تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای چیست + انوع ترمز ماشین
تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای چیست که باعث می شود در حال حاضر حتی بسیاری از خودروهای امروزی نیز از نوع کاسه ای در محور عقب خودرو استفاده کنند . طبیعی است که هر یک از این نوع ترمزها ویژگی های خاص خود را دارند ؛ اما بهتر است هر دو نوع را با هم مقایسه کنیم تا به نتیجه ی بهتری برسیم . سیستم های ترمز ماشین مدرن ، پر از شگفتی هستند و از تکنولوژی های زیادی بهره می برند .
این سیستم ها دارای سنسور بوده و توسط کامپیوتر ها کنترل می شوند ، همچنین به گونه ای مهندسی می شوند که سلامت راننده و سرنشینان خودرو حفظ شود . در حالی که ترمزهای کاسه ای نزدیک به 100 سال است که تغییر عمده ای نداشته اند ، در خودروهای جدید از سیستم ترمز دیسکی استفاده می شود .
قبل از این که در مورد تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای صحبت کنیم ، خوب است بدانیم که امروزه خودروهای زیادی هم هستند که فقط به نوع دیسکی مجهز هستند . نکته قابل توجه اینجاست که با وجود تجهیز بسیاری از خودروها به ترمزهای دیسکی ، خودرو سازانی هستند که هنوز به وجود ترمزهای کاسه ای در خودروها احساس نیاز می کنند . برای مثال ، سیستم ترمز خودروهای امروزی ای مثل داستر ، ساندرو و رنو سیمبل در قسمت عقب ، کاسه ای است .
ساختار ترمزهای کاسه ای
1- ترمز های کاسه ای از چدن ساخته شده اند و به علت شکل کاسه ای به ترمز کاسه ای معروف هستند .
2- تمامی قطعات ترمز در محدوده کاسه ( درام ) قرار دارند .
3- تا اوایل دهه 70 میلادی شما قادر به خریداری اتومبیلی بودید که برای تمامی چرخ های آن ترمز کاسه ای درنظر گرفته شده بود ، ولی در حال حاضر از این سیستم برای چرخ های عقب خودرو ها و کامیون های ارزان قیمت استفاده می شود .
ترمزهای کاسه ای چگونه کار می کنند ؟
1- ترمزهای کاسه ای با فشار دادن دو کفشک ( لنت ترمز ) درون درام کار می کنند . شما با فشردن پدال ترمز با استفاده از نیروی هیدرولیکی و گریز از مرکز ، این دو لنت را به دیواره داخلی درام در حال چرخش فشار می دهید .
2- اقدام بالا باعث ایجاد اصطحکاک شده و سرعت درام را کاهش می دهد که در نهایت باعث ایستادن خودرو می شود .
مزایای ترمز های کاسه ای چیست ؟
1- طراحی بسته و یکپارچه این سیستم باعث کاهش هزینه نگهداری آن می شود و اکثر قطعات نیز در یک جا قرار دارند . برای تعویض لنت ها تنها لازم است با استفاده از تجهیزات مخصوص ، کفشک ها را باز کرده و لنت های جدید را جایگزین قبلی کنید .
2- برای بیرون آوردن پیستون ها نیازی به کمپرسور یا مایع خاصی نیست . در حقیقت باید بگوییم که تعویض لنت ترمز های کاسه ای برخی خودروها تنها نیاز به 2 دقیقه زمان دارند .
3- تعویض لنت های ترمز های کاسه ای هزینه کمی را برای صاحب خودرو در پی دارد .
با افزایش سرعت خودروها ، ترمزهای کاسه ای قادر به توقف آن ها نبودند . ترمز های کاسه ای به علت نحوه طراحی در هنگام ترمزهای شدید ، به سرعت داغ شده و قدرت باز دارندگی خود را از دست می دهند . برای رفع این مشکل ، ترمز های دیسکی در اوایل دهه 60 میلادی طراحی شدند تا ترمز اتومبیل ها عملکرد بهتری از خود نشان دهند .
ساختار ترمزهای دیسکی
1- ترمزهای دیسکی شامل یک روتور فلزی بزرگ ، 2 لنت ترمز و یک گیره هیدرولیکی به نام کالیپر است .
2- روتورهای ترمز معمولا از آهن ساخته می شوند ، البته برخی از آن ها با توجه به کاربردشان از جنس متفاوتی بهره می برد ، برای مثال خودرو های مسابقه ای دارای ترمز های سرامیکی و یا کامپوزیتی از کربن هستند .
3- معمولا حفره هایی بر روی روتور درنظر گرفته می شود تا خنک سازی آن راندمان بیشتری داشته باشد .
4- کالیپر ترمزهای دیسکی از 8 پیستون استفاده می کنند که نیروی باز دارندگی عظیمی را فراهم می آورند .
