255 میلی متر
9- عرض تایر عقب : 295 میلی متر
– امکانات داخلی :
1- استارت بدون کلید
2- نمایشگر سربالا
3- سنسور باران
4- ترمز دستی برقی
5- کامپیوتر سفری
6- قطب نما
7- دما سنج
8- آینه الکتروکروماتیک
9- گرم کن آینه
10- دوربین دنده عقب
11- سانروف
12- قفل صندلی کودک
– امکانات رفاهی :
1- گرم کن صندلی جلو
2- سرد کن صندلی جلو
3- گرم کن صندلی عقب
4- ماساژور صندلی
5- سیستم تهویه ی خودکار
6- گرم کن فرمان
7- صندلی چرم
8- یخچال
9- استراحتگاه مرکزی دست
10- شارژر بی سیم
– سیستم صوتی و تصویری :
1- نمایشگر مرکزی
2- مسیریابی
3- نمایش ترافیک
4- سابووفر
5- بلوتوث
6- برقراری تماس صوتی
7- اندروید اتو
8- اپل کارپلی
بیشتر بخوانید:
مشخصات فنی خودرو نیسان GT-R مدل 2020؛ آخرین نسل گودزیلا
منبع: همراه مکانیک