عملکرد چراغ راهنما و فلاشر خودرو چگونه است + نکات مهم آن
چراغ راهنما یکی از مهم ترین سیستمهای ایمنی خودرو در هنگام راننده است . شاید چراغ راهنمای خودرو ، وسیله ای کم اهمیتبه نظر رسد ؛ با این حال استفاده از چراغ راهنما ، مهم ترین کاری است که راننده برای آگاه کردن دیگران از حرکت احتمالی خود با هدف به حداقل رساندن غافلگیری های خطرناک ، انجام می دهد .
شما احتمالا خودرویی که در نقطه کور دیدتان است را نمی بینید ، اما راننده آن خودرو ، چشمک زدن چراغ راهنمای شما را قبل از آن که تغییر مسیر دهید ، خواهد دید . خودداری از به کار بردن چراغ راهنما ، دلیل بسیاری از حوادث رانندگی است و احتمالا سرچشمه بسیاری از خشونت های خیابانی نیز قلمداد می شود . برای اکثر رانندگان ، چراغ های راهنما بسیار ساده به نظر می رسند ؛ شما اهرمی را به سمت پایین یا بالا فشار می دهید ، که باعث چشمک زدن چراغ راهنمای خودرو می شود . در واقع پشت حرکت ساده دسته راهنما ، فناوری جالبی وجود دارد .
مدار راهنما و فلاشر به عنوان زیر مجموعه سیستم ایمنی خودرو فعالیت می کنند و بخشی از آن به شمار می روند . سیم کشی مدار راهنمابیایید در ابتدا ببینیم نحوه سیم کشی مدار چراغ راهنما چگونه است . ابتدا به چگونگی ارتباط و اتصال مدار چراغ راهنما نگاهی می اندازیم . مدار چراغ راهنما ، وقتی روشن خواهد شد که سوئیچ خودرو در حالت روشن (IG) قراردارد . این مجموعه در ترکیب با مدار فلاشر ( جفت راهنما ) ، به عنوان بخشی از سیستم ایمنی خودرو عمل می کنند . یکی از تفاوت های مدار راهنما با فلاشر این است ، که فلاشر در حال خاموشی خودرو نیز کار می کند ( برق خود را بدون واسطه از باتری یا رله دوبل دریافت می کند ) . اما مدار راهنما تنها هنگامی فعال است که سوئیچ خودرو روشن و در حال IG باشد .
انرژی برق ، از میان پنل فیوز به اتومات راهنما یا چشمک زن حرارتی می رسد . از آنجا به دسته راهنما در پشت غربیلک فرمان می رود . بسته به موقعیت دسته راهنما ، انرژی برق در سوئیچ متوقف شده یا به هر یک از چراغ های راهنمای سمت چپ و راست فرستاده می شود ( که این مورد شامل چراغ های نمایشگر راهنما در صفحه داشبورد نیز خواهد شد ) . برق از میان رشته چراغ ها عبور می کند و نهایتا به بدنه (Ground) منتقل می شود . این موضوع تا حدودی ساده به نظر می رسد ، اما مطمئنا کمی متعجب خواهید شد اگر بدانید که اتومات راهنما چگونه کار می کند .
نکاتی درباره چراغ های راهنما بیشتر بدانیم
یکی دیگر از انواع چراغ خودرو چراغ راهنماست . چراغ های راهنما برای چرخش اتومبیل به چپ و راست و برای اطلاع دیگران طراحی شده است . تعدادشان هم دست کم باید چهار تا باشد ؛ دو تا برای بخش جلویی اتومبیل و دو تا هم برای بخش عقب آن . این چراغ های چشمک زن طراحی شده اند تا جلب توجه بیشتری کنند و رانندگان دیگر به راحتی متوجه منظور شما از هنگام رانندگی بشوند . نوری که از این چراغ ها می گیرند زرد رنگ است و اگر هم طلق روی چراغ بی رنگ باشد ، همان روش همیشگی به کار می رود : اطراف چراغ اصلی ، حباب زرد رنگ استفاده می کنند .
طراحی این چراغ ها نیز می تواند مستقل از چراغ های دیگر یا به صورت یکپارچه با آن ها باشد . همه چیز بستگی به نحوه طراحی سازنده اتومبیل دارد . در خودرو های جدید تر از چراغ های راهنمای شیک تر و مدرن تر در اطراف اتومبیل هم استفاده می شود . این چراغ ها روی آینه های بغل ، گلگیرها طراحی شده اند . طوری که وقتی اتومبیل به چپ یا راست می پیچد ، تشخیص آن به شدت راحت خواهد بود . در نهایت این که طراحان این چراغ ها را جایی در خودرو طراحی می کنند که به راحتی و با کمترین زحمت توسط دیگران دیده شوند .
