دلایل باز نشدن ایربگ خودرو + انواع ایربگ در خودرو

دلایل باز نشدن ایربگ خودرو + انواع ایربگ در خودرو

     دلایل باز نشدن ایربگ خودرو +  انواع ایربگ در خودرو

با هدف جلوگیری از میلیون‌ها آسیب جدی در تصادفات و حفظ جان بسیاری از انسان‌ها در این حوادث به تولید رسید. اگر چه که کیسه هوا یکی از مهمترین ویژگی‌های ایمنی خودروهای امروزی است. نقص و ضعف در طراحی و تولید کیسه‌های هوا نیز می‌تواند منجر به درست عمل نکردن آن و باز نشدن کیسه هوا در لحظات بحرانی است.

به گزارش خودروتک، یعنی درست در مواقعی که بیشترین نیاز به آن‌ها احساس می‌شود. هنگامی که کیسه‌های هوا در تصادفات رانندگی از کار افتاده و باز نمی‌شوند، راننده و سرنشینان در برابر تاثیرات زیادی که از سوی فرمان، شیشه یا سایر اجزای خودرو بر آن‌ها وارد می‌شود، هیچ گونه محافظی ندارند. به این ترتیب آن‌ها به خطرات جدی و گاها مرگباری روبرو می‌شوند.

اگر شما یا کسی که برایتان ارزشمند است در تصادفی که کیسه هوای خودرو در آن عمل نکرده و باز نشده است آسیب دیده‌اید. در صورت ثابت شدن وجود نقصی در کیسه هوا که مانع از باز شدن آن شده است، شما حق دنبال کردن این موضوع برای گرفتن و جبران خسارات وارده را دارید.

تیم حقوقی فلوریدا در Clark ،Fountain ،La Vista ،Prather ،Keen & Littky-Rubin برای بررسی کامل شرایط شما آماده هستند تا نه تنها دلیل عدم عملکرد درست کیسه هوا را پیدا کنند بلکه مسئولیت خسارت شما را نیز به عهده می‌گیرند.
دلایل زیادی باعث بروز این حادثه می شوند

دلایل باز نشدن ایربگ خودرو +  انواع ایربگ در خودرو

ماهیت برخورد

نوع تصادف رخ داده می‌تواند نقش یکی از عوامل اصلی باز نشدن کیسه هوا را ایفا کند. بسته به این که وسیله نقلیه شما به کجا مورد اصابت قرار گرفته است ممکن است سنسورهای کیسه هوا عمل نکنند. این حادثه می‌تواند در زمان وقوع نوع خاصی از چپ شدن خودرو یا در طی تاثیرات تصادف از بغل یا عقب خودرو اتفاق بیفتد. بر اساس گزارش اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA)، محل وقوع حادثه می‌تواند نشانگر بهتری برای این باشد که آیا کیسه هوا باید متناسب با سرعت خودرو باز می‌شد یا خسارت و آسیب وارده بر خودرو ؟!! به عنوان مثال در تصادفاتی با تاثیر متوسط تا شدید روی سپر جلویی یا گوشه جلوی خودرو باید انتظار یاز شدن و عمل کردن کیسه‌های هوای جلو را داشت.

وجود نقص در سنسورهای کیسه هوا

اگر تاثیر یک برخورد به گونه‌ای بود که باید باعث عمل کردن و باز شدن کیسه‌ هوای خودرو می‌شد اما نشد، ممکن است به این دلیل باشد که سنسورهای کیسه هوا در تشخیص درست اثر برخورد و باز کردن کیسه هوا دچار مشکل شده باشند. این اتفاق همان گونه که در بروز اشتباه در نرم افزار و کالیبره کردن آستانه انفجار برای باز شدن کیسه هوا می‌افتد می‌تواند نتیجه طراحی، تست و نصب نادرست سنسورها توسط شرکت‌های سازنده باشد.

