دلایل شنیدن صدا از کلاچ خودرو و راه های رفع این صدا

دلایل شنیدن صدا از کلاچ خودرو و راه های رفع این صدا

کلاچ خودرو وسیله‌ای است برای انتقال حرکت چرخشی از یک شفت به شفت دیگر . کلاچ در واقع یک وسیله قطع کردن و یا وصل کردن است که در سیستم ‌های انتقال نیرو بکار می ‌رود . اصولاً در سیستم‌ های انتقال نیرو ، توان و نیروی تولید شده در موتور برای استفاده به شکلی دیگر و یا استفاده در جایی دیگر نیاز به جا به جایی و انتقال دارد .

کلاچ خودرو

حال برای آن که بتوان بر روی این انتقال نیرو کنترلی را اعمال کرد ؛ ساده‌ ترین راه استفاده از یک کلاچ است تا هر زمان که نیاز به توقف انتقال نیرو باشد این عمل انجام پذیرد .

و اما در خودرو ، کلاچ دستگاهی است که نیروی موتور را از گیربکس قطع یا وصل می‌ کند یا به عبارت ساده ‌تر عمل کلاچ برای تعویض دنده ‌های گیربکس است . این عمل به‌وسیله پدال که زیر پای چپ راننده قرار دارد انجام می ‌شود ، به این ترتیب که با فشار به پدال کلاچ ، صفحه فلایویل جدا می ‌شود و نیرو به گیربکس ( جعبه دنده ) نمی‌ رسد و در نتیجه چرخ ‌های وسیله نقلیه آزاد می‌ شود ، برعکس ، با رها کردن کلاچ ، صفحه کلاچ به فلایویل می ‌چسبد و نیروی موتور تابع سرعت و قدرت دنده گیربکس می‌ شود .

قطعات کلاچ عبارتند از :

1- صفحه کلاچ

2- دو شاخه کلاچ

3- صفحه فلایویل

4- بلبرینگ کلاچ

5- اهرم

6- شاخک‌ ها

7- صفحه‌ دهنده

8- دیسک کلاچ که از یک کاسه مانند از نوع چدن تشکیل شده است .

وقتی پدال کلاچ را تا اخر فشار دادیم و صدا می کند یا بلبرینگ کلاچ فرسوده شده است که در این صورت با تعویض بلبرینگ کلاچ مشکل حل می شود و یا بلبرینگ پشت میل لنگ خشک کار کرده و در این صورت نیز باید ان را تعویض نمود اگر کلاچ خوب کار نمی کند و گیربکس لرزش دارد یا دیسک کلاچ از تنظیم خارج شده است که در این صورت مجموعه کلاچ باید تعویض شود و یا دسته موتورها شکسته شده یا بیش از اندازه نرم شده که در این صورت دسته موتورها باید تعویض شود .

علت شنیدن صدا از کلاچ

یکی از شایع ترین مشکلاتی که ممکن است برای کلاچ خودرو پیش بیاید ، شنیدن صدا از کلاچ است . در این حالت راننده به محض اینکه پای خود را روی پدال کلاچ فشار می دهد و یا پای خود را از روی کلاچ بر می دارد ، یک صدای سوت مانند یا تق تق از کلاچ خودرو می شوند که در برخی شرایط ممکن است باعث بروز مشکلات جدی برای خودرو و خصوصا سیستم کلاچ و گیربکس شود .

شنیدن صدای سوت در زمانی که کلاچ را رها می کنیم

اگر در هنگامی که خودرو درجا کار می کند ، یک صدای سوت مانند از خودرو شنیده می شود و درست زمانی که کلاچ را می فشاریم این صدا قطع می شود ، به احتمال بسیار زیاد مشکل از بلبرینگ های کلاچ می باشد . در این شرایط باید بلبرینگ های کلاچ تعویض شوند تا صدای ایجاد شده قطع گردد . هر چه این صدا بلند تر باشد ، به معنی این است که بلبرینگ ها نیاز شدید تری به تعویض دارند . همچنین شل شدن فنر های کلاچ نیز در برخی مواقع ممکن است چنین صدایی را ایجاد کند . در برخی موارد نیز ممکن است این صدا از بلبرینگ های گیربکس باشد که به علت عدم عملکرد صحیح ، این صدا را تولید می کنند .

شنیدن صدا در هنگام گرفتن کلاچ

در برخی شرایط نیز ممکن است شنیدن صدا از کلاچ دقیقا برعکس مورد قبل باشد و هنگامی که کلاچ را فشار می دهیم ، صدایی از آن بشنویم که معمولا به صورت صدای تق تق می باشد . در این شرایط نیز اولین قطعه ای که ممکن است دچار اشکال شده باشد ، بلبرینگ کلاچ می باشد . تمام شدن صفحه کلاچ نیز می تواند دلیل دیگری برای این مشکل باشد که معمولا با تعویض صفحه کلاچ ، رفع می گردد .