اتومات راهنمااین دستگاه کوچک سیلندری شکل ، اغلب در صفحه فیوز زیر داشبوررد خودرو قرار دارد . اتومات راهنما معمولا ارزان قیمت است و با اطمینان ، مدت زمان زیادی کار می کند .
داخل اتومات راهنما ، تعدادی اجزای ساده قرار دارند :
1- اتصال الکتریکی که جریان برق را به سیم هدایت می کند .
2- فنر فولادی که کمی خم شده است و به اتصال الکتریکی وصل می شود .
3- سیم مقاوم در برابر جریان ، که به دور قسمت کوچک تر فنر فولادی پیچیده شده است .
زمانی که راننده دسته راهنما را رو به پایین فشار می دهد ، اتومات راهنما به لامپ های چراغ راهنما وصل می شود و چراغ راهنما شروع به چشمک زدن می کند . در این حالت مدار کامل شده و جریان برق اجازه عبور پیدا کرده است . در ابتدا ، فنر فولادی با اتصال الکتریکی تماس ندارد ؛ بنابراین تنها چیزی که جریان را دریافت می کند ، مقاومت است . جریان الکتریکی در طول سیم مقاومت کننده ، جریان پیدا می کند و قطعه کوچک تر فنر فولادی را گرم می کند ؛ سپس راه خود را به سمت چراغ راهنما ادامه می دهد . در این مرحله میزان جریان بسیار کم است ، به طوری که چراغ حتی کم ترین روشنایی هم ندارد .
در زمانی کمتر از یک ثانیه ، قسمت کوچک فنر فولادی به اندازه کافی گرم می شود ؛ به طوری که منبسط شده و قسمت بزرگ تر و انحنادار فنر را صاف می کند . این عمل موجب می شود که فنر انحنادار به اجبار با اتصال الکتریکی تماس پیدا کند ؛ بنابراین جریان برق بدون هیچ ممانعتی از مقاومت به سمت چراغ های راهنما جاری می شود . زمانی که هیچ جریانی از مقاومت عبور نمی کند ، فنر به سرعت خنک می شود و مجددا به حالت قبل خود بر می گردد و باعث قطع مدار می شود . این چرخه مجددا شروع می شود و قطع و وصل جریان ، با سرعتی معادل یک یا دو بار در ثانیه اتفاق می افتد . حال نگاهی به مکانیزم پس زن چراغ راهنما می اندازیم که هنگامی راننده گردش خود را تمام می کند ، به طور خودکار غیر فعال می شود .
چراغ راهنمای خودرو چگونه کار می کند ؟
احتیاط شرط اول رانندگی است و رعایت احتیاط بدون امکان برقراری ارتباط با سایر رانندگان حاضر در جاده و خیابان تقریباً غیر ممکن است . چراغ راهنما یکی از اجزای خودرو است ، که با هدف برقراری ارتباط با سایر رانندگان در خودروها تعبیه شده و استفاده از آن می تواند به سایرین هشدارهایی در مورد اقدام بعدی شما بدهد . در واقع با کمک دسته راهنما و قرار دادن آن در وضعیت هدف می توانید از اتفاقات غافلگیرانه جلوگیری کنید .
چراغ راهنمای با مکانیزم پس زنی خودکار
اکثر خودروها مکانیزمی دارند که چراغ راهنما را پس از پایان گردش ، خاموش می کنند . شما در مسیر مستقیم در حال رانندگی هستید و چراغ راهنمای سمت راست را روشن می کنید . سرعت خود را کم می کنید و فرمان را به سمت راست می چرخانید . چراغ راهنما هم چنان در حال چشمک زدن است . هنگامی که چرخش به پایان رسید و فرمان را به سمت چپ بر می گردانید ، چراغ راهنما خاموش می شود و دسته به وضعیت اولیه خود باز می گردد . این عمل چگونه انجام می شود ؟
روی حلزونی ( مارپیچ ) فرمان ، توپی شکافداری وجود دارد . چهار شکاف با فواصل برابر در اطراف توپی قرار دارند . هنگامی که چراغ راهنما روشن شود ، اهرمی پلاستیکی که در داخل سوئیچ چراغ راهنما قرار دارد ، وارد مسیر این شکاف ها می شود . هنگامی که شما دسته راهنما را به سمت بالا می برید تا چراغ راهنمای سمت راست را فعال کنید ، یک غلتک فنردار داخل شکاف در محفظه سوئیچ قرار می گیرد و دسته راهنما را در جای خود نگه می دارد . به طور همزمان یک اهرم پلاستیکی در داخل مسیر توپی ، ایجاد فشار می کند . هنگامی که توپی به گردش خود در جهت ساعتگرد ادامه می دهد ، شکاف ها با اهرم پلاستیکی برخورد می کنند و با تکان خوردن باعث دادن اجازه عبور به توپی می شوند . وقتی که فرمان دوباره به سمت چپ بچرخد ، توپی در خلاف جهت پادساعت گرد خواهد چرخید و اهرم پلاستیکی را در جهت مخالف فشار می دهد . این عمل غلتک فنردار را مجبور می کند تا از شکاف خارج شده و دسته راهنما به موقعیت میانی خود برگردد .
