پلت فرم خودرو چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

شاید به گوش شما هم کلمه پلتفرم خودرو خورده باشید و کنجکاو باشید که بدانید منظور چیست؟

یا اینکه استفاده از پلتفرم خودرو مشترک بین خودروسازان به چه معناست؟

به همین مجموعه توضیحات کامل در این مورد را جمع آوری کرده ایم.

امیدواریم که مورد استقبال شما عزیزان قرار گیرد.و اگر اطلاعات مازاد بر آنچه نوشته شده دارید برای ما کامنت بذارید.

از توجه شما سپاسگزاریم …. با ما همراه باشید…

پلت فرم خودرو چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد؟

پلت فرم خودرو چیست؟

پلت فرم یکسان دو خودرو شامل قسمت هایی نظیر : طراحی،مهندسی ساخت یکسان و عملیات تولید یکسان می باشد.

این بدان معناست که پایه ساخت دو خودرو از یک منبع نشات می گیرد،به عبارت دیگر طراحی آن دو  خودرو و تکنولوژی های به کار گرفته شده در آن ها از یک مدل استخراج شده است.

این کار در صنعت خودروسازی به منظور کاهش هزینه های مرتبط با توسعه محصولات صورت می گیرد و بوسیله این حربه خودروسازان می توانند مدل های متنوعی را به بازار عرضه کنند.

اما در حقیقت پایه و اساس ساخت آن مدل ها یکی باشد.با توجه به این مسئله که ایجاد یک خودرو کاملا جدید که از هر نظر با دیگر خودروها متفاوت باشد هزینه ای چند میلیون دلاری را برای خودروسازان در بر خواهد داشت.

بوسیله این کار خودروسازان می توانند با هزینه ای به مراتب کمتر نسبت به صرف هزینه برای ساخت یک مدل تازه و نو،طیف محصولات خود را گسترش دهند.

در واقع هدف از به اشتراک گذاری پلت فرم های یکسان در خودروهای گوناگون این است که فرآیند توسعه محصول کارآمدتر باشد.

اما این عمل اشتراک گذاری پلت فرم نیز محدودیت هایی را برای خودروسازان بوجود می آورد که یکی از آن ها کمتر فرق قائل شدن مشتریان میان دو محصول با پلت فرم مشترک است که برای برطرف کردن این اتفاق نیز خودروسازان راهکارهایی در نظر می گیرند.

به طور کلی اگر بخواهیم در مورد پلت فرم به ساده ترین شکل ممکن تعریفی داشته باشیم باید گفت که پلت فرم از مجموعه زیر بندی و جلوبندی،مجموعه شاسی(شاسی مونو کوک یک خودرو در نظر گرفته شود)،سیستم تعلیق،محل قرار گیری پیشرانه تشکیل می شود.

منظور از پلتفرم خودرو چیست؟

پلتفرم در واقع شالوده و پایه طراحی یک خودرو به حساب می‌رود که طراحان خودرو باید از آن پیروی کنند.

کمپانی‌های خودروسازی بزرگ معمولا مسئول ساخت این پلتفرم‌ها بر اساس تکنولوژی و سیستم‌های موجود در صنعت اتومبیل‌سازی هستند؛

از همین رو فقط برخی از خودروسازان پلتفرم‌های مخصوص خود را دارند و بسیاری از دیگر از نمونه‌های از پیش تولید شده استفاده می‌کنند.

به همین دلیل ممکن است دو خودرو از دو کمپانی متفاوت یک پلتفرم داشته باشند.

پلتفرم به نوعی تمام آن چیزی است که در پس ظاهر یک خودرو وجود دارد.

پلتفرم می‌تواند شامل طراحی و بخش‌های کلیدی مهندسی شامل شاسی، تعلیق، موتور و گیربکس باشد.

طراحی پلتفرم و اشتراک آن در محصولات می‌تواند به کاهش هزینه‌های یک خودروساز کمک کند و پروسه تولید خودرو را نیز آسان‌تر کند.

پلتفرم در واقع همان اسکلت اصلی یک خودرو است که اجزایی مانند پیشرانه، جعبه دنده و سیستم انتقال قدرت بر روی آن نصب می‌شود.