شنیدن صدا در هنگام رها کردن کلاچ

در برخی شرایط نیز ممکن است هنگام تعویض دنده و در لحظه رها کردن کلاچ صدایی شبیه به تق تق از کلاچ شنیده شود . دلیل شنیده شدن صدا از کلاچ در این صورت می تواند مربوط به سیم کلاچ باشد که با تعویض آن ، این مشکل رفع می گردد . در این شرایط ممکن است به دلیل خشکی سیم کلاچ ، رها سازی کلاچ با مشکل مواجه شده و همین باعث شود تا کلاچ در هنگام رها شدن ، به موتور ضربه بزند که موجب شنیدن چنین صدایی می شود .

شنیدن صدا در هنگام جا زدن دنده

با اینکه این صدا از کلاچ شنیده نمی شود ، اما با این حال یکی از دلایل شنیده شدن چنین صدایی از کلاچ خودرو است . در این شرایط ممکن است وجود اشکال در سیستم کلاچ باعث بد جا رفتن دنده ها در خودرو شود .

کلاچ یا کلاژ قطعه ‌ای است که با توجه به ضریب دنده بین چرخ‌ ها ، نیرو را از موتور خودرو به چرخ ‌ها منتقل می‌ کند . درواقع شما با کلاچ گرفتن نیرو را به ‌صورت دستی به چرخ‌ های خودرو منتقل می ‌کنید . در برخی موارد به علت مشکلات درونی خودرو ، در حین استفاده از کلاچ صدایی ایجاد می ‌شود که بر حسب میزان صدا و شدت آن قابل ‌تشخیص و تعمیر است . در ابتدای کار می ‌توان مشکل را به آسانی حل کرد . شخص شما و یا تعمیرکار با روغن کاری مناسب می ‌توانید تا میزان زیادی این صدا را از بین ببرید ؛ اما اگر بعد از روغن کاری ، باز هم صدای کلاچ را شنیدید ؛ می‌ توانید با توجه به نوع صدای تولید شده و زمان آن ، مشکل را بررسی کنید .

علت صدا دادن کلاچ و راه‌ های رفع آن

به طور مثال یکی از مهم‌ ترین دلایلی که باعث خرابی و صدا دادن کلاچ می‌ شود ؛ مشکل در بلبرینگ کلاچ می ‌باشد . در این شرایط وقتی شما در حین حرکت هستید و بر روی پدال کلاچ فشار وارد می‌ کنید این صدا شنیده می‌ شود .

به ‌طورکلی برای تشخیص علت صدا دادن کلاچ باید به نوع صدا و زمانی که این صدا ایجاد می ‌شود دقت کنید . در برخی موارد صدا در حین کلاچ گرفتن ایجاد می ‌شود و بالعکس در برخی شرایط وقتی شما کلاچ را رها می‌ کنید این صدا به وجود می ‌آید . اگر بعد از رها کردن کلاچ صدایی از خودرو شنیدید ؛ ممکن است مشکل از سیم کلاچ و خشکی آن باشد . در این شرایط به‌ محض رها کردن کلاچ به موتور خودرو ضربه وارد کرده و این صدا ایجاد می ‌شود . درواقع زمانی که شما پای خود را روی پدال کلاچ می ‌گذارید ؛ این سیم کشیده شده و باعث می ‌شود کلاچ عمل کند ؛ در صورت خرابی و خشکی سیم کلاچ بعد از رها کردن پدال ، صدایی از آن شنیده خواهد شد .

عوامل دیگری که بعد از رها کردن پدال کلاچ باعث صدا می ‌شوند شامل خرابی یا ضعیف شدن فن ‌های ارتعاش گیر در صفحه کلاچ ، خراب شدن دو شاخه کلاچ و یا در یک راستا نبودن موتور و جعبه‌ دنده است .

اما اگر به‌ محض گرفتن کلاچ صدایی ایجاد شد ؛ ممکن است مشکل از صفحه کلاچ باشد . تمام شدن صفحه کلاچ نیز یکی از مواردی است که باعث ایجاد صدا خواهد شد . در این مواقع به‌ محض گرفتن کلاچ این صدا ایجاد می ‌شود . صفحه کلاچ یک قطعه مصرفی در خودرو است که باید بعد از مدتی تعویض شود ؛ این قطعه به‌ مرور ساییده شده و بسته به نوع خودرو باید بعد از مدتی تعویض شود .

عواملی مانند رانندگی طولانی مدت در مسیرهای سربالایی ، تعداد افراد و بار زیاد در خودرو و رانندگی با شتاب بسیار زیاد می‌ تواند به صفحه کلاچ فشار وارد کرده و شما را مجبور به تعویض آن کند . علاوه بر موارد ذکر شده ، ممکن است به دلیل فرسودگی غلتک‌ ها در حین فشردن پدال کلاچ این صدا ایجاد شود .