در برخی موارد ممکن است سنسورهای کافی برای تشخیص درست یک تصادف برای باز شدن کیسه‌ها وجود نداشته باشد که این مورد اغلب نتیجه سودگرا بودن و سو استفاده از کردن توسط تولید کنندگان می‌باشد.

قطعات الکتریکی خراب

هنگامی که سنسورهای کیسه هوا، همان طور که باید عمل کرده و در نتیجه آن باید کیسه‌ها باز شوند، وجود مشکل در این امر می‌تواند در نتیجه خرابی قطعات الکتریکی یا طراحی سیم‌کشی باشد که مانع از رسیدن سیگنال به کیسه هوا برای باز شدن آن باشد. وقتی این قطعات به صورت ناکارآمد طراحی و تولید شده یا تحت تاثیر قطعات خراب موجود در فرمان برای باز شدن کیسه هوا باشند، این اتفاقات رخ می‌دهند. این اتفاق معمولا در تصادفاتی رخ می‌دهد که یک یا چند کیسه هوا باز شده ولی بعضی از آنها باز نمی‌شوند.

دلایل باز نشدن ایربگ خودرو +  انواع ایربگ در خودرو

مشکل در سیم کشی

محققان دریافته‌اند که عدم عملکرد مناسب کیسه هوا می‌تواند زمانی رخ دهد که تولیدکنندگان تصمیم بگیرند سیم‌های رابط را از میان مناطقی که مستعد جدا شدن در حین تصادف هستند، انتخاب کنند. وقتی سیم‌کشی در مناطق آسیب پذیر باشد به هنگام تصادف آسیب دیده و یا قطع می‌شود. همین امر مانع از رسیدن سیگنال‌ها به بخش‌هایی از کیسه هوا برای باز شدن می‌شود.

وجود نقص‌هایی در مدول‌های کیسه هوا

این مشکل می‌تواند مانع از وقوع انفجار لازم برای پر شدن کیسه هوا شود. مواردی بوده‌اند که در آن‌ها سیگنال‌ها به درستی تصادف را تشخیص داده و به کیسه‌های هوا فرمان باز شدن را دادند. اما مدول‌های کیسه هوا پاسخی نداده و در نتیجه کیسه هوا باز نشده است. این مشکل اغلب در مواقعی که نقصی در طراحی و تولید وجود دارد. همچنین به هنگام وجود پروتکل کنترل کیفیت نامناسب رخ می‌دهد.

ممکن است که کیسه‌های هوا از قطعات پیچیده تکنولوژی ایمنی محسوب شوند، اما تولیدکنندگان خودرو دارای یک مسئولیت قانونی هستند تا از عملکرد کیسه‌های هوا همانطور که طراحی شده و مشتریان انتظار آن را دارند اطمینان حاصل کنند. به طور کلی کیسه‌های هوا در هر تصادفی که در آن احتمال آسیب دیدن راننده و سرنشینان وجود دارد باید باز شوند. کیسه‌های هوا برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی وارده به سر، گردن و ستون فقرات طراحی شده‌اند.

دادخواهی مرتبط با کیسه هوای دارای مشکل

دادخواهی‌های مرتبط با عملکرد نامناسب کیسه هوا طی سالیان گذشته در اخبار بسیار گسترش یافته‌اند. در حالی که بسیاری از آن‌ها برای شامل کیسه‌های هوایی می‌شوند که در زمان نامناسب باز شده و یا باز شدن آن به گونه‌ای نامناسب بوده که منجر به آسیب رساندن شده، بسیاری دیگر از آن‌ها نیز شامل آسیب دیدگی‌های قابل پیشگیری یا مرگ به هنگام تصادف و در اثر باز نشدن کیسه هوا بوده است. جدا از این که چه اتفاقی در تصادف شما رخ داده است که وکلای آسیب‌های شخصی West Palm Beach برای تشخیص این که کیسه هوا به درستی عمل نکرده یا نه و اگر درست عمل نکرده چگونه می‌توان به شما در جبران ضررهای خود کمک کنیم بررسی کاملی را انچام خواهند داد.