ترمز های دیسکی چگونه کار می کنند ؟
1- فشردن پدال ترمز در ماشین های مجهز به این سیستم ، باعث پر شدن کالیپر توسط روغن ترمز می شود .
2- سپس پیستون فلزی داخل کالیپر ، باعث ایجاد فشار در پشت هر لنت شده که نزدیکی آن ها به روتور را در پی دارد .
3- این فشار ایجاد شده توسط لنت ها ، تولید اصطکاک کرده و باعث کاهش سرعت چرخش روتور می شود که در نهایت ایستادن خودرو را به همراه دارد .
مزایای ترمز های دیسکی چیست ؟
1- افزایش قدرت بازدارندگی نسبت به ترمز های کاسه ای
2- مدیریت بهتر گرما نسبت به سیستم ترمز کاسه ای
3- ترمز های دیسکی را بدون نیاز به باز کردن چرخ خودرو ، می توان مورد بررسی قرار داد .
4- برخلاف ترمز های کاسه ای ، ترمز های دیسکی به طور کامل خودشان تنظیم می شوند .
5- در این سیستم فشردن پدال ترمز حس بهتری به راننده منتقل می کند .
6- در حال حاضر ترمز های دیسکی در بازار بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند ، بنابراین شما قادر به انتخاب لنت از میان چندین لنت ترمز تولید شده براساس عملکرد آن هستید .
تفاوت ترمز های کاسه ای با ترمز های دیسکی
مهم ترین تفاوت ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای هنگام فرآیند ترمز گیری این است که به جای فشرده شدن لنت ها به دیسک توسط کالیپر ترمز در نوع دیسکی ، کفشک ها توسط فشار روغن سیلندر به کاسه نزدیک می شوند . کفشک ترمز به دو قطعه ای می گویند که با کمک دو فنر به کاسه ترمز نزدیک شده و مانع حرکت آن می شوند .
با توجه به آنچه گفته شد ، کمی دشوار است که عملکرد یکی از این ترمزها را بهتر از دیگری معرفی کنیم . با وجود اینکه سال های زیادی از طراحی سیستم ترمز کاسه ای می گذرد و فناوری به کار رفته در نوع دیسکی به روزتر از آن است ، نمی توان گفت عملکرد کدام یک از دیگری بهتر است . اگر دقت داشته باشید ، بسیاری از خودروهای امروزی به هر دو نوع این ترمزها مجهز هستند و کارایی لازم و مناسب را هم دارند ؛ پس قطعاً به وجود هر دو نوع ترمز در خودروها نیاز است . در این خودروها معمولاً نوع کاسه ای در محور عقب استفاده می شود .
بر خلاف باور عمومی ، ترمز های کاسه ای بهطور معمول و در شرایط برابر ( ابعاد یکسان ترمز ها و تعداد برابر کالیپرها ) از ترمز های دیسکی ضعیف تر نیستند و حتی به دلیل بزرگ تر بودن لنت هایشان می توانند توان ترمز گیری بیشتری هم داشته باشند ضمن آن که دوام بیشتری دارند و کمتر نیاز به مراقبت پیدا می کنند .
مشکل اصلی این ترمز ها گرم شدن بیش از حد آن ها در ترمزهای سنگین است . ترمز های دیسکی به دلیل آن که به طور کامل در جریان هوا هستند زودتر خنک می شوند ، اما ترمز های کاسه ای به دلیل بسته بودن محفظه کاسه ترمز ، دیرتر می توانند گرما را دفع کنند و به همین دلیل زودتر داغ کرده و توان خود را از دست می دهند . خودرو سازان معمولاً این ترمز ها را در چرخ های عقب نصب می کنند که فشار ترمز کمتری روی آن است .
به این ترتیب مشخص است ترمز های کاسه ای همچنان یک گزینه ایده آل برای بهره گیری در محور عقب خودروهای عادی است و نصب ترمز دیسکی در محور عقب ، هر چند می تواند مفید باشد اما در رانندگی روزمره تأثیر چندانی ندارد .
به طور کلی نگهداری ترمز کاسه ای ساده تر و تعمیر آن ارزان تر از ترمز دیسکی است . همچنین اگر شما با افراد کارشناس در این حوزه صحبت کنید ، متوجه می شوید که تعویض ترمز دیسکی ، وقت گیر تر از تعویض ترمز کاسه ای است . نوع ساختار این دو نوع سیستم ترمز به گونه ای است که باعث به وجود آمدن این تفاوت ها می شود.