کاربرد و چگونگی عمل کلاچ

کلاچ در واقع وسیله ای برای قطع یا وصل کردن است که در سیستم های انتقال نیرو به کار می رود . به طور کلی این سیستم ها جهت استفاده از توان و نیروی تولید شده در موتور به شکلی دیگر یا در محلی دیگر مورد نیاز می باشند . برای آن که بتوان بر روی این انتقال نیروی کنترلی را اعمال کرد ، ساده ترین راه استفاده از کلاچ می باشد تا هر زمان که نیاز به توقف یا برقراری دوباره انتقال نیرو باشد ، این عمل انجام می شود .

قطعات کلاچ شامل چه چیزی های می شود :

1- نرم کننده کلاچ

2- صفحه کلاچ

3- دیسک کلاچ

4- پدال

5- دو ساخه کلاچ

6- بلبرینگ کلاچ

به صفحه کلاچی که با مایع روغنی روغن کاری شده باشد اصطلاحا صفحه کلاچ خیس و در غیر این صورت به آن صفحه کلاچ خشک می گویند .

کلاچ ایمنی چیست ؟

کلاچ ایمنی گونه ای از کلاچ است که برای حفاظت از ابزار هایی از قبیل دریل و پیچ گوشتی برقی و شارژی و فرز و بکس در برابر بار اضافی به کار می رود . هنگامی که بار اضافی بر روی ابزار وارد شود یا گشتاور ابزار بیش از حد معمول بالا رود دستگاه را محافظت کرده و جلوی کار کردن دستگاه را می گیرد تا به آن آسیبی نرسد .

کلاچ ایمنی به عنوان یک واسطه یا کوپلینگ بین دو شفت یا یک شفت و یک جز دیگر عمل نموده و دو بخش را به هم متصل می کند ، در صورت وارد شدن بار اضفی یا بالا رفتن بیش از حد معمول گشتاور ، اتصال دو بخش را قطع کرده و به این ترتیب از آسیب دیدن دستگاه ممانعت به عمل می آید .

سیم کلاچ چیست ؟

سیستم کلاچ در خودرو های مختلف دنده دستی بر اساس نحوه عملکرد آن که به 3 دسته تقیسم می شود که آن ها روغنی ، سیمی و اهرمی می باشد . سیستم کلاچ شبیه به سیم ترمز می باشد که کلاچ و ترمز باهم ارتباط دارند . این سیم به یک اهرم در بخش انتهایی کلاچ متصل بوده و کشیدن شدن آن باعث می شود تا خودرو به حالت خلاصی وارد و آماده تعویض شود .

ترمز یکی از مهم ترین قطعات در خودرو می باشد که اگر نباشد ، ماشین خطرناک ترین سواری دنیا می باشد . پس همیشه یکی از قطعاتی که در لحظه روشن شدن خودرو باید از سلامت آن مطمعن شوید ، ترمز خودرو می باشد . در این مقاله می خواهیم درباره بوستر ترمز ماشین صحبت کنیم که همان طور که گفته شده مهم ترین قطعه در خودرو می باشد که بودن آن بسیار ضروری است .

کلاچ خودرو

علائم خرابی سیم کلاچ

1- پس از رها کردن پدال کلاچ ، سیستم کلاچ همچنان درگیر می باشد .

2- کلاچ خالی شده و دیگر کار نمی کند و در نهایت بریده می شود .

3- با فشردع پدال کلاچ ، خودرو به صورت خلاص شده و به سختی می توان کلاچ بگیرید .

4- کلاچ پایین تر از حد معمول عمل می کند و باید پدال ترمز را بیشتر فشار دهید .

5- کلاچ بالاتر از حد معمول عمی می کند و باید با نوک پا آن را فشار دهید .

6- پدال کلاچ بسیار سفت شده و به سختی بالا و پایین می رود .

7- پدال کلاچ بسیار شل شده و با کوچیک ترین فشار به سمت پاینن حرکت می کند .

زمان تعویض سیم کلاچ چه زمانی می باشد ؟

1- سیم بسیار خشک شده است و نمی تواند درون غلاف خود حرکت کند .

2- سیم دچار تابیدگی شده و نمی تواند به خوبی درون غلاف کرده و حرکت می کنند .

3- سیم در برخی از نقاط دچار بریدگی شده و رشته ها از هم پاره شده است .

4- روکش پلاستیمی سیم قطعه قطعه شده است و سیم دیگر جا به جا نمی شود .

5- سیم کلاچ رشته رشته شده است و درون روکش پلاستیکی به خوبی حرکت نمی کند .

بیشتر بخوانید:

مرگ خاموش با لنت ترمز سالم + علایم ضعیف شدن لنت ترمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.