دلایل باز نشدن ایربگ خودرو +  انواع ایربگ در خودرو

انواع ایربگ در خودرو

تمامی خودروهای جدید از ایربگ بهره می‌برند که البته تعداد آن‌ها در هر اتومبیل باتوجه به رده قیمتی متفاوت است. در این مقاله سعی بر این بوده که شما را با انواع ایربگ و نحوه عملکرد آن‌ آشنا کنیم.

دلایل استفاده از کیسه هوا توسط شرکت های خودروسازی

ایربگ مانع از برخورد سرنشینان به اشیا سخت مانند فرمان و داشبورد می‌شود

-ایربگ باعث گسترش ضربه به تمامی قسمت‌های بدن شده که نتیجه این امر عدم تمرکز یک نیروی بزرگ در ناحیه‌ای کوچک است

-نیروهای وارد بر بدن را کاهش می‌دهد

انواع ایربگ یا همان کیسه هوا

کیسه هوای جلو بر روی فرمان و داشبورد نصب شده‌اند و مانع از برخورد این دو ناحیه با سرنشینان جلو می‌شود.

در هنگام تصادف از روبرو، این دو ناحیه بیشترین آسیب را به افراد می‌رساند. کیسه‌های هوای جلویی اولیه به‌گونه‌ای طراحی شده بودند که سرنشینان را افرادی بزرگ و بدون بستن کمربند ایمنی درنظر می‌گرفت. نتیجه این امر آسیب رسیدن یا کشته افراد کوچک مخصوصا کودکان و بانوان بود.

این ایربگ‌ها در سال 1998 دوباره طراحی شدند. در کیسه‌های هوای جدید مورد استفاده در خودروها، از سنسورهای مختلفی استفاده شده که وزن افراد، شدت تصادف و موقعیت صندلی را برای عملکرد خود درنظر می‌گیرد تا بهترین کارایی ممکن را داشته باشد.

کیسه هوای زانویی در قسمت پایینی فرمان نصب شده تا از آسیب رسیدن به پای راننده جلوگیری کند، علت این امر عدم پوشش این ناحیه از بدن توسط کمربند ایمنی و کیسه هوای جلویی است.

مسلما این ایده برای راننده بسیار مفید خواهد بود، چراکه از ضربه وارده به زانو و یا ورود اشیا تیز به پای او جلوگیری می‌کند.کیسه هوای جانبی برای محافظت از کتف و پهلوی سرنشینان در هنگام تصادف‌های از بغل است.

این گونه ایربگ در کنار صندلی قرار دارد و در هنگام تصادف از طرفین، باز می‌شود. اکثر خودروها از کیسه هوای جانبی در صندلی‌های جلو بهره می‌برند که البته برخی از سازندگان آن را برای صندلی‌های عقب نیز درنظر می‌گیرند.

کیسه هوای پرده‌ای معمولا درون سقف خودرو و بالای شیشه‌ها تعبیه می‌شود. در هنگام تصادف از بغل و یا واژگون شدن خودرو، این ایربگ‌ها همانند پرده شیشه‌های خودرو را می‌پوشانند. علت استفاده از این ایربگ‌ها، جلوگیری از آسیب رسیدن به سرنشینان توسط ستون‌های خودرو و همچنین محاقظت از سر و کتف آن‌ها در هنگام واژگونی اتومبیل است.

دلایل باز نشدن ایربگ خودرو +  انواع ایربگ در خودرو

برخلاف اغلب ایربگ‌ها که سریعا بعد از باز شدن خاصیت خود را از دست می‌دهند، کیسه هوای پرده‌ای تا چندین ثانیه بعد از باز شدن، حالت خود را از دست نمی‌دهد تا محافظت بیشتری از سرنشینان صورت گیرد. اکثر ایربگ‌های پرده‌ای از سرنشینان جلو و پشت محافظت می‌کنند که البته در خودروهای دارای 3 ردیف صندلی، این ردیف اضافه نیز تحت پوشش این کیسه هوا قرار می‌گیرد.