مقایسه ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای
1- تفاوت های ساختاری
ترمز های کاسه ای به توپی چرخ متصل می شوند و همراه با چرخ می چرخند . این نوع ترمز ها از قطعاتی به نام کفشک ترمز استفاده می کنند و به هنگام فشرده شدن پدال ترمز ، حرکات بیرونی کفشک ها در تماس با لبه ی کاسه ترمز سبب ایجاد اصطکاک و در نهایت کاهش سرعت خودرو می شود . این فرآیند نهایتاً خودرو را به طور کامل می تواند متوقف کند . از سویی دیگر ، در ترمز های دیسکی ، از قطعه ای به نام کالیپر استفاده می شود که به یک دیسک متصل شده و با فشردن پدال ترمز ، دیسک در حال چرخش در تماس با لنت ترمز های موجود داخل کالیپر سبب کاهش سرعت و نهایتاً توقف خودرو می شود .
علاوه بر این ، در یک ترمز کاسه ای ، کفشکهای ترمز بزرگی هستند که برای ایجاد نیروی اصطکاک ، با بخش داخلی کاسه ترمز در حال چرخش تماس ایجاد می کنند . حرکات این کفشک ها به کمک یک سیلندر هیدرولیکی بزرگ که داخل کاسه ترمز نصب شده کنترل می شود . در عین حال ، در یک سیستم ترمز دیسکی ، از لنت های ترمز کوچک برای ایجاد اصطکاک مذکور با دیسک در حال چرخش استفاده می گردد . برای کنترل حرکت لنت های ترمز ، در سیستم ترمز دیسکی از سیلندر های هیدرولیکی کوچکی که داخل کالیپر ها نصب شده اند استفاده می شود .
به طور کلی ، جنگ بین ترمز های کاسه ای و دیسکی در این بخش را ترمز های کاسه ای می برند ، زیرا از نظر ابعاد ، قطعات مورد استفاده در آن از سیستم ترمز دیسکی بزرگ تر هستند .
2- تفاوت عملکرد
در مورد ترمزهای دیسکی ، روغن ترمز ماشین با فشار زیاد وارد کاسه شده و این فشار را به پیستون های سیلندر چرخ منتقل و نهایتاً سبب حرکت پیستون می شود . در ادامه ، کفشک های ترمز به بیرون حرکت کرده و با بخش داخلی کاسه ترمز تماس پیدا می کند .
هر چند ، در سیستم ترمز دیسکی ، زمانی که پدال ترمز فشرده می شود ، پیستون روغن ترمز تحت فشار را به داخل کالیپر ارسال می کند . در نتیجه ایجاد فشار بالا در سیستم ، روغن ترمز ماشین وارد کالیپر شده و لنت ها روی دیسک ترمز ماشین می چسبند . بدین ترتیب و با چسبیدن لنت ترمزها روی دیسک ، سرعت خودرو کاهش پیدا می کند .
3- تفاوت راندمان
چرخ در حال چرخش نیروی اصطکاک کم یا متوسطی در هنگام گرفته شدن پدال ترمز ماشین دریافت می کند . به همین دلیل است که ترمز های کاسه ای بیشتر روی خودرو های بزرگ نصب می شوند . یکی دیگر از دلایل این است که این نوع ترمز ها را می توان در اندازه های بزرگ تر به راحتی ساخت و به همین دلیل ، در خودرو های سنگین استفاده از این سیستم ترمز بسیار بهینه است .
در ترمزهای دیسکی ، چرخ در حال حرکت نیروی اصطکاک بسیار بالایی به دلیل تماس بین دیسک و لنت ترمز ها دریافت می کند .
4- تفاوت در نوع استفاده و کاربری
این روز ها ، همان طور که گفتیم ، از آن جایی که ترمز های کاسه ای را در هر اندازه ای به راحتی می توان ساخت ، آن ها بیشتر در خودرو های سنگین مانند کامیون ها و اتوبوس ها مورد استفاده قرار می گیرند . از سوی دیگر ، ترمز های دیسکی از آن جایی که اندازه کوچک تری دارند ، از این رو ، معمولاً در خودروها ، موتور سیکلت ها و دوچرخه ها استفاده می شوند .ساختار ترمزهای دیسکی
ترمز های دیسکی شامل یک روتور فلزی بزرگ ، 2 لنت ترمز ماشین و یک گیره هیدرولیکی به نام کالیپر است . روتور های ترمز ماشین معمولا از آهن ساخته می شوند ، البته برخی از آن ها با توجه به کاربردشان از جنس متفاوتی بهره می برد ، برای مثال خودروهای مسابقه ای دارای ترمز های سرامیکی و یا کامپوزیتی از کربن هستند . معمولا حفره هایی بر روی روتور درنظر گرفته می شود تا خنک سازی آن راندمان بیشتری داشته باشد . کالیپر ترمزهای دیسکی از 8 پیستون استفاده می کنند که نیروی بازدارندگی عظیمی را فراهم می آورند .
بیشتر بخوانید:
همه چیز درباره بهترین خودرو های هایپرکار + مشخصات فنی
با این 6 کار خودرو خود را نابود می کنید + جزئیات کامل آن
فناوری شاسی الکتریکی آئودی چگونه کار می کند ؟
منبع: کارگیک