چراغ راهنمای یکپارچه با آینه های جانبی
بسیاری از خودروها مجهز به چراغ های راهنما در آینه های جانبی خود هستند . آینه جانبی مکان مناسبی برای چراغ راهنما است ؛ زیرا اگر خودرویی در نقطه کور دید شما قرار گرفته باشد ، راننده احتمالا قادر به دیدن پشت خودروی شما نخواهد بود . آینه ها از چراغ های LED بهره می برند و معمولا به شکل پیکانی که جهت چرخش خودرو را نشان می دهد ، هستند.
چراغ های LED در پشت شیشه آینه جانبی خودرو قرار می گیرند ، به همین علت راننده از داخل تنها پیکانی روشن با نور کم می بیند . اما در بیرون خودرو ، سایر رانندگان پیکانی با نور درخشان خواهند دید . با توجه به استفاده از چراغ LED در آینه های جانبی ، این سیستم یک مزیت اضافی نیز دارد ؛ چراغ های LED یک پنجم ثانیه سریع تر از چراغ های راهنما مجهز به لامپ های معمولی هستند . شاید این زمان خیلی قابل توجه به نظر نرسد ، اما در سرعت 105 کیلومتر بر ساعت ، خودرو مسافتی معادل 5.8 متر را در یک پنجم ثانیه طی می کند . چراغ های LED موجود در آینه جانبی خودرو می توانند به سایر رانندگان ، زمان و مسافت بیش تری برای جلوگیری از برخورد و تصادف احتمالی بدهند .
نحوه عملکرد این سیستم چگونه است ؟
در واقع نحوه عملکرد دسته راهنمای خودرو به گونه ای است که با حرکت دادن آن به سمت بالا چراغ سمت راست و با حرکت دادن به سمت پایین چراغ سمت چپ را فعال می کند . هر دوی این چراغ ها که در پشت و دو طرف خودرو برای سایر رانندگان قابل رویت هستند ، به دیگران هشدار خواهند داد که شما قصد حرکت به کدام سمت را دارند . این وسیله باید در زمان سبقت گرفتن با خودرو و خروج از پارک نیز مورد استفاده قرار بگیرد .
مدار چراغ های سیستم راهنمای خودرو چگونه است ؟
مدار چراغ راهنمای خودرو به گونه ای طراحی شده است که تنها در حالت روشن بودن خودرو قابل فعال شدن است . در واقع درصورتی که سوئیچ خودرو روی حالت خاموش باشد ، با وجود تغییر وضعیت دسته راهنما نیز تغییری در وضع چراغ های راهنما مشاهده نخواهید کرد . این در صورتی است که چراغ های تعبیه شده برای این مدار ، به طور مشترک ، با مداری دیگر به نام مدار فلاشر نیز فعال می شوند ، که آن مدار در حالت قطع بودن برق از سوئیچ خودرو ، هم با دکمه مربوطه و هم در صورت باز بودن درب خودرو فعال می شوند .
قطع کن اتومات راهنما یا سیستم پس زنی خودکار چیست ؟
سیستم مربوط به چراغ راهنمای خودرو و دسته راهنما تقریباً در تمامی خودروهای مدرن به گونه ای طراحی شده است ، که پس از اتمام گردش به صورت خودکار ، دسته ی مربوط به راهنما را به حالت اولیه خود باز می گرداند ؛ به این سیستم ، سیستم پس زنی خودکار می گویند .
چراغ های راهنمای جانبی
در برخی از انواع مدل های خودروهای جدید موجود در بازار ، چراغ راهنما تنها به چراغ های پشتی خلاصه نشده و بر روی آینه ( بخشه آینه ای یا قاب بسته به مدل خودرو ) چراغ هایی وجود دارد . این در حالی است که ممکن است برخی دیگر از خودروها در طرفین بدنه یعنی دو پهلو نیز چراغ هشدار داشته باند . در برخی از انواع اتومبیل های مدرن چراغ های هشدار راهنما حالتی گرافیکی و روان داشته و می تواند تأثیری چند برابری ایجاد کند .
بیشتر بدانید