مزایا: 

  1. کمتر شدن قطعات خودرو و مدیریت آسانتر موجودی برای کارخانجات
  2. کاهش هزینه های تحقیق و توسعه
  3. افزایش کیفیت و نوآوری
  4. ایجاد یک استاندارن جهانی بین محصولات
  5. تنوع محصولات بیشتر

معایب:

  • نشان مهندسی(که به کنایه به برخی از محصولات دارد که عملا فرق میان آنها در بین لوگوی نصب شده روی خودروست)
  • فرق کمتر بین دو یا چند محصول
  • کم ارزش شدن برخی از محصولات(مثل برخی از خودروهای لوکس)

در زیر چهار پلت فرم از کمپانی های فورد،جنرال موتورز،فولوکس واگن و فیات به همراه خودروهایی که از این پلت فرم ها استفاده می کنند آمده است:

Ford CD3 platform

این پلت فرم از سال 2003 تا به حال در خودروهای فورد،مزدا،لینکلن و مرکوری استفاده می شود.

از این پلت فرم برای خودروهایی در کلاس کراس اوور و خودروهای سدان متوسط و خودروهای سدان لوکس استفاده می شود.

همچنین این پلت فرم برای اولین بار توسط مزدا بوجود آمد.نیرو محرکه در این پلت فرم محرک جلو و چهار چرخ محرک می باشد.

اما خودروهایی که از این پلت فرم استفاده می کنند:

Ford Edge  –  Ford Fusion

Lincoln MKX  –  Lincoln MKZ

Mazda Atenza/Mazda6  –  Mazda CX-9

Mercury Milan

GM Epsilon platform

این پلت فرم که جانشین  GM N platform است از سال 2003 تا به الان به کار گرفته می شود.

این پلت فرم مخصوص خودروهایی در کلاس سدان بزرگ و سدان متوسط است.

اما خودروهایی که روی این پلت فرم ساخته می شوند:

Chevrolet Malibu

Pontiac G6

Buick Regal  –  Buick LaCrosse

Cadillac BLS  –  Cadillac XTS

Saturn Aura

Opel Vectra  –  Opel Signum  –  Opel Insignia

Daewoo Alpheon

Volkswagen D1 platform

این پلت فرم که از خانواده پلت فرم های سری دی کمپانی فولوکس واگن است بیشتر برای خودروهای لوکس و مجلل استفاده می شود .

خودروهایی که از این پلت فرم استفاده می کنند به شرح ذیل است:

Volkswagen Phaeton

Bentley Continental GT  –  Bentley Continental Flying Spur

Fiat Compact platform

این پلت فرم همانطور که از نامش پیداست مخصوص خودروهای کامپکت که توسط کمپانی فیات ساخته شده است.

فیات برای ساخت این پلت فرم سرمایه گذاری 100 میلیون یورویی کرده است.

طریقه انتقال نیرو در این پلت فرم محرک جلو و چهار چرخ  محرک می باشد.

خودروهایی که از این پلت فرم استفاده می کنند به شرح ذیل است:

Alfa Romeo Giulietta  –  Alfa Romeo Giulia

Dodge Dart

Fiat Viaggio

طراحی و ساخت پلتفرم‌ها چه فوایدی دارد؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا خودروسازان از یک پلتفرم برای ساخت و طراحی چند اتومبیل استفاده می‌کنند.

جواب این سوال ساده است و آن هم ایجاد شرایط و بستر تولید انبوه می‌باشد.

انقلاب صنعتی در اروپا و افزایش نیاز جوامع مختلف به محصولات پیشرفته از اصلی‌ترین دلایل بوجود آمدن تولید انبوه در صنایع مختلف بود.

صنعت خودروسازی نیز از این موضوع مستثنی نیست و برای اینکه بتواند به نیاز جوامع پاسخ دهد، به یک پایه و اساس برای طراحی و ساخت محصولاتش احتیاج داشت.

ساخت پلتفرم‌های از پیش تعیین شده از اواسط قرن ۲۰ام و پس از جنگ جهانی دوم سرعت گرفت.