کیسه هوا درون کمربند ایمنی

این گونه کیسه هوا در اصل ایربگی کوچک بوده که درون کمربند ایمنی تعبیه شده است تا در هنگام تصادف از ضربه به قفسه سینه جلوگیری کند. این کیسه هوا تنها در شمار اندکی از خودروهای تولیدی تا امروز موجود بوده و هنوز در میان تولیدکنندگان رواج پیدا نکرده است.

کیسه هوا چگونه کار می‌کند؟

ایربگ‌ها با استفاده از سنسورهای مربوط به برخورد و همچنین شتاب‌سنج، جهت و شدت تصادف را تشخیص داده و برای باز شدن کیسه هوا و همچنین تعداد موردنیاز آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. اگر این سنسورها تشخیص دهند که باید کیسه هوا فعال شود، دستگاهی که تولیدکننده گاز نامیده می‌شود شروع به فعالیت شیمیایی کرده و مقادیر زیادی گاز (معمولا نیتروژن) برای پر کردن کیسه هوا تولید می‌کند.

کیسه‌های هوا با آن‌چه در فیلم‌های تبلیغاتی می‌بینید، متفاوت هستند چراکه در این ویدیو روند باز شدن ایربگ به‌صورت صحنه آهسته نشان داده می‌شود. فرآیند مربوط به کیسه هوا، از زمان تشخیص تصادف تا باز شدن کامل آن، در کسری از ثانیه (1/25) صورت می‌گیرد که در اصل پلک زدن ما نیاز به دو برابر زمان بیشتر دارد.

در زمان تصادف کیسه‌های هوا به سرعت پر از گاز می‌شوند که البته بعد از برخورد سرنشینان به آن، خاصیت خود را از دست می‌دهند و فضای خودرو پر از گاز و یا پودر می‌شود.

امنیت کیسه‌های هوا

دلایل باز نشدن ایربگ خودرو +  انواع ایربگ در خودرو

برای بانوان ریز اندام

به عبت این‌که کیسه‌های هوا با قدرت زیادی پر می‌شوند، قرار گرفتن بیش از حد نزدیک به فرمان می‌تواند، برای راننده آسیب ایجاد کند. صندلی خود را در حدی عقب ببرید که بازوهای شما کمی خم شوند، البته اگر برای رسیدن پای خود به پدال مشکل دارید، قطعاتی برای آن‌ها درنظر گرفته شده که ارتفاعشان را افزایش می‌دهد.

برای کودکان

کیسه هوای جلویی می‌تواند برای کودکان خطرناک باشد، بنابراین تا هنگامی که آن‌ها به اندازه کافی بزرگ نشده‌اند باید در صندلی عقب بشینند. اگر شما مجبور هستید که کودک خود را بر روی صندلی جلو قرار دهید، سعی کنید تا جای ممکن صندلی را عقب ببرید.

همانگونه که می‌دانید برای کودکان صندلی‌های مخصوصی طراحی شده که والدین از آن برای نشاندن بچه‌های خود در اتومبیل استفاده می‌کنند، باید به شما بگوییم که به هیچ عنوان این صندلی را به‌صورت برعکس بر روی صندلی جلوی خودروهای مجهز به کیسه هوای لویی قرار ندهید. این امر باعث می‌شود که در زمان تصادف صدماتی بی‌شماری به سر و گردن کودک وارد شود.

در نهایت گفتن این نکته خالی از لطف نیست که شرکت‌های مختلف درحال کار بر روی ایربگ‌های جدیدی هستند تا در هنگام تصادف از جان عابران محافظت کنند. این کیسه هوا بر روی شیشه جلو خودرو و به سمت بیرون قرار گرفته است.

منابع:خودرو برتر/رگلاژ

گردآوری و بازنشر: مجله خودرو

بیشتر بخوانید:

کیسه هوا یا ایربگ چیست و چگونه کار میکند؟+فیلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.