در ابتدا هر خودروساز فقط پلتفرم‌های محصولات خودش را می‌ساخت، اما کم کم با افزایش نیاز جوامع مختلف به وسایل نقلیه، فقط برخی از کمپانی‌های فعال در این حوزه اقدام به طراحی و ساخت پلتفرم‌ها کردند.

این عمل باعث شد که طراحان و مهندسان صنعتی بر یک پایه مشخص اقدام به ساخت و تولید یک خودرو کنند و این موضوع خودروسازان اجازه می‌داد در حداقل زمان و با هزینه‌ای کمتر از قبل، اقدام به تولید چند خودرو به صورت همزمان کنند.

چرا خودروسازان مختلفی را روی پلتفرم مشترک تولید می‌کنند؟

برای مثال می توان به تویوتا کمری و لکسوس ES، تویوتا RAV4 و لکسوس NX، کیا اسپورتیج و هیوندای توسان، کیا سراتو و هیوندای النترا، پژو 405 و دنا، لکسوس LX و تویوتا لندکروز و لکسوس GX و تویوتا پرادو اشاره کرد.

پاسخ اصلی را باید در کاهش هزینه‌ها جستجو کرد.

برای روشن‌تر شدن موضوع به این مثال توجه کنید.

شورولت تاهو با قیمت پایه ۴۹ هزار دلار به بازار عرضه می‌شود و خودروی چندان گرانی نیست.

در سمت دیگر کادیلاک اسکالید قرار دارد که یک خودروی لوکس است و از پلتفرمی مشترک با شورولت تاهو استفاده می‌کند.

اما قیمت پایه اسکالید از ۷۶ هزار دلار آغاز می‌شود و با سفارش آپشن‌های مختلف به راحتی می‌تواند از مرز صد هزار دلار هم عبور کند.

درست است که اسکالید امکاناتی بسیار بیشتر از تاهو را در اختیار قرار می‌دهد، ولی از نظر مهندسی و کیفیت قطعات فنی این دو خودرو تفاوت چندانی با هم ندارند و بسیاری از بخش‌های فنی آنها با هم مشترک است.

پس اینجا می‌بینید که جنرال موتورز با استفاده از پلتفرم شورولت تاهو سود خود در فروش اسکالید را افزایش داده است و از سویی، دیگر زحمت طراحی قسمت‌های فنی خودرو از نو را به خود نداده است.

به این کار اشتراک پلتفرم می‌گویند و چندین دهه است که خودروسازان مختلف آن را انجام می‌دهند.

برای مثال در دهه ۱۹۶۰ شورولت شول، پونتیاک لمانز، بیوک اسپشیال و الدزمبیل کاتلاس همگی روی یک پلتفرم ساخته می‌شدند.

گسترش استفاده از پلتفرم مشترک

امروزه اشتراک پلتفرم ببین خودروها حتی عمومیت بیشتری هم پیدا کرده است.

معمولا پلتفرم شامل قسمت‌های زیر خودرو، مجموعه نیرو محرکه، سیستم تعلیق و اکسل‌ها می‌شود.

پس وقتی گفته می‌شود که خودروهای کراس اوور روی پلتفرم خودروهای سدان ساخته می‌شوند .

یعنی موتور، گیربکس و بسیاری از قطعات زیر پوسته آنها با سدان‌هایی که همان خودروساز دارد یکسان هستند و تفاوت چندانی ندارند.

استفاده از پلتفرم مشترک امکان اعمال یک سری تغییرات در ابعاد خودرو را هم به خودروساز می‌دهد.

پس لزوما نیاز نیست حتما دو خودرو هم سایز باشند. این روش از اشتراک پلتفرم با نمونه‌ شورولت تاهو و کادیلاک اسکالید متفاوت است.

برای مثال می‌توان به فولکس واگن گلف و فولکس واگن اطلس اشاره کرد.

اطلس یک کراس اوور بزرگ هفت نفره و گلف یک هاچ بک کوچک است، ولی این دو خودرو از پلتفرمی مشترک استفاده می‌کنند.

گردآوری و بازنشر:توسط مجله خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.